Pikant(e) Renovatie

• Topicstarter Topicstarter Eric R
  • Startdatum Startdatum
E

Eric R

Guest
Ik heb na een tijdje niet bouwen weer zin gekregen om wat te gaan doen.
En omdat er al een hele tijd een kistje lag stof te happen begin ik maar met een renovatie project.
Mag ik jullie voor stellen aan de "PIKANT" (ik heb de naam gelukkig niet verzonnen):hammer:
pikant1.jpg

pikant2.jpg

pikant3.jpg

Dit zwevertje is ongeveer 3,05mtr span en weegt nu 2714gram (zoals afgebeeld)
Ik heb deze kist een jaar of 10 geleden gebouwd en ook een paar keer gevlogen op het duin, maar omdat ik nog niet zo goed kon vliegen was dit destijds een beetje hoogmoedswaanzin denk ik. En ik heb hem toen maar netjes op de plank gelegd.
En omdat ik nu de smaak te pakken heb van het gesleepte zweven met wat grotere kisten, lijkt het mij een mooi moment om deze zwever zodanig te restaureren dat het weer een luchtwaardig kistje wordt.

Er moet best een hoop gebeuren, mijn bouw kwaliteiten waren destijds niet erg best:n00b:.
Een paar voorbeelden;
- de vleugelverbinding heeft veel speling en is niet erg stevig, deze ga ik vervangen voor een koolstof verbinding.
- 1 vleugel heeft schade na een te harde landing (tevens de reden waarom die op de plank lag)
- Voor het slepen moet er een wieltje worden ingebouwd om wat speling te krijgen bij de start.
- enz enz.....

pikant4.jpg

Na alles bekeken te hebben heb ik besloten om alle folie en verf te verwijderen en een komplete renovatie te starten.

pikant5.jpg

het makkelijkste gedeelte van deze vleugel is gelukt.

Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vanavond weer een uurtje verder gesloopt.
Ik heb bij de rechtervleugel de beplanking bij de wortel-rip verwijderd om het een en ander te kunnen verbouwen.
pikant6.jpg

Ik wil de diagonale ligger gaan verstevigen en de messing/verenstalen passing gaan vervangen door een koolstofpen met passing, de voorste torsie stift ga ik ook vervangen en verstevigen en de achterste (niet te zien op foto) laat ik zitten denk ik.

De spoiler loopt niet erg soepel en heeft ook wat aandacht nodig.
Ook ga ik de aansturing van de elevon meer naar het midden van het roer verplaatsen.
Er is alleen al bij deze vleugel een hoop te doen.

Voor de liefhebber hier een linkje naar de bouwbeschrijving
https://ssl.topackt.com/modellsport.de/downloads/Pikant.pdf

Eric

Wat een mooie kist! Groot vleugel oppervlak ook... zal we goed zweven als je het gewicht een beetje in toom houdt :)

Wat een mooie kist!

Dat vindt ik een beetje tegenvallen omdat het een best groot en log ding is, maar omdat je deze zwever niet zo vaak tegenkomt (ik heb hem nog nergens anders gezien dan bij mij op zolder) maakt het wel een uitdaging om het er bijzonder uit te laten zien als tie weer vliegt.

Om op het uiterlijk van deze zwever gelijk maar ff terug te komen.
Ik heb al een paar ontwerpjes gemaakt voor het schema maar die zien er naar mening niet uit. En hier heb ik dus een probleem!!:confused:
Zou iemand mij kunnen helpen met het ontwerpen van een schema zodat een bijzondere zwever een bijzonder schema krijgt????
De romp met kielvlak wil ik gaan spuiten en de vleugel wil ik gaan bekleden met oracover.

Ik ben nu de 2de vleugel aan het strippen en aan het uitmeten tbv de toekomstige vleugel verbinding.

Eric

Ik ben fan van veel wit met rode tippen... maar smaken verschillen ;) Het is wel goed zichtbaar.......

dsc04645.preview.jpg

Hallo Vjete,

Thanks, dat ziet er goed uit:thumbsup: (zelf ben ik niet zo handig met teken-programma's)
Ik was zelf bang dat de vlakken te groot waren om een beetje strak schema te krijgen maar dat valt mee zo te zien.
Het zal wel een beetje prutsen worden om de radius netjes met oracover op de vleugels te krijgen maar dat zien we dan wel weer.
Voorlopig ben ik nog niet zover.

Eric

Vjete,

Dat is zeer zeker een optie, want ik vindt het er best goed uitzien (beter als mijn pruts werk)
Het probleem is eigenlijk het grote oppervlak, je kan niet even gaan bekleden en dan hier en daar een striping aanbrengen want dan weet je niet hoe het eruit komt te zien. En het feit dat je ongeveer 6 meter oracover moet kopen om het geheel te kunnen bekleden, dan is makkelijk en verstandig om op voorhand een degenlijk ontwerp te hebben.
Maar meerdere ontwerpen voor het schema zijn welkom om zo een goede keus te kunnen maken.

En ik zal zeker 1 van de ontwerpen doorvoeren die hier in dit draadje genoemd worden
Anders zou ik niet om hulp gevraagd hebben.

Eric

Eric,

Als je mij aangeeft hoe je hem ongeveer zou willen, zien kan ik vanavond nog een paar ontwerpen maken;)

Groeten Olivier

Olivier,

In het ontwerp van het schema laat ik alle opties open, en gezien het feit dat mijn ontwerpen eruit zien als een serieuse tekening van een kind van 3jaar oud.8O

Laat ik dit liever doen door mensen die er meer mee kunnen doen als ik.
Kortom: leef je uit:cool: (haast heeft het niet hoor)

Eric

Eric, wat is dat voor een mooie Horten-achtige zwever op de foto?

Je bent zo te zien nogal een vliegende-vleugel-liefhebber. Ik vind de vleugel die je onderhanden hebt ook erg mooi; ongebruikelijk grote koorde maar toch sierlijk.

Olivier,

Om me aan te sluiten bij de opmerking van Tadango vindt ik rood en wit ook er mooi, misschien iets minder rood als je eerste ontwerp.
Maar een multi-color schema kan ook zeer mooi uitpakken denk ik, maar ik ben niet erg artistiek aangelegd en ook nog eens kleuren-blind (niet erg zwaar, maar ik haal wel eens wat kleurtje door elkaar)
Dus nogmaals leef je uit en als het ontwerp in de smaak valt dan komt tie er zeker op.

@ Bart
Thanks, Ik ben niet echt een liefhebber van de Nurflügel, maar het is een oud bouw-project van mij wat het verdient om opgeknapt te worden en weer eens door de lucht te laten glijden.

Eric

Ehhm, vraagje aan de ontwerpers van het kleurenschema.

Wat zou je kunnen maken als je de naam, PIKANT, als een soort logo uitwerkt? :mrgreen:

Thanks, Ik ben niet echt een liefhebber van de Nurflügel,
??? Op die foto zie ik er 2 hangen, en dan nog die Pikanto... met 3 vleugels heb je toch een kennelijke voorkeur.
Maar: Hoe heet dat horten-toestel rechts op de foto, met die rode tippen?

Ehhm, vraagje aan de ontwerpers van het kleurenschema.

Wat zou je kunnen maken als je de naam, PIKANT, als een soort logo uitwerkt? :mrgreen:

Ik zal eens proberen:wink:

Eric,

Ook ik ben nogal te vinden voor rood/wit.
ik zal maar nog een paar probeersetjes maken

??? Op die foto zie ik er 2 hangen, en dan nog die Pikanto... met 3 vleugels heb je toch een kennelijke voorkeur.
Maar: Hoe heet dat horten-toestel rechts op de foto, met die rode tippen?

Die foto in mijn post is van mijn vampir (robbe-vampir-vliegende-vleugel-zwever) ;) Dat andere vleugel geval is een delta. Da's een heel ander verhaal, die haalt momenteel 250 km/u, tegenovergestelde van een zwever dus :)

Back