Polaris bouwverslagje

Regelaars kunnen inderdaad niet goed om met lange voedingslijnen ...

Ik ben nu aan het overwegen om een extra condensator bij te plaatsen voor de regelaar. Omwille van de lange voedingslijn kan het misschien nuttig zijn ?
Het is een Low ESR condensator van 470µF / 50 volt . Op de foto staan er meerdere ( staan allemaal parallel ) : dit heb ik gevonden bij iemand die de Hercules heeft en vliegt ( span 2,2 meter ) en daar zeker lange voedingslijnen in heeft naar de regelaars toe

cc-hight-voltage-cappack.jpg

Motoren.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb ook kuren met mijn regelaar. Het is zo'n ding die programmeerbaar is door de accu aan te sluiten met de gashendel op vol vermogen. Maar nu denkt de regelaar dat ik altijd in de programmeerstand wil beginnen en begint meteen bij het aansluiten van de accu met piepen. Als ik wel in de programmerstand wil komen lukt dat juist niet... Tijd voor een nieuwe? of heeft iemand nog een tip?

P.S. Er zitten trouwens geen lange voedingsdraden aan, ik heb de motor draden verlengt en de ESC in de romp verwerkt dicht bij de accu.

De romp die praktisch klaar is ... servo's van rolroeren en richtingsroer plus regelaar ( 30 ampére ) zijn reeds ingebouwd

HPIM4347.JPG

Als de vleugel op de romp gelijmd is , maak ik langs de onderkant van de romp een luikje dat later met een brede strook doorschijnende tape wordt afgedicht ( als de staart op de romp komt gelijmd en de hoogteroerservo plus de regelaar aangesloten moet worden )

Bijna klaar .....

De eerste ....
HPIM3091.JPG

De derde.... ( had toen ik de eerste maakte ondertussen ook één voor een vriend gemaakt )
HPIM4352.JPG

Nog de cockpit en het neusje een kleurtje geven en dan kan hij de lucht in :yes:

VLIEGGEWICHT = 535 gram met lipo 3S1600 30-40C

Wat is zoal het vlieggewicht van de doorsnee Polaris ?
De mijne heeft ditmaal géén holle carbonbuis als vleugel-versterking, wel een 5 mm glasvezelstaaf...

Laatst bewerkt:
VLIEGGEWICHT = 535 gram met lipo 3S1600 30-40C

Wat is zoal het vlieggewicht van de doorsnee Polaris ?
De mijne heeft ditmaal géén holle carbonbuis als vleugel-versterking, wel een 5 mm glasvezelstaaf...

Ziet er goed uit. Wederom met stippen.

Het maximale vlieggewicht van de 100% Polaris is 670 gram, dus daar zit je ruim onder. De meesten belanden op 500 tot 550 gram.

Is goed zichtbaar in een sneeuwlandschap :D

Nice! Ik wil ook mijn Polaris op sneeuw testen. Al gaat het op gras ook heel aardig.

Waarom heb je geen poging gedaan om de pushrods naar de ailerons en richtingroer naar de bovenkant te verplaatsen? Dat is voor mijn versie 2 een must. Bij mijn huidige versie blijft daar vanalles aan hangen en schiet hij soms tijdens de start ineens een andere richting uit omdat hij het (te) hoge gras haakt.

Ik heb een beetje zitten rekenen en meten en volgens mij moet het passen om de boel naar boven te verplaatsen. Kleine servo's zijn wel een vereiste.

Ik weet van deze website dat er al genoeg bouwers zijn die het voor elkaar hebben gekregen: Polaris Seaplane Parkflyer - RC Groups

Suc6 met de maiden, maar dat zal wel lukken denk ik...

Nice!
Waarom heb je geen poging gedaan om de pushrods naar de ailerons en richtingroer naar de bovenkant te verplaatsen? Dat is voor mijn versie 2 een must. Bij mijn huidige versie blijft daar vanalles aan hangen en schiet hij soms tijdens de start ineens een andere richting uit omdat hij het (te) hoge gras haakt.

Suc6 met de maiden, maar dat zal wel lukken denk ik...

Al mijn roerhorntjes zijn in carbon gemaakt en met ingedikte epoxy ingelijmd.

Ik heb de tweede zo gemaakt , maar persoonlijk vind ik mijn alsook de ontwerper zijn oplossing het mooiste . Ik heb er nog géén problemen mee gehad met de vorige versie , dus het zal nu ook wel lukken...

Als je goed kijkt , zie je de aansturing bij de tweede ( linkse ) langs boven... >>> servo's zitten opzij in het bovenste rompgedeelte ...

PICT1521.JPG

Laatst bewerkt:
Maar denk eraan ! Natte sneeuw is géén probleem, daarentegen bevroren sneeuw is schuurpapier voor het Depron !

Dank voor de tip. Het is kwetsbaar spul idd. Ik zat te denken om misschien de onderkant te voorzien van een mooi dun laagje glasvezel.

De plaatsing van de controls houdt me nog bezig. Onder is mooier, boven is minder kans op schade. Ik nu ook "spiekgaatjes" aan de onderkant, die heb ik ook liever boven.

Voorlopig moet ik eerst eens aan mijn V2 beginnen...

Ikzelf heb van héél dunne aluminium die gebruikt wordt in de offset-drukkerij, een plaatje gesneden dat onder de romp gekleefd word met enkele strips dunne dubbelzijdige tape. Als hij ingezet word als watervliegtuig kan dit plaatje er eventueel af...

Laatst bewerkt:
Ikzelf heb van héél dunne aluminium die gebruikt wordt in de offset-drukkerij, een plaatje gesneden dat onder de romp gekleefd word met enkele strips dunne dubbelzijdige tape. Als hij ingezet word als watervliegtuig kan dit plaatje er eventueel af...

Die platen alu ken ik wel. Een kennis in de drukwereld liet dat ooit eens zien. Goeie optie idd. Ik dacht hier aan: Glassing the Easy Star II « HAPPY FLYING

Ze gebruiken geen epoxy maar Glitsa om te glassen. Ik heb een stukje geprobeerd op een restje depron en het resultaat is veelbelovend. Er moeten wel meerdere lagen Glitsa aangebracht worden maar het blijft heel licht.

Ik heb de romp van mijn huidige Polaris gelakt met dat Glitsa en het resultaat is dat de schuurplekken niet meer dof zijn er komen ook geen beschadigingen meer in als ik m'n nagel in de romp druk. Veel belovend dus. En met een haarfohn is het in een paar minuten droog genoeg voor een volgende laag.

De Polaris heeft ondertussen op zijn buikje een laagje glasdoek van 48 gram/m² ( Hobby-city) http://www.hobbyking.com/hobbyking/...iber_Cloth_450x1000mm_48g_m2_Ultra_Thin_.html , met epoxyhars op het depron aangebracht ...

Over het aluminium had ik toch mijn bedenkingen ivm eventuele storingen van de ontvangst ?

Eerst met plakband afgeplakt tot hoever de glasdoek mocht komen .Inmiddels is het epoxyhars opgesteven en heb ik de overstekende doek met een scherp mesje ( langs de plakbandlijn ) afgesneden.
Dit zal een degelijke bescherming zijn om op bevroren sneeuw te starten en landen .
Op mijn vorige Polaris had ik na een paar starts/landingen op bevroren sneeuw nog maar de helft van de dikte v/h
Depron over ...

Oh ja !!! Het epoxyhars NIET met een borstel aanbrengen, wel met een smal rolletje :yes:

Hier de link over de werkwijze door Andreotti aangegeven ... http://hbfpnl.wordpress.com/glassing-the-muliplex-easy-star-ii/
In tegenstelling tot wat zij voorschrijven heb ik toch voor epoxyhars gekozen.

Ik ben ook een Hercules C-130 ( 2,25 meter ) aan het bouwen uit tempex en deze wordt ook volledig met deze doek overtrokken

Laatst bewerkt:
Ik heb EINDELIJK mijn Polaris op water gevlogen. Bij Vlietland in Leiden, in een mooi ondiep poeltje. Ik had m'n twijfels over de waterdichtheid maar alles is heel gebleven.

Ik had een werphengel mee met een stuk lood en een drie-haak voor het geval dat...

Eigenlijk vloog hij net zo als van gras op het "kleven" van het water na. Het sturen viel wat tegen aangezien mijn staartvlak bijna geen water meer raakte vanwege het afslijten op gras, maar met een beetje up-elevator en een poepie gas was hij toch de juiste richting op te sturen. Het is mooi om te zien dat hij na de start meteen al het water van zich af schud.

Helaas geen filmpje gemaakt, het was al spannend genoeg zonder camera!

Als je de Polaris in elkaar lijmt met bruislijm of Belizell is hij zeker waterdicht;)
Weeral een ervaring erbij , lees ik ...( watervliegen )

Als je de Polaris in elkaar lijmt met bruislijm of Belizell is hij zeker waterdicht;)
Weeral een ervaring erbij , lees ik ...( watervliegen )

Ik heb bruislijm gebruikt. Belizell ken ik niet.

Maar de spar in de hoofdvleugel had ik al beplakt met brede inpaktape voor ik de romp aan de vleugel had bevestigd. De romp zit nu dus op sommige delen gelijmd op dat tape en da's geen goeie combinatie.

Dus nog een tip: Depron moet je lijmen op Depron en niet op plakband.

Vandaar dat ik voorzichtig ben met water. Weer een leermomentje voor de volgende versie...

Back