Nou, het einde begint te naderen hoor. De afgelopen weken af en toe even flink door gewerkt. Met als resultaat dat ik echt aan de laatste loodjes toe ben.
Eerst heb ik de railing afgemaakt en geschilderd. Daarbij was ik in eerste instantie nog vergeten een vlaghouder te maken aan de achterkant. Gelukkig bedacht ik me dat gisteren nog zodat ik alsnog de vlag achterop kan zetten.
Bolders gemaakt, ankerwinch gemaakt.
Ik heb ook stickers ontworpen voor de verschillende borden en beschildering op de pont. Zoveel mogelijk de lettertypes gematcht en mijn (zeer beperkte) grafische photoshop skills aangesproken voor het patroontje op de boeg.
De moeilijkste klus van de laatste tijd was het maken van de 'opbouw' op het huisje. Zeg maar de schoorsteenpijp, lichtmast en lichtbakken. Met name het electrische plan was een uitdaging, maar inmiddels ben ik daar uit en het werkt (grotendeels). Ik heb er na lang wikken en wegen voor gekozen om een aparte 9V batterij te gebruiken voor de verlichting. Ik heb LED en gloeilamp door elkaar gebruikt. 2x LED en 6x gloeilamp. Die heb ik in series van 2 parallel op de batterij geschakeld, waarbij de LED uiteraard de juiste voorschakelweerstand hebben gekregen. 4 gloeilampen zijn 6V, die krijgen dus 4,5V per stuk. 2 gloeilampen zijn 3V, daar zet ik ook nog een kleine 10 Ohm weerstand tussen om de spanning nog wat meer te verdelen anders houden die het niet zo lang uit vrees ik. Dat laatste setje van 2x 3Vis nog niet helemaal aangesloten, dus dat komt nog. Die verschillende voltages door elkaar was een helaas noodgedwongen omdat de lampen die ik wilde niet in 6V beschikbaar waren.
De volgorde van verven en lampjes monteren was ook lastig om echt handig te doen. Uiteindelijk eerst gegrond, toen de lampjes erop, vervolgens op sommige plekken terug kaal geschuurd omdat ik de min draadjes van de lampjes daarop wilde solderen om spagetti te besparen. Toen verder zwart verven. Achteraf had ik de bedrading nog wel wat beter kunnen doen, bijvoorbeeld door een holle messing buis naar boven, ipv eromheen gedraaid. Maar er zit inmiddels dusdanig veel werk in dat ik daar niet opnieuw aan ga beginnen. Als ik ooit weer eens aan een nieuwe boot ga beginnen zijn dit mooie lessen om mee te nemen zullen we maar zeggen.
De eerste test met waterdichtheid heb ik ook gedaan. Paste ternauwernood in het babybadje dat we nog hebben staan. Schroefas gevet met putoline en gemonteerd, roer gemonteerd. Flink getest met draaiende motor en roerbewegingen. Geen druppel water in de boot. Toch een opluchting.

Daarbij bleek meteen ook al dat het geluid een stuk minder is met die geoliede schroefas. Nog steeds wel aanwezig, maar echt een stuk minder.
De boot bleek wel nogal naar voren te hellen. Vanwege de plaatsing van de batterij in de punt van de boot. Met twee zakjes zand achterin heb ik een betere balans gemaakt in de boot. Hij mocht ook best iets dieper liggen, dus dat kwam mooi uit.
Al met al hoop ik deze maand nog de officiele tewaterlating te mogen beleven.