Pilatus 7

• Topicstarter Topicstarter Turbi
  • Startdatum Startdatum
De MVVS`en hebben als voordeel dat het een "gewone" motor is met niet zo`n grote kop.

Zie hier bijvoorbeeld de 35cc versie:
3098I.jpg

De MVVS`en hebben als voordeel dat het een "gewone" motor is met niet zo`n grote kop.

Zie hier bijvoorbeeld de 35cc versie:
3098I.jpg
Hoi Evert

Hier zijn twee foto's van een PC 9 met een 35cc MVVS
3167492132464b74c.jpg

3167492132466f19b.jpg

Deze zijn wel met een zwart standaard uitlaat

Vlieg zelf met MVVS 35 en 26 CC het zijn goede motors nog geen problemen gehad .

Er is ook een nieuwe 40 cc uit met de zelfde maat als de 35 cc.
Ook leverbaar met de bougie zijwaarts van de cilinderkop, bougie zijn nu ook kleiner geworden zoals de motors van 3W
Deze nieuwe 40 cc MVVS of 50 cc moki viertakt wil ik in mijne PC9 bouwen ,ben er nog niet uit welke ik ga gebruiken .

Grt Johnny

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Evert,
Misschien een rare gedachte, maar heeft Johan niet een heel scala aan benzinemotoren? Of heeft hij allemaal dezelfde? Anders kan je gewoon even kijken en vergelijken natuurlijk...
Succes ermee!
Groeten,
Ton

Hoi Evert,

heb eindelijk je draadje gevonden! Ga meelezen, schitterende kist en een mooi project!

gr,
Bas

" gewone methanol motor " bedoel je .

Benziners hebben een grotere koelkop om de warmte beter kwijt te kunnen .

Die MVVS benziners hebben toch snel een warmte probleem als je niet oppast , en de carb. voor de zilinder helpt ook niet positiv mee .

Hey Evert,
Misschien een rare gedachte, maar heeft Johan niet een heel scala aan benzinemotoren? Of heeft hij allemaal dezelfde? Anders kan je gewoon even kijken en vergelijken natuurlijk...
Succes ermee!
Groeten,
Ton

Ik heb ze van ZG-20 tot ZG-26 (en 3W50)

De maten van de andere TC motoren (ZG en DA) staan op de site .

Maar Evert is gewoon een OS fan :D zo als Ik een ZG-20 fan ben .

Mvg Johan

Hoi Jonny,

De bouw heeft een flinke bouwdip gehad.:neutral: Maar is nu weer volop hervat.
Op de motorsteun hangt nu de motor, waar ik in feite nog niet helemaal tevreden over ben. Tenslotte hangt de motor vast aan 4 schroefjes van de karterdeksel.
Uitlaatbocht is in elkaar gezet, dit waren een drietal losse stukken en zijn met zilversoldeer gesoldeerd.
De motorkap, waar ik lang heel lang op heb moeten wachten, is eindelijk passend op de romp gemaakt. Het klopt dat de ronding voor in de kap nog niet volmaakt is.

Voor een ieder gelukkig en een crashvrij 2009 Evert.

IMGP0259.jpg

Wk541.jpg

Wk543.jpg

Wk544.jpg

Past mooi onder de kap een must vind ik! Maar de motorsteun he, is die standaard voor deze kist of deze motor of is het op maat gemaakt handwerk?

Hoi Gary,

Het motorspant is speciaal door Rödel voor deze kist gemaakt. Geleverd samen met M4 draadeinden. Maar al bij de montage van het spant bleek M4 een niet al te degelijke constructie te zijn.
De ophanging wordt van achteren veranderd. De 4 schroefjes aan de achterzijde maken plaats voor een Alu hoekprofiel. Dit profiel wordt dan weer bevestigd aan de motorsteun. Daar waar het hoort.

Wk0109.jpg

M4 is niet veel Evert voor zo'n motor .
Is het zelfde als 3,2 mm ijzerdraad . :(

Hoe lang zijn die draadstukken ? (tussen de schotten gemeten)

Ik heb hier Alu hulsen 12/6 en 56 mm lang .
Ze zijn zwart eloxiert .
In verbinding met 8.8 imbusbouten krijg je zo een verwindings stijve motor bevesteging .

En aan het carter kun je zo iets niet ophangen , maar daar was je zelf ook al achter gekomen .

Ik kan zondag 4 meenemen naar het snertvliegen of je komt ze effe halen .

Mvg Johan

Ow oke je gebruikt zo dus de schroefgaten van de motor als ik het goed begrijp.. Ja is iig safe mja zou Rodell dan zomaar zo een montage aanbevelen? Blijft de motor nog in de kap? Is een mooie kist hoor!

De schroefgaten van de motor worden idd gebruikt.
Het is wel de bedoeling dat de motor binnen de kap blijft.
En dat laatste zal nog wel een hele toer worden.

Ondanks het feit dat de griep ongenadig hard toe heeft geslagen is er wel wat gebeurd.
De motor hangt nu op een tweetal alu-beugels in plaats van de 4 schroefjes die de karterdeksel vast houden.
Wk271.jpg

Wk27.jpg

Het is wel mijn opzet om de motor binnen de motorkap te houden.

Evert.

Ga daar maar van uit dat hij precies in de midden zit . :D

Evert is hier geweest met de Pilatus en toen heb ik hem uitgelegt hoe je het makkelijkst een motor uitricht onder de kap .

En er is nogal veel griep in Oss , Ik ben er van verschoond gebleven . (tot nu toe :D )

Mvg johan

Op één van de vorige foto's is te zien dat het neuswiel niet echt recht onder de romp staat. Ergenis alom. :( Reden om dit spant van de neuswiel te vervangen. Omdat je de romp ook niet wil beschadigen werd dit een ongelofelijk klus. Maar het resultaat is er nu naar, het vliegtuig staat nu recht op zijn onderstel.

IMGP0665.jpg

Voordat de vleugeldelen met 25 grams mat en G4 worden bewerkt zijn er de nodige kabelgootjes gemaakt. Daarnaast is er in elk vleugeldeel een buis vast gezet.

IMGP0656.jpg

Hoe de 2 vleugeldelen in de romp vast aan elkaar moeten komen, daarover heb ik nog geen idee.
Eventueel een elastiek, maar een echt voostander ben ik daar niet van.

IMGP0661.jpg

Wellicht nogal vroeg, maar ik ben op zoek naar iemand die tegen betaling mijn romp wil spuiten.

Evert,

Mooie kist man..

Zelf vlieg ik nu met een PC-9 (arf) van Hype. Leuk ragkistje.

Moet je dat type vleugels niet eerst voorbewerken met porienvuller? Als de G-4 door het hout heen trekt komt het in de styropor, en dat spul kan daar volgens mij niet tegen. :???:
Ik kan me vergissen maar meen het ergens een keer gelezen te hebben.

Voor mij wordt het ook de 1e keer.

Suc6 ermee.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Hoi Ton,

Door een komende verhuizing zal het afwerken van de kist zal nog wel even op zich wachten.
Maar het is wel de bedoeling om met dit toestel komende zomer te vliegen.

Grt. Evert.

Verkoop PC9 kit

Voor de liefhebbers.

Ik bied een zelfde kit van Roedel modellbau op marktplaats. Ben er zelf een jaar of 5 geleden aan begonnen maar door het verschuiven van mijn interesse naar jets staat hij maar in de weg.

Hij is bijna spuitklaar, alle delen zijn met glas bekleed en uit geplamuurd. Ook heb ik veel schaal details aangebracht met als referentie documentatie van de Pilatus Aircraft Company uit Stants/Zwitserland.

Kist inclusief servo's maar zonder landingsgestel.

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Moet je dat type vleugels niet eerst voorbewerken met porienvuller? Als de G-4 door het hout heen trekt komt het in de styropor, en dat spul kan daar volgens mij niet tegen. :???:

G4 is een PU Lak , PU hard uit door de vochtigheid in de lucht en ook het materiaal .

Styro kan eerder niet tegen porenvuller . :mrgreen:

Mvg Johan

Back