Pilatus B4 maiden met video

ja...eigenwijs als ik ben ( :D ): dan zou twee klikjes down hetzelfde effect moeten geven.
Wat voor mij een feit blijft; op basis van 2 hele korte vluchtjes met teveel wind en te koude vingers, en zonder fatsoenlijk trimmen, zou ik zelf geen conclusies trekken. Het zou mij bijvoorbeeld niet verbazen als je de kist gewoon íets te langzaam hebt gevlogen....wat met een paar klikjes down op te lossen is. Totdat je de juiste vliegsnelheid hebt getrimd kun je sowieso weinig zeggen. En dan het zwaartepunt verleggen tot het goed is.
Arjan,

Je hebt helemaal gelijk. Eerst invliegen met alleen trim-veranderingen gecombineerd met wijzigen zwaartepunt.
Pas als je het gevoel hebt dat je een goede combinatie hebt gevonden ga je de correctie echt vast inbouwen.

Je kunt middels nameten het hoekverschil dat je getrimd hebt berekenen. De voorlijst is immers op zijn plaats gebleven, de achterlijst gezakt (bij down trimmen), je weet de koorde. Het aantal mm's dat de achterlijst is gezakt, gedeeld door de koorde in mm's, is de sinus van de hoekverandering. Rekenmachien + "inv sin" geeft de hoek. Als je vervolgens uitrekent hoeveel je moet 'onderleggen' om eenzefde hoek-correctie uit te voeren zit ja altijd goed.

Naar boven afronden! Omdat je door trimmen een licht gewelfd profiel hebt gemaakt, is de lift aldaar groter dan middels een hoekverandering van het symmetrische profiel wordt gegenereerd. Dus moet je toch een tikkie meer compenseren (maar dan ben je al wel op de vierkante mm bezig :rolleyes: ).

Gr. Dirk.

kreeg even een hartverzakking toen de kist op een haar na boven de grond weer optrok...:eek: Maar zeker een mooie kist.

Onverwachte situaties kun je bij een maiden verwachten. Van uit de hoek van de camera leek het idd spectaculair in de praktijk viel het mee, 100 meter verder weer z'n duik....
Een maiden is rekening houden met alles en gevoel krijgen voor de zwever.
Elke kist kan weer anders reageren. De volgende vluchten gaan we bij gunstigere omstandigheden uitvoeren.

Hallo,
of er nog B4 liefhebbers zijn,..... ja hieró
Pilatus B4
3 meter 75 MHM modell
en jawel met de stalen vleugel pen 8 kilo
komt heerlijk als een bom naar beneden
vliegen%20046.jpg

leuk filmpje net echt.

gj

Laatst bewerkt door een moderator:
Back