piper cub met OS gemini opknapper

Hoi Guus,

mooi :thumbsup: Ik heb altijd een zwak voor Pipers ...
Dat moet straks wel mooi worden, een sport-schaal Piper met een (bijna origineel klinkend) puf/puf motorgeluid :yes:

Er komt wat beter weer aan geloof ik, dus ik zeg: doorwerken maar ;)

Wat is eigenlijk de spanwijdte van jouw kist ?

Ik ben zelf bezig met een Toni Clark Piper van 2,80 m spanwijdte. Daar komt een 35cc benzine motor op.

Hoewel ik Cub-yellow nog steeds erg mooi vind, wilde ik toch eens wat anders voor deze Piper. Eerst dacht ik aan een militaire versie, maar dat heeft nadelen met vliegen (zicht) en voor zover ik weet is dat altijd een L4 Grashopper. Dan zou ik heel veel moeten gaan verbouwen en dat wil ik niet. Kijk maar (let bijv. op de andere ruiten):

1587055.jpg

Hier de romp van Toni Clark Piper, zoals die er nu bijstaat (vleugel op werkbank hoort er niet bij):

IMG_3316.jpg

De vleugels moeten nog worden gebouwd. en verder moet er nog het nodige gebeuren zoals je ziet.

Ik heb een zwitserse registratie gevonden, die ik als voorbeeld neem voor m'n Piper. Toen ik er achter kwam dat het origineel wordt gebruikt voor gletschervliegen in een gebied waar ik van m'n jeugd tot een paar jaar geleden veel heb geskied, was ik verkocht :mrgreen:

Het wordt de HB-PKI:

foto6.jpg

Een paar sfeerplaatjes:

HB-PKI-Super-Cub-2.jpg

HB-PKI-Super-Cub-3.jpg

foto24.jpg

Meer info, klik hier.

Zo, nu houd ik op het draadje verder te vullen met info over mijn Piper.
@Sukhoi: welke motor ga je voor de Piper gebruiken ?

Grtz,
Menno

@Menno, ga gerust je gang, ik vind dit ook erg leuk, bevindingen enzo van andere piper liefhebbers. In de greatplanes piper blijft de gemini 120 zitten, maar ga eens dringend een en ander uit de piper moeten gooien, want die weegt maar liefst 7.7kg :o .

Ben wel serieus aan het overwegen om een nieuwe ASP 160 boxer te kopen, aangezien ik niet veel tot bijna niets slechts over die motor vind, en het toch een hap scheelt bij een OS 160 gemini...

Hoi,

7,7 Kg ? Wat is de spanwijdte van je toestel dan ? Great Planes heeft meerdere groottes in het programma.
Een mooie boxer geeft natuurlijk iets "extra's" aan een Piper :yes:

Je zou ook een benzinemotor kunnen overwegen, iets duurder in aanschaf maar wel lekker voordelige brandstof vliegen :)

Op mijn Toni Clark komt een 35 cc benzinemotor. Gewicht vliegklaar wordt vermoedelijk 9-10 kg.

Grtz,
Menno

het is de .90 size piper cub, met een spanwijdte van 2.28m, greatplanes geeft een richtlijn tussen 4300-5300gram, mijne zit daar dus ruim 2kg over het maximum...

Hoi,

oei :shock: Dat is inderdaad wel erg veel ...
Nou heeft zo'n Piper wel een flinke lap vleugel, je zou eens uit kunnen rekenen wat de vleugelbelasting is ...

Nadeel van zoveel gewicht is ook dat je harder moet vliegen, hetgeen ook resulteert in hogere landingssnelheid. En dat is altijd jammer ...

Heb je enig idee waarin al dat gewicht zit :confused: Wat kan je er nog aan doen ???

Grtz,
Menno

@ RCEFlyer

Het bouwen moet niet het probleem zijn :D
Mij model is 2,67
Wat het totale gewicht gaat worden weet ik nog niet

@ Cajo

Ik heb contakt met de Fotograaf gehad die zij dat hij de piloot kent
Maar waar hij woont weet ik niet maar het toestel staat op vliegveld Hilversum is mij verteld

@guus zeg is dat n sig piper 1/4 hij ziet er knap uit:yes: ik heb al verschillende pipers zoals de hegi burda piper van hegi., j3 l4 ph-uci .,en de piper pawnee deze zijn allemaal elektro !! en de sig 1/4 pas aan de vloot toegevoegt die ik van plotterwelt genaamt op het forum heb over genomen.,, hij moet nog afgebouwd worden en ik twijfel of ik hem elektro maken zal., dat zou dan op n 10 cel 2 keer 5 cel wel te verstaan of n mooie 20 cc viertakt maar ik nijg naar elektro ik heb nog tijd genoeg om daar over te beslissen dit jaar krijg ik hem niet vliegend eerst nog n ander retro charter projekt en die moet eind april vliegen !!:mrgreen:

mvgr johan snijders

@ Menno, ik kom op een vleugelbelasting van 106gr/dm, vind ik echt wel veel voor een piper.. Heb net eens bezien, en als ik het startsysteem en andere gadgets( dropluik,bedient door 2servo's, remmen op luchtdruk...) eruit zou gooien, kom ik op 5200gram, wat toch al een heel stuk scheelt :)

Hoi,

106 gr/dm2, dat is inderdaad aan de hoge kant ja :(

Tja, al die gadgets zijn leuk, maar het brengt wel wat gewicht met zich mee.
Het is natuurlijk jammer als je straks een prachtige Piper hebt, die niet prettig vliegt ;)

Als je naar 5200 gram gaat, komt je vleugelbelasting uit op zo'n 72-73 gram / dm2 en dat is natuurlijk prima :yes:

Kortom, aan de slag ! Het voorjaar staat voor de deur ...

Grtz,
Menno

Grote modellen vliegen ook nog wel goed met een hoge vleugel belasting, al kan een kleine Sonja Bakker dieet geen kwaad natuurlijk.

Extra van mij 196cm heeft ook á 100gr/dm2 en grotere zwevers ook vaak.

Piper van Bernd was ook echt niet licht. Kan je hem even vragen.

Hoi Dennis,

jaja, dat is ook wel zo ... echter een grote piper heeft meestal wel een lagere "wingload" ... ik denk dat veel kunstvlucht-toestellen een hogere vleugelbelasting hebben, niet omdat ze zwaar zijn, maar omdat ze een wat kleiner vleugeloppervlak hebben.

Bij Toni Clark geven ze voor de Piper bijv. het volgende op: vliegklaar gewicht 8-10 kg resulteert in een 70-88 gr/dm2 :)

Dat maakt dat zo'n grote kist natuurlijk een stuk trager kan vliegen, wat bij landingen zeer wenselijk kan zijn :cool:

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Klopt.

Die á 90 gram/dm2 is lang niet zo erg bij een groot model dan dat je dit zelfde doet bij een kleine shockflyer. Die vliegt nog amper behalve met een grote motor....

ff opgezocht. Boeing 767 mag maximaal 5,5kg/dm2 hebben (550kg/m2)
En een 747 maximaal 7,25kg/dm2 (725kg/m2)

En die vliegt ook nog :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Even wat rechtzetten...

Eerst dacht ik aan een militaire versie, maar dat heeft nadelen met vliegen (zicht) en voor zover ik weet is dat altijd een L4 Grashopper. Dan zou ik heel veel moeten gaan verbouwen en dat wil ik niet. Kijk maar (let bijv. op de andere ruiten):

1587055.jpg

Dit is absoluut geen L-4 Grasshopper, maar een L-21B Super Cub (PA-18-135)!

Op de foto niet de echte R-170, die is helaas in 1982 bij een hangaarbrand verloren gegaan. Dit is de PH-ENJ, ex D-ELKG, ex ALAT (Franse landmacht) 182540, ex 52-6222. :teacher:

Groeten,
Marco
:bye:

Dit weekend begonnen met de piper in zijn nakie te plaatsen :) . De oracover verwijderen, dat vind ik dus een rotklusje.. De staart is al bijna klaar in de oratex. Zal vanavond wat foto's plaatsen

Ik moet nog een nut voor de prop hebben weet iemand wat voor schroefdraad er op zit het is geen metrische draad op.

Back