Piper Super Cub PA18 'Franklin Air Show'.

Nu kan ik met balkjes aan de gang om de boel af te maken. En ik ga het center tussen de roeren verstevigen zoals ik dat Plotterwelt zag doen, even affrezen en een dun plaatje vliegtuigtriplex erop. Het is inderdaad een zwak punt.

nou die roeren heb ik dus weer gedeeld hugo en ga deze apart aansturen :yes:

mvgr johan snijders

Hé, daar zit ik ook aan te denken, als ik toch de servo´s in de staart ga zetten; 2 kleintjes in de romp, omkeer-Y snoer ertussen en directe stangetjes naar de roeren, heel eenvoudig.

Hugo

ik ga wel de sevos in de rompcabine houden hugo en met 2 sulivans de aansturing gaan maken:yes: dit ivb het zwaartepunt de mijne word zoals je weet elektro en ik wil lood proberen te voorkomen:yes:
als je de servos achter in de staart maakt heb je n direkte en strake aansturing niets mis mee:nooo: let wel op je zwaartepunt!!! daarom maak ik de aansturing met 2 sulivans

mvgr johan snijders

Wat foto's van de vorderingen; staart verder samengesteld:
PA18%20052.jpg

Dubbeling, want het hoogteroer heeft tabs waar ik geen rekening mee gehouden had:
PA18%20053.jpg

Even proefpassen:
PA18%20054.jpg

Met afstandblokjes, en de waterpas om te controleren:
PA18%20055.jpg

Hier het gat voor de verbinding tussen de hoogteroeren, die gaat waarschijnlijk dus dicht:
PA18%20056.jpg

Vanavond aan de tips gewerkt, te dikke te grote balsa blokken erop gelijmd:
PA18%20057.jpg

En uiteraard bij beide:
PA18%20058.jpg

Dat wordt een middagje schaven en schuren...

Zo ziet de romp er nu uit. De kitspuit achterop is nodig, anders kantelt hij naar voren. Ergo, nogal nose-heavy!
PA18%20059.jpg

Zo zit de motor er nu in, ben aan het denken over de aansturing. Ik denk dat ik de choke van binnenuit bedienbaar maak (op het dashboard?!?), evenals de onstekingschakelaar. Niks vanaf de zender, lijkt me niet nodig.
PA18%20060.jpg

Hugo

Lijm in het stabilo een grenen holm mee in.

Ik heb vorig jaar daar door een piper verloren die ook geen grenenholm er in hatte (2de hands gekocht)

Mvg Johan

Oeps, da's zonde. Dank voor de tip. Er komen ook spandraden op, maar beter mee verlegen als om verlegen... Zijn jouw Pipers ook altijd zo nose-heavy, of heb ik de achterkant heel erg licht gebouwd? De motor is niet de zwaarste en het landingsgestel is wel zwaar, maar hangt niet zo ver voor het zwaartepunt.

Dank,

Hugo

TC pipers zijn wel veel stabiler gebouwd .

Jij hebt ook helemaal geen grenen voor de romp gebruikt .
Alleen balsa lijsten in de romp zou voor mij te zwak zijn .

Ook mijn HP piper heeft grenen latjes in de romp (span 2,45)

Mvg Johan

Mag ik daar uit afleiden dat jou Pipers zwaarder zijn in de staart, waardoor het CG minder naar voren ligt? Mijn romp krijgt nog wel wat 3D kruisverbindingen (die mis ik bij TC), maar inderdaad geen vuren latten of zo. De driehoeksconstructie is superstijf, zowel qua torsie als doorbuigen. Alleen op de rug komen 3 vuren / grenen latjes, want anders trekt de folie de latjes krom.

Ik bouw maar verder aan de vleugels, de roeren moet ik nog maken en dan alles sheeten, dan kan ik weer wat beter het zwaartepunt bepalen.

Daarnaast denk ik nog over de motorkap. Ik wilde er ééntje bij FibreGlass Specialities bestellen, maar ik weet niet of die wel past en de verzendkosten zijn zeer hoog. Ik ga er nu 1 uit hout maken. Daar kan ik dan een mal van trekken, en een glasvezel versie van maken, maar is dat nodig? Als ik de motorkap netjes van hout maak, folie en van binnen lak, is dat ook goed? Ik ga geen serie produceren.

Hugo

Geen reactie op de motorkap vraag? Jammer...

Even een vraag over de hoogteroeren. Bij andere toestellen zie ik de verbinding tussen de roeren wel eens gemaakt van een verenstalen U, waarbij de poten van de U in de roeren steken. Zou dat bij dit formaat model ook lukken met verenstaal 6mm?

Verder zal ik proberen binnenkort nog wat foto´s te plaatsen, het ding vordert al heel aardig.

Hugo

van hout maken kan natuurlijk ook wel wat schaaf en schuurwerk maar het moet goed te doen zijn, je kunt er dan wel mooi de orgionele motekap (scale/ funscale) luikjes in maken :mrgreen:je schiet in iedergeval lekker op hugo nog even en je gaat mij dik voorbij :wink:ik ga binnenkort de setup bestellen, en dan kan ik hem van het voorjaar hopelijk spuitklaar hebben :yes:het zou erg leuk zijn als hij volgendjaar met de pipermeeting vliegt:yes:we zullen zien!!!......

mvgr johan snijders

Zo, ben met wat kleine klusjes aan de romp bezig, en begonnen met het sheeten van de vleugels. ´t Gaat allemaal relatief rap, moet ik zeggen, zal binnenkort foto´s plaatsen. 2 belangrijke besluiten genomen:
1) De staart krijgt 3 servo´s, 2 op hoogte met een reverse Ykabel, en 1 op richting. Alles met stangetjes. Niet helemaal schaal, maar wel praktisch en goed voor het zwaartepunt. Ik hou wel de mogelijkheid voor pull-pull open op het richtingsroer, mocht het zwaartepunt alsnog de verkeerde kant op gaan.
2) Ik heb net een hele stapel stukjes roofmate uit de bak met verpakkingszooi op kantoor gekregen. Ik ga hier een motorkap van maken, die met glasvezel en epoxy bekleden, om vervolgens het schuim met aceton te verwijderen. Ben er alleen nog niet uit wat voor glasvezeldoek ik dan nodig heb. Zal wel keper moeten zijn, maar hoe dik en hoe veel laagjes, geen idee nog. Wie adviseert?

Dank,

Hugo

Ondanks dat ik beschamend ver achter loop met het plaatsen van foto´s (hopelijk dit weekend?) even een vraag. Ik ben bezig met de servo´s en de roeren, wat voor uitslagen zal ik gebruiken? Mijn andere kisten zijn van die stuntkisten met enorme (45° of meer) uitslagen, dat lijkt me hier overbodig. Iemand een suggestie? Ook voor de flaps, graag, want dat is nieuw voor mij.

Dank,

Hugo

Even een update. Dit stond al maanden op de camera...

De vleugel begint vorm te krijgen:
PA18%20061.jpg

De rolroeren en remkleppen samenstellen:
PA18%20062.jpg

PA18%20063.jpg

De middelste ribbe van ieder roer krijgt een dubbeling, met daartussen een stripje ter grootte van de ribbe, minus de ruimte die een insteek / inlijm roerhoorntje nodig heeft. Misschien niet duidelijk, maar andere goto's heb ik even niet. Later misschien bij de samenstelling wel duidelijk:
PA18%20064.jpg

PA18%20065.jpg

Zo komen de servo's in de vleugels. Iets verzonken, want hier komen nog de capstrips en wat dwarsstripjes overheen, maar dus niet weggewerkt. In dit geval functionaliteit boven schaal. Eigenlijk; lekker makkelijk...
PA18%20066.jpg

Dan een uitlaatvraag. Ik heb een meerkamer demper, die ongeveer de halve romp vult. Leuk, niet praktisch. Ik zit er aan te denken een demper te maken van een rechthoekig blikje, van SMAK of zo. Iemand voorbeelden / suggesties? Hierbij de weinige beschikbare ruimte, tenzij ik dieper de romp in ga door het motorschot heen:
PA18%20067.jpg

PA18%20060.jpg

Hugo

Inmiddels is er met wat omwegen en strubbelingen een uitlaat verschenen, gemaakt van 2 tomatenpureeblikjes van de lidl.

PA18%20068.jpg

PA18%20069.jpg

PA18%20070.jpg

Gestraald:
PA18%20071.jpg

En hier met lak:
PA18%20072.jpg

PA18%20073.jpg

En hier gemonteerd:
PA18%20074.jpg

Voor / onder aanzicht, de uitgaande buis krijgt ook nog een steun (en hij moet iets korter worden):
PA18%20075.jpg

Ik denk eraan om de tank dwars te zetten:
PA18%20076.jpg

Zo gaat alles netjes passen, denk ik.

Hugo

Vanmiddag een tanksteun bedacht en gemaakt. Eerst dacht ik de tank dwars te zetten, om de cockpit leeg te houden. Maar van dat idee ben ik toch maar af gestapt. Ik weet niet hoelang je met een bijna lege tank linksom moet vliegen om problemen te krijgen met de tank dwars, maar ik wil het niet proberen.

Dus, tanksteun:
PA18%20077.jpg

Los op z'n plaats:
PA18%20078.jpg

Tankje erop, past netjes:
PA18%20079.jpg

En toen zat ik net in het topic van de nieuwste TC Piper van Plotterwelt te kijken, en wel naar deze post. Daar zie ik de tank achter de cockpit. Natuurlijk! Ik denk nog veel te veel aan methanol motoren / tanks, waar de plaatsing belangrijk is en de tank druk krijgt van de uitlaat, etc. Bij deze benzinemotoren heeft de carburateur een eigen (membraan?) pomp, en kan de tank dus bij wijze van spreken overal geplaatst worden. Dus ook achterin. Nou gaat er 200 gram brandstof in, dus heel ver achterin moet je niet doen anders verschuift je zwaartepunt zo ver als hij leger wordt, maar het kan best een beetje. Dus meteen maar rigoureus aan het werk.

Tanksteun afgezaagd:
PA18%20080.jpg

En (nog onverlijmd) op z'n nieuwe plekkie:
PA18%20081.jpg

Links en rechts van de tank komen waarschijnlijk de LiPo's voor de besturing en de ontsteking elk met hun eigen UBEC. Zo langzaam krijgt alles in mijn kop een plaatsje in het toestel. Al kan het nog wel eens spontaan veranderen, zoals je ziet. Maar er is weer vooruitgang, en inspiratie!

Hugo

HELP!!!

PA18%20054.jpg

Zoals jullie kunnen zien is de staart nogal licht uitgevoerd. Inmiddels zit er tegen de achterlijst wel een latje hardhout ingelijmd, dat helpt al, maar toch is de boel nog redelijk flexibel. Nou heb ik twee ideeën om de boel wat stijver te maken:
1) Kruisverbindingen erin lijmen.
2) De boel indekken met 1 of 1,5mm balsa.
Ik denk zelf dat optie 2 meer stijfheid brengt, maar ik weet het niet. Alle advies is welkom!

Dank,

Hugo

Dat is ook veel te licht.
Van mijn laatste piper is het stabilo in vlucht gebroken (was gebruikt gekocht)
Was een 10 mm plank die gewoon door midden breekte.

Opbouwen als het stabilo van de trainer 1600 geeft de meeste stevigheid .

Zo ongeveer is het bij de T.C. piper ook .

Mvg Johan

Back