Plaatjes uit Amerika (Small Fly-Inn)

Ja schitterend, ik hou me daar ook wel mee bezig, maar op beperkte schaal, niet in die mate van perfectie en altijd in mijn eentje. Er zitten nog wel wat mensen bij Indoor Free Flight, de door Gé Brouwer uit Schiedam geleide groep mensen. We vliegen een keer of 5 per winterseizoen in een sporthal in Utrecht, maar de laatste jaren zijn er helaas weinig schaalbouwers die nog op komen dagen. Ik ben vooralsnog meer vlieger van fun modellen. Indoor hebben mijn schaalmodellen nog niet echt vliegsucces gehad.

Ben je wel eens op Old Warden geweest?

Daar zijn ook ieder jaar van die vliegfestijnen. :P

Regelmatig met Jan Bakker en zijn FF modellen (dieseltjes) geweest.

Altijd erg leuk! :D

jan.

jah...je moet zoiets moois ook maar durven ''weg te gooien'' mijn ervaring met freeflight is dat het eerder kapot is dan je lief is :?

groet,

Roy

@ Jan: Ik ken Jan goed, ik ga elk jaar met hem naar de Engelse Nationals en daar vliegen we in de schemering met sportmodellen. Schitterend. Hier in Nederland vlieg ik meestal toch wel alleen. Ik ben meermalen op Old Warden geweest, maar dan alleen in het museum, nooit als er een vliegmanifestatie was. Engeland is toch een duur land om meerdere keren per jaar heen te gaan ....
@ Roy: hangt allemaal van het terrein af, als je model op gras kan landen heb je zelden of nooit schade, in de hei misschien wat kleine scheurtjes en gaatjes in het tissue die snel gerepareerd zijn, en als je Airspan of Lightspan gebruikt zelfs dat niet eens. Het gaat om lichte modellen en lichte modellen blijven langer heel! Het probleem alleen is om in Nederland een dergelijk terrein te vinden. Ik vlieg vooral in weidevelden in het Noorden van het land. Het gaat om korte vluchtjes, motorloop van 10-15 seconden en een niet veel langere zweefvlucht, en dan ik vlieg altijd bij weinig wind, dus dan komt het model meestal ook wel weer in de wei terecht.

erg grappig die modellen,raak er zelf ook door geboeid
denk dat ik ook maar een modelletje moet maken
heeft er nog iemand een tekening van een rubbermodel?
O ja waar koop je de toebehoren zoals rubber een propjes,is er nog een shop in Nederland?

bedankt Jan,wil me er nu een beetje in verdiepen,heb hier ook nog een DC Wasp liggen,een klein motortje
mischien dat hier ook een model bij te vinden is
moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met vrije vlucht modellen,alleen uit de jaren 70 met wat gliders

Hoi Herbert, naast LB doe ik ook aan dit soort vrije vlucht. Ik heb meerdere tekeningen van sportmodellen die geschikt zijn voor je DC Wasp, waaronder een waar de Wasp als aanbevolen motor op de tekening staat, de KeilKraft Snipe. Het nadeel is dat de spanten en zo niet op de tekening staan en het is geen doosromp, maar er zijn genoeg leuke modellen en ze zijn vrijwel allemaal heel simpel te bouwen. Ik gebruik meestal kleine dieseltjes (kleiner dan 2cc, met een voorkeur voor kleiner dan 0,5cc). Op de eerstvolgende LB dag zullen we het er wel over hebben hoe en waar je het beste kunt vliegen.
Ook wat rubbermodellen betreft heb ik wel de nodige kennis en ervaring. Ik vlieg 's winters indoor met rubbermodellen en 's zomers buiten. Ik waag me nog niet echt aan schaalmodellen (al heb ik daar genoeg bouwdozen van liggen), want puur het vliegen is al moeilijk genoeg. Je moet echt met een beginnersmodel beginnen, daarna wat sportmodellen en pas als je dat onder de knie hebt moet je aan schaalmodellen beginnen. Ik ben lid van een wakefieldclub (wakefield is de wedstrijdklasse voor rubber modellen) in Zwolle. Onze wedstrijden zijn op de heide bij Garderen op de Veluwe bij het IJsselmeer. Ik vlieg met een Prima, een eenvoudige wedstrijd wakefield. Thuis vlieg ik met name met oldtimer rubber sportkisten (KK Ajax en Senator) en met allerlei klein spul. Ook daar hebben we het op de LB dag wel over.

PP,daar gaan we het zeker over hebben in Almere,Garderen ligt op een half uur rijden van me .
word er wel eens in het weekend gevlogen op de hei?
Heb afgelopen zaterdag de Super Suppi gevlogen samen met Gerben,de Sup is een fijn te vliegen kist
Ben er erg tevreden over

Hoi Herbert,
Op de kalender waarvan Kevin al de link heeft gegeven (bedankt Kevin!) kun je zien wanneer er wedstrijden zijn op Garderen. In ieder geval de vanuit Condor in Zwolle georganiseerde wedstrijden worden daar gevlogen, 26 mei geloof ik weer. Ik weet niet of ik er dan zelf ben, mogelijk ben ik dan in Engeland voor de vrije vlucht nationals. Op andere momenten kan het heel goed zijn dat er in het weekend door afzonderlijke mensen gevlogen wordt om te trainen of kisten af te stellen. Hou er wel rekening mee dat de nadruk zwaar zal liggen op wakefield. Aan sportvliegen wordt helaas meestal weinig gedaan. Op de Condor-cup op 26 mei kan echter met élk rubber- of zweefmodel gevlogen worden, dus dan zie je misschien nog wat diversiteit. Henk van Hoorn van Condor heeft gewoonlijk wel een leuke oldtimer rubberkist bij zich. Vorig jaar (of het jaar daarvoor, dat weet ik niet helemaal zeker meer) heb ik veel lol gehad met mijn KK Senator, en Henk de Jong was aanwezig met een A1 (Aiglet) en een chuck en heeft nog een 3e prijs gehaald in zijn klasse. Niet gek voor een LB'er. Je mag op de wedstrijd vliegen als je een wedstrijdlicentie van de KNVvL hebt. Als je buiten wedstrijden op Garderen wilt vliegen kun je lid worden van Condor, dan mag je daar het hele jaar vliegen, MAAR, helaas NIET met verbrandingsmotoren, dus sportmodellen met dieseltjes mag daar niet (misschien dat we dat in de toekomst ooit klaar krijgen), dus alleen zweef, rubber of electroaandrijving.
Ik heb wat stukken geschreven over beginnen met sportvliegen met rubbermodellen en VV sportmodellen met kleine verbrandingsmotoren. Ik zal je die toesturen.

Back