Pilot rc super decathlon 107

Hoe doen de meesten dit onder jullie? Gebruiken jullie allemaal metalen gasaansturingen misschien?
Mvg Wes.

Ik gebruik meestal een perlon snoer .

Als het rechtuit gaat in een plastik buisje , met bochten in een messing buisje .

En dat in kombi met een servo hevel op de walbro .

Mvg Johan

Ik ben bij de bouwmarkt geweest en heb mijn gaskabel gemaakt van een remkabel voor een fiets inclusief bochten ingevouwen.Daarna de binnenkabel eruit getrokken en een dunnere staalkabel (stuurkabel)erin gedaan.
De binnenkant van de buitenmantel is ook geplastificeerd.

mvg

Tja dus dit zijn weer 2 verschillende. De ene is metaal de andere perlon is kunstof dacht ik?
Zou ik dan misschien toch niet beter die bowdenkabel gebruiken die ik liggen heb?

Daar zit wel een klein metalen draadje in gegoten maar als er personen zijn die remkabel gebruiken moet dit ook kunnen volgens mij.
Mvg Wes.

Het is toch niet zo moeilijk denk ik, je hebt een staalkabel met aan de uiteinde een stalen kwikling op een kunstof hevel en de andere kant op de gashevel een ballink met een kunstof kom.
Dan kun je toch geen storing krijgen?

mvg

Wes' ik ging bij Bert een extra fijne holle carbon buis hiervoor nemen, deze ging ik aan beide uiteinden een stukje staaldraad inlijmen, maar Bert zei dat het allemaal overdreven is.
Gewoon ervoor zorgen dat de staaldraad niet direct contact heeft met de motor zei hij .ik heb dat opgelost door de gashevel in plastiek te maken.... zal eens een foto nemen van de mijne als ik terug thuis ben....

Carbon is geleidend , zou je dus niks mee opschieten.

Gewoon geen metaaldelen nemen die draaien of scharnieren met elkaar .

Dus geen metalen kwiklink aan de metalen gashevel van de walbro.
Dat is alles .

Mvg Johan

Wes' ik ging bij Bert een extra fijne holle carbon buis hiervoor nemen, deze ging ik aan beide uiteinden een stukje staaldraad inlijmen, maar Bert zei dat het allemaal overdreven is.
Gewoon ervoor zorgen dat de staaldraad niet direct contact heeft met de motor zei hij .ik heb dat opgelost door de gashevel in plastiek te maken.... zal eens een foto nemen van de mijne als ik terug thuis ben....

Ik heb al talloze keren M3 draadeind genomen met aan beide kanten een ball-link, en "voor het mooie" over het draadeind heen een stuk hol carbon, werkt ook perfect en ziet er mooi uit;) (het carbon zorgt er ook voor dat het draadeind niet snel kan doorbuigen)

Zou ik eigenlijk ook niet een fietsspaak kunnen gebruiken?Als het toch in metaal mag zijn.
Heb er hier van ongeveer 2 - 2,2mm diameter en heeft aan 1 zijde draad.
Daar zou ik mn ballink M2 op kunnen draaien en de andere zijde gewoon een Z-bend kunnen plooien die zo in de servohevel past. De andere zijde met ballink is voor de motorhevel.
Dit lijkt me net hetzelfde als de stuurstangen die je kan kopen in de modelshop.
Mvg Wes.

Laatst bewerkt:
Dat zal dan wel kunnen lukken als alles recht achter elkaar staat, maar 't afstellen zal al wel wat lastiger gaan. Toch wens ik je sucses.

mvg

Zou toch moeten lukken? Servo staat recht achter de gasgevel. Wel een 20cm verder.
Want mn eerste stang was de originele die bij het vliegtuig zat. Had deze verwijderd omdat ik dacht dat kunststof beter was en heb hierdoor mn stang kapot gemaakt omdat ik het stukje met draad m2 er vanaf had geknipt.
Dit om in een kunststof buisje te lijmen.
Dus een fietsspaak lijkt er goed op en zou toch een mooi alternatief zijn toch?
Zal dit effe proberen. Moet volgens mij lukken.
Mvg Wes.

Wat ik hier ook net vind is stuurstang van sullivan:
Gold-N-Rods
Deze is misschien nog een beter alternatief?Volledig in kunststof en de binnen diameter van de gele buis is gemaakt om daar een draadstang in te draaien.
Dus geen lijm en volgens mij betrouwbaar. Zo kan ik wel met 2 ballinks aan beide zijden werken. Terwijl met een fietsspaak ik 1 zijde met een z-bend moet doen.
En nu nog es wat warmer weer zodat we es kunnen gaan testen op het vliegplein :-)
Mvg Wes.

Laatst bewerkt:
Je moet er wel om denken met Sullivan kabels dat de kwiklinks en de draadstang die meegeleverd wordt meestal niet metrische schroefdraad is.

Ik ga eerst die fietsspaak gebruiken later kan ik eventueel zo'n sullivan kabel kopen.
Zou geen probleem zijn dat het geen metrische draad is. Mn ballink is gewoon erop schroeven en tapt zo de juiste draad van de draadstang erin.
En dan nog ik heb nog M2 draadstang liggen. Dus ben ik niet verplicht om deze van hun te gebruiken.
Mvg Wes.

Back