Brutus , een 700 E op 60% draaien is al heel wat anders dan een nitro op 60% gas draaien hè .
Ik ga de pirosnelheid van de week s wat opvoeren en kijken wat dat doet .
Dat snap ik....
Maar het is wel zo, dat alle heli's (ga ik tenminste vanuit) ontworpen zijn voor een bepaald toerental.
Alle ESC's voelen zich lekkerder boven de 70% (dat weet zelfs een kind als ik

) en ik mag aannemen dat de heli-ontwerpers geen heli ontwerpen die al te hard draait bij een regelaaropening waarbij die ESC zich niet prettig voelt....
Ik ga er dus vanuit, dat met standaard overbrenging en motor en cellen-aantal binnen de specs van het heli-ontwerp, 60% domweg te langzaam is.
Maar dat doet allemaal niet ter zake: het is die hekrotor die de boel rond moet trekken, dat is een ding wat als een paal boven water staat.
Ongeacht of je nu een V-stabi, of een GY401 of een G3 of wat dan ook hebt,
die stabilisatie weet niet of je hard vooruit vliegt of niet!!!
Dus KAN er geen instelling zijn, die bij hooveren toelaat dat je ronddraait, en bij voorwaartse vlucht niet. Dat KAN gewoon niet....
En vergis je niet over een te laag toerental: het rotorkoppel gaat redelijk fors omhoog als het toerental afneemt, en tegelijkertijd neemt de stuwkracht van de hekrotor
kwadratisch af...
Dus als je bij 2500 RPM (voorbeeld, geen idee wat de werkelijke instelling hoort te zijn) een goed werkende hekrotor hebt, kan het heel goed zijn, dat je bij 2400 RPM al heftig in de problemen komt (ik noem maar een voorbeeld, he....)
Wat ik bedoel te zeggen, is dat het toerental waarbij de boel nog goed functioneert, en het toerental waarbij de boel als een kaartenhuis in elkaar stort, heel dicht bij elkaar kunnen liggen....
En hier komt een naar aspect van HH om de hoek kijken:als je met rate gevlogen had, had je de hekrotor sponzig voelen worden, en dan voel je met iedere procent dat je de throttlecurve terugschroeft, de boel verslechteren (en dan schrik je letterlijk van hoe snel dat achteruit gaat, per procent).
Die HH die strijkt al die sponzigheid glad, en je merkt helemaal niets van een sponzige hek, die voelt even strak aan als altijd, TOTDAT de hekrotor aan zijn limiet zit, en jij opeens dit soort "nare verrassingen" krijgt...
Ik weet in elk geval, dat ik opvallend vaak gelezen heb over problemen met gebrek aan power in de staart bij sommige Align series en dan was naast grotere hekrotor bladen, de andere oplossing bijna altijd een hoger rotortoerental....
Ik durf er wel wat onder te verwedden, dat het verhogen van de piro-rate niet veel zal helpen, want nogmaals, ongeacht of jij nu veel of weinig geprogrammeerd hebt, op de bouwtafel loopt die hekservo ALTIJD de hoek in vanwege het niet bewegen van de staart, en als in de lucht je staart niet beweegt (vanwege je snelheid of zo), doet die hekservo precies hetzelfde...
Zo werkt Heading Hold nu eenmaal....
Groet, Bert
Groet, Bert