DirkSchipper
Forum veteraan
Arjan,ja...eigenwijs als ik ben (): dan zou twee klikjes down hetzelfde effect moeten geven.
Wat voor mij een feit blijft; op basis van 2 hele korte vluchtjes met teveel wind en te koude vingers, en zonder fatsoenlijk trimmen, zou ik zelf geen conclusies trekken. Het zou mij bijvoorbeeld niet verbazen als je de kist gewoon íets te langzaam hebt gevlogen....wat met een paar klikjes down op te lossen is. Totdat je de juiste vliegsnelheid hebt getrimd kun je sowieso weinig zeggen. En dan het zwaartepunt verleggen tot het goed is.
Je hebt helemaal gelijk. Eerst invliegen met alleen trim-veranderingen gecombineerd met wijzigen zwaartepunt.
Pas als je het gevoel hebt dat je een goede combinatie hebt gevonden ga je de correctie echt vast inbouwen.
Je kunt middels nameten het hoekverschil dat je getrimd hebt berekenen. De voorlijst is immers op zijn plaats gebleven, de achterlijst gezakt (bij down trimmen), je weet de koorde. Het aantal mm's dat de achterlijst is gezakt, gedeeld door de koorde in mm's, is de sinus van de hoekverandering. Rekenmachien + "inv sin" geeft de hoek. Als je vervolgens uitrekent hoeveel je moet 'onderleggen' om eenzefde hoek-correctie uit te voeren zit ja altijd goed.
Naar boven afronden! Omdat je door trimmen een licht gewelfd profiel hebt gemaakt, is de lift aldaar groter dan middels een hoekverandering van het symmetrische profiel wordt gegenereerd. Dus moet je toch een tikkie meer compenseren (maar dan ben je al wel op de vierkante mm bezig

Gr. Dirk.