plannen douglas dc-3

• Topicstarter Topicstarter booster666
  • Startdatum Startdatum
B

booster666

Guest
hey,

ik ben al een tijdje lid van dit forum maar had eigenlijk nog niets gepost, ik ben al een tijdje actief met vliegtuigen bezig, zowel het bouwen als het vliegen maar ik was vooral op het belgische forum bezig, maar nu zoek ik eens zelf een mooi schaalmodel te bouwen...
Mijn keuze is gevallen op de dc-3 dakota omdat de vliegclub waar ik vlieg ook dakota heet :)
maar ik zoek dus plannen om deze te maken uit depron, ik heb er al enkele filmpjes van gevonden op youtube maar ik kan nergens de plannen vinden
ook is mijn vraag :
Ik heb de volgende motoren liggen
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-30C 1100kv Brushless Outrunner (Eq AXi 2808)
kan ik deze daarvoor gebruiken en hoe groot mag het vliegtuig dan uiteindelijk zijn ik hoop rond 1,5 meter, misschien iets groter ?

mvg

kevin

hallo,

leuk dat je er een wil maken ik vind het zelf ook een prachtige kist op rc groups daar staan wel een paar bouwdraadjes over dc-3's

zelf heb ik ook een mooie bleuprint gevonden over dit model met zeer veel details dus kijk maar even op dit draadje

douglas-dc-3-blueprint

ook al een mooi kleurenschema gevonden?
ik vind de dc-3 van united airlines de mooiste :)

groeten robert

Laatst bewerkt door een moderator:
mja ik was aan het denken over blauw met wit, of in het groen met witte lijnen maar dat komt later nog :D
die blueprints zijn idd zeer handig en die had ik ook al gezien , maar ik heb nog nooit op basis van zo n plan een vliegtuig gebouwd, altijd met plannen waarop duidelijk alle onderdelen staan die je maar moet uitsnijden en plakken ...
ik zal ook eens rondneuzen op rc-groups, daar heb ik ook al effe vluchtig op rondgekeken maar misschien vind ik met wat geluk een goed en duidelijk plan :)

hmmm, mja eigenlijk wel, gewoon het profiel van de "vliegende plank" opvullen , met doorsnedes van de blueprint en ook zo met de vleugel...
alleen weet ik nog niet zeker of ik de airfoil van de echte zou gebruiken of een iets betere, een dikker profiel voor m iet of wat meer lift te geven :s
misschien het profiel dan uit balsa of triplex maken en dat als een soort van ruggengraat gebruiken, allez ja het profiel uitsnijden en dan binnenkant uithollen , anders wordt het te zwaar :)
thanks, hier kan ik wat mee :D

het standaard profiel is half symetrisch maar te dik om te gebruiken dus ik zal het niet doen. een clarc y profiel zal wel goed werken in het model en anders zou je ene 'dirk schipper' moeten vragen op het forum die heefd mij een hoop geleerd over profielkeuze van een vliegtuig

je kan als vleugelopbouw een soort depron met ribbeltjes kopen en gewoon een spantenvleugel maken van depron met een koolstof buis in het midden of een houten ligger en daar dan dat ribbeltjes depron over heen lijmen voor het lijmen van het ribbletjes depron moet je een ruime hoeveelheid uhu por gebruiken zodat de lijm tussen de ribbeltjes gaat zitten en de voorlijst daar moet je een strook 50mm glasvezeltape op plakken zodat het depron niet breekt

houd ons op de hoogte ik ben erg benieuwd of het goed gaat lukken :)

in welke schaal wil je het model doen? ik ben er ook over te denken er een te ontwerpen/bouwen in 1:20 en als ik het vermogen van het model als het orgineel wilde kwam een dymond al-3536 het dichts bij het orginele vermogen. de motor die jij er in wil zetten heefd iets minder vermogen maar depron is erg licht dus dat word geen probleem omdat in 1:20 het model al max 9kg is :hammer:

Laatst bewerkt:
ik denk m ergens met een span van rond 1,5 meter a 2 meter te maken, de originele span was 30 meter? dus das dan inderdaad 1/20 a 1/15 en ik hoop ergens tussen 1 a 2 kg te blijven met het gewicht, alleen moet ik dan nog kijken naar een paar goeie 3 blads props :p

ik denk ook dat het clarc y profiel het beste zal zijn maar daarvoor heb ik nog effe tijd om over na te denken
ik dacht sowieso de vleugel al te maken met ribben, een 3 tal per vleugelhelft in triplex of balsa en daar dan tussen elk nog een aantal depron ribben en de vleugel ging ik dan inderdaad met het geribbelde depron (of hoe noemt het ook al weer) polypron ? bekleden
voor men depron te plakken gebruik ik vooral bison constructielijm (pu houtlijm) dat werkt naar mijn inzien t beste en als je ermee knoeit kan je het gewoon met water opkuisen :p
daarvan heb ik nog n volle emmer van 3 kg staan en voor de andere naden waar bijna geen stress op komt gebruik ik foamsafe ca met kicker ik denk dan ook de "vloer" van het vliegtuig met een stuk triplex te bekleden zodat ik daar makkelijk al men elektro op kan monteren en dat komt ook de stevigheid ten goede, en waarschijnlijk ga ik ook de vleugel daar dan met bouten op monteren zodat ik makkelijk de vleugel zou kunnen afnemen en weer monteren, om het transport te vergemakkelijken

bedenk wel dat depron niet lang mee gaat en ik weet niet hoe lang je er mee wil vliegen
ik heb zelf ook al geprobeerd depron in te glassen maar dat gaat naar mijn ervaring gewoon goed en het depron word er veel sterker gladder en slagvaster van zie het maar als het intapen van een zagi

de 3 blads proppellers heb ik ook al naar gezocht ik weet het niet zeker dat moet je zelf even na rekenen maar volgens mij kwam je in 1:20 uit op een 7 inch prop

master airscrew heeft mooie 3 blads proppelers:
Windsor Propeller Company, Inc. - 3-Blade Series Propellers

hee, ik ben erg benieuwd.
ik zat ook al te zoeken en ben van plan dit vliegtuig ook te maken
ik weet niet of je sketchup hebt op de computer maar hiermee kan je ook 3d modellen ophalen. erg handig je typt dan gewoon douglas dc-3 in en je krijgt een aantal modellen. je kan dan best veel details zien en het kan je helpen.
dit progamma is gratis te downloaden gewoon intypen bij google.

mvg david

Laatst bewerkt:
maar je weet niet of de modellen kloppen ;)
het beste lijkt me om gewoon vanaf die bleuprints een mooi model te maken en ik ben in het bezit van autocad maar sketshup is wel makkelijker dus daar kan je ook mee proberen je depron model te maken maar kan je er dan ook vanaf de 3d tekening elk onderdeel apart pakken en er een bouwtekening van maaken?

mja dat was ook een idee, om het vliegtuig ,mits hij goed vliegt dan met fijne ,lichte glasvezeldoek in te pakken, maar wat is licht genoeg en plakt zowel goed met glasvezeldoek als depron, ik heb al dingen gelezen van watergedragen parketvernis maar of het klopt :-?

ik zal eens kijken of er in sketchup een goed model zit maar ik zit er aan te denken van met de blauwdruk van robert dan in sketchup een 3d model te tekenen en dan zo de onderdelen te nemen en in sheetmetal dan te zetten en zo af te printen dan moet ik men tekening maar op men plaat leggen en uitsnijden :)

mja dat was ook een idee, om het vliegtuig ,mits hij goed vliegt dan met fijne ,lichte glasvezeldoek in te pakken, maar wat is licht genoeg en plakt zowel goed met glasvezeldoek als depron, ik heb al dingen gelezen van watergedragen parketvernis maar of het klopt :-?

Ik ben zelf bezig met de bouw van een Spitfire van depron.

spitfirey.jpg

Ik heb de hele kist dun ingesmeerd met PU-lijm. Gewoon een paar druppels tegelijk op het oppervlak aanbrengen en dan met een stukje afval-depron dun uitsmeren (zoals je een auto plamuurt, met zo'n rubber plaatje). Direct na het smeren zie je niets, maar als de lijm droog is (het is een bruislijm, dus die zet iets uit) heb je een soort glasachtige laag op het depron zitten, die erg sterk is. Je ziet het glimmen op de bovenstaande foto.

Ik heb ook wat geëxperimenteerd met verschillende soorten verf op een proefstukje. Acryl kan altijd, maar een spuitbus verf is uit den boze, het depron lost op en wordt een soort maanlandschap. Wat wel goed gaat op de PU-lijm, is een grondverf op terpetinebasis. Daarna kan je er alles op smeren, ook met spuitbussen op basis van thinner oid.

Mooie kist trouwens die Dakota. Ga ik denk ik ook nog wel een keer bouwen, maar eerst de Spit afmaken.

Succes,

Paul

Laatst bewerkt:
ziet er netjes uit met die pu lijm maar kun je ook even wegen als je een stukje depron van 10x10cm insmeert met pu lijm?

met glasmat moet je 24uurs epoxy gebruiken die zo dun als water is je kan gaan kijken bij het dlg gedeelte daar hebben de mensen er meer ervaring mee
mijn glasmat is momenteel op maar ik gebruikte dit:
RCtechnics

het werkte erg goed en ik heb als lijm 30 min. epoxy gebruikt maar dat is veel te dik :( normaal word er 24uurs epoxy gebruikt later had ik een goed idee:

als je bijde potjes pakt en in een appelmoespot vol met heet (niet kokend heet!)water legd dan word de lijm mooi dus en dan kun je het ook gebruiken en dan hoef je niet 24 uur te wachten :)

omdat ik glasmat nu niet heb kan ik het niet even proberen maar binnenkort wil ik weer een matje kopen voor mn bonsai dlg :)

groeten Robert

Hoi Kevin,

Je kan ook het schuim gladschuren en bekleden met een laagje tissue i.c.m. verdunde houtlijm. Wordt een dun taai laagje waar je met elke verfsoort overheen kan. Heb ik gebruikt voor m`n schuimen Hellcat => bouwdraadje

Hier een eenvoudige (profiel) bouwplan van een DC3 van depron: > klik <

Dit is een wat uitgebreidere tekening van een DC3: > klik <

Succes ermee,
groeten, Ramses

ziet er goed uit!
op de site van robart (ik zoek hem even op) staat een mooie bouwtekening van een pneumatisch landingsgestel die je gemakkelijk van aluminium kan maken en met een servo aangestuurd het is veel mooier bij een dc-3 om een intrekbaar landingsgestel te maken ;) maar het bouwplan is die ook al vaker uitgevoerd?

update:
http://www.robart.com/catalog/secure/uploads/file/Dimension%20Drawings/619.pdf

met een beetje schalen kun je hier wat moois van maaken
zelf heb ook ook een 1:48 dc-3 van revel en daar staat ook veel leuke details is

Laatst bewerkt:
Geen idee of er ook een kist van die tekening is gebouwd. Ik heb `m van de aerofred website gedownload. Je kan `m i.i.g. als basistekening gebruiken.

Groeten, Ramses

mja tis wooral omdat ik hem zo sterk mogelijk wil hebben en dat hij lang meegaat dat ik m zou glasvezelen, maar is het dan met gewone houtlijm insmeren dan eigenlijk ook goed genoeg ?
en wat bedoel je eigenlijk met tissue en waar kan je dit halen , want ik heb er eigenlijk nog nooit mee gewerkt :-?
mja ik heb momenteel enkel 15 minuten epoy staan en dat spul is eigenlijk ook heel erg dik , maar is epoxy eigenlijk niet te zwaar :-?
ik heb momenteel deze : HobbyKing Online R/C Hobby Store : Glass Fiber Cloth 450x1000mm 18g/m2 (Super Thin) glasvezel doekjes liggen met het gedacht ooit een vliegtuig te glassen maar het is er nooit van gekomen zou het met dit ook goed zijn ?

Back