Piroet in voorwaartse vlucht probleem ?

Hmmm , heb dus de kabel om m aan te sluiten niet erbij gekregen .
Ik heb de heli overgenomen van iemand op t forum hier , dus moet ik op zoek naar iemand hier in de buurt die dat wel heeft .

Wat je beschrijft, is perfect het gedrag bij rate mode: de servo volgt de stick (als je de stick loslaat, keert de servo terug naar het midden) en bij halve stick (exacte waarde is afhankelijk van de ingestelde gain, hoe meer gain, hoe sneller de servo in de hoek is) heeft de servo reeds volle uitslag.

Zolang de uitslag die de servo bereikt (ongeacht waar je stick op dat moment staat) maar overeenkomt met maximum hekrotor, is er niks aan de hand.

Want op de bouwtafel reageert de heli niet, en stuurt de gyro dus ook niet tegen

In de lucht, als jij halve stick geeft, zal de servo naar het eind willen lopen, maar nog voor hij daar is, begint de heli al te draaien, en de gyro begint tegen te sturen. Ruwweg halveert daarmee de werkelijke stand van de servo. Dus als jij in de lucht halve stick geeft, heb je (met de respons van de heli en de daaropvolgende tegenstuur van de gyro bij elkaar opgeteld) ook halve servo uitslag.

Niks aan de hand dus....

Je endpoints in de zender bepalen het stickgevoel.... de fysieke endpoints in de heli (dus dat je servo wel of niet klemloopt aan het eind van de slag), bepaalt ALTIJD de gyro. Bij oudere gyro's zoals G300 (prehistorie) moet je het klemlopen instellen met de hevellengtes, maar vanaf zo ongeveer de GY401 zit daarvoor een limit instelling op de gyro. Het verdient echter aanbeveling de grove afstelling met de hevellengte te doen, zodat na fijnafstelling met de limter die limit niet onder de 80% komt te staan.

Groet, Bert

Heuh , ik heb altijd geleerd dat je de servo af moet stellen dmv een endpoint of inderdaad de limit op de gyro ??
Met een 3G is dat dus niet van toepassing ?

Dus met andere woorden , als ik mijn kanaal 4 straks boven de 100% gaat zetten word de piro snelheid ook sneller , maar de servo blijft dan wel heel ?
Of zie ik t nu fout ?

Dus je kan de uitslag niet mechanisch afstellen , en ook niet electronisch .

Wow, wacht even... volgens mij praten we langs elkaar heen, OF je leest te snel....

Volgens mij zei ik, dat je de limit via de gyro (of je E-stab, whatever) moet afstellen.
Dat geld dus ook met 99.99% zekerheid ook voor die 3G

Ik zet altijd eerst de limit op 100% en dan probeer ik de dichtstbijzijnde servohevel-lengte te vinden, waarbij de servo nét mechanisch blokkeert.
Daarna stel ik de limit af zodat de servo net niet meer blokkeert.
Daarmee heb je je maximaal mogelijke servo weg (dus nauwkeurigheid en stelkracht en oplossend vermogen) en ook de gyro kan dan zijn volle bereik van uitgangssignaal benutten.

Inderdaad is je endpoint in je zender UITSLUITEND een instelling voor de maximale piro-rate. Niets meer, niets minder.
EPA van het rudder kanaal heeft niks te maken met de kracht van de hekrotor of de werking van de gyro.

Groet, Bert

Precies Bert !! (ja ik zit lekker mee te lezen in dit draadje) ik heb geen ervaring met die 3G maar je zou toch op zijn minst de limits moeten kunnen stellen en daar gaat het hier denk ik mis. Bij elke gyro die ik tot nu toe heb gehad was dat het eerste wat je moest afstellen, en hoe minder je limiteerd, des te betere resolutie heb je op de staart.

Oke , zo snap ik t beter , dat heb je hè als je 7 jaar geleden gestopt ben en nu ineens iets totaal anders in huis hebt .
Eerst s dat kabelgebeuren regelen en de 3G aan de pc hangen om s te kijken wat t allemaal kan .

Ik had de V-bar en daar moest het ook bij, en ik kon bij snelle vlucht heel langzame piro`s draaien, niet het eerste stuk langzaam en dan weer snel de neus in de wind, nee dat ging perfekt gecontrolleerd door de V-bar. Heel mooi om te doen en ik weet zeker dat jouw 3G dat ook kan. En aan je helie zal het niet liggen.

Heel mooi om te doen en ik weet zeker dat jouw 3G dat ook kan. En aan je helie zal het niet liggen.

:D maar dan moet je wel voldoende systeem toerental hebben.... anders trekt je hekrotor het niet....

Groet, Bert

Zekers, maar Eddie kennende zal het daar niet aan liggen verwacht ik.
Met een te laag toerental zal de helie in zijn totaliteit zompig aanvoelen.

Met een te laag toerental zal de helie in zijn totaliteit zompig aanvoelen.

Ik heb niet veel ervaring met FBL systemen, maar de ervaring die ik er mee heb, is dat je in principe niks meer voelt van dat zompige, TOT je over de grens gaat....

Groet, Bert

Ok. laat ik het dan "dweilerig" noemen :p Maar gezien het feit dat Ed geen kabel heeft meegekregen, heeft hij ook niet de setup kunnen uitvoeren. Hij ging er dus klakkeloos vanuit dat alles goed zou staan.

3g heb je de kabel niet nodig.
Alleen voor de finetuning. Niet voor het vliegend krijgen.

De 3g heeft van die lampjes aan de zijkant, met teksten erbij.
Via die lampjes kun je 2 dingen instellen.
Menu 1, de gyro.
menu 2, de stabilisatitie.

Hoe je precies in menu 1 of menu 2 komt, weet ik ff niet meer.. te lang geleden...
Maar dat kan zo op tafel, zonder computer.
Had te maken met het knopje vasthouden. Menu 2 was knop vasthouden, en dan pas stroom erop.

Via dat gyro menu, en de lampjes volgen, kun je de limit ook instellen.

Ik denk dat de vorige eigenaar dus een potuhh vliegstijl had , , ofwel een vliegstijl van een natte vaatdoek ?
Maar ik had al een gruwelijke hekel aan afstellen met een pc , en nu nog steeds .
Doe mij gewoon een schroevendraaier en baco , dan komt t goed .
Electrische zooi , bahh , waarom .
Mijn vliegstijl is geen 3d , maar wel lekker raggen en douwen , mooi hoeft t niet te zijn , als de bladen maar rammelen !!

deze meneer vliegt ook als een vaatdoek, ding gaat alle kanten op met een 3G:mrgreen:

mischien voor setup zit er nog iets handigs in(vanaf 2.30min). suc6 in ieder geval

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo als gezegd Ed,

kom langs, da zetten wij dat ding aan de PC, of bij jou, maakt niks uit,
en da kan je met de 3G de eindpunten instellen (tenminste is dat bij de 3GX zo)!

als dat alles o.k. is en ook de juiste heli ingestellt is en de delay neutraal,
moet het werken
natuurlijk moet de servoarm lengte en de aansturing en alles ook goed zijn.

In princiep zou je zelfs zonder PC de eindpunten kunnen instellen,
da ben ik niet 100% zeker, maar denk wel dat het kan.

Groet
Uwe

Heb vanavond s even gezocht en gevonden hoe je de limit instelt van de staartservo ,
Heel simpel dus , en nu gaat de slider toch echt beide kanten op even ver , wat ook nog eens niet goed zat was t servohoorntje , dis stond dus niet haaks .
Met andere woorden , edjuh heb niet goed gekeken of de boel correct in elkaar zat , schaam schaam .
Nu nog weer om te testen .

he he,

het is idd simpel, de eindpunten instellen,
alleen weten hoe,
ik gebruik het program van de 3GX,

da zie ik precies welk knopje ik moet gebruiken,
en dan doen !

leuk dat het gelukt is,
ik ben trouwens vandaag gevlogen, ondanks wind, ging goed.

zie jou
Uwe

Nee helaas , weinig tijd even , en t waait hier als een gek , dat is geen ideaal testweer .
Moet even geduld hebben helaas .

Back