Pokkeboot....

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 28 aug 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    http://www.quartel.nl/webshop/productbrowser.php?cat=707&keyword=pijpenbuiger
    Hoe dacht jij dat het was met mijn Dockyard V?
    De machinekamervloer is VEEL breder, dan de bovenbouw.
    Daarom heb ik gekozen voor het eveneens uitnemen van een deel van het dek, overigens vastgesoldeerd aan de bovenbouw.
    Van de week hoop ik je de laatste stand door te kunnen geven.

    SAM_1787.JPG SAM_1795.JPG SAM_1800.JPG
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2017
    MicropropSport en Arnold 85 vinden dit leuk.
  2. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Pfffff.......aan al dat koper en messing te zien mag het wat kosten.;)
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.775
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De luxe om een machinekamer op een losse vloerplaat te zetten, die heb ik niet... en dat 10 cm vliegwiel moet nog wel naar buiten kunnen :D
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De romp wijdte is ca. 23 cm, de dek opening ca. 17 cm, machinekamer vloer breedte ca. 16 cm.
    Ik heb gekozen voor deze wijze van bouwen, omdat ik jaren geleden tijdens een vaardag in Hoogvliet, Baggerraar zag modderen om onderin de Henriëtte iets te repareren. Overigens, toen ik wist wat het probleem was heb ik mijn stoommachine moeten modificeren. De zuigerstang van zijn machine was losgedraaid uit het kruishoofd, geen borgmoer. Hierop de hele hoogte van mijn machine aangepast om wel een borgmoer te kunnen aanbrengen.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.775
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... vandaag even kunnen testen met de kimkielen, en hoewel je wel moet weten waar je op moet letten, helpen ze wel degelijk in het dempen van de rolbewegingen als de motor zo nu en dan wat onregelmatig loopt.
    Ook het geslinger ten gevolge van "golfslag" lijkt toch wat minder, maar dat kan gerust ook mijn verbeelding zijn natuurlijk.

    Ik ben er niet ontevreden over..
    Kijk en oordeel zelf (vergeleken met de laatste video in dit vijvertje)
     
  6. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Als de opbouw erop zit zit ook het gewicht wat hoger dat kan het rollen nog wel wat versterken, maar hij ligt dan ook wat dieper wat weer een voordeel zou kunnen zijn.
    Loopt lekker dat machientje en van die "misslag" merk ik niets.
    Jammer dat je vaarvijver zo klein is, kan je die niet groter maken ;)
     
    brutus vindt dit leuk.
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Massa zit wel verder "naar buiten" (de arm wordt langer), volgens mij kan het dan ook het rollen verzwakken door de massatraagheid.
     
    Zeiler en brutus vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.775
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoals Harm ook al zei, de massa bevind zich dan verder van het zwaartepunt, en dat maakt de massatraagheid groter t.o.v. de massatraagheid van het vliegwiel, die juist de oorzaak is van het rollen. Dat zou eerder duiden op een minder sterke reactie op de initiële verstoring.
    De stabiliteitsarm (de kracht waarmee het schip zich wil oprichten na een helling) wordt ook wat kleiner als de diepgang toeneemt, en al met al, vergroot dat de slingertijd: een langzamere, rustiger beweging.
    Die toerenregelaar "merkt" het rollen van het schip als kleine variaties in het toerental (het vliegwiel gaat wel redelijk constant door, maar de sensor beweegt rondom de as), en de daaruit resulterende correcties hebben ook weer hun negatieve invloed op het slingeren.
    Al met al denk ik dat het er alleen maar beter van word als de opbouw er eenmaal op staat. Maar dat duurt nog wel even helaas....
    Nee, je hoort het nauwelijks. Héél soms hoor je even een beetje een plof. Het zijn ook niet echt "misslagen", meer dat de toerenregelaar het spoor heel even wat bijster is, en even een stootje gas geeft of terugneemt.
    Ja, klopt... maar het is me nu te koud om een "reddingsactie te ondernemen als hij op de grote plas zou stilvallen (of erger, hij is al een keer bijna afgeborreld in open water).


    Dat verwacht ik ook, in elk geval reken ik er wel op.

    Wat me vooral opviel, is dat in de voorgaande video (post 352, op ongeveer 00:08) een "hik" in de motor 3 a 4 slingerbewegingen veroorzaakte (als een badeendje) en dat dat er nu hooguit 2 zijn. De beweging is er veel eerder uit. De uitslag van de rol lijkt ook minder te zijn.
    Nogmaals, het is allemaal moeilijk keihard vast te stellen...

    Het viel me overigens wel op, dat die kimkielen redelijk wat invloed lijken te hebben op hoe het schroefwater om de boot stroomt bij achteruit slaan en hij LIJKT iets anders te reageren, en ook het golfpatroon rond de romp bij vol vooruit lijkt iets anders te zijn, maar dat is allemaal veel te krap in die vijver om daar echt wat zinnigs van te zeggen
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2017
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voor reddingsacties heb ik een snelle SAR FL8

    Kijk ik naar het vaarbeeld, is het model eigenlijk een beetje overpowered? Acceleratie is enorm. Vaart naar mijn gevoel in oversnelheid? Echt gang er in!

    Hmmm. Met een grotere romp zou je in zekere zin beter af zijn.
    Motortje tort zo te zien zeer tevreden
    Geweldig mooi.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2017
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.775
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Acceleratie en dergelijke schalen nooit echt goed op en af: ik heb toch echt maar een paar honderd gram paaltrek (meen iets van 300~350 gram).
    Rompsnelheid ligt tegen de 1~1,5 m/s en het ding weegt ongeveer 4 kilo, dus hij zou ongeveer in 2 seconden op zijn laatst op rompsnelheid moeten zitten.

    Daar kan ik wel wat aan doen door de looptijd van de pitchservo aan te passen, maar dan gaat hij weer zo vreselijk lastig manouvreren ín zo'n klein bakkie.


    Grootste probleem is eigenlijk dat het dek er nog niet op zit, met een fatsoenlijke afwatering. Dus als hij een keertje water schept, loopt het gebakkie onmiddellijk vol.
    Ik heb één keer gehad dat er wat in de schroef draaide, en de plotselinge motorstop veroorzaakte zo'n slingering dat hij nog nét met een randje van 5 mm boven water bleef... Toen ben ik er hééééél voorzichtig naar toe gezwommen. Maar dat ga ik met deze buitentemperaturen natuurlijk niet doen.... :D

    Maar inderdaad, het ding pruttelt verukkelijk.... Mooi blauw rookpluimpje er achteraan....

    Gelukkig zit er nu ook een nieuwe ontvanger in, ben ik gelijk van die vervelende "RF signal low" meldingen af....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee... beslist geen water aan boord! Das helemaal niks!

    De MAS van Jan (pompebled) is mooi tijdelijk ingedekt met een transparant dek... dat zou je kunnen overwegen voor proefvaart.
    De FL-8 kreeg pas waterdoop met een dek er in...



    http://www.modelbouwforum.nl/threads/motoscafo-anti-sommergibile.152176/

    Spatwatervast... en hoe... ding loopt als een terelier o_O

    Unsterpaaltrek aan de beting? Wellicht door geringer schroefbladoppervlak.
    "DAR" waarde, "Disc Area Ratio" noemen ze dat niet zo, techno-deftig? ;)
    Gr Bas
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.775
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Joh, je kent me toch, Bas? Zoveel geduld heb ik helemaal niet.... :D
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Wat dacht je van magnetron folie als tijdelijk dek te gebruiken ?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.775
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog niet eens zo'n heel slecht idee volgens mij....
    Maar ik moet mezelf gewoon eens wat meer discipline opleggen, en gewoon een dek maken....
     
  15. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Om proef te varen deed ik dat ook altijd zonder dek, maar wel met zilverfolie of magnetron folie als dek.
    Als je scheef gaat dan helpt het wel om je boot nog net boven water te houden.
    Je kan ook met dubbelzijdige tape tijdelijk een verhoogde rand maken van bv 5 cm.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bal(len) onder folie?
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zelf dacht ik aan zwembandjes rondom... ofehhh... een heli kruis met piepschuimballen :D
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.775
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen heb ik een paar veer-unsters op de kop getikt, en is het me gelukt het maximum haalbare koppel te meten bij 1500 toeren.
    Dat bleek ruwweg 11,25 Ncm te zijn. In werkelijkheid wat meer want de schroefaswrijving is onbekend, maar ik vermoed dat dat zo weinig is dat dat voor mijn simpele opstelling niet meetbaar is.
    Dat zou volgens mij opleveren dat bij 1500 toeren het maximum haalbare vermogen (11,25 x 2 x Pi x 25)=17,7W. Dat zit toch redelijk dicht in de buurt van de 20W die ik aan de hand van het brandstofverbruik ruwweg schatte..
    Aangezien de motor bij "overbelasting" afslaat omdat het gas te ver open gaat en de carb zijn zuig verliest, kan ik er meer uit halen door de naald verder open te draaien, maar dan loopt hij onbelast weer niet of heel beroerd.
    Mischien eens nadenken over de tapsheid van de naald, maar dat is een uiterst riskante bezigheid........
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Recapitulatie:
    - De motor loopt goed tot overlast, te veel lucht toevoer.
    - De motor loopt niet of slecht bij laag toerental.
    Vraag: Wat zou er gebeuren als je een choke( smoorklep) met V opening bedient door de snelheidsregelaar op de inlaat van de carburateur zou zetten?
    Bij laag toerental zou door de V opening(bijna gesloten) weinig lucht toegelaten worden, rijk mengsel.
    Bij hoog toerental, V volledig open, volledige lucht toevoer en maximale lucht/brandstof verhouding.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.775
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is me even onduidelijk waar je heen wilt. Temeer omdat ik helemaal geen hoge of lage toerentallen wil draaien maar gewoon één vast toerental bij variabele belasting, en er juist een onvolkomenheid is met dat bij lage belastin het mengsel te rijk word (of als ik dat corrigeer, bij hogere belasting weer te arm....).

    De carburateur heeft reeds een (dubbele) smoorklep, die reeds door de regelaar aangestuurd wordt. Waarom ik daar NOG een choke voor moet zetten, en hoe die dan aangestuurd moet worden, begrijp ik niet zo goed

    Voor alle duidelijkheid: die 17,7 W is gemeten met de afstelling waarmee ik vaar, en de maximale belasting die de schroef kan opwekken, ligt (ruim) lager dan die 17W.
    Hoeveel lager, dat weet ik niet, want dat zal een best wel lastige meetopstelling worden....
     

Deel Deze Pagina