Polaris bouwverslagje

Ik denk ik post hier ook maar weer eens iets over de polaris:d
Ik dacht deze kerstvakantie, ik ga eens sneeuwvliegen met de polaris. ging allemaal perfect totdat hij ineens bij een low-pas de grond in gaat.
Oorzaak: hoogteroer heveltje was losgekomen, hete lijm en kou gaat kennelijk niet zo goed samen.
Schade, neus is nu 5-7 cm korter. voor de rest is er niets!
Dus dat viel me erg mee, voordeel is dat de accu nu verder naar voren kan.
Maar zit erover te denken om de polaris (in ieder geval de electronica) te verkopen.
Iemand die nog zoiets zoekt?

Justus

Hete lijm is duidelijk NIET goed om Depron
te lijmen...
Roerheveltjes lijm je best in met epoxy ( liefst 30 min. ipv de 5 min. )
De Polaris verkopen zou zonde zijn. Dat ding vliegt als op rails...:)

Ik vond die van mij zelfs een beetje te zwaar in de neus , heb er nu lipo's in van 3S 1600 30/40 C ipv de " gewone " van 3S 2200 20 C .
Gaat als een speer:cool:

Laatst bewerkt:
Hete lijm is duidelijk NIET goed om Depron
te lijmen...
Roerheveltjes lijm je best in met epoxy ( liefst 30 min. ipv de 5 min. )
De Polaris verkopen zou zonde zijn. Dat ding vliegt als op rails...:)

Ik vond die van mij zelfs een beetje te zwaar in de neus , heb er nu lipo's in van 3S 1600 30/40 C ipv de " gewone " van 3S 2200 20 C .
Gaat als een speer:cool:

Ja daar heeft U gelijk in. maargoed, toen ik hem gebouwd heb heb ik daar dus geen rekening mee gehouden helaas.
En hij vliegt inderdaad als op rails, zelfs wat acrois mogelijk!
verbaasde me de 1e keer vooral, vliegt echt als een trainer.
Maargoed, het blijft een groot ding dat veel ruimte in neemt. en ik vind het ook leuk een keer een nieuw toestel te proberen/bouwen!:)*al blijft het een leuk ding*

Nee die hete lijm is alleen geschikt om bijvoorbeeld een draadje op een printplaatje te lijmen. Maar niet voor dat soort kritische verbindingen. Expoxy is inderdaad ook mijn voorkeur.

En een lijmpistool is om te knutselen , niet geschikt om te lijmen met modelbouw materialen.
Ben ik het niet helemaal mee eens... een niet-kritische verbinding die ooit misschien weer los moet kunnen doe ik graag met hot glue. Voorbeeld: Trimlood vastlijmen. In schuimpjes lijm ik servo's vaak vast met hot glue (zitten dan doorgaans al klem in een uitsparing).

Ik bouw vooral met smelt lijm, van een goed merk blijkbaar. Want ik heb nooit een heveltje los getrokken tijdens het vliegen(heb 18+ verschillende vliegtuigen gemaakt en gevlogen met hetelijm geplakte heveltjes, ook in de kou bij -4). Ik bouw verder zo veel mogelijk met hetelijm, vindt het makkelijk werken met natte vingers kan je het een beetje vormen zonder dat je handen vies worden. Wel op passen dat je niet je vingers brandt;).
Ik gebruikte ook zo nu en dan, maar sinds ik heb gelezen dat je behoorlijk allergies van kan worden laat ik het liever zo veel mogelijk staan.
Ik ben mijn Polaris aan het bouwen met hete lijm en 'alles-lijm' op aceton basis van de Action(voor grote oppervlakken).

ik heb tot nu toe ook prima ervaringen gehad met hete lijm hoor.
Zet er ook nog steeds wel servo's etc mee vast als de lijm maar goed heet is, dan hecht dat volgens mij (kan ik dus fout hebben) beter als epoxy omdat dat er niet helemaal intrekt.
Maar de polaris had voor de crash een vlucht of 40 gehad maar ik deed een low pass, volgas, en toen trok ik up, wat dus iets teveel van het goede was voor de hevel.

@Johan Plotterson

Na de 1e X indoor maar eens dat kissie van Johan 'Plotterson' gemaakt.

Het is dat 70% Polarisje van een paar euro uit dunne Depron.

Zitten 3x 3.7 gram servotjes in, een 2900Kv 10 grams buitenlopertje met een 4X4 proppie, 6 Amp 6 gram regelaartje, een 2S 350mAh lipotje, geheel weegt 150 gram en dat is tevens ook de trust van het motortje.
Ontvanger is een RF6004F van Futaba.

full

Ben benieuwd.................

Groet Ger

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Gert, het gaat traag vooruit. Hieronder een fotootje van ongeveer een week geleden. Inmiddels zit het verticale staartstuk erop en het roer.

Enkele puntjes van onzekerheid:
- Tijdens het testen van de EDF zelf, vloog ineens het koordje van mijn windmeter in de fan :(... Sukkel dat ik ben! Tja sindsdien een lichte vibratie bij half-gas. Echter nu de boel helemaal ingebouwd is, gaat het vliegtuig als een klankkast fungeren en geeft hij een finke trilling. Boven half gas geen trilling meer. Het is echt een vast toerental dat hij even trilt. Maar goed, ik doe het nog even met deze EDF, want eerst moet blijken of de boel wel in de lucht blijft...
- Sterkte vleugel. De carbonstaaf van links tot rechts is onderbroken in het midden. Ik heb een soort U-tje gemaakt van epoxyboard, waarop de EDF rust. De U-vorm is aan beide zijden in de carbonstaaf gelijmd. Aan de bovenkant zie je ook boogjes, welke met carbon strips zijn versterkt. Maar toch vraag ik me af wat er gebeurt bij een flinke G-bocht... Misschien dat ik nog wat meer versteviging in de vleugel zelf maak, zodat de kracht verdeeld wordt over de hele vleugel.

Ik ben toch benieuwd wat het eindresultaat van deze polaris is geworden

Mvg,
Dominique

Vanmiddag de polaris geprobeerd.
Wat een snelheid heeft dat ding hij ging als een speer.
Het landen gaat als een eitje zweeft mooi naar de grond.
Helaas was hij een keer te ver van mij af en ik kon niet goed zien wat boven en onder was.
Dus heb ik hem de klei in geboord hij had een lelijke dopneus.
Dus dat wordt weer repareren want hij moet de lucht weer in.
Een schitterend vliegtuig en start perfect vanaf het gras.
Ton

Ik ben toch benieuwd wat het eindresultaat van deze polaris is geworden

Mvg,
Dominique

Ah leuk dat je het vraagt. Die is bijna klaar, maar staat veilig in de opslag op zolder ;)....

Ik kwam er niet goed uit hoe ik de achterkant moest afwerken... En ik heb een hekel om zo maar wat te doen, dus even opzij gelegd tot een betere ingeving.

Toen kwam ineens de Puddle Twin 2 XL tussendoor. Alleen ook daar heb ik het me weer moeilijk gemaakt met een inklapbaar, waterdicht, sturend en verend landingsgestel.... Zit nu te klungelen met de bediening van de klepjes van het voorwiel....

Ik heb me voorgenomen om de Puddle eerst af te maken (hopelijk op tijd voor de watermeeting).

Het gewicht van die EDF Polaris valt wel wat hoger uit dan gehoopt, waardoor hij nu al zwaarder is dan zijn statische voortstuwingskracht. Maar goed, eenmaal vliegende zou zo'n EDF toch meer stuwkrachten moeten ontwikkelen, zodat hij alsnog mooi verticaal moet kunnen. Alleen het extra gewicht in combinatie met een niet continue carbonstaaf door de vleugel maakt me wel wat onzeker over de sterkte van het geheel.

Maar ik beloof dat ie gaat vliegen, en dat ik de video hier ga plaatsen.

Ah leuk dat je het vraagt. Die is bijna klaar, maar staat veilig in de opslag op zolder ;)....

Ik kwam er niet goed uit hoe ik de achterkant moest afwerken... En ik heb een hekel om zo maar wat te doen, dus even opzij gelegd tot een betere ingeving.

Toen kwam ineens de Puddle Twin 2 XL tussendoor. Alleen ook daar heb ik het me weer moeilijk gemaakt met een inklapbaar, waterdicht, sturend en verend landingsgestel.... Zit nu te klungelen met de bediening van de klepjes van het voorwiel....

Ik heb me voorgenomen om de Puddle eerst af te maken (hopelijk op tijd voor de watermeeting).

Het gewicht van die EDF Polaris valt wel wat hoger uit dan gehoopt, waardoor hij nu al zwaarder is dan zijn statische voortstuwingskracht. Maar goed, eenmaal vliegende zou zo'n EDF toch meer stuwkrachten moeten ontwikkelen, zodat hij alsnog mooi verticaal moet kunnen. Alleen het extra gewicht in combinatie met een niet continue carbonstaaf door de vleugel maakt me wel wat onzeker over de sterkte van het geheel.

Maar ik beloof dat ie gaat vliegen, en dat ik de video hier ga plaatsen.

Ik ben inderdaad benieuwd naar de foto's / video's.

Ik heb onlangs een polaris zien vliegen (die van Ger Kovacs) en ben er wel enthousiast over, leek me wel leuk om er met eentje te hobbyen bij de Zevenhuizerplas (bij mij in de buurt).

Ik was dus een beetje aan het rond kijken bij de polarisen op het forum, tot ik jouw model tegen kwam.
Ik denk als ik er aan ga beginnen dat ik ook zeer zeker overweeg om er een EDF versie van te maken.
Vind hem er namelijk op de 2 foto's al gaaf uitzien.

Mvg,
Dominique

Back