View media item 258650View media item 258648Heel wat jaar geleden alweer kocht ik een bouwtekening van de Piper Seneca maar van bouwen kwam het niet meteen. (Er kwamen wel kinderen.) Diezelfde tekening kwam ik later als pdf tegen op een forum en hij is dus voor iedereen gratis te downloaden. Nu heb ik weer zin om aan een project te werken dus ga ik toch maar eens beginnen aan het bouwen van deze Piper Seneca. Ik heb geen idee hoelang ik er over ga doen, vast heel lang, maar het is gewoon leuk om er af en toe mee bezig te kunnen zijn. In dit draadje kun je de vorderingen volgen en commentaar of advies geven mocht je daar zin ik hebben. Omdat ik via mijn werk over een prachtige Trotec lasersnijder beschik ga ik de bouwtekening eerst omzetten naar Sketch-Up, van waaruit alles kan worden uitgesneden. Sketch-Up is een gratis tekenprogramma en is voor beginners heel toegankelijk. Vergeleken met bijvoorbeeld Solid-Works heeft Sketch-Up een aantal duidelijke nadelen maar er zijn ook voordelen en ik ben inmiddels tamelijk bedreven in Sketch-Up. De schotten van de romp heb ik inmiddels getekend in Sketch-Up. Ik had verwacht dat deze bouwtekening heel nauwkeurig zou zijn maar hij is integendeel best wel grof hier en daar wat scheef. Ik heb al heel wat verbetering doorgevoerd, zodat alles straks beter past. Het goede van deze tekening is wel dat hij gebaseerd is op de oorspronkelijke blue-prints waardoor alles mooi op schaal is. Voordat ik verder ga met de tekening wil ik nu eerst de voorruit (windshield) maken, zodat ik de tekening eventueel nog aan kan passen, als de voorruit niet precies past.
Bijlagen
Laatst bewerkt: