Inmiddels heb ik zo'n 20-25 vluchten met de Decathlon gemaakt. Ik heb er erg veel plezier mee. Hij vliegt niet zo strak figuren als ik gewend ben, maar dat betekent dat ik gewoon meer moet knuppelen. Prima. De motor start en loopt nu ook goed, dus dat is perfect.
Ik heb inmiddels voor de benzine op het veld mij 5 liter jerrycan met handpomp ingewisseld tegen een 10 liter jerrycan met elektrische pomp. Niet omdat de Decathlon zo vreselijk veel brandstof verbruikt, maar wel omdat ik op een dagje op het veld meer , en langere, vluchten maak met de Decathlon dan met een aerobatics kist. Daarmee vlieg ik een min-of-meer vast programma en daarna land ik en moet ik even bijkomen. Dat zijn vluchtjes van een minuut of 7. Met de Decathlon tuf ik wat rond, doe af en toe een rol, looping, stallturn of spin en een keer een touch and go of low-pass. Veel meer ontspannen en dus vlieg ik langer en wil ik meteen na de landing even bijtanken en weer vliegen. Fun!
Aan de landingen heb ik wel even moeten wennen, maar ik heb nu het truukje een beetje door. Met een gestroomlijnd aerobatics toestel vlieg ik een heel ruim circuit en zorg ik dat ik al laag zit voor de final. Die final is dan lekker lang en omdat je niet veel hoogte meer hoeft kwijt te raken kun je mooi de snelheid eruit melken voordat je boven de baan komt. Dat heb ik met de Decathlon de eerste paar vluchten ook gedaan, maar dan duurt het met flaps uit een hele tijd voordat de kist de final heeft afgelegd en boven de baan hangt. Ook moet je dan half-gas aan sleepgas blijven geven. Dat is dus niet handig en zorgt er ook voor dat de kist langere tijd erg langzaam vliegt. Ook niet zo veilig.
Bij de Decathlon (en waarschijnlijk elk andere kist met een groot vleugeloppervlak en flaps) vlieg ik de downwind-leg tot net na het einde van het veld, zet het gas op laag-stationair, de flaps uit en stuur dan de kist de hoek om in een flink steile duik. hierbij mik ik in een hele korte final meteen op de rand van het veld. Door de flaps krijgt de kist nauwelijks extra snelheid bij het aanduiken. Op de rand van het veld rechttrekken en alle snelheid is bijna direct weg. Ziet er vrij agressief uit (en zeker niet zo vloeiend als bij de aerobatics toestellen), maar het werkt wel erg goed en gaat eigenlijk heel gecontroleerd. Het is ook erg leuk om te doen, dus als het rustig is wil ik dat in een vlucht wel een stuk of 5 keer herhalen .
De vliegaccu's zijn inderdaad wat minder geworden en per accu laad ik 750mA bij na een middagje vliegen. Dat is ongeveer 2x zo veel als bij de aerobatics kisten. Komt door meer vliegtijd en waarschijnlijk toch die flaps. Vliegaccu's worden binnenkort vervangen door nieuwe accu's met een hogere capaciteit. Waarschijnlijk 3200mA zodat ik in een weekeind VEEL vluchten kan maken en niet bang hoef te zijn voor lege accu's. Ook komen de accu's verder achter in de romp te liggen zodat het lood aan het staartwieltje weg kan.
Ik kwam ook nog een paar bouw foto's tegen die ik nog even wilde plaatsen.
nieuwe spandraden. Aluminium gaffels met snelsluiting zodat het plaatsen van de spandraden op het veld van een paar minuten naar een paar seconden is teruggebracht.
Voorruit ingelijmd met epoxy.
En aangezien ik toch epoxy had staan meteen een paar strengen carbon gelegd ter versteviging van de koelopeningen in de motorkap. Ook het zelfgemaakte carbon 'spoilertje' onder in de kap gelijmd zodat er door de lucht-werveling over dat spoilertje de warme lucht makkelijker uit de kap gezogen wordt.
Aansturing van de roeren.
Ik gooi de standaard wiel-assen altijd zo ver mogelijk weg omdat ik die gare loslopende tonnetjes om de wielen mee te bevestigen niet wil hebben. We hebben allemaal wel eens een wiel van een modelvliegtuig af zien komen omdat er zo'n tonnetje losliep. Dat doen we dus anders. Ik heb allereerst een stukje aluminium buis afgezaagd om het te grote gat in het landingsgestel op te vullen.
Dat aluminium een beetje opruwen en met epoxy inlijmen.
Nou is het gat precies groot genoeg om een M6 inbusbout doorheen te halen. Die inbusbout wordt dus gebruikt als wiel-as met wat plaatjes en boutjes als afstandshouders en een nyloc borgmoer om het geheel op het landingsgestel te schroeven. Dat gaat nooit meer ongewenst los!
De 125mm Kavan luchtbanden in plaats van de standaard massieve 110mm banden van Pilot-rc. De Pilot-rc wielen waren schitterend met aluminium naaf en bronzen bussen, maar ze waren echt te zwaar. Daarnaast veren de kavan luchtbanden veel beter. Goed ze zullen ook wat harder slijten, dus ik heb er een reserve-set voor lichten.