Ponton (Smitbarge 2)

Ook ik zal eraan geloven :evil: , er zal een sleepobject moeten komen voor de Smit Hunter. Mijn oog is gevallen op de Smitbarge2. Ja inderdaad, ook omdat dit een redelijk recht toe recht aan bak is en in schaal 1:50 ook nog een beetje fatsoenlijk te bouwen. Het geheel moet ongeveer 180cm bij 60 cm bij 15cm worden en dus ga ik hem in drie delen bouwen. Van de site van Smit heb ik een PDF file geleend en zodoende heb ik wel een aardig idee van hoe ik het wil hebben. Echter, is er hier iemand die mij kan vertellen of laten zien wat er op het dek van dit ponton staat aan sleep materiaal. Smit brackets, sleepogen, bolders, verlichting enz kan ik redelijk van de tekening halen, maar ik heb geen idee hoe die ankerwinch eruitziet. Zo op het oog een redelijk simpel apparaat, maar dat zal wel niet :( . Ook zie ik op de tekening aan voor- en achterzijde een inkeping of iets dergelijks. Wie kan mij op weg helpen met wat informatie? Alvast bedankt voor je moeite.

Leuk ik heb hem zelf ook gebouwd!!

Maar aan dek staan O.a:
- Bolders Voor In de hoek en andere kant
- SleepBolders: Versterk IN het dek.
- Aan de sleep?
- Op de bak aan verlichting moet teminste achter op een Wit Rondom schijnend licht.
- Achterop de Ponton ook vastmaak bolders natuurlijk.
- in de midden ook.

en als het makkelijk is :::::::::: ACHTER OP OOK SLEEPBOLDERS...

wil je weten welke sleepbolders ik gebruik moet je even gaan naar:
http://www.muco-modelbouw.nl/uploads/img/14_660_1341.JPG

Mvg,
Karsten Bugsier 3 Met andere opbouw

Maar ik heb nu even een vraagje aan u
ik wil zelf ook een Sleepbakje maken
maar heeft u nog een leuke gezien
die ook wel te bouwen valt??

Thankz

F.van.Gent zei:
Bugsier3_karsten

Dat zijn geen bolders maar kikkers
mvg
Frederik :D

Ja sorry die heb ik altijd om te slepen!!

Ik zit zelf in de Sleepvaart
Bij Rodie Transport
die de ark van Noach ook heeft gedaan!!!!

Mvg

Op de sleepbakken van ons zitten ook Sleepkikkers Sorry hoor

Karsten

Bedankt voor je reactie. Als antwoord op je vraag moet ik zeggen dat ik niet veel anders vormige bakken heb gezien dan deze van smit. De afmetingen verschillen weliswaar, afhankelijk van maatschappij en te verwachten klussen, maar negen van de tien heben zo ongeveer hetzelfde model. Hier op het forum heb ik er al een paar gezien, oa een van van Wees als ik het goed heb. Ook wel leuk om te bouwen is misschien een Giant van Smit. Deze zijn semi afzinkbaar als ik de documentatie mag geloven. Aangezien ik iets zocht dat relatief simpel te bouwen moet zijn, omdat het echt alleen maar om een sleepobject gaat, heb ik voor de recht toe recht aan Smitbarge gekozen. Wellicht dat je op sites van rederijen nog info kunt vinden. Kijk ook eens bij Wagenborg, zij hebben ook een aantal pontons. Ik zal mijn ogen open houden en hier en daar eens rondkijken voor je.Heb jij vanuit jouw werk misschien kennis van de ankerwinch die op de Smit barge staat?

Nee niet echt eingelijk
wij hebben gewoon een makkelijke Simpele Ankerlier

Maar ik zal voor jou even rond kijken komt helemaal Toppie

ik zoek ook ponton's die makkelijk te maken zijn

ik heb er nu al 3
wil jij er ook 1???

Ik zal even een foto sturen
hij is 90x30x9,5 CM

Diepgang ken je zelf bepalen er zitten losse Compartimenten in
daar zette ik altijd boterham zakjes met Grind(FIJN)

Karsten

Behouden vaart

Karsten,

Hartelijk dank voor je aanbod :P , maar ik ben nu lekker op streek met mijn Smit barge en ik denk dat dit voorlopig het enige sleep object blijft, ik moet ook een beetje aan de beschikbare ruimte denken :cry: . Als deze bak klaar is ga ik eens rustig om me heen kijken naar een mooi scheeps model om te bouwen. :fadein:

Klopt de bak was van Wagenborg, maar is recentelijk overgenomen door M@ilLine Shipping.
Ik ben er geen tekeningen van omdat het ponton een hersenspinsel van mij zelf is.

ik ben zelf bijna klaar met een ponton van Sleepdienst Eerland. klopt niet helemaal maar is de 1704 schaal 1:50

ponton003.jpg

ponton002.jpg

Hoe lang is deze dan?

en waar is hij van gemaakt?

Lengte?
Breedte?

Diepgang is niet zo veel

ik heb natuurlijk die Bugsier
maar ik wil ook een leuk sleepobject hebben
maar ik ga vandaag eerst eens even de trekkracht meten
ik heb nu even zonder straalbuis en en even met een straalbuis testen kijken of het veel scheelt
maar wil je een tip???
om geef Rotzooi in je schroef te krijgen?

Koop in de winkel of Gamma Heel dun gaas.
en maak die in je straalbuis
heb ik ook gedaan, Ik heb nooit meer rommel in me schroef
ik heb wel een een Voorn (VIS) gedood
wel sneu maar ja het leven is hard.........

Mvg.......................
Bugsier3_karsten

Goedemorgen,

Zoals je kunt zien ben ik nog lang niet klaar maar het begin is er.

normal_sb2_3.jpg

Zo krijg je een beetje idee vande grote.

sb2_8.jpg

Door de bak in drie delen te maken blijft het transportabel. :P Het deel met de aluminiun buisjes is het midden. Hier doorheen komen draadeinden waarmee je de voor- en achterzijde tegen het midden op kunt trekken. Een aantal te plaatsen paspennen moeten er voor gaan zorgen dat het geheel ook mooi recht aan elkaar blijft.

Tot zover.

Laatst bewerkt:
'n avond iedereen,

Nu ik hier mee bezig ben besef ik dat het wellicht op een bouw verslagje gaat lijken :wink: . Misschien wil een van de moderatoren het voor mij in de goede bak storten daar het mij aan kennis en kunde ontbreekt :evil: om dit voor elkaar te krijgen. Bij voorbaat dank voor uw welwillende medewerking. En ook een beetje sorry :oops: voor de overlast.

Ondanks de drukte toch weer een beetje gevorderd.
Een paar plaatjes erbij om de boel te verduidelijken.

smitbarge2totaal.jpg

Overzicht tekening

smitbarge2bolder.jpg

Ook voor de dekuitrusting een aantal tekeningen gebakken hier een bolder.

smitbarge2bracket.jpg

Ook een stuk of drie (twee verschillende) smit brackets horen op de piek, om het sleepgerei aan te pikken.

Uiteraard moet er nog meer op, maar meer is voor mij nu even niet haalbaar, volgt dus.

Is er ook iemand die mij kan helpen met een plaatje van de handwinch die voor op het dek staat?

Laatst bewerkt:
Geert,
Een beetje late reactie
Ik heb nog wel een algemeen plan van een van de originele
Mammoet pontons die toendertijd bij de Happy Hunter hoorde.
Ik heb, met een beetje fantasie, er een 1:50 ponton van gemaakt
die ik bij mijn Smit LLoyd 40 gebruikte. Ik zet er binnenkort wel een paar foto's van op dit onderwerp.
Mijn ponton heeft een scharnier aan de onderzijde zodat je hem kan opklappen
(met de bodems tegen elkaar) handig voor transport
Hawser

Heeey dat is zeker wel makkelijk

ken je even foto's plaatsen dan ken ik ook even kijken

en misschien een beetje een domme vraag
maar is hij moeilijk te bouwen!

Ik ben nu bezig met de Bugsier 3
maar daar komt een Graupner 900 BB torque in
dus die zou hem wel moeten kunnen trekken denk ik

Mvg,
K.Walstra

hawser zei:
Geert,
Ik zet er binnenkort wel een paar foto's van op dit onderwerp.
Hawser

Wat word daar nou gezegd.??!

@hawser

zou jij dan meteen ook een paar foto`s van jou Smit lloyd neer willen zetten ?

Armando

Bugsier3_karsten.
Ga jij waterskieen achter de Bugsier 3 met de 900 BB torque?
Ik heb in mijn Holland een 720 BB torque en hij is behoorlijk overpowered!

Armando, ik zal ook beide beschadigde schepen er op zetten, de Mammoet ponton en de Smit LLoyd 40- serie Ik ga ze beide repareren.
Hawser

Karsten schreef:

Ik ben nu bezig met de Bugsier 3
maar daar komt een Graupner 900 BB torque in
dus die zou hem wel moeten kunnen trekken denk ik
Ik moet me hier aansluiten bij Hawser. Die 900 torque is wel van het goede een beetje teveel.

Mijn Maggie M - die qua omvang toch de grootste van m'n schepen is- loopt op een 720 torque en die levert méér dan genoeg power.

Droop

Back