Pilot-RC Decathlon 3.1mtr Assemblage

De Pitts vlieg inmiddels lekker, het is nog geen zomer en ik wilde weer een speelkistje naast mijn serieuze kisten (de Pitts en kleine Knol Extra).

Ik heb alleen maar kunstvlucht kisten en nou moeten we dit jaar op onze club Brevet vliegen, dus tja.. Daar moet ik eigenlijk een hoogdekker trainertje voor hebben. ;)

Ik heb eigenlijk alleen maar met kunstvlucht kisten gevlogen (en een Funjet). Dus ik wilde eens een keer wat anders. Maar ik wil wel een beetje kunnen blijven spelen. Dus ik zat al een tijdje te loeren naar een Decathlon.

Dit kwam in een stroomversnelling toen mijn vliegmaatje Mark vorige maand een electro-aandrijving voor zijn Knol Extra aanschafte en zo dus een ZDZ 80 brandstofmotor over had. Oh wat vervelend. Inleveren dat ding! Daar kan ik wel wat mee. Dus zo kreeg ik een kartonnen doos met motor, uitlaat, prop, spinner, hydemount en een heleboel spareparts en diverse onderdelen in mijn handen gedrukt.

En toen de kist. Die werd via een expeditie-bedrijf op mijn werk afgeleverd.
Dan krijg je dus twee heule grote dozen in je handen gedrukt. Snel even gecontroleerd op schade. Viel mee. Van 1 vleugel zijn intern twee ribjes beschadig. Omdat de vleugels niet volledig zijn ingedekt kun je daar goed bij door een sneetje in de folie te maken. Pilot-RC zegt dat het constructief geen kwaad kan, maar dat risico neem ik niet. Dat repareren we wel.
20140311_154714.jpg


Thuis even een wielkap van de Decathlon naast een van de wielkappen van de Pitts gehouden.
Eh.. Ja. Groot.
20140311_223827.jpg


Kist in de achtertuin in elkaar gezet om te zien of alles een beetje past. Op het eerste gezicht wel. Vleugelbuis is nog een beetje stroef, maar dat wordt wel beter na een paar keer opbouwen/afbreken.
IMG_3431.JPG


IMG_3435.JPG


IMG_3439.JPG


IMG_3447.JPG


Kist op de bouwtafel gezet. Dat wordt op mijn teentjes staan om bovenin de romp te werken.
20140312_222130.jpg


Aan de ene kant van de romp zit een enorme deur over de hele hoogte van de romp. Aan de andere kant van de romp zit een flink raam. Bovenop zit een heel groot luik. Alles kan open en hoewel dat leuk is om te zien en op zich wel handig is, zijn het wel enorme gaten in de constructie van de kist. Omdat deze kist voor een 55cc motor is ontworpen en ik er zoals gezegd een 80cc op ga zetten (ja, je kunt nooit genoeg power hebben en we willen ook een beetje kunnen spelen!) wil ik het een en ander verstevigen.
IMG_3451.JPG


Mooie romp, mooie lichte servoplaat met ruimte voor schakelaars en accu's enzo. Zou jammer zijn als iemand daar de zaag inzet. :p
IMG_3452.JPG


Nouja, voor je wat kunt opbouwen moet je eerst wat afbreken. Daar gaat mijn garantie.
IMG_3454.JPG


Uitlaattunnel open gemaakt. Was toch veel te kort voor de uitlaat die bij die 80cc motor hoort.
IMG_3458.JPG


Zoals je op deze foto kunt zien is de uitlaattunnel/motorbox/bevestiging landingsgestel niet heel lekker verbonden met de rest van de romp. De krachten van de motor/landingsgestel moeten via een paar liggertjes naar achteren en via het raamkozijn naar de vleugel bovenop. Dat kan wel wat steviger.
IMG_3459.JPG


Achterkant van de nieuwe/verlengde uitlaattunnel. Gelijmd tegen het spant aan de achterkant van de deur/het raam/het luik bovenin. Als de uitlaattunnel straks is verlengd geeft dit een hoop extra stijfheid en sterkte aan de romp (romp kan dan op dat punt veel minder makkelijk buigen) en worden de krachten van de motor/landingsgestel wat beter verdeeld.
IMG_3460.JPG


Onderkant van de uitlaattunnel opgevuld met kops balsa met 0.8mm triplex erop.
IMG_3463.JPG


Koeling van de uitlaattunnel.
IMG_3468.JPG


Terwijl de tunnel droogt pakken we de figuurzaag
IMG_3464.JPG


Dat stukje triplex komt in de motorbox te liggen en wordt aan de bodem vast geglast. Het doel hiervan is de motorbox beter met het voorste raamkozijn te verbinden. Aan de bovenkant van dat raamkozijn hangt namelijk de vleugel.
IMG_3466.JPG


Hier vanaf de plaats waar de motor komt te hangen gezien.
IMG_3467.JPG


Plaatje wat lichter gemaakt en vastgelijmd..
IMG_3472.JPG


..aan het raamkozijn..
IMG_3473.JPG


En dan wil ik het raamkozijn met de vleugelbuis verbinden middels een shearweb. Dat plankje dat tegen/voor de buis ligt. Niet dat plankje bovenop de kist waar de bovenkant van de lijmklemmen op rusten, dat is alleen maar om te voorkomen dat ik het balsa daar indeuk met de lijmklemmen.
IMG_3474.JPG


Hier is de nieuwe shearweb van onder te zien. Die wordt straks aan de buis vastgeglast zodat dat 1 geheel wordt.
IMG_3475.JPG


Goed, nu ligt alles te drogen. Binnenkort verder met de uitlaattunnel en nog wat andere verstevigingen in de romp. Alles bij elkaar zal er wel 100 - 200 gram extra gewicht aan de romp worden toegevoegd, maar dat is rond het zwaartepunt en de kist is ontzettend licht gebouwd en heeft een gigantisch vleugeloppervlak, dus hij zal het allemaal wel mee kunnen slepen. Natuurlijk zal de zwaardere motor en uitlaat (ten opzichte van een 55cc motor) ook wat extra grammetjes wegen. Al is de ZDZ 80 een erg lichte motor.




Oh en mocht je nou denken: "Dat is toch geen schaal kleurenschema voor een 8kcab Decathlon? Waar zijn de sterren?" Dan moet ik je toch corrigeren.. Het is wel degelijk een schaal schema, al is het misschien wel wat modern voor een Decathlon.

normal_2005.jpg


Och.Ik hou wel van wat extreme kleurenschema's en er zijn mensen die al lang blij zijn dat hij niet fluor groen/blauw is geworden zoals mijn Pitts en Extra ;)
 
Laatst bewerkt:
O bijna klaar zie ik Jaap ;-)


Leuk kistje, en je weet zeker dat die in je auto past? :lol:


Bouwse en ik zie hem volgende maand wel op Ede staan :cool:
 
Bijna klaar. Is een ARF! Nog wat gepruts met de constructie, motor erop, servo's erin en vliegen maar.

Hij past in de auto, maar helaas moet het stabilo er wel af. En dat is onhandig met de flying-wires rond de staart. Oh well. Ik ben inmiddels 20 minuten op het veld een kist opbouwen wel gewend ;)
 
Ik wil de selfde kleurenschema maar dan de slag groter. 3.8m
Ben benieuwd naar je bevindingen.
 
Na een weekeindje stofhappen ben ik weer een lekker stukje opgeschoten.
Het grootste deel van de tijd is in het verlengen van de uitlaattunnel gaan zitten, samen met de verstevigingen rond de tunnel.

De eerste zijwand van de uitlaattunnel staat. Deze zijwand overlapt aan de voorkant de motorbox een eind, staat op een van de hardhouten rompliggers en is aan de achterkant verbonden met het spant achter de deur. Daarnaast zie je op de voorgrond een shearweb (dat lange plankje met al die ronde gaatjes. Die zit aan de andere kant ook achter de tunnel en die verbind de zijwand van de tunnel over een lengte van 25cm met de buitenste ligger in de romp. Zo krijg je dus met het verlengen van de tunnel een enorme sterke doosconstructie die over de hele lengte met de rest van de romp is verbonden. Hierdoor is het zwakke punt van de romp (breken van de liggers net achter de motorbox/landingsgestel) waarschijnlijk wel afdoende opgelost.

IMG_3483.JPG


Andere zijkant van de tunnel erin en bovenste shearweb aan de andere kant van de tunnel ook op zijn plaats. Bovenste shearweb voor de deur langs moet er nog in worden gelijmd.
IMG_3484.JPG


Stukje driekhoek balsa om de motorbox beter met het ruitframe te verbinden.
IMG_3478.JPG


Zelfde stukjes balsa in het ruitframe.
IMG_3476.JPG


Netjes afgewerkt, want je ziet het straks door de ruit heen.
IMG_3481.JPG



De bovenkant van de uitlaattunnel moet er nog op en ik wil eigenlijk achter de uitlaattunnel nog een kruis in de romp lijmen, maar dat komt later wel. Eerst de motor er op en de uitlaat erin.

Dus even wat goniometrie en een kladpapiertje erbij gepakt om de hoek van het motorschot en de offset van de motor te bepalen. En natuurlijk hoeveel de motorbox moet worden ingekort.
IMG_3485.JPG


Done! motorhoek van 3 graden en 1 graad domping. Maar eens even zien hoe dat vliegt.
IMG_3486.JPG


Ik ga de bijgeleverde aluminium hoekstukken niet gebruiken, maar het motorschot aan de motorbox glassen. Daarom heb ik wat meer oppervlak aan de binnenkant van de motorbox nodig. Daar had men bij Pilot-RC de motorbox juist wat lichter gemaakt door er stukjes uit te zagen. Dat moeten we dus even opvullen.
IMG_3487.JPG


Binnenkort maar eens wat gaan lijmen.
 
We zijn weer een stukje verder.

Brandschot erop gelijmd.
IMG_3488.JPG


Raamframe aan motorbox geglast
IMG_3492.JPG


IMG_3490.JPG


Motor erop om eens te zien of ik het brandschot goed uitgemeten heb.
IMG_3493.JPG


Oh ja! Lekker strak tegen de kap. Zo zien we dat graag. Strakker durfde ik niet omdat de motor op een hydemount staat en de prop/spinner dus ten opzichte van de kap gaat bewegen. In principe alleen om de as van de motor en niet vooruit/achteruit, maar toch.
IMG_3494.JPG


Hieronder de spinner die bij de kist zat. De goede kleur en de goede maat maar helaas gemaakt voor een 2-blads prop. En ik ga een 3-blads gebruiken. (is stiller)
IMG_3495.JPG


Ja, daar wordt ik wel blij van!
IMG_3496.JPG


Pilot-rc levert aluminium hoekstukken mee die met epoxy en bouten die het brandschot aan de motorbox vast houden. Maar die ga ik niet gebruiken. Veel te zwaar.

Ik gebruik glasmat en epoxy om het brandschot aan de motorbox te glassen.
IMG_3497.JPG


De binnenkant. Zo geglast blijft het prima zitten.
IMG_3499.JPG


Afgewerkt.
IMG_3500.JPG


IMG_3501.JPG


IMG_3503.JPG


Bovenste shearweb voor de uitlaattunnel gemaakt en daar gelijk ruimte voor schakelaars ingemaakt. Doet in verhouding niet zo heel veel voor de sterkte als de andere drie, omdat ie voor de deur langs zit, maar zorgt er wel voor dat de tunnel niet kan vervormen) Ik heb zoveel mogelijk het uiterlijk van de bestaande ligger er boven nagemaakt. Als het deurtje open gaat moet het er natuurlijk wel een beetje 'af-fabriek' netjes uitzien. ;)
IMG_3505.JPG


Uitlaatbocht op maat gemaakt en hard gesoldeerd met zilver-soldeer.
IMG_3566.jpg


Past heel aardig al zeg ik het zelf.
IMG_3567.jpg


Bevestiging om de uitlaat in de tunnel vast te zetten.
IMG_3571.jpg


Uitlaat op zijn plaats en een paar hardhouten blokjes in de tunnel gelijmd zodat de deksel van de tunnel vastgeschroefd kan worden. Die wil ik graag verwijderbaar houden, want anders kom je nooit meer in de tunnel. Aan de andere kant moet de deksel wel stevig op de tunnel blijven zitten, want de tank en de electronica komt er op te liggen. Nou verwacht ik niet enorme negatieve G-krachten te genereren, waardoor de tank de deksel er af zou kunnen trekken, maargoed.. je weet maar nooit.
IMG_3574.jpg


De uitlaat moet nog een klein stukje bijgedraaid worden zodat het pijpje recht omlaag wijst, maar dat is een kleinigheidje.
IMG_3576.jpg


Deksel erop, tank los op zijn plaats. Pilot-RC heeft de tank veel verder naar voren bedacht, maar dat kan bij mij niet omdat ik daar de versteviging voor het voorruit frame heb zitten. Voordeel van mijn oplossing is dat de tank nu bijna op het zwaartepunt zit (dat ligt 5 cm achter het midden van de tank). Nadeel van mijn oplossing is dat de tank nu vol in beeld ligt als je door de voorruit en door de zijruiten kijkt. Nouja. Ok. Daar vliegt ie niet minder om zullen we maar zeggen. En het was toch al geen schaalkist :)
IMG_3577.jpg



Volgende stappen:

-Nog wat dingen her en der glassen en versterken
-Struts/vleugels in elkaar zetten
-Begin maken met de electronica

(bovenstaande natuurlijk in geheel willekeurige volgorde van waar ik op dat moment zin in heb)
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor. Een paar weken.. Een paar dagen.. Bouwen dat ding. Het is toch geen motoren weer ;)

:pc: Rick kijkt mee en vindt het prachtig worden.
 
Helaas Mark, het was afgelopen weekeind toch wel een beetje weer om motor te rijden, dus "moest" die hobby ook nog beoefend worden.

Ik denk toch dat Gijs gelijk heeft. Ik heb nog wel een paar weken nodig, maar ik probeer wel een beetje door te werken natuurlijk.

Frame voorruit aan de buis geglast.
IMG_3581.JPG


Bovenkant het zelfde truukje.
IMG_3583.JPG


Terwijl de epoxy uithardt heb ik de vleugels maar eens gepakt. Pilot-RC levert stukjes afval-folie mee.
IMG_3588.JPG


Dat komt goed uit, want ik heb twee gaten gesneden in de onderkant van de vleugel.
Zoals eerder gezegd waren er twee ribben beschadigd. Waarschijnlijk constructief niet spannend, maar ik wilde het toch repareren.
IMG_3591.JPG


Dus even wat triplex gefiguurzaagd.
IMG_3592.JPG


Dat dus 2x en op de ribben gelijmd zodat de twee liggers met elkaar worden verbonden.
Stukjes folie op maat geknipt en eroverheen gestreken en je ziet er nauwelijks meer wat van. Ja, als je onder de vleugel gaat liggen als de kist op de grond staat.
IMG_3593.JPG


Van beide vleugels de struts losjes in elkaar geschroefd. Die zijn, samen met alle montage-beugels op de vleugels mooi in metallic grijs gespoten en ze zijn geprofileerd. Allemaal erg fraai om te zien vind ik zelf.
IMG_3594.JPG


En de struts losjes op de vleugels gemonteerd. De vleugels moeten eerst op de kist en dan kan alles gemonteerd worden. Pas daarna kan alles definitief aangedraaid worden.
IMG_3595.JPG


Terwijl ik met epoxy en glasmatjes aan het rommelen was voor de vleugelbuis, heb ik ook maar even een glasmatje onderop de tank-plaat / bovenkant van de tunnel gelegd op de plaats waar de tank komt te liggen. Net even wat extra sterkte tussen de bevestigings boutjes van die plaat en de bevestiging van de tank, zodat er niets uitscheurt/afbreekt.
IMG_3597.JPG


En met de overgebleven epoxy heb ik even lichtjes de binnenkant van de motorbox ingesmeerd zodat die brandstof-bestendig is.
IMG_3598.JPG


Inslagmoeren er definitief in. Van twee inslagmoeren zijn de 'pootjes' verbogen omdat de combinatie glasmat/epoxy wat te hard was, maar de inslagmoeren zitten er ontzettend vast in, dus dat blijft prima zitten.
IMG_3602.JPG


Een nieuw choke-heveltje gemaakt.
IMG_3603.JPG


En de choke bediening passend gemaakt. Makkelijk bereikbaar zo.
IMG_3605.JPG


Kist maar weer even op zijn kop gelegd om nog wat gaten onderin de romp te prikken.
IMG_3610.JPG


tanknippel en ontluchtingsnippel op hun plaats. Ik heb dit bij de Pitts ook zo zitten. Onderop de romp uit het zicht en achter de uitlaattunnel zodat, wanneer er wat lekt tijdens de vlucht, dit niet in de tunnel komt, maar op de folie onderop de romp. Doekje met zeepsop er overheen na het vliegen en de kist is weer schoon.
IMG_3611.JPG


Een klein beetje extra balsa ingelijmd ter versteviging van het gat. Ook zie je hier dat ik de voorkant van de uitlaattunnel al brandstofbestendig heb gemaakt.
IMG_3614.JPG


Motor en uitlaat weer gemonteerd. Ook weer geregeld!
IMG_3618.JPG


Nou moet ik toch echt een keertje beginnen met de electronica.
 
Inderdaad0 Mark, het schiet even niet zo op met de Decathlon. Teveel afleiding.

Zaterdag een vriend geholpen om zijn Ducati cafe-racer project weer in elkaar te zetten. Dat was erg leuk om te doen. Ik mag graag sleutelen. Of het nou motoren of modelvliegtuigen zijn. In 1 dag van een paar dozen onderdelen naar een complete, functionerende motor. Dat was nog best doorwerken. Gisteren moest er nog even motor gereden worden, maar vandaag had ik weer tijd om wat te bouwen.

Helaas zit ik al een tijdje te wachten op bestelde onderdelen (servo-kabels, extra servo's, nieuwe tank en nog wat andere dingen), dat houdt ook de voortgang wat tegen. Nouja, ik heb niet helemaal stilgezeten.

Beugeltje gemaakt voor de Jeti MaxBEC
IMG_3619.JPG


Zo kan hij mooi achter de tunnel. Zo zit ie niet in de weg en houd ik op de tunnel nog wat ruimte over.
IMG_3627.JPG


Uitlaattunnel zwart gelakt.
IMG_3628.JPG


Als de kist straks overvliegt vallen de gaten onderin de romp niet zo op met zo'n zwarte tunnel.
IMG_3630.JPG


Voor de koeling van de motor zit bij de kit een soort spoilertje die de lucht van de onderste luchtinlaat naar boven richting de cylinderkop van de motor geleidt. Dat is op zich een goed idee, maar dat kan wat efficienter. Dus deze gaan we niet gebruiken.
IMG_3623.JPG


Natuurlijk moeten alle benzine-motoren goed worden gekoeld, maar deze ZDZ schijnt extra gevoelig te zijn en een hoge temperatuur niet prettig te vinden. Dus maar wat extra koel-openingen voorin de motorkap gemaakt.
IMG_3620.JPG


Tja, fraai is het niet. Maar een warmloper is nog minder fraai. Daarnaast valt het een stuk minder op als de motorkap op de kist zit met de (donkere) cylinderkop achter de koelopeningen.
IMG_3621.JPG


Onderin de kap ook een grote opening gemaakt. Aan de voorkant van de opening komt nog een klein spoilertje om de lucht uit de kap te zuigen.
IMG_3622.JPG


Dit vind ik altijd het vervelendste klusje. 3D puzzelen met depron. Maar het is aardig gelukt. Het geheel lijkt scheeft te zitten, maar de cylinderkop van de motor zit ook een klein beetje uit het midden (de koelopeningen niet, die zijn wel gecentreerd)
IMG_3624.JPG


Kap op de kist.
IMG_3632.JPG


Cylinderkop helemaal omsloten.
IMG_3633.JPG


Toch nog wat electronica gedaan. Kabels voor gas-servo en voeding van de ontsteking verlengd en aangesloten.
IMG_3626.JPG


Ik kan nog wel wat klusjes doen, maar nu begin ik toch wel echt de bestelde onderdelen nodig te hebben.
 
En we zijn weer een paar stappen verder.

Het kruis midden in de romp vond ik wat teveel bewegen, dus heb ik dat aan de achterkant uitgevuld met een paar stukjes balsa. Ook bovenin horizontaal een latje balsa.
IMG_3634.JPG


Daarna de figuurzaag er maar weer eens bij gepakt om twee van onderstaande stukjes triplex uit te zagen.
IMG_3635.JPG


En zo in de romp gelijmd. Hier komen twee multiplex stekkers in. Eentje voor de rolroer en flap servo's en eentje voor de (toekomstige) verlichting in de vleugel.
IMG_3637.JPG


Alle bestelde onderdelen waren voor het weekeinde binnen, dus ik kon weer verder met wat servo-kabels. Ik heb eerst de twee hoogteroer servo's in de staart gezet en servokabels getrokken. Daarna door met de vleugels. Hier een van de twee in elkaar gesoldeerde servo-kabels naar de vleugels.
IMG_3639.JPG]



Aan de rechterkant de servokabels die in de romp zitten. Aan de linkerkant de kabels voor in de vleugel. In het midden een schetsje hoe een en ander aangesloten zit zodat ik geen fouten maak met solderen.
IMG_3640.JPG


Servo's in de vleugel.
IMG_3641.JPG


Andere vleugel ook klaar.
IMG_3645.JPG




Nou zat ik alleen nog even met de flaps. Ik heb nog niet eerder een kist met flaps gevlogen, dus ik heb geen idee hoe/wanneer die te gebruiken. Ik heb de standaard instellingen van mijn zender voor flaps gebruikt. Hierbij zitten de flaps op een schuif. Alleen is de beweging van de flap-servo's ten opzichte van de schuif hardstikke exponentieel.

Als ik de schuif half open zet heb ik deze uitslag:
IMG_3642.JPG


Als ik de schuif helemaal open zet wordt de uitslag opeens dit:
IMG_3643.JPG


Mijn vraag is: Is dit logisch/wenselijk? Of zou je halverwege die schuif de flaps ook halverwege uit willen klappen? Of is het handiger om de flaps gewoon op een schakelaar te zetten? En dan gewoon omhoog/vol omlaag? En wanneer/hoe de flaps te gebruiken? En met hoeveel uitslag?


Nu heb ik alle servo's aangesloten en werkend. Alleen de richtingsroer servo nog niet. Ik weet nog niet of ik die in de staart plaats (push-pull) of bovenop de uitlaattunnel (pull-pull). Dat ligt even aan waar het zwaartepunt van de kist nu ligt. En daarvoor moeten er nog wat meer onderdelen in/op de kist. Als laatste plaats ik dan de richtingsroer servo (is toch 60 gram die ik over meer dan een meter kan verplaatsen) en als allerlaatste de accu's.
 
Je had eigenlijk (voor de volgende keer ) de hevels op je remklep andersom moeten plaatsen ,hierdoor wordt de hevel langer bij openen remklep en heeft de servo relatief minder kracht nodig bij volledig geopende remklep .
remklep werking op 2 standen is afdoende .een graad of 20 en een graad of 70 is effectief genoeg .
In de lucht moet je bepalen hoeveel down je er bij gemixed wilt hebben .toestel moet met volle kleppen en gas dicht zo aanduiken dat de snelheid niet toeneemt ,maar wel mooi vliegbaar blijft . bij halve kleppen (20 graden ) moet je toestel lekker rustig rond kunnen vliegen . (ook prettig voor slowstarts). Je zou zelfs bij volle kleppen je rolroeren een graad of 3 omhoog kunnen laten komen (mits mogelijk) hierdoor verandert je aerodynamische instelhoek van je vleugel iets en zal je tip overtrek later komen .
 
Eens met Serge, zowel qua hevel in de flap als qua 3 standen schakelaar.

Crow (flaps down roeren iets omhoog) kan maar zal op een Decatlon minder snel nodig zijn, die kan al langzaam genoeg.
 
Heren, bedankt voor het advies!

Ik had gewoon de handleiding gevolgd qua montage van de roer-hoorntjes in de flaps. Die had ik dus beter anders kunnen maken? Balen! Aan de andere kant: Ik heb 20kg digitale servo's op de flaps zitten. Die moeten flink aan die flaps kunnen trekken. Zelfs als de overbrenging niet ideaal is.

Het voordeel van deze setup is overigens wel dat de flaps in theorie ook als rolroer aangestuurd kunnen worden. Nou weet ik niet of ik die rollrate nodig ga hebben, maar het is een leuke optie om te hebben. De eerste paar vluchten met de kist zullen bepalen wat wel/niet werkt. Als ik genoeg rollrate heb en de flaps het niet trekken, dan maak ik wel een paar nieuwe roerhoorntjes en een paar kortere servo-hoorntjes voor de flaps. Dat kost een avondje en dan is het teminste goed.


Ik zal in de eerste instantie ongeveer 20 en 70 graden in-programmeren op de zender onder een drie-standen schakelaar ipv een schuif.

En dan eerst maar eens een vluchtje maken.. Als de flaps niet goed werken, dan trek ik ze in en land ik wel zonder flaps. Dat moet toch ook prima kunnen met zo'n Decathlon?
 
Back
Top