Pitts Model 12 (2.2mtr)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 3 mrt 2012.

  1. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Nou nog eentje dan, vlucht 6 schat ik zo. Met dank aan MC Venus in Well door Wing Mui

    Overigens gefilmd met een mobieltje, niet gek...



    Tijdens deze rustige vlucht heb ik wel gemerkt dat ik nog wat afstellingen moet wijzigen. Beginnend met de motorhoeken. Meer domp en meer zijstelling. Na heb ik wat te doen deze dagen :)

    Ik moet ook echt wennen aan het feit dat het een dubbeldekker is en dat hij elektro is. In de lucht valt het nog niet zo op, maar als ik uit een figuur om heb ik de neiging te weinig gas te geven. Enerzijds omdat hij veel harder remt, anderzijds omdat ik de knuppel wel schuif, maar te weinig omdat ik nu een mooie lineaire curve heb en vroegaah een gascurve waarbij 80% op de eerste helft van de knuppel zat. Ik was daar gewoon aan gewend, heb dat nooit met een curve gecorrigeerd.... omscholen dus.

    gr

    Mark

    Overigens, prettige feestdagen allemaal :xmas:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Na, vandaag weer twee vluchten gemaakt. Met meer zijstellingen en nu motordomp. Dit was een hele verandering, en ten goede. De zijstelling was mogelijk net te veel. De domp is voor nu prima. Het vloog lekker en stuurde de kist redelijk gemakkelijk door een kunstvlucht programma. Voorheen moest ik daar veel meer voor sturen. Ook een aantal snaps gevlogen. Een duidelijke overtrek is te zien, maar het gaat trager dan ik gewend ben. In horizontaal is dat prima. Verticaal verliest de kist veel snelheid en krijg ik hem amper meer op gang... Dus een A-programma zit er niet is.

    Ook heb ik het aantal schroeven van 13 teruggebracht naar 7. Daar was ik ook wel blij mee :) Voor het wisselen van de accu volstaan 2 schroeven van de cockpitkap, en de schroef die het pakket op zijn plek houdt. Vor de cockpit wordt gewerkt aan een mooie schroefloze sluiting. Dan ben ik bij 5 schroeven bij opbouwen\afbreken, en 1 schroef voor het wisselen van de accu.

    Al met al 2 vluchten met een kunstvluchtprogramma ala F3A-X B. Duur ca 8 minuten. Verbruik 3000mA.

    Grz

    Mark.
     
  3. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Het was lekker weer vandaag, dus zijn we gaan vliegen.

    Het was verrassend rustig ondanks dat het prima vliegweer was.

    Beide Pittsen hebben weer goed gepresteerd. Ik heb drie vluchten gemaakt en Mark twee.

    Ik wilde eerst de motor wat beter afgesteld krijgen. De motor stond me wat te rijk, waardoor hij bij stationair lopen 'vol liep' en niet meteen oppakte bij het gas geven. Tijdens het vliegen niet echt merkbaar, maar op de grond lastig. Taxieen en dan starten gaat niet, dan zakt ie in. Ook haalde hij het beoogde toerental niet. Een collega-vlieger heeft even geholpen (bedankt Richard!) en nu loopt ie lekker. Nog wel een beetje rijk, maar dat is wel een prettig idee met een nieuwe motor. Maar hij pakt nu beter op en maakt ook wat meer toeren (en levert dus meer power).

    Goed, na het afstellen.. prop eraf, motorkap erop, prop er op, cockpitkap erop.. kist aan.. choke erop.. ARG! choke heveltje vergeten uit de motorkap te steken, dus niet bereikbaar. dus alles weer uit elkaar, heveltje door de motorkap gestoken en alles weer in elkaar. Bezigheidstherapie. En daarna vliegen.

    De eerste vlucht nog een beetje wennen. Wat teveel gas geven omdat je toch niet helemaal zeker bent dat de motor blijft lopen.. En omdat er wat wind stond.. Tweede en derde vlucht mooi rustig gevlogen met veel minder gas. Wat stallturns en snaps gevlogen. Snaps rollen erg langzaam, maar de kist overtrekt wel. Dat is wel lekker controleerbaar, maar het is niet heel spannend om naar te kijken. Volgende keer iets meer rolroer gebruiken, kijken of dat werkt. Mijn Extra zou twee snaps vliegen in de tijd dat de Pitts er eentje doet.

    Mark had het idee dat de motor nog wat meer zijstelling kan gebruiken. Nou heb ik er niet zo veel haast mee om de kist weer uit elkaar te halen, maar als ik binnenkort even zin heb dan zal ik de motor wat meer zijstelling geven.

    Als laatste is er een hoop losgetrild. Er waren een paar moertjes losgetrild van de gas-servo. Na de eerste vlucht waren twee bouten van de motorkap weg (die had ik toch ECHT vastgezet) en bij het uit elkaar halen van de kist viel me op dat er een bout uit het staartwieltje was gelopen. Dus ik zal de kist even helemaal nalopen en wat borgmiddel gebruiken.


    Mark vloog als op rails met zijn Pitts. Hij leek al helemaal gewend aan zijn kist en was lekker kunstvlucht programma's aan het vliegen. Zag er erg goed uit!



    Lang verhaal kort: Lekker gevlogen, was gezellig!



    Helaas alleen een paar statische plaatjes.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Mark had ook nog even de pennetjes laten zien waar hij de struts mee op zijn plek houdt. Hij hoeft in plaats van 8 boutjes de struts nog maar met 8 boutjes vast te zetten. De andere 4 zijn vervangen door die pennetjes.

    Dat moest ik natuurlijk ook, dus ik heb vanavond nog even een paar pennetjes gemaakt van een paar inbusboutjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De struts zaten boven en onder vast met twee bouten dwars door de vleugel heen. Nu zit er boven en onder aan de achterkant van de strut een pen en aan de voorkant nog een boutje. Scheelt weer een hoop werk elke keer als je de kist opbouwt!
    [​IMG]
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk eens aan dat doen jullie goed :thumbsup:

    Een privé veld ;-)
     
  5. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Zo, net terug van een weekeindje vliegen!

    Zaterdag heerlijk in Ede op de Ginkelse Hei gevlogen. Vier vluchten gemaakt. Ik had, na een tip van Mark, de motorhoek en motordomp een klein beetje aangepast. Het scheelt maar een klein beetje, maar de kist vlieg er net wat mooier door. Heerlijk ontspannen staan vliegen. En weer ouderwets gezellig op de hei!

    Zondag aan het gastvliegen geweest bij Mark's vliegclub, De Pioniers in Venray. Was leuk vliegen. Prachtig veld en aardige collega-vliegers. Drie vluchten gemaakt en ik begin langzaam een beetje te wennen aan de kist en weer wat kunstvlucht te vliegen in plaats van losse figuurtjes zo hier en daar. Top!

    Beide pitts'en hebben zich prima gehouden. Ik ben erg tevreden over de kist. Motortje loopt lekker, kist vliegt strak en ziet er prima uit. Wat wil je nog meer? Ik hoorde van Mark ongeveer dezelfde woorden over zijn kist.

    Als het nu ook het hele seizoen dit weer blijft.. Wat een leven!


    Helaas weinig interessante foto's. Alleen wat start/landing dingetjes. Oh well, volgende keer beter.

    [​IMG]

    mooie "schaal" takeoff ;) (oftewel.. power zat!)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Barneveld
    Hier nog een van afgelopen zaterdag op de hei.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Bedankt Jan, super!
     
  8. Ado

    Ado

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Lelystad
    Big is beautiful! :p
     
  9. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Misschien heeft niet iedereen het gezien in het F3A-X topic. Voor diegene die dit topic volgde en benieuw is naar wat kust en vliegwerk...

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Mooi filmpje, vooral met die figuur-omschrijving erbij. Ik dacht dat ik het nooit ging zeggen, maar: Leuk geluid maakt die electro-aandrijving ook. Vooral in die stallturns waar de prop (bijna) stilstaat en dan weer op toeren moet komen.

    Je laat ook zien dat je als geoefende piloot met zo'n Pitts nog prima figuurtjes kunt sturen! Daar ben ik wel jaloers op. Mijn figuurtjes zijn een stuk eenvoudiger.


    Ik heb overigens afgelopen zaterdag ook nog een paar vluchtjes met de Pitts gedaan. Korte samenvatting: De kist doet het erg goed, geen hele vreemde eigenschappen meer, behalve dat hij inverted bij 45 graden omhoog een klein beetje de neiging heeft om weg te draaien/rollen. Dat is een hele vreemde beweging die altijd even makkelijk tegen te sturen is. Hierdoor zien sommige figuren (denk aan een eenvoudige cubaanse acht) er af en toe niet helemaal strak uit. Ligt waarschijnlijk meer aan mij dan aan de Pitts ;)

    Maar ik vind het heerlijk vliegen! Zo'n dubbeldekker blijft leuk om te zien vliegen en het gegier van de spandraden als je bijvoorbeeld uit een stallturn recht omlaag komt is ook een leuke extra bonus.
     
  11. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    een top project
    in het begin was ik scepties
    waarom een piots s12 voledig ontwerpen als je er voor niet al te veel 1 kunt kopen
    Maar het resultaat is wel een model wat je door en door kent
    degelijk gebouwd en met een degelijke cover bespannen
    dat geefd het model een zekere meerwaarde in mijn ogen
    en dan het vliegen
    gewoon perfect top top top
     

Deel Deze Pagina