Yep, die "charged capacity" is waar je moet kijken, en dat is de belangrijkste waarde als je je heli efficient wilt afstellen. Die waarde bepaalt namelijk of je heli zuinig met energie omspringt of niet.
Dat gaat niet om de kosten of milieu dingen, hahaha, maar het is wel zo, dat als je heli energie "verspilt" dat die verspilde energie altijd als warmte ergens terecht komt. Hetzij in je motor, hetzij in je regelaar, hetzij in een heleboel turbulentie in de lucht, maar in elk geval, dat is energie die je niet gebruikt om lekker te vliegen. En da's zonde.....
Om te weten wat er aan de hand is, moet je bijvoorbeeld met hetzelfde accupakket (om eventuele verschillen in de paketten uit te sluiten) een aantal keer met zo veel mogelijk de delfde vliegstijl die je altijd aanhoud, zo exact mogelijk even lang te proberen vliegen.
Iedere keer na de vlucht de charged capacity opschrijven, en delen door het aantal seconden dat je gevlogen hebt, en die uitkomst weer maal 3600. je krijgt dan een indruk van het gemiddelde stroomverbruik bij jouw vliegstijl.
Vervolgens kies je een andere afstelling (bijv een wat hogere of lagere flatcurve). Nu doe je weer een aantal van dit soort testvluchtjes. Meestal heb je met drie testvluchtjes per instelling al een goede waarde.
Je kunt nu ook bijvoorbeeld een ander pinion monteren, en weer kijken wat er gebeurt bij verschillende flatcurves.
Ik geef toe, het is een beetje tijdrovend, maar "meten is weten" en meet je niks, dan weet je niks. Na een tijdje van dit soort gegevens verzameld te hebben, krijg je een beeld van ten eerste, met welke instellingen jij je heli het prettigst vind vliegen, maar ook, welke invloed de afstelling op het stroomverbruik heeft.
Daarna kun je een keuze maken uit wat je wilt: hard raggen met slecht (hoog) stroomverbruik, rustiger aan doen maar langer vliegen, of een compromis daartussen. Het gaat er dus niet om of JIJ door een rustiger of wildere vliegstijl meer of minder stroom verbruikt, het gaat erom, of je heli bij gelijkblijvende vliegstijl zo weinig mogelijk energie verbruikt, want hoe minder stroomverbruik, hoe beter je heli is afgesteld.
Hopelijk kun je hier wat mee?
Groet, Bert