Heb je helemaal gelijk in... maar ik gebruik een carburateurtje van een AP 0.061, en da's heel andere koek.... Op de foto's hieronder zie je het ding. Als je goed kijkt, zie je dat de sproeiernaald met de gasklep meedraait, vandaar dat het heel lastig gaat wezen om hem middels een servo verstelbaar te maken.
Ondertussen, ik beschouw het testen van de motor eigenlijk wel als afgerond, er zal nu gerust meer dan 20 uur gedraaid zijn in bootconfiguratie, dus eens tijd om de motor te inspecteren.
Eerst gekeken wat de klepspeling nu is: de inlaatklep is ongeveer 4 honderdste ruimer geworden, de uitlaatklep iets meer (hoeveel meer weet ik niet precies, maar meer dan 0,05 en minder dan 0,1 mm).
De cylinderkop was van binnen bedekt met een behoorlijk laagje zachte teerachtige prut, die zich overigens prima met een keukenpapiertje weg liet vegen. Geen hard kool gezien.
Voor schoonmaken:
Na schoonmaken:
De zuiger was op zich schoon, maar er lagen een paar losse brokjes van die teerachtige prut op. Het is maar zacht, ik ben niet bang dat het krassen veroorzaakt o.i.d.
Verder viel het me op dat de motor inwendig uitermate dik in de olie zat: er stonden zelfs plasjes olie op de nokvolgers en in de stoterstanghulzen. Dus over smering maak ik me geen tot weinig zorgen. De olie was ook niet zwart, of grijs, of spikkelig, maar gewoon mooi donker.
Maar ik heb de olie uit de carterontluchting over de laatste 10 (tien!) uren opgevangen, en dat is echt maar een extreem klein muizebeetje wat daar uit kwam.
Wat er in dit bakje zit, is mischien nog niet de helft van wat er allemaal in die motor zit. Waaruit je zou kunnen afleiden, dat de olie vele uren in de motor zit voor het naar buiten gespetterd wordt....
Amazing....
Ondertussen, ik beschouw het testen van de motor eigenlijk wel als afgerond, er zal nu gerust meer dan 20 uur gedraaid zijn in bootconfiguratie, dus eens tijd om de motor te inspecteren.
Eerst gekeken wat de klepspeling nu is: de inlaatklep is ongeveer 4 honderdste ruimer geworden, de uitlaatklep iets meer (hoeveel meer weet ik niet precies, maar meer dan 0,05 en minder dan 0,1 mm).
De cylinderkop was van binnen bedekt met een behoorlijk laagje zachte teerachtige prut, die zich overigens prima met een keukenpapiertje weg liet vegen. Geen hard kool gezien.
Voor schoonmaken:
Na schoonmaken:
De zuiger was op zich schoon, maar er lagen een paar losse brokjes van die teerachtige prut op. Het is maar zacht, ik ben niet bang dat het krassen veroorzaakt o.i.d.
Verder viel het me op dat de motor inwendig uitermate dik in de olie zat: er stonden zelfs plasjes olie op de nokvolgers en in de stoterstanghulzen. Dus over smering maak ik me geen tot weinig zorgen. De olie was ook niet zwart, of grijs, of spikkelig, maar gewoon mooi donker.
Maar ik heb de olie uit de carterontluchting over de laatste 10 (tien!) uren opgevangen, en dat is echt maar een extreem klein muizebeetje wat daar uit kwam.
Wat er in dit bakje zit, is mischien nog niet de helft van wat er allemaal in die motor zit. Waaruit je zou kunnen afleiden, dat de olie vele uren in de motor zit voor het naar buiten gespetterd wordt....
Amazing....
Laatst bewerkt: