Pilatus B4 maiden met video

Hoi luitjes,

Vandaag bij -3°C de Pilatus maar eens z'n Re-maiden gegeven.
vanwege de kou waren het maar korte vluchtjes, 2 stuks.
het leek of de besturing erg traag reageerde bij deze temperaturen. Ook het elastiek had er zichtbaar moeite mee.
zoals gezegt de reactie op roer vond ik wat traag. Het aftrimmen verliep ook niet soepel.
Maar ja wat wil je onder deze omstandigheden

De video is onderweg

Leuk Willem, inderdaad een bikkel onder deze omstandigheden!!

Willem met welk instelhoekverschil vlieg je en heb je dit nagemeten?
Je geeft aan dat de kist traag op stuurimpulsen reageert.
Dit kan een gevolg zijn van een te groot instelhoekverschil. Bij een B4 moet in de regel een klein instelhoekverschil worden aangehouden.
Ik zou voor je kist op 0,5 graden gaan zitten.

Succes en groeten, Maarten

Goed idee Maarten dit ga ik gelijk even nameten. Ik ging er even vanuit dat deze niet veranderd zou zijn ...maar wie zegt dat deze bij de vorige eigenaar goed was?

Laatst bewerkt:
Precies, dit wordt vaak over het hoofd gezien of aangenomen "dat het wel zal kloppen". In dit geval heb ik sterke vermoeden dat je instelhoekverschil veel te groot is. De kist zal met een correct instelhoekverschil veel beter vliegen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat bij het verkleinen van je instelhoekverschil het zwaartepunt naar achteren kan. Succes en laat je meetresultaten maar even weten !!

Gefeliciteerd Willem!
Wel stoer om met deze kou te vliegen. :cool:
Ik heb het filmpje bekeken en kom tot de conclusie dat er nog veel werk aan de winkel is tot je de juiste afstellingen hebt gevonden. Zoals Maarten al schreef, lijkt de instelhoek niet optimaal. Het is zeker de moeite waard om het geheel secuur af te stellen.

Johannes

Leuk Willem, inderdaad een bikkel onder deze omstandigheden!!

Willem met welk instelhoekverschil vlieg je en heb je dit nagemeten?
Je geeft aan dat de kist traag op stuurimpulsen reageert.
Dit kan een gevolg zijn van een te groot instelhoekverschil. Bij een B4 moet in de regel een klein instelhoekverschil worden aangehouden.
Ik zou voor je kist op 0,5 graden gaan zitten.

Succes en groeten, Maarten

Maarten,
met behulp van de Duitse Excel berekeningsmethode kom ik aan een EWD van 0,79°. Ik zal de volgende keer als ik ga vliegen eens kijken wat er gebeurt als ik onder de neuslijst van het stabilo een ringetje leg. Dit zou al voldoende zijn om de EWD naar 0,45° terug te brengen.

0,8 of 0,5 , dat verschil ga je niet merken lijkt me. Misschien meer wat met het zwaartepunt experimenteren of eigenlijk - even wachten op een fatsoenlijke dag om het rustig te bekijken. Ik zou op basis van twee hele korte vluchtjes nog geen ingrijpende veranderingen doen.

ik kreeg meer het gevoel dat de electronica bij deze temperatuur wat trager reageerde.
Uiteraard is het niet verkeerd om de instelhoek eens te controleren van je zwever.
Nu blijkt het niet voor verrassingen te zorgen.
Als het zwaartepunt meer naar voren komt te liggen denk dat de B4 strakker zal vliegen waardoor de roeren ook meer effect zullen hebben.
Voorlopig hebben we hier bergen sneeuw(klein Tirol:D) en zal er van vliegen niet veel komen.

0,8 of 0,5 , dat verschil ga je niet merken lijkt me. Misschien meer wat met het zwaartepunt experimenteren of eigenlijk - even wachten op een fatsoenlijke dag om het rustig te bekijken. Ik zou op basis van twee hele korte vluchtjes nog geen ingrijpende veranderingen doen.

Ben het helemaal met Arjan eens. Het verschil tusen 0,8 of 0,5 ga je niet merken. EWD is dus goed. Zwaartepunt wat naar voren lijkt mij de volgende stap. Traag reageren op bijvoorbeeld rolroeren kan ook nog liggen aan te weinig differentiatie. Meer rudder gebruiken bij het draaien kan ook een verbetering geven. Succes!

Als het zwaartepunt meer naar voren komt te liggen denk dat de B4 strakker zal vliegen waardoor de roeren ook meer effect zullen hebben.
Ik zal het nog een keer kort aanstippen:
- Zwaartepunt en instelhoekverschil horen bij elkaar.
- Zwaartepunt naar voren = instelhoekverschil groter maken, en andersom!
- Hoe verder het zwaartepunt naar achteren, hoe gevoeliger de kist wordt op hoogteroeruitslag.
- Zwaartepunt achter het neutraalpunt en je krijgt een instabiele kist.
- Invloed op Ri- en Rol-roer is nul of minimaal.

Als je zoekt naar oude berichten van o.a. mij, dan vindt je er meerdere waarin ik dit heb uitgelegd, en waar je er dus nog meer over kunt lezen.

Als je met het zwaartepunt al dicht bij het neutraalpunt zit (en dat zit je zeker als je met een instelhoekverschil van 0,8 à 0,9 vliegt), zul je het verschil van 0,4 graden wel degellijk merken. Je praat over een HALVERING!

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Als 16 januari doorgaat gaan we de proef op de som nemen.

De reactie op hoog laag is goed(zie video). Dus zwaartepunt zit zeker niet tever naar voren. Waarschijnlijk zal ik meer richtingsroer bij moeten geven om de bocht soepel in te zetten.
We gaan het verder optimaliseren!!

De punten van Dirk zijn helder en herkenbaar.
Een ringetje onder de moer van de neuslijst stabilo is ook zo uitgeprobeerd.

Als je met het zwaartepunt al dicht bij het neutraalpunt zit (en dat zit je zeker als je met een instelhoekverschil van 0,8 à 0,9 vliegt), zul je het verschil van 0,4 graden wel degellijk merken. Je praat over een HALVERING!

Voorschrijdend inzicht: er zit wel wat in wat Dirk zegt. Absoluut gezien praten we over 0,3 graden instelhoekverschil wat je zou moeten aanpassen, dat is niet ingrijpend om te doen. Relatief is dat zo'n beetje een halvering. Het lijkt mij toch de moeite waard om één en ander aan te passen naar 0,5 graden en dat weer met de kist te gaan vliegen. Suces, Maarten

ja...eigenwijs als ik ben ( :D ): dan zou twee klikjes down hetzelfde effect moeten geven.
Wat voor mij een feit blijft; op basis van 2 hele korte vluchtjes met teveel wind en te koude vingers, en zonder fatsoenlijk trimmen, zou ik zelf geen conclusies trekken. Het zou mij bijvoorbeeld niet verbazen als je de kist gewoon íets te langzaam hebt gevlogen....wat met een paar klikjes down op te lossen is. Totdat je de juiste vliegsnelheid hebt getrimd kun je sowieso weinig zeggen. En dan het zwaartepunt verleggen tot het goed is.

Back