portablefishfinder/cameras

Hallo,

Het zendvermogen opschroeven op 2,4 Ghz helpt niet. Je bent dat alleen het water aan het opwarmen. Schept wel mogelijkheden voor het varen in hartje winter ........ :roll:

Dat web-cam achtige idee van Ronald vind ik nog niet eens zo slecht. Een beetje schokkend beeld is toch niet zo erg?

omdat je de antenne niet mag verlengen, zou dit dan misschien kunnen werken?

systeem.JPG

als het werkt is het enige probleem is dan dat je een vaste camera moet hebben, en niet zo'n mini RC ding, want daar zit de zender microtechnisch ingebouwd

Dat is precies zoals ik het heb gedaan, en het werkt prima. En met een minicamera dan. Je kunt het zendergedeelte makkelijk loskoppelen van het cameragedeelte. Ze zitten met 4 draadjes aan elkaar. Die verlengen naar boven, en je bent er. (één draad is voor de audio). Als je het printje van de zender ziet lach je je rot. Miniscuul, en er zit bijna niets op. Dat dat werkt geloof je eerst niet.

Ik post vanavond wel wat foto's van het minicamera-inwendige, dan kun je zien wat ik bedoel.

Heren,

Als je de antenne wilt verlengen om bij de boei te geraken dan je dat het beste doen in veelvouden van de antenne lengte. Er moet namelijk tenminste een 1/4 golf in de antenne passen. Hierbij functioneerd de antenne kabel overigens evenzeet als antenne!

Voor het uitrekenen van golflengtes geldt: golflengte [m] = frequentie (2,4*10E6 [Hz]) / lichtsnelheid [m/s].

Veel succes!!!

Mathijs

Hallo,

Hier de beloofde foto van het mini-camera-inwendige:

camera.jpg

De verklaring: Helemaal rechts de halve behuizing met het eigenlijke camera-deel. Als ik het goed heb is de behuizing normaal gesproken 22 x 22 mm of zoiets. Dat ronde dingetje onderaan is de microfoon. Midden boven is het zendergedeelte. De vier draden zijn +, -, video, audio. De dikkere grijze ijzerdraad die er naar links uitkomt is de antenne (+- 12cm lang) Als laatste helemaal links de spanningsregelaar. Die zit normaalgesproken mee ingegoten in de aansluitplug voor de voeding uit een 9 volt blokbaterij. Deze regelaar maakt van de 9 V een 5 V spanning voor de cameramodule. Het gekke is dat die dus op 5 V draait, en het zendergedeelte op 9 V.

Ik heb dus drie draadjes naar boven water verlengd; +, -, en video. Geluid heb ik getest, hoor je niets van, meestal alleen ruis, en heb ik laten vervallen.

Boven in de boei dan de 9 V blokbaterij, de spanningsregelaar, en het zendergedeelte. Er gaat dan door de verlegde draad 5 V naar beneden voor de camera, en het video signaal weer terug naar boven naar de zender. Dit is zo denk ik ook met een veel soepelere draad te doen dan de antenne zelf verlengen. Degene waar ik het camera'tje van heb gekocht zei ook dat dat niet aan te raden was i.v.m. verliezen. Of dat klopt weet ik niet, van zendtechniek heb ik geen kaas gegeten.

De opzet zo werkt in ieder geval prima, ik heb op de Subsail er nog even mee lopen stoeien. Best leuk om over de boeg van je eigen sub mee te kijken hoe die onder water verdwijnt. Wil je dan onderwater nog iets zien moet je wel bergbeek-kwaliteit water hebben, of in een zwembad rond gaan varen.

camera2.jpg

Hier het resultaat van de verbouwing. De camera zit in een waterdicht huis, de zender in de dop van een klein waterdicht potje. Daar kan dan de baterij bij, en dat potje gaat dan in een piepschuim drijflichaam als zijnde de boei. Daar moet ik nog iets leuks voor bedenken, een ijsberg, badeendje, mini-speedbootje of zo ... :lol:

Heren,

Water geleid de radiogolven prima, mits de frequenties niet te hoog liggen.

Orka's (of walvissen) communiceren met elkaar over afstanden van honderden kilometers. Dit gebeurt dan met frequenties tot 100 kHz :?:. 1:1 duikboten communiceren (of communiceerden in WO2) met de wal op frequenties lager dan 500 kHz :?:. Dit verklaart ook de 3,5 km lange antennes waarover gesproken word. Hoe lager de frequentie, hoe hoger de golflengte, hoe langer de antenne. Voor het uitrekenen van golflengtes geldt: golflengte [m] = frequentie (2,4*10E6 [Hz]) / lichtsnelheid [m/s].

Als je perse zonder boei wilt werken zul je op zoek moeten gaan naar een zender + ontvanger op hele lage frequenties (middengolfgebied :?:). Hoe laag die frequentie moet zijn om op 50m. betrouwbaar te werken kan ik je niet vertellen. Of die draaggolf te moduleren valt met een videosignaal kan ik je ook niet vertellen. Vroeger bestond nog het tijdschrift FRM/Free Radio Magazine waarin vaak schema's stonden van korte- en middengolfzenders. Als je dan ook nog een ontvanger hebt en je weet het videosignaal uit de draaggolf te peuteren dan ben je een eindje op weg. Ik zou eens gaan snuffelen op sites van radioamateurs, misschien dat je daar een eindje verder kan komen.

In ieder geval moet je over veel electronicakennis beschikken om dit allemaal uit te knobbelen. Als ik dan lees dat iemand 2 antenneversterkers achter elkaar wil knopen dan begrijp ik dat die elektronicakennis niet aanwezig is.

Gr.

Erik

Over de communicatie van moderne duikboten, schaal 1:1:
Beschikken over een lange(!) sleepantenne waarmee korte codeberichten van de vaste wal kunnen worden opgevangen.
Deze berichten bevatten meestal alleen de boodschap: "Kom naar boven, we hebben wat te melden."
Vervolgens duikt de sub op tot periscoopdiepte, steekt een (gerichte)zendantenne boven water, piept tegen een communicatiesatelliet 'ik ben er klaar voor' en ontvangt het feitelijke bericht.
Dat laatste kan via 'burst-transmission' op de HF of UHF (gericht) of met laser.
Zodra het bericht ontvangen is gaat er een 'KVO' (kennisgeving van ontvangst) richting satelliet en is de sub alweer verdwenen.
Van communicatie vanuit de sub richting 'de boze buitenwereld' is zo min mogelijk sprake; daarmee geef je het belangrijkste op wat een sub heeft: 'stealth'.
De 'onderwatertelefoon' (sub - sub - communicatie) werkt op relatief lange golflengtes en heeft een vrij kort bereik.

hallo

effe moeien hier

heb het vroeger reeds geprobeert
eerst uhf en dan vhf band
lager kan je niet gaan

niks boot en toestanden gewoon een water dichte bak met camera en zender er in en dikke accu's
resultaat een gleoiend hete antenne en na 5 a max 10 cm geen beeld meer (wit /zwart) kleur kan je zowiezo vergeten

2.4 is dezelfde frequentie als een microgolf oven heren en laat die nu een kei zijn in water laten koken

dus gewoon zoals iedereen een boei met een antennetje er op

je kan geen beeld versturen onder de 800hz lukt nie en je hebt er een antenne van een meter of 2 3 voor nodig
kennen jullie die rode dikke staaf antennes van de cb bakjes tijd nog
wel zo een sprietje heb je nodig maar dan de draaad er wel zelf op rollen om de juste swr te bekomen
swr niet juist ingesteld eindtrappen naar zen moer
of je antenne kookt stuk

ben benieuwd wat er uit de bus gaat komen

groeten raf

hallo collegas,

Ik ga eerst testen testen met een boei (helaas),tja het is niet anders.
Ik leg die camara gewooon in helder water en ik zie wel wat voor beelden
ik binnen krijg .

Maar ik blijf op zoek naar die heilige graal.

Groeten,
Ron

Ron,

Je heilige graal is inmiddels beschreven in dit draadje. Als je goed leest kun je de volgende conclusies trekken:

1. Voor het verzenden van een videobeeld zijn commercieel alleen zenders op de 2,4 GHz voorhanden. Deze frequentie wordt door water geabsorbeert en zal onafhankelijk van het zendvermogen nooit geen beeld aan de wal kunnen doorgeven.

2. Lagere frequenties kunnen dit wel (bewijs is je zender voor besturing van de boot), echter zijn deze niet geschikt voor het verzenden van videobeelden. Dit blijft ook wel uit het feit dat deze frequenties niet commercieel voorhanden zijn in de camera techniek.

Als je een echte radio amateur kan vinden zo je na kunnen denken over het versturen van reeksen foto's op een lage frequentie (misschien wel ultrasoon=geluid). Hoewel ik redelijk wat kennis heb op het gebied van data transmissie en de principes uitstekend begrijp heb ik geen parate kennis meer om schakelingen te ontwerpen (in ieder geval binnen een redelijke termijn). Dit is wat Erik1234 ook al constateerde. Beste optie blijft dus een boei.

Als dit niet acceptabel is moet je je heilige graal gaan zoeken bij een telecom laborant.

In ieder geval heel veel succs bij je queste!!!

Groetjes:

Mathijs

De eerste stap is volgens mij echt data vanuit de boot naar de wal
krijgen.
daarmee kan je in toenemende mate van moeilijkheid
- diepte, lekwater-alarm en dergelijke
- audio, zie bijvoorbeeld
http://www.subcommittee.com/old/Images/DM_21.html
- en dan eventueel plaatjes versturen.

hoe hoger de frequentie, hoe hoger de transportsnelheid (en dus de hoeveelheid per seconde) en hoe lager de reikwijdte ivm de demping door het water.

alleen nog even doen ;-)

overigens,
wist je dat je vrij simpel een zwakke zender kan maken ?
een digitaal signaal (blokgolf) van een bekende frequentie produceert z.g. harmonischen (analoge signalen) van 1,2, 3,4,etc maal de blokgolffrequentie. met een zeer simpel filtertje pik je de gewenste analoge frquentie eruit (mag zelfs weggelaten). die zet je op een eindje draad ter lengte van 1/4 golflengte van het gewenste analoge signaal.

nu neem je een gewoon am/fm radiootje. afstemmen en als je de blokgolf stopt hoor je niks, anders een fluittoon. dat kan via de geluidkaart direct de laptop in en presto, digitaal communicatiekanaal.

Ik heb deze setup getest en met het standaard FM radiootje in mijn pc
audio geplugt had een 3.3 volt cpu met 75 cm draad (x4 = 3 meter golflengte = 100 Khz, FM range) verbinding over de gehele zolder.
afstemmen was overigens moeilijk.

aan de verzendende kant heb je nodig
- een cpu met snelle logica (dwz die een hele scherpe blokgolf maakt)
- stukje draad van berekende lengte.
Dat past soms nog wel in de boot...

als ontvanger heb je natuurlijk het meest aan een zeer gevoelige
ontvanger met een richtantenne, maar die troep hoeft niet in je boot.

het opereren van een niet goedgekeurde zender is illegaal, maar
bij zeer lage wattages is het verder niet te detecteren, en is de kans dat het stoort en/of andere hinder oplevert ook vrij minimaal.
De vraag is of het verboden kan zijn een blokgolf op een stukje draad te
zetten

De koninklijke weg is om radio zend amateur te worden. en als je echt wilt zal je toch dergelijke kennis moeten opdoen.
(ik ben nog niet begonnen...;-))

hallo

nog nooit van band breedte gehoort

onder de 1 gh is er gewoon weg niet genoeg bandbreedte om beelden te versturen

en nu willen jullie nog meer over een reeds te smalle band gaan versturen

denken jullie nu echt dat die kerels die daar met duikbootjes van een paar miljoen euro's zitten te spelen da ook nie plezant zouden vinden om te hebben

of zijn die dan allemaal te stom om te helpen donderen
indie dat zo is
maken dat jullie gaan soliciteren voor de job van jullie leven
en poen scheppen met hopen

als ge maar een pintje van 25 cl hebt dan kun je er geen ton van 200 liter in kappen he simpel als kou pap eten.

ik ga niet meer antwoorden want dat is hopeloos
aan het worden hier

raf

Hmmm, Matthijs maakt me even een opmerking die me tot nadenken stemde.

2. Lagere frequenties kunnen dit wel (bewijs is je zender voor besturing van de boot), echter zijn deze niet geschikt voor het verzenden van videobeelden.

Op welke frequentie werkt de besturing voor een duikboot? 27 MHz of 35 MHz? Vanuit 35 MHz is het een kleine stap naar 47 MHz (kanaal 1 van een normale televisie). Vroeger :D waren er zat schema's te vinden van televisiezenders op deze frequentie, waarschijnlijk is hier nog wel aan te komen via Google. De ontvanger kan dan een simpele normale televisie zijn met een goede antenne. Illegaal is het allemaal wel.

Als het al zou werken op 47 MHz (RAF's bericht doet vermoeden van niet) zijn er nog een hoop problemen die om de hoek komen kijken; Goed bouwen + afregelen van de zender, lange antenne (3 meter) + afregelen antenne, diverse apparatuur, kostenplaatje + kans op mislukking.

Gr.

Erik

@Eric1234,
in Keulen, het Mecca van de modelduikboot bouw zijn Olaf, Norbert, Helmut, Stefan, Niels, Heinrich, Kristian, Uwe en zo kan ik nog wel een tijd doorgaan met camera's in duikboten bezig geweest.
Bij deze heren zitten ingenieurs elektronica en nog hoger.
Met draadloos zenden, en dit werkte met de antenne boven water.
Als er ook maar iets water over de antenne kwam was het beeld meteen weg.
Ze hebben van al geprobeert, in buitenwater en zwembaden.
Rusultaat, negatief.
Je weet toch ook wel dat het video signaal gewoon verstrooid wordt door het water en dan er niks meer te ontvangen is.
Met de duikboot kun je ongeveer, afhankelijk van de water kwaliteit tot
7 á 8 m signaal ontvangen.
In zwembaden tegen woordig nog tot ongeveer 50 cm vaak.
Dit komt omdat de baden met chloor én zout gereinigd worden.
En dan is ons signaal ook weg door het zout.
Het beeld signaal is meteen weg als er water over de antenne gaat.
Het is jammer maar beeld van onder water naar een monitor zenden gaat jammer genoeg niet.

Ik heb met mijn boten gevaren op de 27, 30, 40 en 41 mhz, de 35 mhz is voor vliegtuigen.
Op welke frequentie werkt de besturing voor een duikboot? 27 MHz of 35 MHz? Vanuit 35 MHz is het een kleine stap naar 47 MHz

En Raf heeft gelijk met zijn bericht.
Als het al zou werken op 47 MHz (RAF's bericht doet vermoeden van niet) zijn er nog een hoop problemen die om de hoek komen kijken; Goed bouwen + afregelen van de zender, lange antenne (3 meter) + afregelen antenne, diverse apparatuur, kostenplaatje + kans op mislukking.

Besteed je energie aan het varend maken van je boot dat is vaak al moeilijk genoeg.

Hein

hallo

hier de vhf frequentie lijst van belgië

eerste kolom het kanaal tweede /derde de frequentie

55 744 752
56 752 760
57 760 766
58 766 774
59 774 782
60 782 790
61 790 798
62 798 806
63 806 814
64 814 822
65 822 830
66 830 838
67 838 846
68 846 854
69 854 862
70 862 870

de reden is dat er 7 tot 8 mh verschil kan zitten van uitzenden tot ontvangen

k_014_01.gif

hier een draag golf wel voor kleuren beeld
het zwart wit heb ik niet zo direkt kunnen vinden
het is ook al zoalang geleden dat ik deze materie heb gebruikt

het grote deel van jullie weten zelfs niet hoe een beeld in een camera wordt opgebouwd en op een scherm wordt weer gegeven laat staan hoe de draag golf wordt opgebouwd

zelfs niet van de zender die ze tijdens hun hobbby in hun handen hebben

lager als 547 Mh kan je niet gaan
dan moet je zelfs het geluid laten vallen en je lead in wordt dan wel kort dus flikkeringen op je scherm (in het nederlands sneeuw)

ga je lager dan 547 is er gewoon geen plaats meer voor een heel beeld

zie schema hier boven

je kan niet stukjes beeld verzenden het moet in een keer

en hein heeft gewoon gelijk
de genoemde mensen hebben samen zoveel kennis dan alle modelbouwers in belgië en nederland tesamen denk ik

groeten raf

en toch is er een manier om het te doen mits beperkingen hahahaha

denk maar aan een dolfijn (zoogdier geen vis)

Raf,

Het tabelletje wat je neertypt is de frequentielijst van de UHF-band. Ik begrijp dat je uit Belgie komt, maar in Nederland kennen we ook een VHF-band voor televisie. Die VHF-band loopt van 47 MHz tot 68 MHz. Leuke overzichtjes zijn te vinden op http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Spect.html

Jij zegt dat je niet lager kan gaan dan 547 MHz, dat is dus niet waar! Nederlandse tv-zenders zenden ook uit in het gebied van 47-68 MHz, alle (Nederlandse?) televisies kunnen deze frequentieband ontvangen.

Heb jij in het verleden geexperimenteerd op de UHF of de VHF-band?

Gr.

Erik

hallo erik

op de vhf hebben we gexperimenteerd met matig succes
als je goed (beter ) naar de frequentie foto kijkt zie je dat boven de VHF en onder de UHF band staat afgebeeld

de vhf heeft 1 Mhz minder in de lead out
de geluids draag golf is iets kleiner

daardoor is de UHF 1 Mhz langer dan de Vhf

lager dan de vhf kan je niet gaan met beeld
het enige dat je kan doen is het geluid weg laten dan spaar je nog 0.25 Mhz maar dat is it minder kan je perbeeld hiet gaan
6.75 Mhz is het kleinste dat je kan gaan

en dan zit je met een chutter van 25 per sec en dan kom je uit op pakweg 337 Mhz
op deze frequentie heb je beeld maar daar is dan ook alles mee gezegd.

die 25 per sec zijn er normaal 50 daardoor kom ik aan de 337.5 Mhz
maar die andere 25 heb je nodig om de ccd van de camera die het eigenlijke opname ellement is te ontladen
dus die 25 verlies je aan beeld kwaliteit.

maar zoals gezegd is het jaren geleden en heb ik veel van de toen gewonnen info verloren (kan niet alles onthouden)en de aantekeningen zijn toen zeker verloren gegaan en onder de mensen die er toen aan hebben gewerkt verdeeld
daar iedereen nog andere experimenten wilde doen met de toen gebouwde modulle.

het was toen niet allemaal goed koop om zulks alleen te doen

maar zoek eens naar de reden van de 2.4 Ghz dat ze deze zendertjes bouwen

je kan toch nog wel allemaal tellen
1+1 = nogaltijd 2
een ccd van 256 op 256 elementen heeft hoeveel beeld puntjes ????
en elk puntje duurt 6.75 Mhz om info te verzenden

begin daar eens aan te rekenen en dan kom je heel dicht tot een bepaalde oplossing.

groeten raf

Raf,

Volgens mij zitten we niet helemaal op dezelfde golflengte. Mij lijkt het theoretisch wel mogelijk om beelden te verzenden op een lage frequentie.

Praktisch komen er teveel problemen om de hoek kijken waarvoor ik helaas de kennis niet in huis heb.

Gr.

Erik

Back