Piper Cub J3 Trainer

Ik heb ook nog een vraag betreffende het stabilo, bij sommigen is het instelbaar gemaakt maar is dit nu echt nodig?

Mvg Ron
 
Als je het motor schot bedoeld deze is er tussen gelijmd, ik hoop dat de volgende foto het iets duidelijker maakt.

DSC00544_JPG.jpg


Taildragger:Het stabilo hoeft niet instelbaar te zijn maar is wel gemakkelijk, maar is wel meer schaal om dat de stabilo dan los van de romp staat. Ook is de aansturing hoogteroer is gewijzigd (centrale bediening in het staartvlak) dit is een hele uitdaging omdat het klein is en demontabel moest zijn i.v.m schade.

DSC00542_JPG.jpg

Onder delen hoogteroer bediening.

DSC00564_JPG.jpg


piper%20018_jpg.jpg


piper%20007_jpg.jpg
 
Dat ziet er allemaal netjes uit. Ik ben ook weer een tijdje bezig geweest en wel aan de body. Nadat ik alle moed bijelkaar had geraapt om de twee delen met elkaar te verbinden ben ik aan de slag gegaan. De praktische tips van EJJK hielpen daarbij erg goed. Wanneer je het goed aanpakt, is het eigenlijk niet zo heel lastig meer.

Eerst het tussenschot en de wielopbasis op een helft gemonteerd. En vervolgens kon de andere kan erop gelijmd worden. Het bevestigen van de "F"-schotjes bovenop de staart was niet echt moeilijk meer. Aanschouw hier het resultaat tot nu toe:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
EJJK, hoe heb je de tail (waar rudder aan vast komt) van het vliegtuig vastgezet/ gemaakt. De tekening kan op meerdere manieren opgevat worden. Heb je daar misschien goede foto's van?
 
Ik ben nu ff 2 weken naar Egypte, lekker bakken in de zon en wat duiken.Daarna zal ik mijn vorderingen weer plaatsen.
Tot over 2 weken!


Groeten, Ron
 
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld maar stuur je deze foto's, misschien heb je er wat aan.
Van de achterkant heb ik niet veel foto's.

DSC00774_JPG.jpg


DSC00548_JPG.jpg



gr EJJK en een prettige vakantie!
 
Ik was ook niet geheel duidelijk. Wanneer je naar de eerste foto kijk zie je jouw staartdeel. Die bestaat uit twee delen. 1 beweegbaar deel en 1 vast gedeelte. Het gaat om het vaste gedeelte. Het gaat om het voorste balkje 1/4 x 1/2 balsa. Steunt deze op het frame van het vliegtuig?? het is mij niet geheel duidelijk hoe dit gemonteerd is
 
Het balkje 1/4 x 1/2 wordt normaal bevestigt tussen twee balsa blokjes plus dwars balkje tussen de rompbalken,hier steunt hij op en wordt verbonden met top stringer. Het rondhout van het stabilo loopt door het balkje en de twee blokjes.Als afwerking lijm je links en rechts een stukje afval balsa tussen de romp balken.
Hou het standaard.

Bij mijn piper heb ik dit verandert i.v.m instelbare stabilo
Op de foto (Rode pijl) extra versteviging aangebracht.
Gele pijl beweegbare geleider van alu voor het verstellen van de voorste bevestiging van het stabilo.
Blauwe pijl dit is het draadeind om de geleider in te stellen.
Dit was een uitdaging om het meer schaal te doen lijken, en de instelhoek te kunnen aanpassen.

.
DSC00566_JPG.jpg
 
In je eerst alinea ze je: hou het standaard. Ik denk dat dat handig is voor mij om te doen. Het extra blokje ziet er stevig uit. Misschien wel handig voor mij. Dan kan ik ook mooi de ronding erin schuren.

het achterste balkje 1/4x1/4 die gaat een klein stukje'het vliegtuig in" toch? Ik begrijp uit de beschrijving dat je daar een u-tje in moet vrezen.
 
De balkjes 1/4 van staartvlak en richtingsroer moeten naar elkaar toe gewoon afgerond worden.Het staartvlak balkje valt gelijk met de achterkant en valt en een u uitsparing.
 
Ben de afgelopen tijd bezig geweest met het verder afmaken en afwerken van de vleugels. Bijna al hel plakwerk is gedaan, waarna het schuurwerk mag beginnen.

Met de body schiet het ook al aardig op. De tail heb ik vastgemaakt en binnenkort boor ik de eerste gaatjes voor het hoogteroer. Als iemand tips heeft hoe je dit zo recht mogelijk kan doen hoor ik het graag.

full

Nu weet ik dat ik nog zat werk te doen heb, echter loop ik een beetje vast. Daarom een paar vragen;
1. moet er een bodem in komen? hoe wat en waar?
2. Mijn stukken ijzer voor het dragen van de vleugel (monteren op de neus) zijn niet goed gebogen en veel te lang. Wanneer ik ze probeer te monteren gaan ze kruislinks lopen en komen ze te hoog uit. Wat kan ik hiermee doen? Weglaten of de cabine weghalen en opnieuw opbouwen nadat ik de ijzeren balken heb gemonteerd?
3. gewoon een opmerking: ik denk toch dat ik hem electrisch ga maken ipv nitro.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De stalen dragers voor de vleugel heb ik ook ingekort zie verschil op beide foto's, deze mag je niet weg laten en goed verlijmen in de romp.Denk aan de juiste in stelhoek van de vleugel.
Ook de bodem is nodig voor stevigheid en wordt tussen de balkjes van de romp gelijmd, en bestaat uit 2 delen.
Waar? zie stippellijn op de tekening.

DSC00544_JPG.jpg


DSC00725_JPG.jpg
 
De veugel, wordt dat een geheel of bestaat die uit Link-tussenstuk-Rechts? In mijn ogen zou je het middenstuk/rif ook vast op het vliegtuig kunnen monteren en dan voor het vliegen de linker en rechter vleugel op je toestel vastzetten. Deze vraag stel ik ivm de stalen dragers. Wanneer de vleuger 1 geheel wordt dat zou je de stalen dragers erin moeten schuiven om de vleugel vast te zetten.

En wanneer je 1 grote vleugel hebt is dat ook weer lastig vervoeren. Wat is wijsheid?
 
De vleugel wordt een geheel, drie delen is niet sterk genoeg de constructie is hier niet op berekend. Haakt de vleugel om de stalen pen plus twee bouten en niet vergeten de struts.
180 cm is nog wel te doen.
 
De vleugel wordt een geheel, drie delen is niet sterk genoeg de constructie is hier niet op berekend. Haakt de vleugel om de stalen pen plus twee bouten en niet vergeten de struts.
180 cm is nog wel te doen.

Die twee stalen pennen is nog wel een uitdaging omdat ik ze op nieuw moet buigen. Ik denk dat ik me eerst even op de vleugel stort. Daar moet ik nog het eea lijmen en schuren. Om vervolgens in elkaar te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Hier staat de bouw op een laag pitje, de feestdagen en de gezondheid laten het even niet toe om verder te bouwen. Maar ik volg jullie op de voet hoor!
Allemaal fijne dagen en een gezond en gelukkig 2014 gewenst.


Mvg Ron
 
Back
Top