Plan mini vliegtuig

Het hangt er natuurlijk van af hoe groot je tuin is, en waar dat die ligt, maar over het algemeen is vliegen in je tuin geen goed idee...

Sneller als stapvoets gaan ze al snel hoor.Ha ha ha ha
Maar wil je een Micro model dat ECHT stapvoets kan en er feitelijk voor gemaakt is dan is DIT misschien wel het toestel voor jou:

E-Flight Ultra Micro Hyper Taxi

De E-flite UMX Hyper Taxi is een volledig 3D-sensatie!
Door de AS3X elektronica is het mogelijk om in een stand-still te zweven en 3D aerobatics uit te voeren.
De krachtige borstelloze motor heeft een groot vermogen en zorgt ervoor dat de UMX Hyper Taxi ook kan prophangen en stapvoets rondgevlogen kan worden.
Hij wordt BNF geleverd, dus zender eraan binden en vliegen maar met een Spektrum zender.

Soepel verticaal opstijgen en landen (VTOL) mogelijk
Lichtgewicht constructie met koolstofvezel versterkt
Volledige vier-kanaals, High-output BL180, 2500Kv borstelloze buitenloper motor
Inclusief E-flite 180mAh 2S Li-Po batterij en lader
Geschikt om in een gymzaal of ACHTERTUIN vliegen door een ervaren piloot

Vr Gr D

Hey bedankt voor de tip ! Maar wil niet veel besteden hieraan dus wil hem zelf maken:D

Achja, ik heb zelf maar een ontwerk gemaakt.

full

Spanwijdte 35 cm, besturing via elevons, laag kv motortje met 5x5 prop. Dit zal wel moeten werken lijkt me. -> of iemand suggesties voor de aandrijving?

Zweeftest is veelbelovend

-
full

Grt,
Jelle

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niet meteen te zie op de foto, maar heb je de vleugel een invalshoek gegeven? Hoe groter de invalshoek hoe trager je kistje zal kunnen vliegen (tot een bepaalde kritische hoek... meer dan +10° zou ik niet gaan)

Er is wel een nadeel verbonden aan toenemende invalshoeken: hoe groter de invalshoek wordt hoe minder geschikt je toestel wordt om 'ondersteboven' te vliegen. Je moet namelijk veel meer down geven tijdens inverted vliegen bij toenemende invalshoek. Maar ik kan me niet voorstellen dat je de bedoeling hebt om met dit dingetje acro te gaan vliegen.

Hmm nee geen invalshoek, daar had ik niet aan gedacht.

Heb eigenlijk geen idee wat ik nu juist van motor moet gebruiken. Ik heb al veel zitten rondzoeken maar vind niks.

Wat ik denk:
- 1s lipo?
- ca. 2000kv outrunner?

Hulp is welkom :(

snij de stabilo er af, en geef deze een invalshoek van een paar graden...

eigenlijk had je beter hetvolgende gedaan...

de vleugel kromming gegeven door er ribjes ondertegen te zetten.

de kromming haalt de vliegsnelheid ook naar beneden.

Die hypertaxi stapvoets valt tegen hoor! Heb je al gouw net zo veel ruimte voor nodig als een normale shock!

Inplaats van 5x5 ff een 5x3 of doen 7x3. Heb je meer aan met shock's ;-)

Als je dit stapvoets wilt laten vliegen (ca. 2km/uur = ca. 0,55m/sec) mag het kistje vliegklaar !!! "iets" van 0,7 gram wegen ... maar tor ca, 10 gram en een beetje utmelken kan dit formaat nog wel in de achtertuin, mits je een ervaren piloot bent ... dan vliegt het wel een stuk sneller dan stapvoets, minstens 10 à 15 km/uur ....

mijn stapvoets oftewel wandel tempo is 6km/h , maar zelfs dat is haast niet te bekomen.

de VAPOR is wel een erg leuk toestel om te vliegen, maar buiten... dan mag er geen zucht wind staan voor kleine toestelletjes.

De min. vliegsnelheid om een vliegtuig in de lucht te houden is afhankelijk van de liftcoëfficiënt van het vleugel profiel en van de vleugelbelasting:

v[m/s] = 1 / vierkantswortel (1/2 x Cl x rho [kg/m³]) x vierkantswortel (L/S [g/dm²])

Lage snelheden kunnen dus enkel bij een hoge liftcoëfficiënt van het profiel en bij lage vleugelbelasting.

- Een lage vleugelbelasting betekent dus: zo laag mogelijk gewicht bij een zo groot mogelijk vleugeloppervlak. Als je een bepaalde max. spanwijdte voor ogen hebt, moet de koorde dus zo groot mogelijk worden en het gewicht zo laag mogelijk
- Een hoge liftcoëfficiënt bereik je - in geval van vlakke depron plaat - door de vleugel een positieve invalshoek te geven, het profiel bol te maken, of beiden

Het gaat misschien een beetje ver, maar Thin Airfoil Theory geeft een benadering voor de lift coëfficiënt van (dunne en oneindig lange) profielen in functie van de invalshoek: Cl = 2 x pi x invalshoek [rad] voor vlakke profielen (Voor niet vlakke profielen bestaan ook formules, maar die worden al wat ingewikkelder)

Steek beide bovenstaande formules in een rekenblad en je kan zelf bepalen welke vleugelbelasting tot welke minimale vliegsnelheid leidt in functie van de invalshoek van het profiel.

Let op het gaat om een benadering aangezien men uitgaat van oneindig dunne en oneindig lange vleugels. In de realiteit heeft elke vleugel een bepaalde dikte en een beperkte lengte.

Een "versimpelde" formule is 1,7 x de wortel uit de vleugelbelasting in grammen per dm² en dat geeft de vliegsnelheid in meters per seconde (naar SI-stelsel omgewerkte formule uit de boeken van Ir. Juste van Hattum die in de 40 jaren van de vorige eeuw uitgegeven zijn) ...

(De heer van Hattum is een van de grondleggers van de Modelvliegsport afdeling van de KNVvL en was zelf vliegtuigbouwkundig ingenieur ... en hoewel zijn boeken na 70 jaar niet geheel meer up-to-date zijn ... zijn de beginselen van het modelvliegen zoals hij dat behandeld nog steeds actueel ) ...

Een "versimpelde" formule is 1,7 x de wortel uit de vleugelbelasting in grammen per dm² en dat geeft de vliegsnelheid in meters per seconde

Let op Dirk: 1,7 x vierkantswortel (vleugelbelasting) verondersteld een Cl = 0,55

Vul in de formule

v[m/s] = 1 / vierkantswortel (1/2 x Cl x rho [kg/m³]) x vierkantswortel (L/S [g/dm²])

Cl = 0,55 in, en je krijgt: v = 1,72 x vierkantswortel (vleugelbelasting) (de formule van van Hattum)

Voor andere Cl waarden is de formule 1,7 x vierkantswortel (vleugebelasting) dus niet geldig!

Volgens de Thin Airfoil Theory heb je bij een vlak vleugelprofiel een Cl = 0,55 wanneer de invalshoek +5° is. Wil je nog trager vliegen dan moet de invalshoek nog groter worden, waardoor Cl verder zal toenemen en waardoor de factor 1,72 verder zal afnemen. De bijhorende vliegsnelheid neemt dus verder af.

Opmerking: de invalshoek kan spijtig genoeg niet blijven toenemen. Er is een kritische invalshoek waar je niet boven kan. Op dan moment begint het stallen of overtrekken. Als ik me goed herinner geeft Thin Airfoil Theory zelfs aan dat vanaf invalshoeken van +10° overtrek al kan optreden (vandaar dat ik in een eerdere post al meldde om op veilig te spelen en geen grotere invalshoeken dan +10° te kiezen)

Bij +10° bedraagt de Cl=1,09 volgens Thin Airfoil Theory. De bijhorende snelheid wordt dan 1,22 x vierkantswortel (vleugelbelasting)

Ik ga steeds uit van een luchtdichtheid van 1,225 kg/m³ (15°C)

Verder nod de opmerking: we spreken hier steeds over ongemotoriseerde toestellen (zweven dus)

Een en ander is ook besproken in dit draadje:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/aerodynamica/155026-formule-vliegsnelheid-functie-van-vleugelbelasting.html)

beste mensen, ik denk dat jelle hier totaal geen behoefte aan heeft ;)

gezien hij geen rekening hield met de invalshoek noch het profiel lijkt het me dat hij met deze formules niets is.
een duidelijke uitleg en raad des te meer (maar ik kan mis zijn)

ik spreek voor mezelf als ik zeg dat het chinees lijkt.

voor een toestelletje van 30cm span gaat het de wereld niet maken... de bedoeling is wat fun in de achtertuin, geen wiskundig correct toestel bouwen.

tja... als je zelf wat wil ontwerpen dan zijn er een aantal hulpmiddelen om een voorspelling te maken of wat je gaat ontwerpen ook aan de eisen zal voldoen die je hebt opgelegd. Anders is het trail-and-error (wat ook kan... maar dat duurt veel langer)

Jelle wou een toestelletje wat hij in z'n tuin kan vliegen... heel traag dus. Met wat basisformules kan hij voorspellen wat de vliegsnelheid van toestelletje zal worden op basis van 2 parameters: vleugelbelasting en invalshoek.

Door de basisformules te kennen begrijp je ook meteen hoe je moet bijschaven wanneer het ontwerp niet meteen aan de eisen voldoet (zonder dat ie daarvoor eerst 10 modellen moet bouwen)

Heel concreet:
- in de veronderstelling dat z'n toestelletje 50 gr gaat wegen en een vleugeloppervlak van 7 dm² dan mag hij een min. vliegsnelheid van 5 m/s verwachten bij een invalshoek van +5° en 3,5 m/s bij een invalshoek van +10°.
- Weegt z'n toestelletje 75 g en heeft het hetzelfde vleugeloppervlak van 7 dm² dan mag ij een vliegsnelheid van 6 m/s verwachten bij +5° en ietsje meer dan 4 /s bij +10°
- slaagt hij erin een toestelletje te bouwen dat maar 25 gr weegt, dan 3,5 m/s bij +5° en 2,5 m/s bij +10°

en dat alles met 2 simpele formules... mooi toch!

dat is wel altijd hetgeen geweest wat ik het moeilijkste vind bij vliegtuigen..
voorspellen wat zo'n ding doet
Zullen de motor en prop doen wat ik verwacht
Had ik het profiel niet wat dunner moeten maken, of juist dikker

Formules zijn daarin geweldig, je moet ze alleen wel eerst ergens zien te vinden:mrgreen:

Met wat je laat zien kom je uit op een ontwerp uit de beginjaren van het indoor vliegen........ Het lijkt precies op de Nutta 'Fly Electric' - Indoor/Park Models op deze site staan meer van die ouwe modellen die nog goed zijn aan te apssen naar de moderne middelen. Dan worden ze ook nog eens lichter in gewicht en vliegen weer veel beter.

De Andnow was een van de eerste serieuze indoor kunstvlucht modellen die door Arjen, Harold en Niek is aangepast en verbeterd Ik heb hem vorig jaar nog eens opnieuw opgebouwd en er diverse malen mee indoor gevlogen. na die aanpassingen is de naam veranderd in Ennou of Ennu. Er staan diverse bouwverslagen hiervan op dit forum en dan moet je echt ver terug gaan in de geschiedenis.......

Een ander goed vliegend ding voor jou doel is de Drenalyn. Deze schijf met de huidige motoren en servo's zal het perfect doen op ene kleinere ruimte.

Back