Pilot rc super decathlon 107

Intussen heb ik de rest ontvangen om mn decathlon vliegklaar te maken.
Vraagje over de prop.
Heb een biela 23x8 prop die ik binnenkort es zal controleren of deze in balans is.
Indien niet kan ik toch niet beginnen schuren aan deze mooie gelakte prop om balans goed te krijgen.
Nu las ik ergens dat mn ook wel wat gewicht toevoegt door blanke lak of nagellak op de prop smeert om het balans goed te krijgen.
Iemand ervaring hiermee?
Mvg Wes.

Een kwaliteitsprop zoals een Biela, Mejzlik, etc. heb ik nog nooit gebalanceerd, die zouden dat namelijk al moeten zijn......

Ah zo. Ik dacht dat dit wel moest. Maar zal hem toch vlug eens controleren en hopen dat hij ok is.
Mvg Wes.

Nu twijfel ik nog of ik de eerste start op een bok zal doen of direct op het vliegtuig.
Hoe doen de meeste onder jullie dit?
Mvg Wes.

Direct op het toestel is altijd het best.
Komen ook gelijk mogelijke plaatsing van tank aan het licht.
Nadeel is de afstelling van de carburator.
Als deze omlaag gericht is, heb je geen zicht op de inlaat opening.
Bij een nieuwe motor kan dit een probleem zijn, bij een reeds gebruikte motor ken je dit van het vorige toestel.
Vind dan ook dat het de moeite loont om eerst op een bok in te laten lopen, liefst niet de motor in een bankschroef klemmen, zelfs niet op een plankje bevestigd en dit ingeklemd, heb door trillingen zo eens een motor rakelings naast mijn hoofd weten passeren nadat deze het ingeklemde plankje gewoon uit de bankschroef trok.
Sindsdien nagel ik een motor vast met houder op een fatsoenlijk zwaar houtblok.
Als het weer betert ga ik eerstdaags aan de slag met een nieuwe motor op een stuk boomstronk dat nog resteert van een noten boom, moet later nog uitgegraven worden.

Johan.

Sindsdien nagel ik een motor vast met houder op een fatsoenlijk zwaar houtblok.
Het gaat hier niet om een klein methanolmotortje, maar om een dikke benzinemotor. De trekkracht daarvan zou je houtblok zo door de achtertuin heen sleuren! Als je al een bok wilt gebruiken dan moet je die bok goed vastzetten aan iets wat in ieder geval NIET kan bewegen. Je huis, schuurtje of een paal die een eind de grond in is geslagen ofzo. Een losse bok (hoe zwaar 'ie ook is) is niet veilig genoeg!

Motor op een bok laten 'inlopen' is niet nodig en ook niet zo veilig (want je frutselt even snel een bok in elkaar....)

Afstellen van de motor kun je toch pas doen als de motor op de kist zit (met de motorkap erop) en je gaat vliegen. Dan moet je toch stellen. Dus op de bok stellen is niet nodig.

Gewoon de motor op de kist schroeven, kist goed vastzetten (liefst met een helper) en dan starten zoals je normaal je benzinemotor zou starten. Met een droge motor moet je misschien iets vaker 'slaan' voordat de motor brandstof aanzuigt, maar verder is het gewoon starten.

Heb een biela 23x8 prop die ik binnenkort es zal controleren of deze in balans is.
Indien niet kan ik toch niet beginnen schuren aan deze mooie gelakte prop om balans goed te krijgen.
Nu las ik ergens dat mn ook wel wat gewicht toevoegt door blanke lak of nagellak op de prop smeert om het balans goed te krijgen.
Iemand ervaring hiermee?
Ik balanseer (ook) nooit mijn props. Ik gebruik alleen Mejzlik props en die zijn over het algemeen goed gebalanceerd naar mijn beleving. Maar ik heb wel eens een tipje van een prop beschadigd. Na reparatie moet je natuurlijk wel balanceren. Ik doe dat dan met epoxy (omdat ik dat toch al nodig heb om de prop te repareren). Maar nagellak of iets anders wat maar gewicht toevoegt aan de prop werkt natuurlijk net zo goed.

Sowieso is het dubbel werk, een bok bouwen, en vervolgens toch op het toestel moeten schroeven....

Het gaat hier niet om een klein methanolmotortje, maar om een dikke benzinemotor. De trekkracht daarvan zou je houtblok zo door de achtertuin heen sleuren! Als je al een bok wilt gebruiken dan moet je die bok goed vastzetten aan iets wat in ieder geval NIET kan bewegen. Je huis, schuurtje of een paal die een eind de grond in is geslagen ofzo. Een losse bok (hoe zwaar 'ie ook is) is niet veilig genoeg!

Motor op een bok laten 'inlopen' is niet nodig en ook niet zo veilig (want je frutselt even snel een bok in elkaar....)

Afstellen van de motor kun je toch pas doen als de motor op de kist zit (met de motorkap erop) en je gaat vliegen. Dan moet je toch stellen. Dus op de bok stellen is niet nodig.

Gewoon de motor op de kist schroeven, kist goed vastzetten (liefst met een helper) en dan starten zoals je normaal je benzinemotor zou starten. Met een droge motor moet je misschien iets vaker 'slaan' voordat de motor brandstof aanzuigt, maar verder is het gewoon starten.

Ik balanseer (ook) nooit mijn props. Ik gebruik alleen Mejzlik props en die zijn over het algemeen goed gebalanceerd naar mijn beleving. Maar ik heb wel eens een tipje van een prop beschadigd. Na reparatie moet je natuurlijk wel balanceren. Ik doe dat dan met epoxy (omdat ik dat toch al nodig heb om de prop te repareren). Maar nagellak of iets anders wat maar gewicht toevoegt aan de prop werkt natuurlijk net zo goed.

Hij schrijft ook op een restant van een noten boom die nog uitgegraven moet worden daaruit begrijp ik dat die nog met de wortels in de grond zit. En die krijg een 200cc zelfs niet in beweging. Maar ben het wel eens dat op een bok inlopen onzin is

Hier een foto van de uitlaat in de romp gemonteerd.
Eerst testen en later de uitlaat eventueel een kleurtje geven.
40267654.jpg

En geef toe zo'n biela staat toch mooi hé op een decathlon?
14477144.jpg

Doe ik er goed aan om de prop te boren zodat deze tegen compressie op 2u staat.
Is dit een goed stand voor de dle55?
Mvg Wes.

Hele mooie prop. Heb er over getwijfeld er eentje op de Piper te zetten maar daar zijn de tips net wat te smal voor, niet echt schaal.

Die moeten ze dus maar even aan het assortiment toevoegen :-)

Prachtige kist Wes!

Doe ik er goed aan om de prop te boren zodat deze tegen compressie op 2u staat.
Is dit een goed stand voor de dle55?
Mvg Wes.

Dat is voor iedere verbrandingsmotor gelijk; het maakt de motor niets uit hoe de prop staat, alleen is het voor het aanslaan wel handig als hij inderdaad rond 2 uur staat....;)

En weer veel te snel geweest. Prop misschien voor de vuilbak.
Daar ik niet kon wachten op kolomboormachine heb ik de prop willen boren met handboormachine. Met de hulp van een boormal is mn boor toch wat schuin gegaan.
Zo kan ik niet alle gaten pakken.
Zou ik eventueel de gaten terug dicht kunnen lijmen door hier rond hard hout in te lijmen? De prop bestaat ook op die plaats uit hout. Dus dit moet toch mogelijk zijn?
Ik zou deze dan later opnieuw boren maar dan met kolomboormachine.
Kan dit of is prop voor kliko?
Mvg Wes.

Dat hangt een beetje van de breedte af van het middelste gedeelte. Biela's zijn normaal wel redelijk dik en breed in het midden. Je zou de oude gaten kunnen dichtmaken (hoeft niet eens) en later de prop een paar graden draaien zodat je in nieuw materiaal de nieuwe gaten boort (met de kolomboormachine). Normaal gesproken blijft de prop dan sterk genoeg.

Maak anders eens een foto?

Zoals je hier ziet bij de rode pijl is dit gat het meest schuin gegaan.
pict0015tl.jpg

Hier foto zoals je kan zien is er best wel nog plaats genoeg voor nieuwe gaten.
Maar zou toch graag mn prop op ongeveer een 2u hebben. Dus misschien de gaten toch betere dichtdoen?

pict0016z.jpg

pict0017y.jpg

Zonde van die mooie prop. Ik weet het.

Back