Pluto van epp-modelle

Wow, wat een gaaf filmpje weer! (En weer van die mooie landingen, je lijkt wel een beroeps...)

Ook hier is sprake van enige jaloeziekelijke nevenverschijnselen. (en dan heb ik het niet over de hoeveelheid haar op de bovenarmen ;))

En weer van die mooie landingen
Haha, je hebt de eerste landing niet gezien. Dat was een klassiek voorbeeld van een grondzwaai, waar mijn lokale vliegmaat een dag eerder zijn romp mee had gebroken. Die heb ik maar niet in het filmpje geplakt, men moet natuurlijk wel blijven denken dat ik beroeps ben :D.

je ziet dat er veeeel geknipt en geplakt is ;)
toevallig de foutjes?

Tot nu toe doen de servo's het prima, maar ik heb het vliegtuig nog niet echt op zijn donder kunnen geven. Alleen enkele flitsstarts gemaakt en aan de helling gevlogen in redelijk milde condities. De echte test komt pas als ik met DS ga beginnen, dan gaat het vliegtuig (hopelijk) veel sneller en crasht hij wellicht eens in het terrein. Voorlopig vliegen de servo's prima.

Ik heb de Pluto nog niet ge-DS't, maar hij is inmiddels wel mijn vaste maatje als ik naar het strand ga. Ik ga hem steeds lekkerder vliegen. Het energiebehoud is erg goed gezien het gewicht, zowel in snel genomen bochten als bij omzetten van snelheid in hoogte.
Heerlijk hoe je zonder enige zorgen lekker laag over het gras kan scheren. Soms ga je iets te laag en dan hoor je PLOF. Dan pak je je kist uit het gras en je gooit hem weer weg om verder te vliegen alsof er niets gebeurt is. Prachtig spul dat EPP!

Vandaag heb ik voor het eerst met ballast gevlogen. 200 gram lood erbij in ca 18 knopen wind. Pluto lag hiermee een stuk stabieler in de lucht, alleen bij snel genomen 180 graden bochten leek hij wat te wiebelen op pitch (lokaal overtrekgedrag door de plak lood??). Met meer wind kan er nog wel meer gewicht bij denk ik. Toch is het niet noodzakelijk, ook zonder ballast is in 20 knopen wind nog prima te vliegen.

In onderstaand filmpje van PH_AJH komt Pluto een aantal keren voorbij zetten. Het zijn niet veel beelden, maar ze geven wel een aardig idee van het vliegbeeld van dit beestje. Helemaal in het begin van het filmpje zie je mijn huidige startmethode. Je bent een DLG-er of je bent het niet :).

Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig filmpje, ook helemaal mijn muziek.
het is duidelijk te zien dat jullie genoten hebben.
De Salto komt helemaal tot z'n recht en is geboren voor aan het duin.
Ook Arjan kan zich helemaal uitleven.

Mijn neef Steven heeft gister een balsa vleugel (zoals de Pluto) gescoord die binnenkort op LVS wordt uitgelaten. Dus tot binnenkort

Geweldig filmpje, ook helemaal mijn muziek

Uit mijn favoriete film :)

-Hey, Goose, you big stud!-
-That's me, honey.-
-Take me to bed or lose me forever.-
-Show me the way home, honey.-

Mooi kistje die Pluto, die zou ik wel eens op volle snelheid van het elastiek af willen zien komen.
Lijkt me een heerlijke dag geweest, super zeg.
Helaas waaide het hier gisteren té hard om te zweven, mijn alpha V2 is nou niet bepaald windbestendig, ja tot 3 Bft gaat het wel, maar daarboven...

pluto vliegt mooi eerlijk gezegd.

en dat dlg starten, ik zie zelf ook niet echt een andere veilige manier...
vaak word hij aan de neus weggesmeten, maar zo tegenhands gaan gooien vind ik dan niet veilig.
dan is dit nog het beste...

vliegende vleugelmodelletjes vliegen vaak leuk, maar de experimenten die voorafgegaan zijn voor zo een model te creeeren kun je vaak nietmeer tellen op 1 hand :)

oefening baard kunst ;)

Arjan is zo aardig geweest de ruwe beelden van alleen Pluto bij elkaar te zetten.

Zie hier:

Soepeltjes, hoor! Zet er een paar wielen onder, en je kan zo de half-pipe in.

Misschien van 't weekend de Red Herring (+vriendjes) eens uitlaten op de LVS. Kan ik gelijk de nieuwe functies van m'n MX-16 uitproberen. (:-D)

De (nog onbetrouwbare) voorspellingen voor zaterdag en zondag zijn erg goed. Dat word een loodzwaar dagje.

Afgelopen weekend heb ik met de Pluto gesleept op een sleepmeeting bij de ACK. Ik had verwacht dat een dergelijk klein vleugeltje nogal wiebelig achter de sleep zou hangen, maar het ging verbazingwekkend goed. In het gras glijdt hij kaarsrecht doordat het kielvlak als roer werkt. De vleugel komt niet uit zichzelf los, de onderkant is vrijwel plat en blijft dus aan de grond 'plakken'. Zonder lucht onder de vleugel wordt er geen lift opgewekt. Als de sleepkist loskomt trekt deze de neus van de Pluto licht omhoog, en daarna gaat Pluto bijzonder strak omhoog. Loskoppelen viel niet altijd mee omdat het klitteband wat te sterk was, maar het is elke keer nog gelukt (soms na wat gedwarrel).

In onderstaande video zijn vanaf 3'38 beelden van de Pluto aan de sleep. Ook is mooi te zien dat orientatie niet altijd even makkelijk is als zo'n vlakke plaat een heel eind recht boven je hangt ;).

Back