Polaris bouwverslagje

Ja, het CG ligt exact op de "step". Maar mijn ervaring is dat 1 of 2 centimeter meer naar voren ook nog prima vliegt. Naar achter heb ik nooit geprobeerd.
Heb de 70% en de 100% versie gebouwd en gevlogen, praktijk ervaring dus :wink: de 100%er vond ik het lekkerst vliegen met het zwaartepunt 1,5 cm áchter de step, je kan er dan heerlijk high alpha delta mee vliegen, en is tie lekker giftig op z'n hoogte, de 70% CG moet echt precies op de step liggen anders zwalkt tie alle kanten op, 1 cm naar voor en de hoogte wordt heel sloom.

Yust my two cents.

Ger.
 
Ja het was een mooie dag en ik heb toch kunnen kijken naar de vliegkunsten van Mavlo.

Wat is een beetje goede manier om het cg te balanceren?
Laat je hem gewoon op je platte vinger bungelen en schuiven met de lipo?

Mijn idee is om aanstaande zondag weer een poging te wagen, indien Mavlo ook tijd heeft natuurlijk, en wat mij betreft kom je ook naar de crash kijken ;)



Zonde hoor. Maar gelukkig was het te fixen zo te horen. Hopelijk heb je toch een fijne middag gehad.

Je lipo theorie zou kunnen, da's mij ook eens overkomen. Zelfs dat de lipo volledig uit de Polaris hing te bungelen na een duikvlucht op z'n kop. Gelukkig liet de stekker niet los en kon ik zonder schade landen.

Ja, het CG ligt exact op de "step". Maar mijn ervaring is dat 1 of 2 centimeter meer naar voren ook nog prima vliegt. Naar achter heb ik nooit geprobeerd.

Ben benieuwd naar de 2e poging. Ik zou er graag bij zijn en heb daar best tripje naar het zuiden voor over.
 
Heb de 70% en de 100% versie gebouwd en gevlogen, praktijk ervaring dus :wink: de 100%er vond ik het lekkerst vliegen met het zwaartepunt 1,5 cm áchter de step, je kan er dan heerlijk high alpha delta mee vliegen, en is tie lekker giftig op z'n hoogte, de 70% CG moet echt precies op de step liggen anders zwalkt tie alle kanten op, 1 cm naar voor en de hoogte wordt heel sloom.

Yust my two cents.

Ger.

Ik heb geen vliegtuig ervaring Ger, alleen op de sim.
En in de praktijk heli ervaring.

Dus eeeeeh, wat high alpha delta is :S
 
Ja het was een mooie dag en ik heb toch kunnen kijken naar de vliegkunsten van Mavlo.

Wat is een beetje goede manier om het cg te balanceren?
Laat je hem gewoon op je platte vinger bungelen en schuiven met de lipo?

Mijn idee is om aanstaande zondag weer een poging te wagen, indien Mavlo ook tijd heeft natuurlijk, en wat mij betreft kom je ook naar de crash kijken ;)

Ja, op je vingers laten balanceren en schuiven idd. Het komt niet op een mm hoor.

Laat maar weten wat jullie zondag gaan doen...
 
Dus eeeeeh, wat high alpha delta is :S

Dat je met een behoorlijk steile aanvalshoek kan blijven vliegen, dus vrij hoge neusstand ten opzichte van de staart, high alpha is high angle of hoek ten opzichte van de horizon.
Is een beetje delta vliegtuigen eigen door die delta vleugel vorm.
Delta (verschil) is dat je behoorlijk kan varieeren is die aanvalshoek d.w.z. van 0 graden tot wel 60 graden terwijl de kist geen hoogte maakt maar op hetzelfde flight level blijft.
(ja ja de 3D vliegers gaan tot 90 graden :wink: )

Ger.
 
Bedankt voor de uitleg heren, zo worden we elke dag weer wijzer.

@ knife-edge, mooi gekleurde polaris heb je daar, ik lees dat jouw startgewicht 500 gram is. die van mij zit op 750, is nogal een verschil zeg.
 
Jeetje Dirk, nou doe je het weer.
Bouwen en verkopen. En dat voor maar 80 euro. T'is dat mijne net klaar is...
Hier ga je vast iemand :D mee maken.

Ik weet het ....ieder jaar laat ik mij opnieuw verleiden.
Heb véél te véél toestellen staan en ik ga mij meer toeleggen op de grotere jongens ( zwevers en sleper ) Ben ondertussen ook BIGGS lid geworden
In die kleinere modellen gaat ook veel energie insteken, denk ook maar aan indoorvliegen . hier ben je ook de hele winter mee bezig , zeker als je zoals ik voor twee personen moet bouwen.....
Volgend project : de standaard Libelle schaal 1/2,5 spanwijdte met opsteekvleugels = 6,8 meter
eerst moet de mal nog gemaakt worden van dit oermodel
20121208102619%281%29.jpg
 
terug :ontopic:


Ok dan !

Kijk even naar het filiaal in jou buurt.
Zoekresultaten - Peitsman

Goede tip , heb de firma gemaild en ik kreeg keurig netjes een mailtje met de voor mij dichtsbijzijnde winkel waar ik het 6mmPolypron kon bestellen :)

De 1e polaris heb ik gemaakt van XPS schuim , dit was helaas te zacht en het toestel heeft daarom zijn 1e landing niet overleeft.

Nu heb ik dan eindelijk iets wat overeenkomt met depron en ben dus weer een nieuwe aan
het maken. 2 zelfs éé'n voor een collega en één voor mij.

a5822586-45-SDC15768.jpg


a5822587-79-SDC16138.jpg


a5822588-108-SDC16139.jpg


Mvg,

Bart
 
Hallo Bart,

Ik weet dat je eigenlijk liever in hout bouwt.................;)
full

full


(mijn Twinkle, naar een amerikaanse tekening die door mij een beetje aangepast is. De overeenkomst tussen de Twinkle en de Polaris is niet toevallig, ze zijn beiden weer gebaseerd op Laddy Mikulasko's "North Star".)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik moest het even opzoeken op rcgroups, Bart. 't Was ook al weer 8 jaar geleden, en het toestelletje heeft al lang geleden zijn laatste rustplaats gevonden. Spanwijdte was ongeveer 60 cm. Setup: HET Typhoon-Micro 5-3D, esc: HET Tsunami 10, accu: 3S Lipo-1100 mAh, prop: APC Slowflyer 7x4

Groet,
Max.
 
Ik moest het even opzoeken op rcgroups, Bart. 't Was ook al weer 8 jaar geleden, en het toestelletje heeft al lang geleden zijn laatste rustplaats gevonden. Spanwijdte was ongeveer 60 cm. Setup: HET Typhoon-Micro 5-3D, esc: HET Tsunami 10, accu: 3S Lipo-1100 mAh, prop: APC Slowflyer 7x4

Groet,
Max.

Vind het een erg leuk kistje . intussen is Polaris #2 af. Binnekort maar eens mee vliegen.

full


full


full


full


Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vind het een erg leuk kistje . intussen is Polaris #2 af. Binnekort maar eens mee vliegen.

Ziet er goed uit Bart, dat gaat zeker vliegen!

Ik zou alleen wat meer contrast tussen de onderkant en bovenkant aanbrengen. Het lijkt erg veel op elkaar.

Oh ja, ik zie een lucht inlaat, maar nergens een uitlaat?
 
@ Dirk , bedankt ,

@ Andre , bedankt , goed gezien , er komt nog een luchtuitlaat op ;)

Mvg,

Bart
 
Back
Top