Pontje over De Zijl - Build from scratch

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Rob de Boer, 12 nov 2018.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rob, Je zou in het dek een uitneembaar paneel kunnen maken en dan onder het vaste dekdeel een rand lijmen, waarop het losse deel rust. Om het waterdicht te maken kun je als alles past en is geschilderd het vaste dek langs de naad afplakken met schilderstape, dan de rand onder het dek voorzien van siliconenkit en daarop vershoudfolie. Dan het losse deel plaatsen en goed aandrukken. 24 uur laten zitten en dan het losse deel eruit nemen en restanten kit wegsnijden. Dek voor je met de kit begint alles in de boot af met een oude krant of iets dergelijks. Valt er al wat kit naar beneden dan is dat gemakkelijk te verwijderen. Het dek zet je later vast met magneetjes of doorzichtige kunststof werveltjes. Kijk maar of je hiermee iets kunt. Gr. Klaas.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  2. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    Da's een goede tip, Klaas. Dank!
     
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Leuk verhaal dit, zo ben ik ook begonnen met eigen ontwerp en veels te dik hout.
    Toen begonnen met de bouw van de smit enterprice, spanten ook 8mm dik en staan zo,n 8 cm van elkaar.
    Deze bekleed met 1,5 mm vliegtuigtriplex, maar deze boot is dan ook 183cm lang, en de huid meer dan stevig.
    Blijf je verslag volgen :)
    Grt peter
     
  4. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    Leuk om te horen dat er meer zijn die van die leuke beginnersfouten maken. :)

    Inmiddels weer een stapje verder. Op een of andere manier heb ik in het ontwerp iets raars gedaan waardoor de boeg een beetje schuin naar beneden afliep ipv naar boven. Dat heb ik met een beetje hout, lijm en plamuur proberen te verbeteren.


    Daarna heb ik de binnenkant twee keer met G4 behandeld. En heb ik twee lagen gewone epoxy aan de buitenkant aangebracht, met glasweefsel. Dat was al met al makkelijker dan ik dacht. Hoewel dat doek niet altijd precies doet wat je wilt.


    Ondertussen zijn alle tussenbalkjes behalve twee eruit. De volgende stap is dat ik alvast wat binnenwerk ga doen, nu ik daar nog goed bij kan. Dan kan ik daarna alvast wat dek gaan maken. Het lijkt me handig om dat binnenwerk voor sommige onderdelen met klittenband te doen. Dwz, klittenband op het hout (spant) vastmaken en klittenband op de onderdelen (accu, ontvanger, regelaar). Dan blijft dat goed zitten, maar kan het ook makkelijk los. Motor en servo ga ik wel met hout of metaal vastzetten.

    Wordt vervolgd!
     
    MarcT vindt dit leuk.
  5. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    Vandaag de roerkoker vastgelijmd en de motor vastgezet.


    Uiteraard even getest of de schroefas netjes draait. Hij draait netjes, maar het maakt wel heeeeeeel veel meer lawaai dan ik had verwacht. Het hout van de boot lijkt als een soort klankkast te werken. De motor los is heel stil, piept alleen op lage snelheden. Maar aangesloten op de schroefas is het echt heel hard. Natuurlijk dempt dat straks wel een beetje als het dek erop zit, maar ik vraag me toch af of zo'n geluidsniveau normaal is. De as loopt verder heel soepel. Ik hoor het graag als iemand tips heeft om het geluid wat minder te maken.

    Ander vraagje nog: Ik wil de roerservo binnenkort ook gaan bevestigen. Ik heb nog geen stangetje(s) voor tussen servo en roer. Op de verschillende webshops kom ik daar niet zo goed uit. Er zijn talloze verbindingstukjes en stangetjes te krijgen, maar krijg niet zo scherp wat ik nou nodig heb. Heeft iemand daar nog tips voor? Ook vroeg ik me af of je twee stangetjes moet gebruiken of dat eentje genoeg is.

    Dank alvast maar weer voor het meedenken!
     
    MarcT vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rob, Daar gaan we. Probeer eerst, als je het nog niet hebt gedaan, wat vettigheid (uierzalf) aan de schroefas te doen.
    Maak de twee schroefjes van de motorsteun in de spant wat los en leg aan de voorkant iets onder de motor. Op die manier komt de motor meer in lijn met de schroefas. Eerst de borging op motor en schroefas even lossen. Zoveel rechter achter elkaar zoveel minder lawaai! In wezen heeft de motorsteun in de lengte op de spant te weinig steun, waardoor de motor gaat zwabberen aan de voorkant. Als de juiste hoogte aan de voorkant van de motor naar wens is, dan zou je een definitieve steun met U-vormige uitsparing kunnen maken. Dan heeft de motor aan de voorkant optimale steun.
    Voor de verbinding tussen servo en roerhevel kun je gewoon een stuk(je) koperdraad met een diameter van 1,5 of 2 mm gebruiken. Aan de einden Z-vormig ombuigen. Zie foto Succes! Gr. Klaas.

    20190806_174520.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2019
    MarcT vindt dit leuk.
  7. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    En we zijn weer een stapje verder. Binnenwerk verder afgemaakt. Batterij, ontvanger en regelaar met klittenband, zodat die er zo nodig makkelijk uit kunnen. Servo en motor uiteraard geschroefd/gelijmd. Servostangetje inderdaad gewoon staaldraad voor gebruikt. Werkt prima. Ik heb er ook een schakelaar in gebouwd zodat ik de batterij er niet iedere keer uit hoef te halen als ik wil laden. Die schakelt tussen aan, uit en laden.

    Ook progressie gemaakt met het dek. De voorkant van het dek heb ik helemaal vastgelijmd. De achterkant heb ik de door Klaas beschreven techniek met het losse paneel toegepast. Daarvoor heb ik eerst het hele dek precies passend gezaagd, vervolgens met een stanleymes een binnenpaneel eruit gesneden. Zo past dat paneel veel strakker dan als je zou zagen. Vervolgens een binnenrandje geplakt en nu kan het binnenpaneel mooi geplaatst worden. Nog even broeden op magneetbevestiging. Ik heb een paar kastmagneetjes gehaald, maar die trekken nogal hard. Ik moet het paneel ook weer los kunnen krijgen... :)


    De opbouw ben ik ook mee begonnen. Alle paneeltjes had ik eerder al gemeten en gezaagd. Ik heb bedacht dat ik het huisje ook met een magneet ga vastmaken op de boot. Het huisje komt namelijk deels op het deel van het dek te staan dat open kan. Als ik dan toch een keer bij de batterij moet dan kan ik daar moeilijk bij komen. Bovendien wordt dat dan ingewikkelder met het losse dekdeel. Het huisje kan dan mooi aan de voorkant het dek op z'n plaats houden. Verschillende delen van het huisje heb ik al even in de primer gezet. Voordat ik hem elkaar gaat leek het me handig om het verfwerk gedaan te hebben. Anders schildert het zo lastig.

     
    MarcT, k-k, Jaap.B en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    De romp is geschilderd. Dat was nog lastiger dan ik dacht. Ik had multiprimer gebruikt om de overgang van epoxy naar alkydlak te maken. Dat werkte wel, maar moest alsnog heel voorzichting zijn met schuren tussen de lagen. Anders zat ik er zo weer doorheen. UIteindelijk twee lagen primer en drie lagen lak.

    Huisje zit inmiddels in elkaar en is van binnen geschilderd. Er moest nog even een tochtgat dichtgelijmd worden tussen het dak en het huisje, vandaar de klem. Verder had ik bij twee verschillende winkels een stuurwiel besteld, maar twee keer ving ik bot. Niet meer leverbaar. Heel irritant, want ik kon het huisje pas in elkaar zetten als het stuurwiel erin zit. Uiteindelijk heb ik zelf maar het allerlelijkste stuurwiel ever in elkaar gesoldeerd. Daar laat ik maar geen close-up van zien. :)

    Het dek zit ook in de verf. Eigenhandig grijs gemengd van wit met een beetje zwart. Hoeft niet al te ingewikkeld te zijn. Met die verflaagjes sluit het uitneembare paneel ook nog eens heel strak. Fijne bijkomstigheid.

    En ik ben met de railing begonnen. Messing solderen. Even onder de knie krijgen, maar dan werkt het wel. Er komt nog een tweede stang rondom een stukje lager, maar ik wil eerst het geheel rondom af krijgen. Nog even broeden op het hekje dat aan de stuurboordzijde open moet kunnen (zeg maar waar de railing nu eindigt). Hoe ga ik dat nou weer een beetje netjes fixen? Nog veel werk voor de boeg, maar we maken wel meters richting de eerste tewaterlating op deze manier.
    :banana:
     
    MarcT, willum, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rob, Om een draaiend hekwerk te maken soldeer je aan een vaste railingscepter 2 busjes of oogjes. Daarin hang je met 2 haakjes het beweegbare deel. Je zou ook een scepter van het beweegbare deel door de busjes kunnen laten lopen. Daartoe de busjes eerst om de scepter van het bewegende deel doen en later aan het vaste gedeelte van de reling solderen. Zorg wel voor een aanslag opdat het losse deel niet wegzakt. Gr. Klaas.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  10. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    Ah, Klaas, dank voor de tip. Net een dagje te laat, want het hele railingwerk inclusief toegangshekje staat inmiddels in de verf. :D Heb er uiteindelijk een los uitneembaar hekje van gemaakt. Niet de allermooiste oplossing, maar beter dan niks. Binnenkort weer nieuwe foto's!
     
  11. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    Nou, het einde begint te naderen hoor. De afgelopen weken af en toe even flink door gewerkt. Met als resultaat dat ik echt aan de laatste loodjes toe ben.

    Eerst heb ik de railing afgemaakt en geschilderd. Daarbij was ik in eerste instantie nog vergeten een vlaghouder te maken aan de achterkant. Gelukkig bedacht ik me dat gisteren nog zodat ik alsnog de vlag achterop kan zetten. :)


    Bolders gemaakt, ankerwinch gemaakt.

    Ik heb ook stickers ontworpen voor de verschillende borden en beschildering op de pont. Zoveel mogelijk de lettertypes gematcht en mijn (zeer beperkte) grafische photoshop skills aangesproken voor het patroontje op de boeg.


    De moeilijkste klus van de laatste tijd was het maken van de 'opbouw' op het huisje. Zeg maar de schoorsteenpijp, lichtmast en lichtbakken. Met name het electrische plan was een uitdaging, maar inmiddels ben ik daar uit en het werkt (grotendeels). Ik heb er na lang wikken en wegen voor gekozen om een aparte 9V batterij te gebruiken voor de verlichting. Ik heb LED en gloeilamp door elkaar gebruikt. 2x LED en 6x gloeilamp. Die heb ik in series van 2 parallel op de batterij geschakeld, waarbij de LED uiteraard de juiste voorschakelweerstand hebben gekregen. 4 gloeilampen zijn 6V, die krijgen dus 4,5V per stuk. 2 gloeilampen zijn 3V, daar zet ik ook nog een kleine 10 Ohm weerstand tussen om de spanning nog wat meer te verdelen anders houden die het niet zo lang uit vrees ik. Dat laatste setje van 2x 3Vis nog niet helemaal aangesloten, dus dat komt nog. Die verschillende voltages door elkaar was een helaas noodgedwongen omdat de lampen die ik wilde niet in 6V beschikbaar waren.

    De volgorde van verven en lampjes monteren was ook lastig om echt handig te doen. Uiteindelijk eerst gegrond, toen de lampjes erop, vervolgens op sommige plekken terug kaal geschuurd omdat ik de min draadjes van de lampjes daarop wilde solderen om spagetti te besparen. Toen verder zwart verven. Achteraf had ik de bedrading nog wel wat beter kunnen doen, bijvoorbeeld door een holle messing buis naar boven, ipv eromheen gedraaid. Maar er zit inmiddels dusdanig veel werk in dat ik daar niet opnieuw aan ga beginnen. Als ik ooit weer eens aan een nieuwe boot ga beginnen zijn dit mooie lessen om mee te nemen zullen we maar zeggen.


    De eerste test met waterdichtheid heb ik ook gedaan. Paste ternauwernood in het babybadje dat we nog hebben staan. Schroefas gevet met putoline en gemonteerd, roer gemonteerd. Flink getest met draaiende motor en roerbewegingen. Geen druppel water in de boot. Toch een opluchting. :) Daarbij bleek meteen ook al dat het geluid een stuk minder is met die geoliede schroefas. Nog steeds wel aanwezig, maar echt een stuk minder.

    De boot bleek wel nogal naar voren te hellen. Vanwege de plaatsing van de batterij in de punt van de boot. Met twee zakjes zand achterin heb ik een betere balans gemaakt in de boot. Hij mocht ook best iets dieper liggen, dus dat kwam mooi uit.

    Al met al hoop ik deze maand nog de officiele tewaterlating te mogen beleven.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  12. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Leuk rob, is een mooi bootje geworden, kabeltjes altijd een gepruts daar ontkom je niet aan o_O
    Grt peter
     

Deel Deze Pagina