Pitts Model 12 (2.2mtr)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 3 mrt 2012.

  1. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    nah, net 2800mAh geladen, dat is 56% van de capaciteit. Dus er is nog meer speelruimte. De timer staat nu op 8 minuten en daar hou ik hem voorlopig op want ik zal wel wat meer gaan verbruiken in volgende vluchten :)

    Ondertussen mijn ontvangeraccus verschoven. Dat is 220gram dat exact onder het zwaartepunt lag en nu ca. 25cm voor het zwaartepunt ligt. Ik wil eigenlijk ook mij motorregelaar en spanningsregelaar nog wat verder naar voren zetten. Dat is 270 + 85 gram die nog te verschuiven is. Eens kijken hoeveel ruimte ik daar nog heb.

    Grz

    Mark
     
  2. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Iedereen bedankt voor de leuke en enthousiaste reacties! Ook iedereen die ik op het veld heb gesproken.

    Nadat we er achter kwamen dat het zwaartepunt te ver naar achteren lag, is Mark aan het rekenen geslagen. In minder dan geen tijd kwam hij met een Excel sheet op de proppen waarmee de verschuiving van het zwaartepunt werd berekend als er componenten (bijvoorbeeld accu's) werden verschoven of gewicht (lood) werd bijgeplaatst of weggenomen.

    Ik heb de ontstekingsaccu en de twee ontvangeraccu's zo ver mogelijk naar voren verplaatst. Dit zorgde ervoor dat het zwaartepunt 9mm naar voren kwam. Daarnaast heb ik 150gram lood gemonteerd en dit zorgde voor nog eens 3mm verschuiving van het zwaartepunt. Totaal 12mm naar voren dus. Zie onderstaande foto. Omdat de ontstekingsaccu recht achter de linker cylinder zit heb ik na deze foto een depron 'doosje' om de accu heen gemaakt en dat doosje bekleed met aluminium tape om de warmte een beetje van de accu te houden. De ontvangeraccu's bovenop liggen niet direct in de luchtstroom die langs de motor gaat, dus die blijven wel koel.

    [​IMG]

    Of 12mm verplaatsing van het zwaartepunt naar voren voldoende is kon Mark's excel sheet niet vertellen, dat moest op de traditionele manier worden getest: In de lucht. Dus ben ik vanochtend naar de Ginkelse Hei gereden om een proefvluchtje te maken. Omdat de ontvangeraccu's en kabels naar de Emcotec nu veel dichter bij de ontsteking liggen en mijn halve motordome nu in aluminiumtape is verpakt heb ik eerst maar even een range-check met lopende motor gedaan. Ja, geleerd van de vorige keer!

    Toen, met Erwin als co-piloot en spotter naast me (dank daarvoor Erwin! Stond ik toch wat meer ontspannen te vliegen.), de kist de lucht in gestuurd. Een hele andere kist dan de eerste vlucht. Helemaal niet zenuwachtig meer op de roeren, vliegt lekker rustig. Dat is leuk. Een paar rollen en wat simpele figuurtjes gevlogen en tot de conclusie gekomen dat de kist best aardig vliegt. Inverted hoef ik bijna niet te drukken en in meskant blijft ie eigenlijk gewoon rechtuit vliegen zonder dat ik aan mijn richtingsroer hoef te zitten. Dat is een leuke eigenschap! Is de kist nu opeens perfect? Nee nog lang niet. Ik moet nog meer vluchten maken om motorhoek en domping te controleren en er zit nog een vreemde beweging in de kist tijdens het rollen. Maar dat komt nog wel. Eerst vliegen!

    De landing ging ook erg makkelijk. Hij remt veel beter dan mijn Extra, dus je kunt hem veel makkelijker plaatsen en je hoeft hem ook niet uit te melken en overdreven op zijn staart te zetten om snelheid kwijt te raken. Kist stond voor de helft van het veld stil. Prima.

    Mooi. Even tanken, even ontspannen en snel een 2e vlucht. En die ging eigenlijk hetzelfde als de eerste.

    Daarna de kist uit elkaar gehaald en in de auto gezet om nog even naar Venray te rijden om daar op Marks club gast te vliegen. Mark was er nog niet, en ondanks dat ik onaangekondigd binnen kwam vallen werd ik heel vriendelijk ontvangen! Kort daarop kwam Mark met zijn vrouw en kinderen ook aanrijden, dus kist in elkaar gezet en naast die van Mark geparkeerd. Stonden ze weer mooi naast elkaar!

    [​IMG]

    Mark eerst een vluchtje gemaakt (konden daarna de accu's aan de lader):
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna was het tijd voor mij om de lucht in te gaan. En ik had er een partij zin in omdat het in Ede zo lekker ging! Zender aan, kist aan en even de roeren controleren.. Hey, wat is dat nou.. Een van de rolroeren beweegt niet mee!? Huh?
    Hoe kan dat nou? Twee uur geleden nog gevlogen en nu dit? Stekkertje niet goed ingeplugd ofzo? Vleugel eraf. Nee, stekkertje zit erin. Stekker eruit en weer erin, kist aan. Hey, roer doet nu wel mee. Vreemd. Beetje aan het stekkertje morrelen en het roer hapert.. Draadbreukje net achter het aangegoten stekkertje. Balen. Heb ik expres dure siliconen servo-kabels met aangegoten stekker gekocht omdat ik dacht dat die degelijker waren dan de standaard kabels en stekkers.. Niet dus.

    Nog even overwogen om de stekkers er tussenuit te knippen en alles aan elkaar te solderen om in iedergeval te kunnen vliegen, maar toch maar besloten om de verstandige route te kiezen en niet op het veld te gaan rommelen. Dus helaas niet gevlogen in Venray! En dus helaas WEER geen vlieg-foto's van mijn kist.

    Oh well! Het was wel erg gezellig in Venray en ik had zo mooi de tijd om te voetballen met de kinderen van Mark. En ik heb ik wel twee vluchten in Ede gemaakt en die gingen super! En even een stekkertje vervangen is ook geen gigantische klus. Dit telt dus als een geslaagde dag!

    Ook wil ik nog een aanzuig-trechter / luchtfilter op de carburateur hebben. Ik heb nu het gevoel dat ik de halve hei door de motor heen zuig en daarnaast wordt mijn motorkap hardstikke vies door de brandstof die uit de carburateur spettert. Met een luchtfilter zijn beide problemen verholpen. Normaal bestel ik dan een 3W kelk en een filter, maar die past niet in de kap. Ik moet dus waarschijnlijk binnenkort weer zelf aan het hobbyen! Die kelk+luchtfilter zal weer wat gewicht in de neus toevoegen, dus kan er wat lood uit. Maar eens even rustig nadenken wat ik nog meer kan verplaatsen om het dan nog resterende lood eruit te krijgen. Maar dat zal wel een klusje voor de winter worden.

    Eerst meer vliegen om meer gevoel voor de kist te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2013
  3. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Dag Jaap en Mark,

    Ik volg jullie nu al een hele tijd met jullie bouw en het is leuk om nu de kisten in het echt te zien en er eentje te zien vliegen.
    Hoop jullie toch nog eens weer te zien op ons veld in Venray.
    Hier enkele kiekjes van jullie twee :)

    Hier de piloten, modellen en keurcomissie;
    [​IMG]

    De heren druk bezig met de opbouw;
    [​IMG]

    De laatste toelichting van mark aan de keurcomissie, met als toelichting "als het misgaat vond ik em toch nie mooi" ;-) ;
    [​IMG]

    En daarna trouble shooting aan de rolroer stekkers :-( ;
    [​IMG] (Mark denk hier "altijd ik weerrrrrr" :) )

    Even controlerende blik van Jaap kijken of Mark wel alles goed doet ;-) ;
    [​IMG]

    Heren houd alles heel en wens jullie nog vele vlieguren toe met jullie kisten.

    M.v.g. jullie follower,
    Heino
     
  4. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    @Heino,
    Bedankt voor de foto's leuk.
    En je hebt de mooiste landing gemist. :rolleyes:
    Maar die staat op video. Dus eens even aan schoonpapa vragen waneer hij die ruwe data kan opsturen, dan probeer ik een mooi filmpje te monteren.


    Het waren mooie vluchten. De kist reageert met het gewijzigd zwaartepunt prima. De rudder-rol koppeling moet ik nog induiken, die is behoorlijk sterk.
    Instelhoeken en CG voorlopig goed.

    Ik vermoed ook dat er nog wat met de motorinstelling moet gaan gebeuren. Maar wat precies ben ik nog niet aan toe.

    In ieder gaval voelt de kist goed aan, veel figuren gevlogen en vermogen getest. Ook het verbruik valt me mee. Ik heb redelijke vluchten gemaakt, gelijk aan een normaal kunstvluchtprogramma. Maar nooit meer van 2800mA hoeven laden.

    Overigens is er een opname gamaakt met een Telefoon. Geen idee hoe ik dat hierin geplakt krijg.... :(

    Grz

    mark
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Hoi Jaap ,
    ik vond hem erg mooi vliegen ,dat gedrag in de rollen viel mij ook op en het leek als hij negatief barrelde om de rol as .dit leek mij een differentiatie probleem .volgens mij moet je de omhhog gaande slag nog meer laten zijn dan de neergaande slag .
    maar in het echie is je toestel mooier dan op je foto's .
     
  7. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Heino, bedankt voor de gezelligheid en ook bedankt voor de leuke foto's! :)
    Ik kom graag nog eens langs. Dan hoop ik ook daadwerkelijk een rondje te vliegen ;)

    Mijn eerste indruk is dat je gelijk hebt. Ik zal nog wel een paar vluchtjes maken en eens goed opletten.

    Ik was eigenlijk van plan om even een nieuw stekkertje aan mijn rolroer te solderen en woensdagavond nog even te gaan vliegen, maar daar is helaas iets tussengekomen.

    Deze twee jongens horen IN de kist. Niet ernaast op tafel :(
    [​IMG]

    Wat nu weer zul je je afvragen.. Nou, ik kwam vanavond thuis en toen ik de voordeur open deed rook ik meteen een flinke benzinelucht. Nou vond ik de kist gisteren in de auto ook al wat stinken, maar ik dacht dat dat kwam doordat er geen luchtfilter op zit en er dus wat brandstof uit de carburateur was gedrupt. Helaas was het wat ernstiger. Een lekkende brandstoftank. Dus meteen de kist uit elkaar geschroefd en de tank eruit getrokken. Ook de uitlaattunnel (die eronder zit) maar open gemaakt en de uitlaten eruit gehaald.

    En dan zie je dus dit. Op het eerste gezicht ziet dat er van dichtbij erg doorweekt en dramatisch uit. Dan zal er wel een mooi zwembadje in de uitlaattunnel eronder liggen.
    [​IMG]

    Hier is een beetje brandstof langs naar beneden gekomen. En verder zitten er een paar donkere vlekjes waar de brandstof langs is gelopen, maar eigenlijk nauwelijks wat aan te zien in de tunnel.
    [​IMG]

    Ik had bij de bouw de hele tunnel in een paar dikke lagen spanlak gezet en ik denk dat dat voorkomen heeft dat de brandstof overal doorheen is getrokken. Het is eigenlijk allemaal in/op de tankplaat bovenop de tunnel blijven zitten. De onderkant van de tankplaat/ bovenkant van de tunnel stond in de spanlak en daar kon de brandstof dus kennelijk niet doorheen. De spoortjes brandstof die wel in de tunnel zijn gekomen zijn door gaatjes gelekt.

    De "grootste" structurele beschadiging is een van de twee onderste balsa liggers (die de bodem van de romp vormen) die een beetje vochtig is geworden.
    [​IMG]
    Daar is precies een stroompje brandstof naartoe gelopen. Dit is enorm ingezoomed. De daadwerkelijke plek is ongeveer 2cm lang. Dit is het einde van de balsa ligger, waar hij stopt in het spant waar het landingsgestel in haakt. (links op de foto) Het landingsgestel schroeft in dat donkerbruine hardhouten blok erboven. Is dit constructief spannend? Tja, zeg het maar. Ik verwacht het niet.

    Ik kreeg de tip om de vochtige plekken te deppen met een doek met aceton. Dat lijkt inderdaad wat van de vettigheid uit het hout te krijgen. De tankplaat zelf is wat vettig, maar die is van triplex en die verliest volgens mij niets aan sterkte. Het balsa op de tankplaat is vulmiddel en doet niets voor de sterkte. Dat is puur om de warme lucht van de uitlaten een beetje bij de tank weg te houden.

    Dus volgens mij moet ik gewoon weer opbouwen en vliegen!?

    Wat er nou precies met de tank mis is weet ik nog niet. Niet goed genoeg dicht gedraaid? Te goed dicht gedraaid en zo een scheurtje erin gemaakt (dat is meer iets voor mij)? Ergens anders een scheurtje in? Geen idee nog. Ik heb de tank leeg gemaakt, uitgebouwd en in de achtertuin gegooid. Ik leg hem in de schuur en ik kijk er morgen met daglicht wel even goed naar. Zal wel een nieuwe tank worden.


    Nouja, enerverend avondje. We zullen het maar op kinderziektes houden.
     
  8. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik ben de afgelopen dagen lekker aan het sleutelen geweest. Ik ben begonnen met het vervangen van de stekker van een van de rolroeren. Ook heb ik de kabel van de ontsteking naar de kill-switch wat verlengd. Die stond wat strak waardoor ik bang was dat hij bij de ontsteking op een gegeven moment een draadbreuk oploopt.

    Daarna heb ik de tank eens goed bekeken en ik kon eigenlijk niets raars vinden. Ik heb de tank dus gevuld een paar dagen in de schuur laten liggen om te zien of er ergens een lek in zat. De tank bleef droog, dus ik zal hem de eerste keer niet goed dicht gedraaid hebben ofzo. Tank dus weer gemonteerd. Daarna de uitlaten er weer in en alles netjes in elkaar gezet. De Pitts is er weer klaar voor.

    Dus vandaag weer lekker wezen vliegen. Het was heerlijk weer, alleen wat winderig. Maar dat mag de pret niet drukken. Op het veld de kist in elkaar gezet en de motor gestart. Die startte ontzettend snel ondanks dat het hele brandstofsysteem leeg is geweest.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb ook een mooie nieuwe bureaublad achtergrond!
    [​IMG]

    Na de stationaire foto's het veld op getaxied.
    [​IMG]

    Ik heb de motor stationair nog iets armer gezet, maar hij staat nog steeds te rijk en loopt nog steeds langzaam 'vol' als je hem een tijdje stationair laat draaien. Als je dan vol gas geeft zakt hij in elkaar. Dus hij moet even rustig naar volgas toe lopen en dan een paar seconden draaien. Dan is 'ie echt klaar voor de start. Ik laat hem nog even zo staan tot de motor nog wat meer vluchtjes heeft gemaakt.
    [​IMG]

    Gas erop en los!
    [​IMG]

    Ondanks dat de motor veel te rijk staat en dus lang niet het maximale toerental haalt, wil de kist prima klimmen.
    [​IMG]

    Weer wat eenvoudige figuurtjes gevlogen. Ik heb trouwens hetzelfde gedrag als Mark met zijn kist voor wat betreft richting/rol koppeling. Als je flink richting gaat sturen gaat de kist rollen in de richting waarin je stuurt. Lijkt wel of je met een kist met een flinke V-stelling vliegt. Laat ik het zo zeggen.. Je kunt de kist net zo vliegen als je een trainer zonder rolroeren zou vliegen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan was het tijd om wat touch-and-goes te vliegen. De wind stond wat diagonaal over het veld en ik durfde niet te agressief met mijn richtingsroer te sturen. Daarnaast bleef de kist wat teveel snelheid houden. Dat zou je met zoveel wind niet verwachten en dat had ik eerder ook niet meegemaakt.
    [​IMG]

    Dus gas er op en weer omhoog.
    [​IMG]

    Bij de landing twee tikjes gas terug genomen.
    [​IMG]

    ..en nog steeds te snel..
    [​IMG]

    Dus weer omhoog.
    [​IMG]

    En dat heb ik een aantal keer moeten herhalen voordat ik hem fatsoenlijk kon landen zonder het risico te lopen dat hij door zou rollen het schrikdraad in of tegen een paaltje aan. Maar op een gegeven moment neergezet (nog te snel, je ziet dat de kist eigenlijk nog vliegt) en met een mooie stuiter geland.
    [​IMG]

    Veilig aan de grond.
    [​IMG]

    Wat was er nou aan de hand? (buiten de wind en het richtingsroer en allerlei excuses).. Ik had de motor stationair wat armer gezet, maar niet even de stationairloop gecontroleerd. Dus de kist draaide stationair wat meer toeren. Hierdoor remde hij niet zo goed af. Dus stationair toerental bij de tweede vlucht even teruggedraaid, lekker gevlogen en de kist in 1x geland.. Hey, zo gaat het veul makkelijker!

    Al met al lekker gevlogen en het was weer hardstikke gezellig. Weer wat wijzer geworden en inmiddels een mixer aangemaakt om de rolroeren de andere kant op te sturen als het richtingsroer wordt bediend. Ook de rolroeren wat meer expo gegeven omdat de kist wat zenuwachtig reageerde op rol.

    Nu eerst maar weer vliegen en kijken wat de kist nu doet!
     
  9. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    :D

    Gaaf hoor. Ik ben blij dat het lekker gaat en je eindelijk je foto's hebt :)
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Geweldig Jaap :thumbsup:
     
  11. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Wauw! Superkisten!
    Zien er beide heel mooi uit!

    Ik verheug me op filmpjes (en misschien een 'synchroonvlucht' voor zover dat zal gaan?)

    Groet en succes met jullie toffe kisten!
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Vanmiddag op Ede Jaap? Kan ik hem ook eens bewonderen (en filmen ;-) ).
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Filmpje van afgelopen woensdag:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    VIDEO IS NIET BESCHIKBAAR , staat er ....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Jij bent wel heel snel :shock:
    Is net een paar seconden geleden geĆ¼pload, is nog even aan het bewerken bij youtube :)

    Werkt nu wel :cool:
     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    OK :smile:
     
  17. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Bedankt voor je filmpje Berto!!

    Waar ik vooral benieuwd naar was is wat je tussen 1:00 en 1:10 ziet. Als ik flink richting stuur rolt de kist weg en duikt hij tegelijkertijd. Ik had al een mixer aangemaakt die het rollen tegengaat (richting => rolroer mixer). Je ziet dat ik daar nog iets meer voor nodig heb, want hij rolt nog wel wat. Ik had echter nog geen mixer aangemaakt die het duiken tegen gaat (richting => hoogte). Je ziet heel duidelijk dat de kist nog een flinke duikvlucht wil inzetten. Die mixer heb ik ook aangemaakt voor de 2e vlucht en dat ging al een stuk beter.

    Ik moet daar nog wat meer mee rommelen om het helemaal goed te krijgen en dan ben ik natuurlijk ook benieuwd wat die mixers doen als ik bijvoorbeeld richtingsroer geef in een stallturn of in meskant. Al is er voor meskant vluchten nauwelijks richting nodig. Dat is heel wat anders dan mijn andere kisten (mono-dekkers) waarbij je echt flink richting moet sturen.

    Ook valt me op dat ik nog moet wennen aan het gasgeven. Ik geef veel te veel gas.

    Bij de landing kwam hij wat te snel binnen. Hij kan veel langzamer vliegen. De 2e vlucht had ik een paar tikjes stationair teruggezet en kwam hij heel langzaam binnen waarbij ik hem net boven de grond overtrok en de kist netjes naar de grond zakte (en dus niet wilde wegrollen over een vleugel ofzo). Dat was wel een beetje een stuiter-landing, maar het landingsgestel van KHK houdt het allemaal prima.

    Maar hij klinkt goed! En het is schitterend om te zien vliegen (al zeg ik het zelf!). :D :banana:

    Als iemand anders nog nuttige informatie uit het filmpje haalt die ik kan gebruiken om de kist beter af te stellen, dan hoor ik dat natuurlijk graag!


    P.S. Nog geen snaprolls, stallturns of veel (negatieve) G-krachten. De kist en de motor moeten zich eerst eens een paar vluchtjes bewijzen.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2013
  18. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    naar wat ik lees over zen vlieg gedrag is het echt een pits
    gelukkig zijn er tegenwoordig mixsers
     
  19. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Tja,

    z'n mooie video heb ik niet, maar hieronder de start en landing van mijn 4e vlucht.. Door mijn schoonvader gefilmd en gemonteerd.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Nou, ik vind dit ook een erg mooi stukje film. Mooie detailshots van je kist en je ziet die enorme lading accu's erin geschoven worden.

    Die van jou is echt binnen 10 meter los he! En dat was ook een erg nette landing.
     

Deel Deze Pagina