De Pitts vlieg inmiddels lekker, het is nog geen zomer en ik wilde weer een speelkistje naast mijn serieuze kisten (de Pitts en kleine Knol Extra).
Ik heb alleen maar kunstvlucht kisten en nou moeten we dit jaar op onze club Brevet vliegen, dus tja.. Daar moet ik eigenlijk een hoogdekker trainertje voor hebben.
Ik heb eigenlijk alleen maar met kunstvlucht kisten gevlogen (en een Funjet). Dus ik wilde eens een keer wat anders. Maar ik wil wel een beetje kunnen blijven spelen. Dus ik zat al een tijdje te loeren naar een Decathlon.
Dit kwam in een stroomversnelling toen mijn vliegmaatje Mark vorige maand een electro-aandrijving voor zijn Knol Extra aanschafte en zo dus een ZDZ 80 brandstofmotor over had. Oh wat vervelend. Inleveren dat ding! Daar kan ik wel wat mee. Dus zo kreeg ik een kartonnen doos met motor, uitlaat, prop, spinner, hydemount en een heleboel spareparts en diverse onderdelen in mijn handen gedrukt.
En toen de kist. Die werd via een expeditie-bedrijf op mijn werk afgeleverd.
Dan krijg je dus twee heule grote dozen in je handen gedrukt. Snel even gecontroleerd op schade. Viel mee. Van 1 vleugel zijn intern twee ribjes beschadig. Omdat de vleugels niet volledig zijn ingedekt kun je daar goed bij door een sneetje in de folie te maken. Pilot-RC zegt dat het constructief geen kwaad kan, maar dat risico neem ik niet. Dat repareren we wel.
Thuis even een wielkap van de Decathlon naast een van de wielkappen van de Pitts gehouden.
Eh.. Ja. Groot.
Kist in de achtertuin in elkaar gezet om te zien of alles een beetje past. Op het eerste gezicht wel. Vleugelbuis is nog een beetje stroef, maar dat wordt wel beter na een paar keer opbouwen/afbreken.
Kist op de bouwtafel gezet. Dat wordt op mijn teentjes staan om bovenin de romp te werken.
Aan de ene kant van de romp zit een enorme deur over de hele hoogte van de romp. Aan de andere kant van de romp zit een flink raam. Bovenop zit een heel groot luik. Alles kan open en hoewel dat leuk is om te zien en op zich wel handig is, zijn het wel enorme gaten in de constructie van de kist. Omdat deze kist voor een 55cc motor is ontworpen en ik er zoals gezegd een 80cc op ga zetten (ja, je kunt nooit genoeg power hebben en we willen ook een beetje kunnen spelen!) wil ik het een en ander verstevigen.
Mooie romp, mooie lichte servoplaat met ruimte voor schakelaars en accu's enzo. Zou jammer zijn als iemand daar de zaag inzet.
Nouja, voor je wat kunt opbouwen moet je eerst wat afbreken. Daar gaat mijn garantie.
Uitlaattunnel open gemaakt. Was toch veel te kort voor de uitlaat die bij die 80cc motor hoort.
Zoals je op deze foto kunt zien is de uitlaattunnel/motorbox/bevestiging landingsgestel niet heel lekker verbonden met de rest van de romp. De krachten van de motor/landingsgestel moeten via een paar liggertjes naar achteren en via het raamkozijn naar de vleugel bovenop. Dat kan wel wat steviger.
Achterkant van de nieuwe/verlengde uitlaattunnel. Gelijmd tegen het spant aan de achterkant van de deur/het raam/het luik bovenin. Als de uitlaattunnel straks is verlengd geeft dit een hoop extra stijfheid en sterkte aan de romp (romp kan dan op dat punt veel minder makkelijk buigen) en worden de krachten van de motor/landingsgestel wat beter verdeeld.
Onderkant van de uitlaattunnel opgevuld met kops balsa met 0.8mm triplex erop.
Koeling van de uitlaattunnel.
Terwijl de tunnel droogt pakken we de figuurzaag
Dat stukje triplex komt in de motorbox te liggen en wordt aan de bodem vast geglast. Het doel hiervan is de motorbox beter met het voorste raamkozijn te verbinden. Aan de bovenkant van dat raamkozijn hangt namelijk de vleugel.
Hier vanaf de plaats waar de motor komt te hangen gezien.
Plaatje wat lichter gemaakt en vastgelijmd..
..aan het raamkozijn..
En dan wil ik het raamkozijn met de vleugelbuis verbinden middels een shearweb. Dat plankje dat tegen/voor de buis ligt. Niet dat plankje bovenop de kist waar de bovenkant van de lijmklemmen op rusten, dat is alleen maar om te voorkomen dat ik het balsa daar indeuk met de lijmklemmen.
Hier is de nieuwe shearweb van onder te zien. Die wordt straks aan de buis vastgeglast zodat dat 1 geheel wordt.
Goed, nu ligt alles te drogen. Binnenkort verder met de uitlaattunnel en nog wat andere verstevigingen in de romp. Alles bij elkaar zal er wel 100 - 200 gram extra gewicht aan de romp worden toegevoegd, maar dat is rond het zwaartepunt en de kist is ontzettend licht gebouwd en heeft een gigantisch vleugeloppervlak, dus hij zal het allemaal wel mee kunnen slepen. Natuurlijk zal de zwaardere motor en uitlaat (ten opzichte van een 55cc motor) ook wat extra grammetjes wegen. Al is de ZDZ 80 een erg lichte motor.
Oh en mocht je nou denken: "Dat is toch geen schaal kleurenschema voor een 8kcab Decathlon? Waar zijn de sterren?" Dan moet ik je toch corrigeren.. Het is wel degelijk een schaal schema, al is het misschien wel wat modern voor een Decathlon.
Och.Ik hou wel van wat extreme kleurenschema's en er zijn mensen die al lang blij zijn dat hij niet fluor groen/blauw is geworden zoals mijn Pitts en Extra
Ik heb alleen maar kunstvlucht kisten en nou moeten we dit jaar op onze club Brevet vliegen, dus tja.. Daar moet ik eigenlijk een hoogdekker trainertje voor hebben.

Ik heb eigenlijk alleen maar met kunstvlucht kisten gevlogen (en een Funjet). Dus ik wilde eens een keer wat anders. Maar ik wil wel een beetje kunnen blijven spelen. Dus ik zat al een tijdje te loeren naar een Decathlon.
Dit kwam in een stroomversnelling toen mijn vliegmaatje Mark vorige maand een electro-aandrijving voor zijn Knol Extra aanschafte en zo dus een ZDZ 80 brandstofmotor over had. Oh wat vervelend. Inleveren dat ding! Daar kan ik wel wat mee. Dus zo kreeg ik een kartonnen doos met motor, uitlaat, prop, spinner, hydemount en een heleboel spareparts en diverse onderdelen in mijn handen gedrukt.
En toen de kist. Die werd via een expeditie-bedrijf op mijn werk afgeleverd.
Dan krijg je dus twee heule grote dozen in je handen gedrukt. Snel even gecontroleerd op schade. Viel mee. Van 1 vleugel zijn intern twee ribjes beschadig. Omdat de vleugels niet volledig zijn ingedekt kun je daar goed bij door een sneetje in de folie te maken. Pilot-RC zegt dat het constructief geen kwaad kan, maar dat risico neem ik niet. Dat repareren we wel.

Thuis even een wielkap van de Decathlon naast een van de wielkappen van de Pitts gehouden.
Eh.. Ja. Groot.

Kist in de achtertuin in elkaar gezet om te zien of alles een beetje past. Op het eerste gezicht wel. Vleugelbuis is nog een beetje stroef, maar dat wordt wel beter na een paar keer opbouwen/afbreken.
Kist op de bouwtafel gezet. Dat wordt op mijn teentjes staan om bovenin de romp te werken.

Aan de ene kant van de romp zit een enorme deur over de hele hoogte van de romp. Aan de andere kant van de romp zit een flink raam. Bovenop zit een heel groot luik. Alles kan open en hoewel dat leuk is om te zien en op zich wel handig is, zijn het wel enorme gaten in de constructie van de kist. Omdat deze kist voor een 55cc motor is ontworpen en ik er zoals gezegd een 80cc op ga zetten (ja, je kunt nooit genoeg power hebben en we willen ook een beetje kunnen spelen!) wil ik het een en ander verstevigen.
Mooie romp, mooie lichte servoplaat met ruimte voor schakelaars en accu's enzo. Zou jammer zijn als iemand daar de zaag inzet.

Nouja, voor je wat kunt opbouwen moet je eerst wat afbreken. Daar gaat mijn garantie.
Uitlaattunnel open gemaakt. Was toch veel te kort voor de uitlaat die bij die 80cc motor hoort.
Zoals je op deze foto kunt zien is de uitlaattunnel/motorbox/bevestiging landingsgestel niet heel lekker verbonden met de rest van de romp. De krachten van de motor/landingsgestel moeten via een paar liggertjes naar achteren en via het raamkozijn naar de vleugel bovenop. Dat kan wel wat steviger.
Achterkant van de nieuwe/verlengde uitlaattunnel. Gelijmd tegen het spant aan de achterkant van de deur/het raam/het luik bovenin. Als de uitlaattunnel straks is verlengd geeft dit een hoop extra stijfheid en sterkte aan de romp (romp kan dan op dat punt veel minder makkelijk buigen) en worden de krachten van de motor/landingsgestel wat beter verdeeld.
Onderkant van de uitlaattunnel opgevuld met kops balsa met 0.8mm triplex erop.
Koeling van de uitlaattunnel.
Terwijl de tunnel droogt pakken we de figuurzaag
Dat stukje triplex komt in de motorbox te liggen en wordt aan de bodem vast geglast. Het doel hiervan is de motorbox beter met het voorste raamkozijn te verbinden. Aan de bovenkant van dat raamkozijn hangt namelijk de vleugel.
Hier vanaf de plaats waar de motor komt te hangen gezien.
Plaatje wat lichter gemaakt en vastgelijmd..
..aan het raamkozijn..
En dan wil ik het raamkozijn met de vleugelbuis verbinden middels een shearweb. Dat plankje dat tegen/voor de buis ligt. Niet dat plankje bovenop de kist waar de bovenkant van de lijmklemmen op rusten, dat is alleen maar om te voorkomen dat ik het balsa daar indeuk met de lijmklemmen.
Hier is de nieuwe shearweb van onder te zien. Die wordt straks aan de buis vastgeglast zodat dat 1 geheel wordt.
Goed, nu ligt alles te drogen. Binnenkort verder met de uitlaattunnel en nog wat andere verstevigingen in de romp. Alles bij elkaar zal er wel 100 - 200 gram extra gewicht aan de romp worden toegevoegd, maar dat is rond het zwaartepunt en de kist is ontzettend licht gebouwd en heeft een gigantisch vleugeloppervlak, dus hij zal het allemaal wel mee kunnen slepen. Natuurlijk zal de zwaardere motor en uitlaat (ten opzichte van een 55cc motor) ook wat extra grammetjes wegen. Al is de ZDZ 80 een erg lichte motor.
Oh en mocht je nou denken: "Dat is toch geen schaal kleurenschema voor een 8kcab Decathlon? Waar zijn de sterren?" Dan moet ik je toch corrigeren.. Het is wel degelijk een schaal schema, al is het misschien wel wat modern voor een Decathlon.

Och.Ik hou wel van wat extreme kleurenschema's en er zijn mensen die al lang blij zijn dat hij niet fluor groen/blauw is geworden zoals mijn Pitts en Extra

Laatst bewerkt: