Piper Super Cub PA18 'Franklin Air Show'.

Nee. Even denken hoe ik dit uitleg...

Mijn ligger bestaat uit 1 deel, de jouwe uit 3. Leg eerst een 5*10 lat neer, op z'n brede kant. Zo: _ Dan de strip 6mm balsa, zo hoog als je vleugeldikte -/- sheeting -/- 2 latjes van 5 dik; die strip zet je rechtop: |. In die strip maak je de inkepingen om je spanten in te schuiven. Daarna de 2e 5*10 lat er weer op, ook weer plat: _ Samen ziet dat er dan zo uit T. Je hebt dan een I-profiel gecreëerd. Plaatje gegoogled van I-profiel:

profielen1.jpg

Ik heb even de boel samengesteld, poehé wat een ding. En die van jouw wordt nog groter. Ik ben 184...

PA18%20043.jpg

PA18%20045.jpg

Zo, nu is de vakantie voorbij en zal het tempo aanzienlijk dalen. Nou ja, komt wel goed. Later.

Hugo

Wow Hugo, dat schiet al behoorlijk op zeg!
Blijf deze bouw, volgen erg leuke Piper gaat dit worden!!

Tim

Dank je wel! 't Is een kwartje, dus (bijna) 2,7 meter span. De romp lijkt nu nog wat kort, maar er komt nog een behoorlijk uitstekende motorkap en voorruit op, en de staart komt er ook nog achterop.

Hugo

mooi hugu ziet er al heeeeeeel goed uit :thumbsup:die sig van mij is ook 270 span ik hoop hem tussen de 6/7 kilo te houden., ns kijken of dat wil lukken met jou bouw moet je toch zeker wel onder de 6 kilo kunnen blijven:yes: denk je ook niet hugo???

mvgr johan snijders

Onder de 6 kg zou leuk zijn, maar het landingsgestel is erg zwaar, en er komen flaps, met besturing dus, bij. We zullen het zien. Gisteravond de rug op de romp gemaakt met spanten en balsa 5x5 liggers. Die liggers zijn er nu weer af, veel te buigzaam. Die gaan vervormen bij het bespannen. Ik heb (dacht ik) nog wat 5x5 vuren, dus die gaan er vanavond op. Foto's komen dan ook.

Hugo

Ben benieuwd of je dat gewicht gaat halen! Heb ook de 1:4 (zelfde als Johan Snijders) en die weegt 7.7 kilo. Maar ik heb er een motor met uitlaat op van 1,2 kilo en moest voorin de neus 700 gram lood stoppen om hem in balans te krijgen ondanks dat ontstekingsaccu en ontvangeraccu ook voorin zitten. Servo's etc allemaal op het zwaartepunt gebouwd. Dus meer kon ik niet sprokkelen. Maar een Piper vliegt altijd, ook al maak je hem 9 kilo, maakt niets uit. Met landen misschien iets harder binnenkomen maar als je daar rekening mee houdt dan wen je er ook vanzelf aan. Morgenavond overigens de maiden! Ik zal foto's mailen.

Leuk, foto´s en zo van de maiden! Wel jammer van die 700 gram in de neus. Ik ga de boel ruwbouw afmaken, zoveel mogelijk harware er tijdelijk op en daarmee schuiven, en dan zonder accu´s proberen te balanceren. Als dat de bespanning erop gaat kan ik met de accu´s nog e.e.a. corrigeren. Is het plan...

Hugo

Nee. Even denken hoe ik dit uitleg...

Mijn ligger bestaat uit 1 deel, de jouwe uit 3. Leg eerst een 5*10 lat neer, op z'n brede kant. Zo: _ Dan de strip 6mm balsa, zo hoog als je vleugeldikte -/- sheeting -/- 2 latjes van 5 dik; die strip zet je rechtop: |. In die strip maak je de inkepingen om je spanten in te schuiven. Daarna de 2e 5*10 lat er weer op, ook weer plat: _ Samen ziet dat er dan zo uit T. Je hebt dan een I-profiel gecreëerd. Plaatje gegoogled van I-profiel:

profielen1.jpg

Ik heb even de boel samengesteld, poehé wat een ding. En die van jouw wordt nog groter. Ik ben 184...

goed verhaal maar mijn vleugels worden 1,65m lang per stuk en het vurenhout of de 6 mm balsa kan je enkeld in stukken van 1 meter krijgen meen ik .
dan wordt het lastig deze constructie te hanteren .
mvg eric

Onder de 6 kg zou leuk zijn, maar het landingsgestel is erg zwaar, en er komen flaps, met besturing dus, bij. We zullen het zien. Gisteravond de rug op de romp gemaakt met spanten en balsa 5x5 liggers. Die liggers zijn er nu weer af, veel te buigzaam. Die gaan vervormen bij het bespannen. Ik heb (dacht ik) nog wat 5x5 vuren, dus die gaan er vanavond op. Foto's komen dan ook.

Hugo

ik vind het landingstel ook erg zwaar hugo:sad: ik heb hem nog niet gewogen maar het voordeel hiervan is dat hij zo ongeveer aan de voorkant op het balanspunt zit met het gewicht :yes:

@michiel n piper vliegt inderdaat altijd:yes: komt helemaal goed ik ben benieuwd hoe die van jou vliegt ik hoor wel dat ik gerust 2 maal 5 cel 5000 paketten voorin kan leggen dan komt het balans vanzelf goed,... en met de power ook:mrgreen:

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt:
Even off topic voor HugoW maar gisteren de maiden gehad van de Piper en dat verliep helemaal geweldig. Kist was binnen 15 meter los op een kwart gas. Vliegt als een eitje. Foto's heb ik maar zijn te ver weg genomen dus niet mooi. 4 vluchten gemaakt.
Enige waar ik me zorgen over maak is de temperatuur van de motor onder de kap. Motor wordt echt gloeiend heet en na 10 minuten vliegen stottert motor een klein beetje. Zal er met Plotterwelt als ZG deskundige over babbelen. Maar heren, bouw maar snel verder want het is echt kicken om zo'n grote bak te vliegen.

Grt
Michiel

gefeliciteert met je maiden michiel:banana: ik neem aan dat je fotos volgen michiel????? ja echt gaaf zo,n grote piper in de lucht :yes:nu mijn elektro!! verzie en die van onze @hugo en @ultimate nog maar dat gaat helemaal goedkomen nu weer :ontopic:

mvgr johan snijders

Oh, zolang het over Cubs gaat vind ik het best, hoor. Gefeli met de maiden! Dat zal bij mij nog wel even duren. Ik had geen 5x5 vuren meer, dus later weer verder. Heb inmiddels al wel een idee voor de constructie van de vleugeltips.

Hugo

Hugo,

Ik had een poosje niet opgelet. Gisteren weer eens door dit draadje gelopen.

Ziet er imposant uit.

Mooie ribben ;-)

Willy

Zo, ben stiekum ondertussen met een heli bezig, maar deze ligt ook niet stil, hoor. Ik heb net via het te koop forum een uitlaat aangeschaft. Ik wilde eigenlijk zelf wat maken, maar voor weinig een goede nagenoeg nieuwe 4-kamer demper kon ik niet laten liggen. Eén probleem, de uitlaat eindigd niet waar het qua schaal zou moeten. Ik wil dus in de romp het uitgaande buisje wat verlengen, met wat bochtjes. Zou dit gewoon zachtgesoldeerd van koper (waterleiding) kunnen? Is het al genoeg afgekoeld na de demper, of moet ik ook hier met RVS en zilver aan de gang? Alle tips zijn zoals gewoonlijk welkom.

Hugo

grapig hugo ik zie dat je ook n hk450 hebt, ik heb de hk450gt alsook de hk500gt waar ik momenteel mee en die vliegen bijden super goed:yes: en in aanbouw een hk450 met div ugades van align dat is n (mengelmoesje) :mrgreen:

mvgr johan snijders

Zo, er is weer wat vooruitgang! Ik ben begonnen met de staart. Deze rondingen maak ik door vier strips van 2x8mm balsa samen te vormen tot één 8x8mm balkje.

Stripjes maken, en mallen zagen van de binnenbocht van de rondingen:
PA18%20046.jpg

Latjes met heet water verzadigen:
PA18%20047.jpg

Buigen en met tape vastzetten, en een nachtje drogen:
PA18%20048.jpg

De vorm is niet perfect, maar goed genoeg, de lijm doet te rest:
PA18%20049.jpg

Nog een nachtje rond de mal, nu met lijm ertussen, et voila:
PA18%20050.jpg

Nu kan ik met balkjes aan de gang om de boel af te maken. En ik ga het center tussen de roeren verstevigen zoals ik dat Plotterwelt zag doen, even affrezen en een dun plaatje vliegtuigtriplex erop. Het is inderdaad een zwak punt.

Oh ja, ik ben ook aan het motorschot begonnen:
PA18%20051.jpg

Hugo

Laatst bewerkt:
Kleine update (foto´s later): de staartdelen zitten in elkaar, en zitten met spelden vast op de romp. Het motorschot zit vast, en de motor zit er provisorisch op, met uitlaat (die hangt nog los, maar op de juiste plek). Ook heb ik het landingsgestel gemonteerd. Wat een gewicht, alles samen! Ik zal het eens wegen. Zo zonder vleugels erop lijkt het alsof ik de servo´s in de staart moet gaan maken om het ding nog in balans te krijgen. Ik twijfel zeer over het landingsgestel; ´t is wel mooi, maar het weegt heel veel. Wel gek, als ik lees dat er bij Michiel 700 gram lood in de neus moet! Nou ja, rustig verder bouwen dan zien we het aan het eind wel...

Hugo

Back