Platic rotorkop snelheid

Hoi, ik vlieg nu met plastic rotorkop.
Ik heb gemerkt dat ik de flatcurve hoger kan zetten, maar hij gaat niet sneller draaien, de batterij raakt wel eerder leeg.
Motor = E500 4000kv , pinion = 11t , heli HK450.

Is het zo dat een plastik rotorkop niet snel kan draaien zoals een alu kop ?
b.v.d. groeten

Hoi, ik vlieg nu met plastic rotorkop.
Ik heb gemerkt dat ik de flatcurve hoger kan zetten, maar hij gaat niet sneller draaien, de batterij raakt wel eerder leeg.
Motor = E500 4000kv , pinion = 11t , heli HK450.

Is het zo dat een plastik rotorkop niet snel kan draaien zoals een alu kop ?
b.v.d. groeten

Ik weet te weinig van je set-up en heli om wat écht zinnigs over de motor te kunnen zeggen, maar volgens mij heeft het niks met het materiaal van je rotorkop te maken.

Het lijkt me eerder waarschijnlijk, dat je motor aan zijn maximale toeretal zit.
Waarschijnlijk heb je een 3 cellen pakket, of wel 11.1 V nominaal. met een 4000 kv motor betekent dat dat je motor nooit meer dan 44000 toeren kan draaien, hoe ver je de flatcurve ook opschroeft. Hoe groot je hoofdtandwiel is weet ik niet, maar bij bijvoorbeeld 140 tanden of daar in die buurt zit je dan al gauw boven de 3500 RPM headspeed. Sneller als nu zal hij gewoon niet gaan zonder wijzigingen in je set-up.
Of je batterij dan ook eerder leeg zou zijn, volgens mij niet maar het zou kunnen dat het rendement wat afneemt. Dat weet ik niet.

Wil je meer headspeed dan zul je een motor met meer kv moeten monteren, of een groter pinion, of een 4S pakket. In alle gevallen bestaat er de kans dat je iets anders in het geheel gaat overbelasten. Of je dat wilt, is jouw beslissing.

Groet, Bert

Hallo Bert, de Main Drive Gear is 150T, pinion 11t.
Accu is 3 cellen dat klopt,
Zal ik dan de range niet goed in hebben gesteld in de ESC? ik zal het nog wel eens instellen, maar volgens mij is ie al goed.
Eerst toen ik een alu rotorkop had hoefde ik veel minder stick te gebruiken om snel omhoog of omlaag te schieten.
Ik dacht ik zet de toeren wat hoger maar er gebeurt niet veel.
Qua headspead heb ik geen flauw idee.

Aha, wacht even.... nu heb je het over het vlieggedrag, en dat is zeer waarschijnlijk met een Alu rotorkop een stuk strakker, met een betere respons op pitch. Dat hoeft niet, maar kan wel heel goed zo zijn.

Dat is wat anders als het toerental.

Een plastic rotorkop zal de bladen wat minder goed in toom houden (en mischien heb je ook andere bladen, hout of zo, want je bent niet voor niets teruggegaan van Alu naar plastic, ik vermoed een tijdlijke oplossing i.v.m. crash?) maar hoe dan ook, het rotorrendement word wat minder.

Het heeft niks te maken met je regelaar, denk ik. Voor het voltage wat je hebt, wil een brushless gewoon niet meer dan een X aantal toeren daaien, hoe ver je de regelaar ook open stuurt. Jouw motor wil gewoon niet meer dan ongeveer 44000 toeren draaien, wat je ook doet, zelfs als je hem uit de heli haalt en onbelast laat draaien.

Wil je het oude vlieggedrag weer terug, dan zul je weer een Alu kop moeten monteren. Verhogen van het toerental door ander pinion, meer cellen of andere motor is niet aan te raden, voor het zelfde geld kan je rotorkop dat niet aan en spat hij vroeg of laat uit elkaar. Het zal niet onmiddelijk gebeuren, maar het is niet ondenkbaar, want je gaat de grenzen van de mechanische belastbaarheid steeds verder opzoeken op die manier.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groet, Bert

Dus als ik het goed begrijp van jouw Bert, zijn er motoren die na een bepaald voltage niet sneller gaan draaien, die een maximum aan voltage input hebben die wat lager ligt dan 12,60 volt ( volle accu ).

Wat betreft de teruggang naar plastic : ik zit alles nog een beetje uit te proberen, en heeft ook te maken met crashes, inelkgeval bouw ik nog een 2e heli voor zulke momenten ( kan wel uit ).

Weer over de rotorkop : ik zoek tog de economiese oplossing voor een lange schaalvlucht ( romp hapt stof nu ), zoiezo moet ik nog veel dingen uitzoeken.
Zo een aluminium rotorkop kost meer power om op gang te komen maar blijft wel lekker op gang in de lucht.
Je kan het ook andersom zien : plastic is makkelijk op gang te brengen maar remt snel af in de lucht.
Nu wil ik mijn heli tog nog goed snel omhoog kunnen stijgen, liefst op zo laag mogelijke toeren vanwege nog minder stroomverbruik.
Ik heb gehoort dat het het efficientst is om op volle toeren te draaien met de ESC, maar dat wil niet zeggen dat je langer kan vliegen.
Binnenkort heb ik 2 dezelfde helis dus kan ik alles lekker testen.
groeten

Zijn de uitslagen van je swash servo's wel hetzelfde als bij je andere heli.

Kan ook komen doordat je nu bijv. max +8 graden pitch geeft en met die andere heli + 11 graden pitch geeft..

Ik vind het een beetje raar dat jullie aangeven dat je motor niet meer toeren zal gaan draaien wanneer je dat in de zender anders configureert, je zender geeft gewoon aan je regelaar door hoeveel gas deze moet geven, als de throttle range in de regelaar goed op de zender staat afgesteld is het simpelweg zo dat wanneer je zender doorgeeft 70% gas te geven je regelaar ook 70% gas geeft, dus 70% van 11,1 * 4000 = 31080 toeren op de motor wat gelijk staat aan 2279 toeren op de kop met een 11/150t vertanding (onbelast) de terugval van de toeren onder belasting heeft te maken met het vermogen van je motor (wattage) Het kan zijn dat deze simpelweg niet genoeg watt heeft om je kop meer toeren te geven....

Worden je motor en/of regelaar niet erg warm?

Let er trouwens ook op dat deze plastic kop een limiet in het max aantal toeren heeft (volgens mij 2200)...

Wat je naar mijn idee beter kunt doen is zoeken naar een sterke +/- 2800kv motor, deze kan je dan 100% throttle geven en zo kan de motor maximaal gebruik maken van zijn vermogen en haal je er het beste rendement uit....

Groet Guus

Zijn de uitslagen van je swash servo's wel hetzelfde als bij je andere heli.

Kan ook komen doordat je nu bijv. max +8 graden pitch geeft en met die andere heli + 11 graden pitch geeft..

Ik vind het een beetje raar dat jullie aangeven dat je motor niet meer toeren zal gaan draaien wanneer je dat in de zender anders configureert, je zender geeft gewoon aan je regelaar door hoeveel gas deze moet geven, als de throttle range in de regelaar goed op de zender staat afgesteld is het simpelweg zo dat wanneer je zender doorgeeft 70% gas te geven je regelaar ook 70% gas geeft, dus 70% van 11,1 * 4000 = 31080 toeren op de motor wat gelijk staat aan 2279 toeren op de kop met een 11/150t vertanding (onbelast) de terugval van de toeren onder belasting heeft te maken met het vermogen van je motor (wattage) Het kan zijn dat deze simpelweg niet genoeg watt heeft om je kop meer toeren te geven....

Worden je motor en/of regelaar niet erg warm?

Let er trouwens ook op dat deze plastic kop een limiet in het max aantal toeren heeft (volgens mij 2200)...

Wat je naar mijn idee beter kunt doen is zoeken naar een sterke +/- 2800kv motor, deze kan je dan 100% throttle geven en zo kan de motor maximaal gebruik maken van zijn vermogen en haal je er het beste rendement uit....

Groet Guus

Sorry, maar wat je nu zegt is gewoon pertinent niet waar! Een motor heeft gewoon domweg een maximum toerental, waar je met een gegeven spanning NIET bovenuit kunt komen, zelfs al draait de motor onbleast. In het geval van deze heli 11.1 V x 4000 kV = 44400 RPM (theoretisch). Ga je de motor belasten, dan zakt uiteraard het toerental enigszins.
Bij een regelaar zonder governer-mode zul je dan ook om een constant toerental te draaien, nog steeds een gaskurve moeten instellen.

Als je een (overigens tamelijk verkeerde) set up hebt van bijvoorbeeld een regelaar die 100 A aankan, en de motor trekt maximaal 20 A onder belasting, dan zal de motor al bij 20% "gas" zijn maximale toerental draaien. Jouw verhaal gaat uitsluitend op als motor en regelaar exact op ekaar afgestemd zijn, EN de belasting van de motor zodanig is dat hij precies tot zijn limiet belast word.
Dat is hier duidelijk niet het geval, want Molen geeft aan dat meer gas geven geen zin heeft, de motor gaat er niet sneller van draaien. Er zijn overigens heli-vliegers die deze eigenschap gebruiken om het toerental van hun heli door middel van een forse regelaar, een forse motor, en de juiste keuze van accuspanning, kv-waarde en overbrengingsverhouding op een min of meer constante waarde te houden door domweg het "gas" vol open te zetten zonder een governorfunctie te gebruiken

Volgens mij schrijft Molen ook helemaal niet dat deze plastic rotorkop op een ANDERE heli gemonteerd zit.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Sorry, maar wat je nu zegt is gewoon pertinent niet waar! Een motor heeft gewoon domweg een maximum toerental, waar je met een gegeven spanning NIET bovenuit kunt komen, zelfs al draait de motor onbleast. In het geval van deze heli 11.1 V x 4000 kV = 44400 RPM (theoretisch). Ga je de motor belasten, dan zakt uiteraard het toerental enigszins.
Bij een regelaar zonder governer-mode zul je dan ook om een constant toerental te draaien, nog steeds een gaskurve moeten instellen.

Hoi Bert , ik snap dat je toerental wordt beperkt door het voltage maar je hebt niet voor niets een regelaar om je toeren te regelen

Als je een (overigens tamelijk verkeerde) set up hebt van bijvoorbeeld een regelaar die 100 A aankan, en de motor trekt maximaal 20 A onder belasting, dan zal de motor al bij 20% "gas" zijn maximale toerental draaien. Jouw verhaal gaat uitsluitend op als motor en regelaar exact op ekaar afgestemd zijn, EN de belasting van de motor zodanig is dat hij precies tot zijn limiet belast word.
Dat is hier duidelijk niet het geval, want Molen geeft aan dat meer gas geven geen zin heeft, de motor gaat er niet sneller van draaien. Er zijn overigens heli-vliegers die deze eigenschap gebruiken om het toerental van hun heli door middel van een forse regelaar, een forse motor, en de juiste keuze van accuspanning, kv-waarde en overbrengingsverhouding op een min of meer constante waarde te houden door domweg het "gas" vol open te zetten zonder een governorfunctie te gebruiken

Ik ging er inderdaad van uit dat de regelaar en motor op elkaar af zijn gestemd, maar dan is de beginvraag topic toch juist hiermee behandeld???

Volgens mij schrijft Molen ook helemaal niet dat deze plastic rotorkop op een ANDERE heli gemonteerd zit.

Groet, Bert

Je hebt gelijk, Molen schreef allen dat hij nog een tweede heli aan het bouwen is...

Aha, ik heb dus een motor waar bijstond 20+A ESC en ik draai met een 40A ESC.
Mn 2e motor had hogere ESC vereist, daar ben ik nu dus blij mee!
Die Turnigy E500 valt dus af voor mijn helis, nu ga ik Turnigy typhoon.
Inelkgeval bedankt, en deze plastic kop bevalt heel goed. verder niets mis mee.
Ik had problemen met die alu kop, na het lijmen van alle alu stukken, kwamen er schroevjes los uit het plastic gedeelte.
De volgende heli word presies dat gedeelte uit de plastic kop ( beter soort plastic minder hard ofzo ) de rest alu ( met loctite ).

Laatst bewerkt:
Hoi Bert , ik snap dat je toerental wordt beperkt door het voltage maar je hebt niet voor niets een regelaar om je toeren te regelen

Dat klopt wel, maar het is nu eenmaal niet zo dat 70% "gas" ook 70% toeren is.

je kunt het vergelijken met bijvoorbeeld proberen een motorfietscarburateur op een brommer te zetten. Als het gas al een heel klein beetje open staat, kun je verder gas geven wat je wilt, het bromfietsmotortje kan nu eenmaal niet meer lucht aanzuigen dan hij kan....

Gelijk zo met een te grote regelaar: boven een bepaald percentage kun je de regelaar wel verder "open" zetten, maar de E-motor kan nu eenmaal niet meer stroom trekken.

Over het algemeen kan het niet echt veel kwaad als de regelaar ongeveer 2 a 3 keer te ruim bemeten is. Ik vlieg zelf een klein heli-tje wat maar ongeveer 10 A trekt, met een 35 A regelaar, en een klein 3500 kv motortje, en dat gaat prima. Ik moet alleen de governor functie op 40 % zetten, anders gaat de regelaar vol open staan en word er niks meer geregeld. Dan heeft het ook niet zo heel veel zin meer, he?

@ Molen: ik weet te weinig van specifieke merken en motortypes om je daar een goed antwoord op te kunnen geven

Groet, Bert

Ik zit het verhaal even door te lezen, en ben het overal mee eens.

Zelf heb ik het effect bij mijn trex 450 ook..
Het gaat hier om de standaard regelaar en motor, als ik het setje tot 75% instel, hoor je de toeren stijgen. Vanaf 75% tot 100% hoor je geen stijging, maar de batterij is inderdaad sneller leeg.

zelf vermoed ik ergens nog dat dit te maken heeft met (zoals gezegd) een max toerental, daarboven vermoed ik dat de regelaar meer energie gaat gebruiken om het gewenste toerental vast te houden
Toerental zakt ook minder in bij hogere instellingen..

maar dat is een gevoel, echt een onderbouwing heb ik er niet bij.
Hij vliegt er goed mee, toendertijd heb ik alles volledig ingesteld met de handleiding ernaast, alles ging zoals het moet.
Dus ga ik er van uit dat er niet echt een probleem is..

En over de kop, de motor weet niet wat voor kop je hebt, houd daar ook geen rekening mee.
Zelfde voor de bladen, als deze maar 2500 toeren kunnen hebben, kun je de motor nog steeds hieroverheen laten gaan, met eventuele gevolgen van dien

Je moet dus ook zelf een beetje in de gaten houden wat voor kop/bladen en toerental combo je vliegt. Meestal bij de bladen is er wel ergens vermeld wat het max toerental is

Met dit gegeven lijkt het mij best moeilijk om de perfecte setup te vinden.
Ik weet niet presies hoe het zit, maar ik stel :

Dus je koopt een ESC gaat tot laten we zeggen voor het gemak 100A
Als je nu een motor tot 75A hebt, gebruikt je ESC onefficient stroom!??
Nu is het zaak om een goede motor te vinden tot net iets onder 100A.
Alle motoren zijn onderling natuurlijk ook een beetje verschillend en afwijkend qua stroom neem ik aan.
Als ik nu een motor test die per ongeluk constant 101A gebruikt, frituurt mijn ESC.

Om het geheel wat makkelijker te maken voor de zender te programmeren zou ik er nog een functie bij willen hebben, een throttlecurve scaler!!!

groeten

Ik ben uiteraard geen electisch ingenieur, en het bij vol openstaande regelaar sneller leeg zijn van de accu, kan ik niet echt goed verklaren. Is dit verschil groot of praten we hier over bijvoorbeeld 30 seconden op 6 minuten vliegtijd?

Het volgende ZOU een verklaring kunnen zijn:
De volgorde van gebeurtenissen is voor zover ik weet als volgt: de regelaar legt een spanning aan op de motor, door de accuspanning te verknippen in "kleine stukjes", en de lengte van deze stukjes te varieren. Bij dit knippen treed een klein verlies op per "knip". De motor gaat nu draaien, en de aangelegde spanning in combinatie met de belasting bepaalt hoe hard die motor draait.
De regelaar detecteert dat de motor draait, en begint via de drie draden de stroom te verdelen, om de motor aan te sturen. Iedere keer dat de stroom naar een andere fase moet, is ook weer een knipje.
Als de motor nu onbelast op zijn volle toerental draait, is feitelijk het enige verlies het verlies van die knipjes in de regelaar, de zogeheten schakelverliezen. Dan zou het logisch zijn, dat wanneer de motor vanwege zijn kv waarde niet meer sneller wil maar de regelaar verder opengestuurd word, dat dan deze schakelverliezen toe gaan nemen.

Voor zover ik het begrepen heb, gaat namelijk bij een te licht gekozen motor dan oververhit de motor. Bij een te groot gekozen motor qua kv waarde, wil de motor zoveel toeren draaien, dat je de regelaar kan oververhitten bij lagere stromen dan de maximaal opgegeven, vanwege de bij toenemend toerental ook toenemende schakelverliezen.
Echter hoe je bepaalt wat te licht of te zwaar is? geen flauw idee!

Wat ik wel weet, is dat boven een bepaald toerental, er gewoon meer energie gaat zitten in de stromingsweerstand rond de bladen, m.a.w. je verbruikt energie die niet aangewend word om lift op te wekken, maar alleen maar om de bladen met een rotgang rond te slingeren.
Dan is het altijd verstandiger om in het gebied te gaan zitten waarin de regelaar nog wel actief is, daarmee toeren te verminderen waardoor het geheel in een beter efficientiegebied draait.

Uiteraard is dat een keuze, mogelijk wil je zo veel mogelijk toeren draaien vanwege de stuureigenschappen of zo, dat weet ik niet.

Hoe het bovenstaande ook zit, ik hoop dat er iemand met een beter verklaring komt want ik redeneer ook alleen maar vanuit mijn boerenverstand.

Groet, Bert

Het scheelde nog geen 0,2 volt, niet zo heel veel.

Dit wil ik nu proberen :
30A esc halen voor mijn plastic 450 scale setup.
Scheelt gewicht ( 10 gram ).
Zou het echt efficienter zijn om een 30A esc te halen?
Daarmee kan ik wel dichter bij 100% draaien.
Het zal wel weer niet veel schelen maar alle beetjes helpen, inclusief het gewicht.

Ga ik problemen krijgen als ik een 30A esc op een HK450 zet ??? Blijkbaar niet.

Het scheelde nog geen 0,2 volt, niet zo heel veel.

Dit wil ik nu proberen :
30A esc halen voor mijn plastic 450 scale setup.
Scheelt gewicht ( 10 gram ).
Zou het echt efficienter zijn om een 30A esc te halen?
Daarmee kan ik wel dichter bij 100% draaien.
Het zal wel weer niet veel schelen maar alle beetjes helpen, inclusief het gewicht.

Ga ik problemen krijgen als ik een 30A esc op een HK450 zet ??? Blijkbaar niet.

Hoe bedoel je, het scheelde 0.2 volt?
Het zou meer zeggen als je stelt: ik vlieg exact 5 minuten en de ene keer moet ik XXX mAh laden en de andere keer YYY.
De eindspanning is niet helemaal een maat voor de dingen.

Wat die regelaar betreft: een Walkera 60 B draait met een 30 A regelaar en is een kleinere heli. Ik zou een T-rex kloon met schaalromp denk ik niet met een 30 A regelaar willen vliegen, al kan het mischien wel.
Probeer eens de Align RCE-BL35X. Kost een paar tientjes (in Nederland 55 Euro, geen flauw idee wat hij in Hong Kong kost) maar is wél een heel fijne en makkelijk instelbare regelaar, mét governor functie en softstart.
Ik heb ze op mijn indoor lesheli's, en da's geweldig: inschakelen en de rotor komt keurig netjes en rustig op toeren, en het toerental blijft exact constant, de hele vlucht lang.

Enige nadeel wat ik tot nog toe gemerkt heb, is bij een tussentijdse stop, dan wil bij opnieuw opstarten het toerental wel eens een ietsiepietsie lager uitkomen, maar ook dan blijft dat (lagere) toerental wél weer messcherp constant.

Groet, Bert

Yep, die "charged capacity" is waar je moet kijken, en dat is de belangrijkste waarde als je je heli efficient wilt afstellen. Die waarde bepaalt namelijk of je heli zuinig met energie omspringt of niet.

Dat gaat niet om de kosten of milieu dingen, hahaha, maar het is wel zo, dat als je heli energie "verspilt" dat die verspilde energie altijd als warmte ergens terecht komt. Hetzij in je motor, hetzij in je regelaar, hetzij in een heleboel turbulentie in de lucht, maar in elk geval, dat is energie die je niet gebruikt om lekker te vliegen. En da's zonde.....

Om te weten wat er aan de hand is, moet je bijvoorbeeld met hetzelfde accupakket (om eventuele verschillen in de paketten uit te sluiten) een aantal keer met zo veel mogelijk de delfde vliegstijl die je altijd aanhoud, zo exact mogelijk even lang te proberen vliegen.
Iedere keer na de vlucht de charged capacity opschrijven, en delen door het aantal seconden dat je gevlogen hebt, en die uitkomst weer maal 3600. je krijgt dan een indruk van het gemiddelde stroomverbruik bij jouw vliegstijl.

Vervolgens kies je een andere afstelling (bijv een wat hogere of lagere flatcurve). Nu doe je weer een aantal van dit soort testvluchtjes. Meestal heb je met drie testvluchtjes per instelling al een goede waarde.
Je kunt nu ook bijvoorbeeld een ander pinion monteren, en weer kijken wat er gebeurt bij verschillende flatcurves.

Ik geef toe, het is een beetje tijdrovend, maar "meten is weten" en meet je niks, dan weet je niks. Na een tijdje van dit soort gegevens verzameld te hebben, krijg je een beeld van ten eerste, met welke instellingen jij je heli het prettigst vind vliegen, maar ook, welke invloed de afstelling op het stroomverbruik heeft.

Daarna kun je een keuze maken uit wat je wilt: hard raggen met slecht (hoog) stroomverbruik, rustiger aan doen maar langer vliegen, of een compromis daartussen. Het gaat er dus niet om of JIJ door een rustiger of wildere vliegstijl meer of minder stroom verbruikt, het gaat erom, of je heli bij gelijkblijvende vliegstijl zo weinig mogelijk energie verbruikt, want hoe minder stroomverbruik, hoe beter je heli is afgesteld.

Hopelijk kun je hier wat mee?

Groet, Bert

Back