Pirotti Rebel

Dit is er 1 van EVOjets (heb er nog 1 liggen) welke iets is toegeknepen op het einde.

Zelf heb ik ook wel pijpjes gemaakt en die zette ik vast met de zgn. P-clamps onder de gewone turbine montage schroefjes.
 
Sow, beetje wachten op wat zaken maar ondertussen wordt er rustig door geknutseld.

CM Jets is bezig met een rooktank te maken.

Heb ook een bestelling geplaatst bij Uni light voor de verlichting, wilde sowieso een landingslicht maar ben toch ook maar voor navigatie verlichting gegaan op de vleugeltippen, heb toch 2 pennen over per kant op een MPX stekker, en een Anti Collision Light op de staart :-)

Kunnen we tegen zonsondergang aan de Rebel in ieder geval nog goed zien :cool:
 
Verlichtings set van uniLight ook binnen.

Controller, 3x 4W (1x nav rood, 1x nav groen, 1x beacon wit) en 16W landingslicht:
Rebel%20%28149%29.JPG
 
Laatst bewerkt:
Geen "strobe" light erbij besteld? Een geen rotating beacon?

Ik heb de lampjes van destijds van die Giegerich gekocht, nu tegenwoordig bij Beleuchtung

En dat is al weer een paar geleden, de LED technologie is alleen maar beter geworden.
 
`t is geen schaalkist hé Richard ;-)
Dat is de voornaamste reden.

Dan nog dat ik dan ook extra stekkers moet maken in bij de vleugel/romp verbinding.
Heb nu precies 2 pennetjes over per helft om de nav verlichting aan te sturen.

En kan ze desnoods laten knipperen, lijken het ook strobes ;-)


De witte komt in het kielvlak en gaat knipperen, zou een rode moeten zijn maar deze zie je beter en steekt beter af tov de rode en groene nav verlichting.

Heb dezelfde type aangehouden als op de tips vondt ik wat mooier.


Meteen het landingslicht er maar opgezet, op het koelblok na "klaar":
Rebel%20%28150%29.JPG

Rebel%20%28151%29.JPG

Rebel%20%28152%29.JPG


Deze zal naast het aan en uit kunnen zetten op de zender ook bediend worden met een micro switch die gesloten wordt wanneer de neuspoot volledig uit is.
 
Laatst bewerkt:
De micro switch levert allemaal ellende op, is veel te kwetsbaar en het kan allemaal weer kapot gaan.
Mijn vorige nose light systeem had ik een elektronische onderbreker ingebouwd (à la ontstekings schakelaar) die via een mixer op het gear down signaal reageerde. Dus weet je zeker dat hij niet brandt als het gear UP is, dat moet je bij een micro switch maar afwachten...

Bij dit verlichtingssysteem kun je via een mixer de derde stand door het gear elektronisch wat meer waarde geven zodat de controller bij gear down in het bereik komt dat hij de neuslamp aan zet. Geen microsw nodig.
Zonder gear down blijven in de derde stand de overige lampen hetzelfde staan.

Het inregelen van de lampen kun je initieel het beste via een schuif doen, dan zie jet het beter gebeuren en daarna via een 3-standen schakelaar met end en mid point schuiven, dezelfde waardes uitvogelen.

Omdat de controller nu nog even in reparatie is, heb ik dat nog niet kunnen testen, maar het staat ook al, weliswaar niet super duidelijk, in de handleiding.
 
Tja, met een microswitch tot ook heden nooit problemen gehad, had het net zo in m'n F-15 zitten en heeft altijd goed gewerkt.

Mixen via de gear switch kan maar vind ik minder mooi omdat de lamp dan direct aan gaat bij het selecteren van het gear, mooier is gear volledig uit en dan pas lamp aan.

En mocht ie blijven branden dan zie je dat bij de Rebel snel genoeg.

Ik ken ook de mogelijkheden van de controller en ook al mee gespeeld. Weet welke standen ik wil hebben en ga ik via een schakelaar bedienen.


Eens kijken of ik vanavond de overige verlichting in kan bouwen.
 
Kun je ook via een delay bereiken, sowieso zet ik de servo van de schuif van de luchtregelaar wat terug in snelheid, hoeft niet heen en weer "gerost" te worden.
 
Plaatsje gevonden voor de UniLight controller:
Rebel%20%28155%29.JPG


Microswitch voor bedienen van het landingslicht:
Rebel%20%28156%29.JPG


Een deel werkt al :)
 
Laatst bewerkt:
Zo, werk hier gaat rustig door.

Alle verlichting zit.

Heb meteen van de gelegenheid gebruikt gemaakt en de vleugel servokabels wat verlengt waren voor het gemak toch net te kort.

De rooktank wordt als het mee zit komende week afgeleverd.

Nog even wachten op het motortje nog dan mag die er weer in en dan is de Rebel klaar voor Seizoen 2015.


Gaan we beginnen aan de T-45 Goshawk.
 
Er gebeurt hier tussendoor nog wel wat maar niet veel.
Teveel andere bezigheden ;-)

Vandaag de rook tank van CM Jets ontvangen en meteen even passen.
Dat past prima, moest ook wel heb zelf doorgegeven hoe de tank moest worden.
Rebel%20%28159%29.JPG


Nu nog even fixeren en aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
@Berto.

Sommige stoppen zo'n beetje met roken rond hun 40ste :wink:

See you sunday.

Ger.
 
Sow, turbinetje ook weer binnen.

Had ook voor mezelf en anderen bij Xicoy een telemetrie adapter besteld.
Kan nu op mijn Jetibox de turbine waardes aflezen en instellen.

Morgen even op de testbok spelen en dan mag alles weer in de kist.

Kan er zondag weer lekker mee gevlogen worden :cool:
 
Laatst bewerkt:
Dat ga je je zeker niet beklagen dat telemetrie setje. Gebruik het ook met mijn VT80 met een JetiBox Profi.
Ik deed het vooral voor het resterende fuel niveau te weten tijdens de vlucht.

Dat instellen vindt ik een beetje omslachtig, werkt beter met het bijgeleverde GSU unit.
 
Vanavond de motor even op de bok gestart en die loopt weer als een zonnetje.
Telemetrie werkte ook :)
Rebel%20%28160%29.jpg


Alles maar weer inbouwen :D
 
Laatst bewerkt:
Had je er nog een spec bijgekregen na de service beurt aan de Kingtech? benieuwd wat er na een 'paar' uurtjes draaien aan onderhoud aan zat.

Anders spreek ik je er wel over mano a mano é domingo :wink:

Ger.
 
Hee Ger,

Domingo weer op de airbase? Gezellie :yes:

Ik heb de motor met net geen 19 uur ingestuurd omdat ik niet in het seizoen zonder turbine wilde zitten.
Heb voornamelijk gedraaid op diesel met 3% DTE zoals hun beschrijving (is nu trouwens 5% geworden).

De motor is ingestuurd met de vraag om standaard onderhoud uit te voeren en dat behelst eigenlijk alleen maar een lager wissel.

Nu schijnt het voorste lager iets in de tunnel te zijn ingesleten waardoor het compressor wil licht de compressor behuizing heeft geraakt.
Nooit wat van gemerkt.

Tevens had ik kleine pitje in 2 compressorbladen ondanks het gebruik van een FOD screen, dat had ik wel gezien bij het demonteren.

Ze hebben de as tunnel, compressor en behuizing vervangen onder garantie.

Naar aanleiding hiervan is Kingtech ook met een hele lijst met oliën gekomen en hun voor en nadelen.
Bij gebruik van DTE heb je garantie tot 20 uur ivm de verminderde smering van de lagers (ik adviseer nu ook gewoon 5% te mengen).
Bij de andere oliën (behalve Aeroshell 500) is de garantie tot 25 uur maar kan er 1 a 2 uur extra werk berekend worden omdat deze oliën meer residu in de kamer achterlaten en dit extra schoonmaak werk met zich meebrengt.

Het 'wij van WC eens adviseren WC eend' komt hier om de hoek kijken en de enige juiste olie voor de Kingtech turbines is de Kingtech olie.
Geen extra schoonmaakkosten en tot de 25uur volle garantie.

Daar gaan we nu dus mee draaien, kijken hoe na dit jaar de turbine eruit komt.
 
Back
Top