Niks aan de hand, Hans.... Ingo heeft me die mop staal gegeven waar ik het vliegwiel van gedraaid heb....
Ik zal voor de voortgang nu echt moeten wachten op materiaal.
Niet alleen de romp, maar ik kom electronica te kort om bijvoorbeeld te experimenteren met een regulateur.
Zoals ik al eerder zei: als ik handmatig het toerental constant houd, lijkt de mengselstabiliteit een veel minder groot probleem.
Ik heb gisteren en vanmorgen nog wat nader geëxperimenteerd, en aangezien ik niet IN het ding kan kijken als hij loopt, kan ik weinig anders dan goed observeren, en kijken wat er gebeurt en vooral wanneer.
Heel langzaam komt me de gedachte op, dat die extreem langzame toerentallen hun eigen "eigenaardigheden" met zich mee brengen, zoals bijvoorbeeld het ontmengen van de brandstof in het spruitstuk....
Hierdoor gaat de benzinedamp rechtsstreeks de cylinder in, maar de olie slaat neer in het spruitstuk en het inlaatkanaal van de kop, en vult eerst alle hoekjes en gaatjes op, om daarna als losse druppels de motor in te gaan. Vermoedelijk veroorzaakt dat de instabiliteit, in de zin van dat de olie niet als een constante stroom naar de motor gaat, maar zo nu en dan een druppel.
Als ik namelijk na wat langer stationair gas geef, komt er een blauwe pluim uit, maar als ik continue wat met het gas piel, blijft hij redelijk rookloos.
De gasklepopening is echt extreem klein (om een voorbeeld te geven: de carburateur komt van een 1,5 cc tweetakt, en de stationair-opening voor die tweetakt is groter, dan wat de viertakt krijgt met de schroef op vol vooruit) en alles speelt zich af op ongeveer 1 a 1,5 mm beweging van het gasheveltje...
Gaat nog erg interessant worden om dat met enige nauwkeurigheid aan te sturen straks.
Ik bereikte overigens al wel wat verbetering door de spraybar geheel naar binnen te schroeven, waardoor er een iets hogere luchtsnelheid in de carburateur is, maar de testrun van vanmorgen leek toch wel het vermoeden van de oliedrupels die zo nu en dan loskomen, te bevestigen: als ik een tijdje handmatig het toerental constant houd is er niet zo heel veel aan de hand, maar als ik het motortje op zijn beloop laat, loopt hij een tijdje constant, om van het ene op het andere moment "anders" te gaan lopen, en meestal hakkepuft hij dan wat en herstelt weer, soms slaat hij dan af.
Mischien is een kleinere boring in het spruitstuk een verbetering, maar dan moet ik eerst een ander spruitstuk maken....
Ondertussen alvast uitgezocht hoeveel afval-olie de motor produceert,
en dat valt wel wat mee: Dit is het resultaat van 3 kwartier draaien...
In totaal mischien 5 ml olie/water drab.
De hoeveelheid water is opvallend.
Erg grijs, en dat kan van het inlopen komen, maar het is waarschijnlijker dat dat veroorzaakt is doordat ik de motor bij het vervangen van het lager "voorgesmeerd" heb met gewone motorolie in plaats van de tweetaktolie die ik bijmeng, en het me gewoon niet verbazen zou als die twee elkaar een beetje bijten.
Het water speelt natuurlijk ook een grote rol, en ook de (veel te) lage motortemperatuur....