Zie nu dit draadje voor het eerst, wat me op valt:
1 / TS Traxx Boat zie ik niet meer terug in de discussie, dus leest hij het nog wel of issie al afgehaakt?
2 / "pompen" doen vrijwel alle modellen, maar zwevers meer geprononceerd, waarom? Ik weet dat bvb motorvliegers die ineens gaan zweven, veel moeite hebben het vlieggedrag van een zwever te begrijpen en daarop goed te reageren. Je moet de neusstand, ook op hoogte vast zien te houden (en dat kan lastig zijn) en veel strakker vliegen dan een motorkist, want een lagere neusstand=hogere snelheid=klimmen na de aanvankelijke duik. Omgekeerd voor een hogere neusstand.
Mijn advies, TS is waarschijnlijk een beginner, laat je bijstaan door een ervaren zweefvlieger. Ik leer mensen uit deze categorie altijd het volgende: op het moment dat de neus omhoog komt, geef hem een "tik" op zijn neus naar beneden. Veel zweef beginners blijven echter drukken, je bent dan meestal te laat met loslaten en vererger je de situatie. Probeer een constante neusstand te vliegen, dan blijft de snelheid gelijk en is het pompen over, je moet uiteraard wel trimmen met een zwever zodra je de goede stand gevonden denkt te hebben.
3 / Alle zwevers moeten ingevlogen worden wat betreft het CG, dat is simpeler dan je denkt, maar het vreemde is dat de remedie precies anders is dan je denkt dat het is. Trim je model af dat hij niet meer pompt, zet de neus in een lagere neusstand, laat de snelheid even oplopen en laat het hoogteroer weer los. De neus zal langzaam weer moeten gaan stijgen, daardoor klimt het model dan ook. De baan die het model daarmee beschrijft moet een gebogen vlucht zijn met een rustige klim er achter aan. Gaat hij zeer snel naar een hoge neusstand (en nog verder....) dan ZOU je denken, er moet lood in de neus bij om hem ahw "tegen te houden" te gaan klimmen en daar gaan nog steeds (hier ook) een boel mensen mee de mist in, je doet namelijk JUIST het verkeerde, je maakt het erger!
Je hebt kennelijk al een TE voorlijk zwaartepunt, je moet dus voorzichtig lood UIT de neus halen, of je Lipo wat naar naar achteren verschuiven. Doe dat in steeds kleine stapjes, totdat het model na enkele aanpassingen rustig reageert met de duiktest. Waarom dat zo gebeurt laat ik voor nu achterwege, als de TS nog steeds mee leest is dit vooralsnog voldoende.
Het model MOET echter gaan stijgen, het mag zeker niet in de vlakke duik verder vliegen (mogelijk ben je je model dan al kwijt....) en indien hij na loslaten van het hoogteroer naar beneden duikt, dan weet ik 100% zeker dat je de brokken model al lang in de vuilnisbak hebt liggen, het was dan staartlastig en die modellen zijn ook door experts niet te vliegen.
Wil je het simpel testen? koop dan zo'n "schuim" gooi zwevertje van 5-6 euro, van dat materiaal wat je bijna niet kapot krijgt. Ga daar wat mee experimenteren met steeds met plakband een klein plakje lood aan de neus of de staart te plakken. Daar hoef je niet eerst je dure model aan te wagen om dat te leren....