Piroet in voorwaartse vlucht probleem ?

Van de week met de 700 geprobeert om in voorwaarts een piroet te maken , gewoon normale snelheid vooruit en de staart draaien .
Nou ging dat dus niet , de staart draaide max 90 graden en bleef vrolijk hangen .
Nu is t flybarless gebeuren nieuw voor mij , is dit af te stellen ergens ??
Of heeft dat niks met flybarless te maken ?
Met mijn oldscool raptor kon t makkelijk , vandaar mijn vraag .

nee, dat is niet in te stellen.
nu heb je voor het gemak niet verteld welke fbl stabilisatie er op zit bij jouw 700, maar ik weet vrij zeker dat dit niet instelbaar is.

dit is waarschijnlijk eerder een puntje dat de staart gewoon aan het eind zit, en dus geen pitch meer over heeft om het werkelijk rond te kringen.

dus OF je limits zijn niet goed ingesteld, dan mist de staart gewoon een stuk stelkracht.
OF de servo is te zwak (servo krijgt hem er niet door geduwd)
OF mechanisch verbuigt/glijdt er iets. vaak heb je van die dunne ijzeren stangetjes naar de staart lopen, die op een paar punten hard ondersteund moeten worden. Als dat niet goed zit, buigt dat stangetje weg, en lukt het ook niet.

Ik geloof iig niet dat je het in de gyro moet zoeken, eerder in de hardware.
Piroette in hoover gaat wel goed, beide kanten op? en ook even snel beide kanten?

Voor zover ik weet, heeft dit nóóit iets te maken met de staart-stabilisatie: op het moment dat een rate gyro geen draaiing meer detecteert, geeft hij ook het volle ongedempte stick-imput door aan de staartservo.

Een HH gyro zou zelfs ook als de piloot maar een klein beetje stick geeft, de hekrotor de hoek in moeten stellen als de heli moeizamer begint te roteren.

Het kan bij mijn weten dus niet anders dan dat er iets misgaat met de mechanische of aerodynamische kant van het verhaal:
Te laag systeemtoerental, te kleine hekrotorbladen, te zwakke servo, slechte krachtoverbrenging tussen servo en hekrotor, te veel windvaanwerking van de staart, allemaal factoren die van invloed kunnen zijn.
Zelfs de laterale weerstand van de canopy kan hier een factor zijn...
Maar volgens mij KAN de gyro hier niet de schuldige zijn, en zelfs als een andere gyro verschil maakt, moet je je serieus afvragen of die gyro niet een ander probleem maskeert....

Groet, Bert

Dat is wel vreemd dat t wel met een raptor 90 met een 9254 en GY401 kon , en met een fbl systeem dus niet ??

Ik heb de 3G fl760 flybargedoe opzitten icm align ds650 staartservo .
Aansturing naar de staart is een carbon buis , ondersteund en spelingsvrij , staartbladen zijn de Align bladen die erbij horen .
Pirosnelheid is redelijk te noemen , niet supersnel wat ik vroeger had .
Beide kanten op is de snelheid gelijk naar mijn idee .
Je kan mij niet echt wijsmaken dat de aansturing mechanisch niet goed is , alles is spelingsvrij en loopt prima .
Een beetje 3D vlieger kan piro`s draaien in normale voorwaartse vlucht .
De servo kan 5 kilo verzetten bij 6 volt , dus dat moet op 5,7 volt ruim nog 4,5 kilo zijn .
Ik denk dat t ergens in een electronische afstelling zit , maar kan t niet vinden helaas .

Als je zonder optoeren Rudder input geeft haalt je pitch slider van de staart aansturing dan zijn volle bereik?

Indien dat niet het geval is heeft student gelijk en staan de limits niet goed ingesteld.

Mmm, vreemd.
Zeker dat de servo nog wel goed is?

is je headspeed niet te laag waardoor je staart niet krachtig genoeg is?

Als je de 3d masters filmpjes bekijkt, zul je zien dat deze heli ook tot abnormale dingen in staat is.
Minimaal hetzelfde als de raptor..

Er moet iets in de aansturing zitten. Ik heb in staartgyro's nog nooit gehoord van een optie waarbij hij niet verder draait dan 90 graden. Daarnaast doet hij het blijkbaar in hoover wel goed..
Dan moet hij het vliegend ook doen...

Ff wat stoms.
De staart heeft een uitslag om tegen de torque in te komen, en de uitslag met de torque mee.
Heeft hij toevallig weinig uitslag tegen de torque in, en heel veel met de torque mee?

Dan zou de piro de andere kant op wel goed moeten gaan, als je rondvliegt..

Beide kanten haalt de slider t maximale .

Ik ga s verder neuzen in de zender bij de settings enzo , er moet ergens wat zitten of staan wat niet helemaal klopt .

Headspeed , t aantal rpm`s weet ik niet , maar ik vlieg idle up 1 op 60% gas en idle up 2 op 70% gas , vlakke curves .

piro snelheid is (als de gyro in heading hold staat!!) in te stellen door de endpoints van kanaal 4 aan te passen.
het servo kanaal dus..
endpoints kleiner = langzamere piro, groter = snellere piro.

Maar ik blijf het erg bijzonder vinden dat hij het hooverend gewoon doet zoals het hoort, maar vliegend niet.
Als hij het hooverend doet met die instellingen, moet ie het vliegend ook doen..

Ik heb zelf een 3G op mijn trex 600 nitro gehad, en die deed alles gewoon...
ook piro in vlucht.
In de 3G kun je trouwens ook de piro snelheid nog omhoog gooien, als je hem op de computer aansluit.
kun je nog meer van de staart instellen.

Maar jouw punt klinkt als iets mechanisch..
is dit jouw staart?

of heb jij een andere versie?

Dat is wel vreemd dat t wel met een raptor 90 met een 9254 en GY401 kon , en met een fbl systeem dus niet ??

Ik heb de 3G fl760 flybargedoe opzitten icm align ds650 staartservo .
Aansturing naar de staart is een carbon buis , ondersteund en spelingsvrij , staartbladen zijn de Align bladen die erbij horen .
Pirosnelheid is redelijk te noemen , niet supersnel wat ik vroeger had .
Beide kanten op is de snelheid gelijk naar mijn idee .
Je kan mij niet echt wijsmaken dat de aansturing mechanisch niet goed is , alles is spelingsvrij en loopt prima .
Een beetje 3D vlieger kan piro`s draaien in normale voorwaartse vlucht .
De servo kan 5 kilo verzetten bij 6 volt , dus dat moet op 5,7 volt ruim nog 4,5 kilo zijn .
Ik denk dat t ergens in een electronische afstelling zit , maar kan t niet vinden helaas .

Nee... simpelweg, dat KAN niet.... een HH gyro, zal de heli met een vaste pirosnelheid, evenredig aan de stickpositie, willen laten draaien, en stuurt net zo ver tot die snelheid bereikt is. Als de heli die piro-snelheid niet bereikt, stuurt hij de hek verder uit, als hij te snel draait, neemt hij terug. Daarom heb je met HH altijd een constante piro snelheid (tenzij er iets mis is met je sensor-element zoals trillingen o.i.d.).
Dus als een HH gyro de boel niet rond krijgt, ligt dat PUUR aan dat de hekrotor niet bij machte is die staart "door de wind" te draaien. Geen enkele instelling, die daar wat aan doet bij mijn weten.

Immers: als jij je heli op de hobbytafel zet, en je zet je trim een beetje uit de midden, of je geeft een heel klein beetje rudder stick, loopt je servo langzaam de hoek in: de gyro blijft net zo lang MEER rudder geven tot de heli begint te draaien volgens het opgegeven stuurcommando(op de hobbytafel dus nooit....)

Een rate gyro, die zal dat niet doen, daar zul je zelf die stick verder in de hoek moeten duwen, maar uiteindelijk, als je de stick helemaal in de hoek hebt staan, moet de hekrotor ook in de hoek staan, en als de staart dan nog niet door de wind wil, dan is er echt iets "mechanisch" (kan dus ook aerodynamisch zijn) aan de hand.

Nou is het niet uitgesloten, dat er ergens een instelling is die een mechanisch probleem verdoezelt, dan wel versterkt (een HH gyro heeft bijvoorbeeld van nature de neiging mechanische speling erger te laten lijken, of zijwindgevoeligheid te verdoezelen).
Dus het kan heel goed zijn dat je een instelling vind waarbij je betere resultaten hebt, maar het is een vaststaand gegeven dat de achterliggende oorzaak mechanisch of aerodynamisch is, niet electronisch.

Als je wilt weten of het aerodynamisch is, moet je stilhangend gaan piroetten, en dan al pirouettend proberen snelheid op te bouwen.
Als de draaisnelheid dan onregelmatig wordt (tegen de wind in krijgt de staart moeite, eenmaal door de wind "slaat hij door") dan heb je domweg niet genoeg power in je hekrotor.
Daarvoor zijn meerdere oorzaken te geven, en een te laag systeemtoerental is er een van: lagere toeren leveren een groter statisch rotorkoppel op (zelfde vermogen bij lager toerental is groter rotorkoppel) en dat moet die staartrotor met ook een lager toerental op zien te vangen.

Je hebt dikke kans, dat jij rechtsom probeert te piro-en, klopt dat? 99% kans, dat hij het linksom WEL doet, en als dat zo is, verhoog je systeemtoerental dan maar eens, want 60% is volgens mij wel erg laag.... zelfs ikke vlieg met mijn schaalgebakjes meer dan 60%....

Groet, Bert

piro snelheid is (als de gyro in heading hold staat!!) in te stellen door de endpoints van kanaal 4 aan te passen.
het servo kanaal dus..
endpoints kleiner = langzamere piro, groter = snellere piro.

Maar ik blijf het erg bijzonder vinden dat hij het hooverend gewoon doet zoals het hoort, maar vliegend niet.
Als hij het hooverend doet met die instellingen, moet ie het vliegend ook doen..

Ik heb zelf een 3G op mijn trex 600 nitro gehad, en die deed alles gewoon...
ook piro in vlucht.
In de 3G kun je trouwens ook de piro snelheid nog omhoog gooien, als je hem op de computer aansluit.
kun je nog meer van de staart instellen.

Maar jouw punt klinkt als iets mechanisch..
is dit jouw staart?

of heb jij een andere versie?

Dat is mijn staart ja .

Brutus , een 700 E op 60% draaien is al heel wat anders dan een nitro op 60% gas draaien hè .
Ik ga de pirosnelheid van de week s wat opvoeren en kijken wat dat doet .

nou, ik weet ff niet hoe het bij de 700 is..

maar ik weet dat bij de 600E versie de ratio was veranderd. Daardoor had je op de kop tegen de 2500 toeren nodig, om de staart normaal te laten werken.
de "oude" 600 kon makkelijk 2000 rpm of lager draaien, en toch een sterke staart overhouden. de nieuwe versie dus niet.
Naar mijn weten is dit op de 700 niet het geval.. maar misschien eens het nakijken waard.

Probeer eerst die piro eens de andere kant op.
goeie kans dat hij die wel doet.

Kijk ook even je staart goed na, of alles wel goed zit.
als je een bladhouder omdraait, kun je gewoon vliegen. alleen wordt het staartblad dan trailing edge aangestuurt, in plaats van leading edge (zoals op het foto'tje)

Als jouw bladhouders verkeerdom zitten, heb je wel alle uitslag, maar net de verkeerde kant op. en dat zou ook jouw probleem verklaren.

Brutus , een 700 E op 60% draaien is al heel wat anders dan een nitro op 60% gas draaien hè .
Ik ga de pirosnelheid van de week s wat opvoeren en kijken wat dat doet .

Dat snap ik....

Maar het is wel zo, dat alle heli's (ga ik tenminste vanuit) ontworpen zijn voor een bepaald toerental.
Alle ESC's voelen zich lekkerder boven de 70% (dat weet zelfs een kind als ik :D) en ik mag aannemen dat de heli-ontwerpers geen heli ontwerpen die al te hard draait bij een regelaaropening waarbij die ESC zich niet prettig voelt....

Ik ga er dus vanuit, dat met standaard overbrenging en motor en cellen-aantal binnen de specs van het heli-ontwerp, 60% domweg te langzaam is.

Maar dat doet allemaal niet ter zake: het is die hekrotor die de boel rond moet trekken, dat is een ding wat als een paal boven water staat.
Ongeacht of je nu een V-stabi, of een GY401 of een G3 of wat dan ook hebt, die stabilisatie weet niet of je hard vooruit vliegt of niet!!!

Dus KAN er geen instelling zijn, die bij hooveren toelaat dat je ronddraait, en bij voorwaartse vlucht niet. Dat KAN gewoon niet....

En vergis je niet over een te laag toerental: het rotorkoppel gaat redelijk fors omhoog als het toerental afneemt, en tegelijkertijd neemt de stuwkracht van de hekrotor kwadratisch af...

Dus als je bij 2500 RPM (voorbeeld, geen idee wat de werkelijke instelling hoort te zijn) een goed werkende hekrotor hebt, kan het heel goed zijn, dat je bij 2400 RPM al heftig in de problemen komt (ik noem maar een voorbeeld, he....)
Wat ik bedoel te zeggen, is dat het toerental waarbij de boel nog goed functioneert, en het toerental waarbij de boel als een kaartenhuis in elkaar stort, heel dicht bij elkaar kunnen liggen....

En hier komt een naar aspect van HH om de hoek kijken:als je met rate gevlogen had, had je de hekrotor sponzig voelen worden, en dan voel je met iedere procent dat je de throttlecurve terugschroeft, de boel verslechteren (en dan schrik je letterlijk van hoe snel dat achteruit gaat, per procent).
Die HH die strijkt al die sponzigheid glad, en je merkt helemaal niets van een sponzige hek, die voelt even strak aan als altijd, TOTDAT de hekrotor aan zijn limiet zit, en jij opeens dit soort "nare verrassingen" krijgt...

Ik weet in elk geval, dat ik opvallend vaak gelezen heb over problemen met gebrek aan power in de staart bij sommige Align series en dan was naast grotere hekrotor bladen, de andere oplossing bijna altijd een hoger rotortoerental....

Ik durf er wel wat onder te verwedden, dat het verhogen van de piro-rate niet veel zal helpen, want nogmaals, ongeacht of jij nu veel of weinig geprogrammeerd hebt, op de bouwtafel loopt die hekservo ALTIJD de hoek in vanwege het niet bewegen van de staart, en als in de lucht je staart niet beweegt (vanwege je snelheid of zo), doet die hekservo precies hetzelfde...
Zo werkt Heading Hold nu eenmaal....

Groet, Bert
Groet, Bert

Ok , toch wat wijzer geworden na deze postjes .
Ik ga t allemaal eens in praktijk brengen de volgende vlucht(en) .
Zowieso gaat t toerental omhoog , ben nu wel gewend aan t vliegen weer .
Staarthouders ga ik eens goed bekijken , bedankt voor de tip .

Zelf zou ik ook (zoals ook al hierboven gemeld) aanraden de ESC minstens hoger dan 70% te laten draaien. Een ESC krijgt het knap lastig als je hem in te lage % (i.e. lage voedings-spanning, laag toerental) gebruikt. En wellicht zal de staart (met de standaard staart-blades) sowieso ook pas goed efficiënt werken bij hogere toerentallen, want daar zijn die machines nu eenmaal rond gedimensioneerd. Ik vlieg de (standaard) TREX700E (DFC) bij 85% (flat IU), en dan doet die staart precies wat ik wil, inclusief pirouetting bij hoge vliegsnelheid.

Ik hoop wel dat je het dan hebt over de modulatie van de regelaar en niet over de uitsturing van je zenderkanaal. Want ook dit kan een geregeld systeem zijn net zoals een HH gyro. Mijn Kontronik bijvoorbeeld stuur ik uit op 45 % in mijn zender maar de regelaar regelt rondom de 95%.

Ook ik denk dat het topic niet aan de gyro ligt. Mijn ervaring is wel dat je met een electroheli geen idee meer hebt hoe hard ie nou eigenlijk draait. Met een brandstof motor hoorde je het wel aan de motor. Wellicht handig om ook je rotor toerental eens te meten?

Steven.

Toerentalmeter ligt klaar , nou nog even tijd hebben/maken ervoor .
Ik heb t gas via de zender op 60 en 70% staan , dat gaat dan 70 op idle 1 worden en 80 op idle 2 .
Om voorlopig even te proberen .

Je moet niet te krampachtig doen over die toerentallen...

Zolang de motor binnen de door de ontwerper aangegeven grenzen ligt qua kV en vermogen, heeft die motor een behoorlijk zelfregelend karakter.

Een brandstofmotor die je op vol gas zet en je verlaagt de belasting (pitch nul) gaat optoeren als een dolle, maar een electromotor loopt naar zijn theoretische toerental (spanning maal kV) toe.
Onder belasting kakt een wijd open draaiende (en dus overtoeren draaiende) brandstofmotor stevig in tot hij in zijn werkgebied komt, een electromotor zal daarentegen zijn theoretische toerental zo goed mogelijk vast proberen te houden.

Dus maak je geen zorgen dat die motor of het toerental uit de hand loopt.
Als je met 60% (bijvoorbeeld) 1500 toeren draait, zal je met 70 % (7/6 x 2000=) 1750 toeren draaien (ruwweg).
Nu heb ik geen flauw idee wat je werkelijke toerentallen zijn, maar een 700 size klinkt al erg gauw indrukwekkend, ook al zijn de toerentallen nog niet eens zo giga-hoog.
Mijn Cobra (net een tikkeltje groter, 800 size) klinkt al heel heftig bij 1250 toeren. Ik heb begrepen dat de 800 size 3D heli's niet veel problemen hebben tot 2000 toeren.

Ondertussen ben ik heel benieuwd wat je piro-probleem doet bij meer toeren....

Groet, Bert

Zojuist de heli op de tafel gezet .
Endpoints op kanaal 4 staan op 100% , t enige wat dus niet gebeurt is dat de servo
(in normal mode ) beweegt tot de helft van de stickuitslag , dus een halve stick naar links is bewegende servo , de andere helft door naar links doet de servo dus niks meer bewegen ??
Dat is naar rechts natuurlijk t zelfde geval .

Wat ik ook doe , de eindpunten boven de 100% draaien , de servo gaat geen mm verder !

Ik heb dus ook de aansturing losgemaakt , en de slider kwam dus toch niet maximaal links en rechts , dat zou wel moeten kunnen lijkt mij .

Op de 3G staat niets van staartgebeuren , dus moet ik even kijken waar de kabel is om m aan de pc te gaan hangen .
Dat ga ik nu dus eerst even doen .

Back