Pokkeboot....

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 28 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hihi... dit is volgens mij geen bouwverslag, dus volgens mij KAN ik niet eens vegen....

    Maak je geen zorgen, ik vind dat geen vervuiling.... Maar ik heb gezien een jaartje of 25 tankvaart, een redelijk idee hoe een vloeistof in een boot zich gedraagt....
    Het welletje onderaan de tank bevat brandstof voor ongeveer 6 minuten motorloop.
    Zolang er zelfs nog maar een klein beetje vloeistof op het vlak van de tank staat, zullen de bewegingen van de boot en de wetten van de statistiek er voor zorgen dat dat welletje vol blijft. Dat is op zich geen raket-technologie. Ik heb er "redelijk vertrouwen in" dat de motor geen greintje lucht zal trekken tot die tank écht leeg is.

    Ik zien nog het meeste uitdaging in het goed horizontaal t.o.v. de waterlijn plaatsen.... :D
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kardanusringen? Gr. Klaas.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat werkt niet met een halfvolle tank.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom? Het klotst vanzelf dat putje in hoor....

    Nu ben ik de draad even kwijt..... :weetnie:
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ok.
    Een halfvolle tank in kardanusringen ophangen, dan heb je met de eerste slinger alle vloeistof aan 1 kant en zakt de tank scheef.
    Mogelijk op te lossen door de beugel erg diep te hangen, maar dan zit je met de beperkte hoogte aan boord en met een tank (ver) onder de carburateur.

    Lijkt me best vast opstelbaar te maken, als je niet continue plankgas gaat varen (kop in de lucht), heb je nergens last van.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, een kardanus ring.... tsja... die is zelfs nooit im frage geweest....
    Ik krijg aan boord mijn bunkers (met vlakke bodem en een klein putje) ook leeg bij slingerend schip, en dan pomp ik met 15 kuub per uur.
    Motortje zuigt met 1/3 ml per minuut..... ik zie daar werkelijk geen problemen in.
    Sinds wanneer steekt een verdringer romp de kop in de lucht? Dat gebeurt pas boven rompsnelheid, en zo hard wil dit bootje niet....
    De boel trimt voorover op snelheid, zoals bij ieder schip...
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het gekke is dat mijn Bugsier 3 (zonder straalbuis) bij vol vermogen de kont laat zakken en voor omhoog komt.
    De Smit Finland (met straalbuizen) daarentegen blijft gelijklastig liggen. Romplengte en snelheid van beide boten ongeveer gelijk.
    Door de straalbuizen toch een ander stromingspatroon langs het achterschip? Gr. Klaas.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je boven de rompsnelheid gaat trek je de kont in het water.
    Bij stilliggend schip en vol vooruit geven, trek je aanvankelijk ook de kont het water in omdat je een lagedruk veld onder het achterschip trekt. Dat effect is met een tunnel, en zeker met twee schroeven en een relatief platte kont, in theorie sterker. Op snelheid komend zou het weer weg moeten gaan.
    Pokkebootje doet dat ook héél zichtbaar, dat de kont heel even dipt als ik van vol achteruit naar vol vooruit ga.
    Maar als het goed is, trekt ieder schip bij constante vaart onder de rompsnelheid met de kop naar beneden.
    Heeft iets te maken met dat het éérste golfdal na de boeg het diepst is, en verder naar achteren afneemt..
    Tenminste, ik weet niet beter, ik heb dat zo geleerd op school.

    Het effect is niet zo heel erg groot, bij ons scheepje mischien 40 a 50 cm trim op dienstsnelheid, iets meer op ondiep water, genoeg om er met de bunkercijfers rekening mee te moeten houden. Met een modelboot zou het ternauwernood zichtbaar moeten zijn. 1 a 2 mm wellicht.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat ik uit ervaring weet is dat men in de zeevaart een geladen schip achterover trimt en in de binnenvaart voorover. De reden, zo is mij verteld, omdat een achterover liggend schip makkelijker rechtuit loopt, maar een voorover liggend schip gemakkelijker stuurt. Dus laadde ik altijd een cm of 3 voorover. Nu trekt op een kanaal of ondiepte de kont altijd iets naar beneden. Wetenschappelijk heb ik het nooit benaderd, maar vond het op de hand sturend toch wat gemakkelijker. Met een stuurmachine merk je dat niet zo, maar elke roerbeweging remt en dat is verlies.
    Wel trekt mijn SF achter de kop een diepere kuil dan B3. Op topsnelheid komt bij mijn tankertje (avatar), na hermotorisering met een buitenlopertje, de boeggolf pas bij de mast omhoog.
    De kop komt niet omhoog en de kont zakt niet weg. Wel heeft dit scheepje een druppelsteven(tje). Beide sleepboten en de tanker hebben dezelfde romplengte van ongeveer 90 cm. Wel leuk om een verschillend vaargedrag/golfpatroon te zien. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nogmaals, het neergaan bij de kop op modelschaal is mischien een halve cm per meter lengte. Je moet goed kijken om het te zien.

    In de zeevaart hangt de trim nogal af van hoe het schip in zijn algemeenheid presteert. Sommige schepen trimden we een halve meter tot een meter achterover af, dan lag ze mooi vlak op dienstsnelheid (prettig voor de doucheputjes en zo), andere schepen pikten een halve knoop extra snelheid op door ze een halve meter in de kop te leggen (water "lost" dan makkelijker bij het achterschip).
    Maar vaker nog werd er helemaal niet naar gekeken, zeker 20 jaar geleden, toen brandstof nog min of meer niets kostte, en dan voer men zo, als dat de lading het schip neerlegde, soms vlak voor binnenlopen van de haven nog effe snel ballasten als er diepgangsrestricties waren.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Ik ben weer thuis, en het zal hier dus weer verder gaan.
    Verwacht geen high-speed bouwen, maar zo nu en dan een klein beetje voortgang....
     
    easy en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eerste voorzichtige stapjes om er weer een beetje in te komen:

    De brandstoftank (de bunker) moet ongeveer zo in de boot geplaatst komen. Gaat nog even een puzzeltje worden om dat ook weer demontabel te maken.
    IMG_20171210_134032.jpg

    Daarnaast wil ik proberen het slingeren als de machine een slagje mist, een beetje te dempen, met o.a. een paar kimkielen.
    Is volgens mij niet geheel schaal, maar dat idee ("echt schaal") was toch al niet haalbaar....
    IMG_20171210_135949_2CS.jpg
    Hier is nog slechts één kant, en alleen nog maar "getipt" met wat secondenlijm. Als dat een beetje voldoende uitgehard is, leg ik daar een rupsje UHU Plus Endfest 300 in de naad, en verwarm het met een blazertje. Daarmee trekt de UHU in het hout en vloeit mooi uit over het polyester (geen zorgen, dat heb ik van te voren wat opgeruwd) en zou het geheel mooi stevig moeten worden.
    De Kimkiel is vlak met de bodem, zodat het geheel wat minder kwetsbaar is als je het model op tafel legt o.i.d.
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ik neem aan dat je een koppeling hebt tussen motor en as.
    Waarom heb je dan je motor niet in rubbers gezet (als je dat al niet gedaan hebt) ?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom zou ik die motor in rubbers zetten? Hij trilt nauwelijks, en het doet niks aan het slingeren: dat is een (relatief heel langzaam draaiend) vliegwiel van een kilo, in een boot van in totaal 4,5 kilo: Als die motor een misfire heeft, vertraagt en versnelt dat vliegwiel en dat schud de hele boot met een soort "rolbeweging". Rubbers of niet....
    Overigens is de koppeling slechts een schuifkoppeling met één enkel gewricht, hij han wel hoekverschillen hebben, maar geen zijdelingse verplaatsing, dus rubbers is eigenlijk ook geen optie.

    Ondertussen de eerste kimkiel verlijmd, en voor de lieffhebbers (ik weet niet of ik iets nieuws vertel of dat iemand er iets aan heeft), hier mijn favoriete methode om met UHU Plus Endfest 300 te werken:



    Dat "ding" is een Portasol-krimpkousblazertje, wat een heel dun, lagesnelheid luchtstroompje geeft wat flink heet is. Blaast nét hard genoeg om de lijm een héél klein beetje heen en weer te blazen, en verwarmt slechts heel lokaal. Ideaal om de lijm mooi mee uit te laten vloeien, werkt echt stukken beter dan bijvoorbeeld een Föhn.
    Uiteraard ga ik er veel vaker langs dan één keer (per verlijming ongeveer 5 minuten lang heen en weer gaan).
    Na die 5 minuten is de lijm al ver genoeg uitgehard, om verder niet meer te druipen.

    Het resultaat ziet er dan zo uit:
    IMG_20171210_160219.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Grappig om te lezen, dat ik als stoombouwer(Dockyard V) dezelfde problemen had. Ik heb dit als volgt opgelost:
    Gelukkig heb je de dek steunen zo hoog gezet, dat deze oplossing mogelijk is.
    Overeenkomsten:
    - De tank, in mijn geval ketelwater voorraadtank, moet na montage van het dek verwijderbaar zijn.
    - De hitte van de motor(stoomketel) mag niet leiden tot temperatuurverhoging/verdamping.
    - De tank moet stabiel in het schip liggen en toch eenvoudig verwijderbaar.
    Mijn oplossing, zie eerste foto SAM 1574(los van water of brandstoftank)
    De tank is gemaakt volgens de beschikbare ruimte in het voorschip.
    Foto Sam 1578 is te zien, dat de tank is gemonteerd met lucht spatie op een dubbelzijdige epoxy print. Dit als hitteschild naar de ketel.
    In mijn geval, voedingswater mag vóór de aanzuigpomp niet opwarmen, in jouw geval moet verdamping voorkomen worden.
    Foto SAM 1591, is te zien hoe de tank, schommelvast in U-profiel in de boeg is geplaatst. Bij de Dockyard is het dek gemonteerd op de bovenkant van de spanten.
    Foto SAM 1600, het geheel met stoominstallatie in het schip.
    SAM_1574.JPG SAM_1578.JPG SAM_1591.JPG SAM_1600.JPG
     
    MicropropSport en Arnold 85 vinden dit leuk.
  16. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ik vroeg het omdat in mijn brandstof boten naderhand de motoren allemaal in rubbers hingen.
    Zonder de rubbers had ik eerst veel last van rol bij versnellen of vertragen omdat de motor met vliegwiel star in de boot gemonteerd was.
    Het vliegwiel zat aan de motor, dus bij versnellen van de motoren kregen de (speed)boten veel rol.
    Er zat alleen een koppeling tussen het vliegwiel en de as om de hoek te corrigeren.
    Met rubbers drukte de motor dan aan één kant in de rubbers en trok de andere iets uit.
    Naderhand heb ik tussen vliegwiel en motor de beruchte "Frederik van Gent" rubberkoppeling gezet om schokken op te vangen.
    Het vliegwiel zat bij deze constructie vast aan de as en niet meer aan de motor.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar daar liggen de verhoudingen toch wel wat anders natuurlijk. Ik versnel of vertraag niet qua toerental, dan zou de boot gewoon ondersteboven gaan. Ik moet de onregelmatige verbrandingen op zien te vangen (de ene klap harder als de andere) bij slechts 750 klappen per minuut....
    Dat ik vol pitch geef (bij gelijkblijvend toerental) daar zie je helemaal niks van.
     
  18. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Die problemen had ik dus ook, eerst gingen steeds de koppelingen stuk, Graupner, naderhand de primaire reductiekast. Alles leek zo degelijk en nadat 1X de motor gestart was, gelijk einde oefening. In de werkplaats op de tafel leek het goed te gaan, naar de vijver gelijk weer stuk voordat ik er ooit maar een meter mee had kunnen varen. Steeds maar weer opnieuw proberen waarbij soms harde woorden zijn gevallen. Uiteindelijk was de oplossing simpel, gewoon een stukje autokachel slang om de schokken op te vangen. In mijn eerste posting in dit topic staan de foto's hoe het zit. Ook mijn motoren staan op rubber en dat vooral vanwege het geluid, want zo'n 8 CC stampende motor maat in een houten constructie toch behoorlijk wat lawaai.
     
  19. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    De "van Gent" koppeling is eigenlijk niets meer dan twee schijven met elk drie pennen erop waar stukjes rubber op geschoven worden.
    Daarna druk je de schijven tegen elkaar zodat de pennen van de een tussen de ander vallen.
    Heel simpel, maar het was de beste koppeling die ik ooit heb gehad.
    BTW, ik vaarde met een HB15cc in de speedboot en die kon er ook wat van.
    In een vijvertje van ~75 meter van 0 naar 100km/h op zijn sloffen :mad:
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D jullie draaien met heel andere vliegwielen en constructies als ik... Ik gebruik gewoon een simpel Raboesch koppeling (tot 150W electro) en die blijft gewoon heel....
    Maar bij mij stampt er ook niks, als die kilo staal eenmaal in beweging is, dan doen de afzonderlijke verbrandingsklappen er niet zo heel erg veel meer toe.

    In dat opzicht heb ik echt de boel wel een beetje overdacht :D

    Maar ik heb per sé een koppeling nodig die moet kunnen schuiven, dus ik heb ook geen andere opties dan die bol/pen koppeling.
    Dat geheel heeft nu toch al gauw 20~25 uur op de testbank onder vollast staan draaien, en ik heb eigenlijk geen slijtage of wat dan ook kunnen ontdekken. In dat opzicht voorzie ik eigenlijk geen problemen.

    Zojuist de tweede kimkiel geplaatst:

    IMG_20171210_191240.jpg

    Morgen een voorzichtig begin maken met het dek. Als dat er eenmaal in zit, moet de motor er uit omdat A) de tank geplaatst moet worden, en B) het vliegwiel een beetje aangepast moet worden voor een startriem.

    Na het dek, kunnen we aan de opbouw beginnen, en daar zal ik toch grotendeels de fantasie moeten gebruiken, want de dekopening kan de tekening niet volgen, dus de opbouw kan ook niet volgens tekening gebouwd worden.... Joepiedepoepie!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina