Vliegen op 1,5 km vanaf Rotterdam Airport is gewoonweg illegaal.
Dan zit je nog in het gebied waar je als je gaat vliegen vanaf de grond al contact moet hebben met de verkeersleiding. Dit is namenlijk een stuk gecontroleerd luchtruim. Wil je daarin vliegen zal je tweezijdig radiocontact moeten hebben(ik vermoed dat de hiervoor genoemde club daarom moet bellen als ze beginnen en eindigen met vliegen). Bovendien mocht je in het verlengde van 1 van de banen zitten(of daar net naast) ben je met de marge aan het knoeien van de grote toestellen die de ILS aan het vliegen zijn. Ook zou je zomaar het ILS signaal kunnen verstoren. ALLES wat zich door dit signaal heen beweegt KAN een afwijking geven aan de nauwkeurigheid van het systeem en zo een verkeerde indicatie in de cockpit geven van de grote jongens. Het zou achteraf maar blijken dat een toestel net tegen een van de masten om Rotterdam Airport is gevlogen omdat het ILS signaal afweek door jouw modelvliegtuigje....
Ik vlieg zowel bij een club als wild. Maar ik weet dat als ik wildvlieg ik zoiezo niet hoger MAG dan 300 meter, en op sommige plekken is dat zelfs lokaal naar beneden gehaald. Als ik al wildvlieg en er komt een 1:1 toestel over zorg ik dat ik hem niet uit het oog verlies en erbij uit de buurt blijf. Niet om de TS af te zeiken, maar je wilt gewoon niet met je modelvliegtuig in de buurt komen van een 1:1 toestel. Als ik zelf boven Nederland vlieg(1:1 motorkist) en ik zou een modelvliegtuig redelijk dichtbij zien zou ik ook gelijk over de radio een klacht indienen. Een kleine windvlaag(en die zijn er op 330 meter genoeg) en het modelvliegtuigje kan al in de windstream van de motor komen en veeel schade veroorzaken. Een modelvliegtuig van pak 'm beet 10 kg(om even wat te noemen) waait namenlijk veel makkelijker weg dan een 1:1 toestel van 1000kg.....
Een vriend van me zweeft op vliegveld leeuwarden en zoals we allemaal weten zit daar ook een modelvliegclub, waar nogal met jets gevlogen word. Hij vertelde me pas dat het daar regelmatig voorkomt dat de jetvliegers daar flink buiten hun stukje luchtruim komen. Ze schijnen daar het geluk te hebben tot 500 meter te mogen komen en nog vliegen ze erboven. Ook vliegen ze regelmatig horizontaal buiten het gebied door op de final van de zweefvliegtuigen te vliegen. Sorry, maar dat kan ik niet begrijpen. Die zweefvliegtuigen hebben geen 2de kans bij de landing dus zijn ze al flink bezig met goed mikken en het toestel op de juiste snelheid uitbalanceren en dergelijk. Als ze dan ineens moeten uitwijken voor een modelvliegtuig kon het wel eens flink misgaan. Die vriend vertelde dat op een vliegdag waar de zweefmensen aanwezig zijn, de zweefclub de vliegcoordinator is en de modelvliegclub dus stil kan leggen voor die dag!!
Ik weet verder niet wat daar gebeurt is en of de modelvliegers dit door hebben maar het lijkt me wel handig voor de modelvliegers daar ter plekke om hier even rekening mee te houden. Voor je het weet zit er weer een club in de problemen door stupide acties van een individu en dat moet je niet willen.