De eerste stap is volgens mij echt data vanuit de boot naar de wal
krijgen.
daarmee kan je in toenemende mate van moeilijkheid
- diepte, lekwater-alarm en dergelijke
- audio, zie bijvoorbeeld
http://www.subcommittee.com/old/Images/DM_21.html
- en dan eventueel plaatjes versturen.
hoe hoger de frequentie, hoe hoger de transportsnelheid (en dus de hoeveelheid per seconde) en hoe lager de reikwijdte ivm de demping door het water.
alleen nog even doen ;-)
overigens,
wist je dat je vrij simpel een zwakke zender kan maken ?
een digitaal signaal (blokgolf) van een bekende frequentie produceert z.g. harmonischen (analoge signalen) van 1,2, 3,4,etc maal de blokgolffrequentie. met een zeer simpel filtertje pik je de gewenste analoge frquentie eruit (mag zelfs weggelaten). die zet je op een eindje draad ter lengte van 1/4 golflengte van het gewenste analoge signaal.
nu neem je een gewoon am/fm radiootje. afstemmen en als je de blokgolf stopt hoor je niks, anders een fluittoon. dat kan via de geluidkaart direct de laptop in en presto, digitaal communicatiekanaal.
Ik heb deze setup getest en met het standaard FM radiootje in mijn pc
audio geplugt had een 3.3 volt cpu met 75 cm draad (x4 = 3 meter golflengte = 100 Khz, FM range) verbinding over de gehele zolder.
afstemmen was overigens moeilijk.
aan de verzendende kant heb je nodig
- een cpu met snelle logica (dwz die een hele scherpe blokgolf maakt)
- stukje draad van berekende lengte.
Dat past soms nog wel in de boot...
als ontvanger heb je natuurlijk het meest aan een zeer gevoelige
ontvanger met een richtantenne, maar die troep hoeft niet in je boot.
het opereren van een niet goedgekeurde zender is illegaal, maar
bij zeer lage wattages is het verder niet te detecteren, en is de kans dat het stoort en/of andere hinder oplevert ook vrij minimaal.
De vraag is of het verboden kan zijn een blokgolf op een stukje draad te
zetten
De koninklijke weg is om radio zend amateur te worden. en als je echt wilt zal je toch dergelijke kennis moeten opdoen.
(ik ben nog niet begonnen...;-))