Piper PA30-160 Twin Comanche (BosModelAir, crashed)

:cry: :cry: :cry:

Erg jammer maar toch bedankt :wink:

Ziet er ook erg strak uit die van Topp :thumbsup:
 
hmmmm, bosmodelair krijgt wel altijd de leuke klusjes..... :roll:
en wij maar zwoegen voor onze "mager verdiende"kistjes!!! :lol:
 
Vergis je niet Danny wij "krijgen" heus niet deze leuke klusjes :(
Maar we hebben wel een aantal voordelen :)

- Zo kunnen wij meer omdat we de kosten samen delen.
- Door eerdere opknapprojecten hebben sommigen zoiets van "jullie kunnen er weer wat van maken dus succes, voor weinig mag je het hebben en wij vinden het leuk als je het weer vliegend krijg".
- Voor die leuke klusjes moet je veel het internet afstruinen en af en toe een gok wagen (en tot nog toe gokken we steeds aardig goed 8) ).

Er zitten ook nadelen aan:
- de berging wordt te klein (luxe probleem :roll:),
- de BosModelAir spaarpot is vaker leeg dan dat we sparen voor latere projecten,
- reparaties van gecrashte- of opknapkisten is soms lastiger dan nieuw bouw en dat moet je willen en leuk vinden.

Maar we hebben niets te klagen geloof ik :?


Vanochtend even met de Twin Comanche bezig geweest.

De "kapotte" vleugelbeplanking:
comanche06.jpg

comanche07.jpg


Dit baart me nog even de meeste zorgen.
Het is een beetje moeilijk te zien maar aan de rechterzijde van de rechtermotorbevestigign zit een scheur.
De scheur schijnt door te lopen in het schuim en daardoor is de vleugel ligt verzwakt.
Ik zal dit "even" moeten repareren:
comanche08.jpg


De ingedeukte cockpitramen:
comanche09.jpg


En de voorruit verwijderd voor vervanging:
comanche10.jpg
 
Die piloot is ook wel aan vervanging toe, hij heeft gewoon slaperige bloed-doorlopen ogen van dat 20 jaar achter elkaar in een vliegtuig zitten :lol: .
 
De kinderkamer moest ook gestuct worden maar daarna nog even de tijd gehad om de Twin Comanche verder te slopen.

Alle ruiten en stijlen worden vervangen dus de oude verwijderd:
comanche11.jpg


Tijd om nieuw te maken ik had nog wat "smoke" plastic liggen dus dat gaat er nu in :)
 
Vanochtend om half zeven even lekker bezig geweest met het maken van de nieuwe ruiten en een frame hiervoor.

De nieuwe ruiten in "smoke":
comanche12.jpg


Even de voorruit passen:
comanche13.jpg


Het frame voor de zijruit (1 af nog 1 te gaan):
comanche14.jpg

comanche15.jpg


En ook even de rechterzijde passen:
comanche16.jpg


Ik pas een frame toe voor de zijruiten omdat deze ruiten veel dunner zijn dan de originele ruiten en omdat ik de gebroken stijlen heb verwijdered waardoor het dak zwakker aanvoelt dan het zo moeten zijn.
Met het frame bereik ik dat de ruiten beter "strak" blijven en het dak "steviger" ondersteund wordt.

Morgen weer lekker verder :)
 
Is het misschien een idee om van een paar mm verenstaal extra steun te geven aan de spijlen?
Die kunnen dan doorlopen tot een aantal cm aan de binnenkant van de romp en het dak zodat er een goede verbinding onstaat tussen die twee.

Is het illusie of is het het Plura in een staan van ontbinding? Ik zie het langs de randen behoorlijk afbrokkelen.
 
Een staaf verenstaal was ook mijn eerste idee maar dan concentreer je nog steeds de krachten op een klein deel van de romp.

Het gene wat ik nu bereik met dit frame is dat dit frame over een veel groter gebied het dak "steunt" en dus beter de"krachten verdeelt.

Zowiezo zijn de spanningen die erop komen te staan niet geheel zo erg groot als ik kijk naar hoe het origineel met een dun stukje plastic was uitgevoerd dus ik denk dat dit de beste oplossing is.

En wat betreft het plura, het is niet geheel in ontbinding maar het is ook niet het stevigste meer rond de ramen.
De meeste uitgebroken stukken komen omdat het zo vast gelijmd zat aan de originele ruit dat er hier en daar tijdens het lossnijden stukken romp mee kwamen :(

Maar dat gaan we weer opvullen en als "nieuw" maken.
 
Het wordt wel weer wat :wink:

Vanochtend even met de gsaaansturing bezig geweest:
comanche17.jpg


Vanavond weer even verder en morgen moet ik weer werken dus dan kan ik ook weer lekker modelbouwen tussendoor :roll:
 
Berto,
als ik die projectjes van jou zo zie denk ik niet zo zeer aan een bouwproject, maar moet ik altijd denken aan een schadeherstelbedrijf. Wel een goed schadeherstelbedrijf overigens, de kisten komen er weer uit als nieuw!

Succes met deze!
 
Die "retro" oplossing is standaard.
En 2 servo`s van een tientje kan de BosModelAir pot niet trekken, zeker niet nu we net weer een kist hebben gekocht :oops:

Maar dit gaat ook zeker wel werken :yes:

Eens kijken of ik vandaag de vleugel kan schuren op (tijdens :wink: ) het werk.
 
Zo gisteren tijdens het werk de vleugel lekker kunnen schuren:
comanche18.jpg

comanche19.jpg


En vanochtend even gekeken of de motorkappen een beetje schoon willen worden:
comanche20.jpg

Ik ben niet geheel ontevreden met het resultaat en het kan wel eens zijn dat ik deze niet geheel opnieuw ga spuiten (en misschien ook wel :lol: )
 
Berto, als je zo doorgedreven aan het restaureren bent geslagen moet je gewoon ook die motorkappen herspuiten! Ook de gereinigde motorkap blijft er verweert uitzien. Herspuiten gewoon die hap.

Stevo
 
Mhhh, ik moet ;) waarschijnlijk dus toch gaan spuiten.


Vanochtend even nieuwe afstandshouders gemaakt voor beide motoren en even passen natuurlijk.

Het ziet er niet onaardig uit:
comanche21.jpg

comanche22.jpg
 
Kleine update.

Waarschijnlijk toch maar even schilderen:
comanche23.jpg


En even in elkaar in de woonkamer:
comanche24.jpg

comanche25.jpg

comanche26.jpg


Wordt best een geinig modelletje.

Morgen als de tijd het toelaat even bespan en cockpitlijm halen dan kunnen we weer echt verder.
 
Back
Top