portablefishfinder/cameras

hallo

ik denk dan inderdaad dat gij op een andere golflengte zit wat beeld verwerking betreft

reken het gewoon uit
een ccd telt 256 op 256 matric cellen
deze worden 1 voor 1 uitgelezen
na een read cyclus word de ccd gereset wat evenveel tijd inneemt als het uitlezen
dat is de shutter tijd (sommige camera's kun je die iets wijzigen ) dit op een herhalings frequentie van 50 Hz

reken het uit
heeft niks met praktijk te maken gewoon tellen
zoeiets krijg je in de lagere school

het gaat er gewoon niet in er is in een lagere frequentie gewoon weg geen plaast genoeg

ge krijgt geen 10 flesjes bier tegelijk in een gelas van 25 cl
zowel gij als ik krijgen dat niet voor elkaar

nu hou ik echt op want nu begint het te gek te worden
als je het nu nog niet begrijpt ja loop dan gewoon verder

en anders bewijs het dan maar eens
ik heb mijn deel gedaan om te bewijzen dat nie kan
kom met bewijzen op tafel dat je een volledige syclus van 256 op 256 matric ccd element samen kunt persen in een draag golf lager dan 337.5 Mhz

of rijkt je kennis niet verder dan gewoon te schrijven van ik denk dat wel gaat

vloila de uitdaging licht bewijs het

groeten raf

raalst zei:
Ik heb het niet over live video, maar over
eens per zoveel seconden (minuten) een
fotootje over de lijn duwen.

Zoek maar eens op: slow scan video
Hoe lager de frequentie: hoe groter het bereik en gelijk des te "slower" de scan.
Het is reeds gedaan vanuit een enkelle honderden meters diepe grot op een frequentie van ca 87KHz (0,087MHz)

Of je er veel aan hebt is wat anders, maar het kan.

Raf,

Ga eens kijken in het menu van een moderne televisie; In dit menu kun je altijd handmatig zenders zoeken. Vaak kun je de weergave overschakelen tussen kanalen/frequenties. De laagste frequentie die een normale televisie kan ontvangen is 48 MHz! Het tweede bewijs van mijn stelling heb ik al laten zien in een eerder bericht, check de link op; http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Spect.html

Het verhaal wat jij neerschrijft over het verzenden van 256x256 beeldpuntjes klopt niet. De televisie zoals wij die thuis kennen stamt uit het analoge tijdperk. De draaggolf van een zender werd/word AM of FM gemoduleerd. Hoe televisiezenders exact werken kan ik je niet vertellen, maar het komt in ieder geval overeen met radio zoals we die thuis kennen.

Stel, de zender zend een signaal (draaggolf) uit op 100MHz en je wilt een (hoorbaar) geluid laten horen van 1 kHz. Je moet dus het signaal van 1 kHz toevoegen aan de draaggolf van 100MHz.
Bij AM (Amplitude Modulatie) blijft de zender een sinus-signaal doorgeven van 100MHz, de hoogte (amplitude) van de sinus zal gaan varieren.
Bij FM (Frequentie Modulatie) gaat de zender simpel het 1kHz signaal toevoegen aan de 100MHz draaggolf. De zender gaat dan uitzenden op een frequentie van 100,001 MHz. Als de discjockey hoger gaat praten (bijv. 2 kHz) dan gaat de zender uitzenden op een frequentie van 100,002 MHz.
Bij beide methoden word aan de ontvangerkant de draaggolf weggefilterd van het signaal, zodat alleen het signaal overblijft. Dit verhaal geld ook voor de servopulsjes die we met de RC-zender verzenden. En dit verhaal zou ook gelden als je 256x256 beeldpuntjes wil verzenden.

k_014_01.gif

Als ik nu naar dat tekeningetje kijk wat je eerder gepost hebt dan begrijp ik daaruit dat het televisie-signaal is opgebouwd uit 3 draaggolven (beeld, kleur,geluid) die FM zijn gemoduleerd binnen een bandbreedte van 7 MHz.
Stel, we stemmen de televisie af zender op 48MHz. 1 draagolf (beeld) word eigenlijk uitgezonden op 49,125 MHz en varieert tussen 49,0 MHz en 49,250 MHz. De tweede draaggolf (kleur) word eigenlijk uitgezonden op 48 + 1,25 + 4,43MHz = 53,555 MHz, deze draaggolf varieert ook weer tussen bepaalde grenzen. Idem voor draagolf geluid.

De tegenspraak hier liet me toch niet los en terwijl ik zojuist onder de douche stond bedacht ik nog de volgende 2 dingen;

1) Ik neem de stelling in dat als zenden naar de duikboot mogelijk is, dat retour zenden op ongeveer dezelfde frequentie ook mogelijk moet zijn.

2) De proef is wonderbaarlijk simpel; Laat de duikboot op de kant staan en gooi de zender in het water! Natuurlijk wel in een WTC. Ga nu experimenteren met dieptes en afstanden. Ga ook experimenteren met de antenne in/uit de WTC. Als dit acceptabel zou verlopen op 40 MHz, dan zou een iets sterkere zender op 48 MHz ook moeten werken.
(Televisiezenders voor deze frequenties zijn door hobbyisten relatief eenvoudig + goedkoop te maken).

Gr.

Erik

hallo erik

proef in 88 reeds gedaan en zonder succes
het was een 27 Mhz robbe zendertje 2 kanaals
dat in een plastiek zak was gestoken en toegelast

resultaat geen ontvangst
het klinkt onlogische want normaal zou het dus wel moeten kunnen
maar zenden en ontvangen zijn twee verschillende zaken

al de banden op je link onder de vhf worden gebruikt voor geluids overdracht
en inderdaad de 30 Mhz staat er bij maar of daar tv signaal kan over verstuurd worden ?????????

ik ga eens terug in mijn boeken en aantekeningen snuffelen
zoals ik reeds zei het is meer dan 20 jaar geleden
groeten raf

Raf,

Een heel gedetailleerd overzicht van frequentie-indelingen (best interessant);
http://www.bipt.be/Telecoms/gestfreq/planfreq/Table_N.html

En het uittreksel van de pagina;
47-68 MHz --LANDMOBIEL/OMROEP--Analoge aardse TV/Militaire landsystemen/Amateur

Artikel over communicatie met duikboten, hier word over frequenties gepraat van 3 tot 30 Hz!;
http://nl.wikipedia.org/wiki/ELF_(radiospectrum)

En copy/paste van wikipedia;
SLF of Super Low Frequency wordt de frequentieband aangeduid tussen 30 Hz en 300 Hz.

De radiodiensten Saguine (VS) op 76 Hz en ZEVS (Rusland) op 82 Hz werken in dit bereik, dat vaak foutief Extremely Low Frequency (ELF) genoemd wordt. Ze bieden beide communicatiediensten aan voor duikboten op grote diepte.

Uit een paar andere artikeltjes blijkt dat alle communicatie met 1:1 duikboten onderwater eenrichtingsverkeer is met een zeer lage datasnelheid. Wil de duikboot terugzenden of veel data ontvangen dan komt de 1:1 duikboot met de antenne boven water.

Nog een plaatje over FM en AM;

fmamgolf.gif

En de complete link met betere uitleg over AM en FM;
http://www.ham-radio.nl/modulatie.htm

Nu even :ontopic:

Als je de door mij voorgestelde proef reeds gedaan hebt en mislukt is dan houd ik NU verder mijn mond hierover dicht, elke verdere discussie is dus zinloos. Een boei of een vaste verbinding is dus de enige (door hobbyist haalbare) mogelijkheid.

Gr.

Erik

hoi erik,
er zijn erg veel dingen die theoretisch mogelijk zijn, maar praktisch niet.
als jij er van overtuigd bent dat het gaat werken, ga je het toch proberen?
dit is namelijk de snelste manier dat je er zelf achter komt.
zelf kan ik natuurlijk niet beredeneren of het waar is, daar weet ik te weinig van. maar ik neem aan dat wat je wil niet mogelijk is, omdat als het wel zo zou zijn, er al heeeeeeel veel mensen voor jouw dat hadden uitgevonden.
maarja, is mijn mening erover. Het is net als wat raf tegen mij zei, zorg eerst dat je onderzeeer prima werkt, dat lijkt mij al moeilijk genoeg. Maar ik houd je niet tegen, sterker nog, als je het vind is het alleen maar makkelijker voor alle onderzeeerfanaten hier.

vriendelijke groeten Rik

hallo erik

het zak experiment heeft nog geen door gang kunnen vinden
wegens moeten werken

am/ fm modulatie wordt toegepast voor spraak en niet voor video

de laagste frequentie die je laat zien is inderdaad in de 47/68 mhz maar dat is een miltiaire frequentie en daar vind je normaal geen zenders op (in de handel)

dan de freqentie van 174 tot 223 deze zit dicht tegen de 337 die ik voorstelde maar nog steeds er ver vanaf

het kan zijn dat met de huidige technieken deze freqentie wel gehaald wordt
de techniek veranderd nogal veel in 20 + jaar

en dan zie je dat de profesionele tv toch nog een stukje hoger zit

een zender op 47 mhz ik zou hem wel eens willen zien
+ natuurlijk ook de ontvanger
en dan de qualiteit van het over gebrachte signaal
want beeld en beeld is twee

als ik de tijd vind dan zoek ik de gegevens eens terug bij elkaar
maar veel van de onderdelen zullen al wel niet meer te verkrijgen zijn
wel moesten de spoelen zelf wikkelen nu programeer je ze

groeten raf die nog steeds niet overtuigd is hahahaha

Hoi Erik1234
het forum draait wel weer lekker he....

Raf heeft gelijk met zijn uitspraak,
groeten raf die nog steeds niet overtuigd is hahahaha

En Erik, als ik jou was nam eens wat vakantie en maakte een prototype van de zender die IN een modelduikboot past.
Inclusief voeding.
Als het werkt hoef jij niet meer te werken.
Dan wordt je rijk van de verkoop van die zenders over de hele wereld.

Hein

@Hein,

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe rijk je ermee wordt. Ik ben er wel van overtuigd dat wanneer er genoeg geld tegenaan wordt gegooid het mogelijk moet zijn om een videobeeld op een of andere manier uit 1 meter water en 100 meter lucht te krijgen (laser, ultrasoon, laag frequent gemoduleerd, optische, enz.).

Als we mensen naar mars kunnen sturen dat lukt bovenstaande zeker (wordt natuurlijk anders als we over tiuentallen meters water en kilometers lucht praten). Echter is het de vraag of bovenstaande voor de gemiddelde modelbouwer een optie is. Ik denk van niet en ben het dus van harte met Raf en jou eens.

Groetjes:

Mathijs

hoi hein

ne kan nog beter
dan hoeft hij niets meer te doen en laat chinezen die zenders ontvangers bouwen

waarom denk je dat een duiboot zo weinig last heeft van storingen
bedoel echte zender /ontvanger storingen tot op een bepaalde diepte

omdat water al de kleine storinkjes waar andere last van hebben weg filtert

groeten raf

We zitten lekker door elkaar heen te kletsen. Terwijl ik mijn reactie nog aan het typen was weer 4 nieuwe reactie.
Hier nogmaals mijn reactie die ook op de vorige pagina te zien is;

Raf,

Een heel gedetailleerd overzicht van frequentie-indelingen (best interessant);
http://www.bipt.be/Telecoms/gestfreq/planfreq/Table_N.html

En het uittreksel van de pagina;
47-68 MHz --LANDMOBIEL/OMROEP--Analoge aardse TV/Militaire landsystemen/Amateur

Artikel over communicatie met duikboten, hier word over frequenties gepraat van 3 tot 30 Hz!;
http://nl.wikipedia.org/wiki/ELF_(radiospectrum)

En copy/paste van wikipedia;
SLF of Super Low Frequency wordt de frequentieband aangeduid tussen 30 Hz en 300 Hz.

De radiodiensten Saguine (VS) op 76 Hz en ZEVS (Rusland) op 82 Hz werken in dit bereik, dat vaak foutief Extremely Low Frequency (ELF) genoemd wordt. Ze bieden beide communicatiediensten aan voor duikboten op grote diepte.

Uit een paar andere artikeltjes blijkt dat alle communicatie met 1:1 duikboten onderwater eenrichtingsverkeer is met een zeer lage datasnelheid. Wil de duikboot terugzenden of veel data ontvangen dan komt de 1:1 duikboot met de antenne boven water.

Nog een plaatje over FM en AM;

fmamgolf.gif

En de complete link met betere uitleg over AM en FM;
http://www.ham-radio.nl/modulatie.htm

Nu even :ontopic:

Als je de door mij voorgestelde proef reeds gedaan hebt en mislukt is dan houd ik NU verder mijn mond hierover dicht, elke verdere discussie is dus zinloos. Een boei of een vaste verbinding is dus de enige (door hobbyist haalbare) mogelijkheid.

raf zei:
het zak experiment heeft nog geen door gang kunnen vinden
wegens moeten werken

Heb je dat experiment nu wel of niet gedaan??

raf zei:
am/ fm modulatie wordt toegepast voor spraak en niet voor video

Ook voor video (welles-nietes-welles :D )

raf zei:
de laagste frequentie die je laat zien is inderdaad in de 47/68 mhz maar dat is een miltiaire frequentie en daar vind je normaal geen zenders op (in de handel)
een zender op 47 mhz ik zou hem wel eens willen zien
+ natuurlijk ook de ontvanger

Die zender voor 48 MHz is door een hobbyist makkelijk zelf te bouwen, in het verleden tientallen zenders zelf gebouwd voor 100 MHz. Tegenwoordig is diie hobby niet meer populair een schema vinden word moeilijk. Die ontvanger staat gewoon thuis bij je in de woonkamer nl. de televisie! Meer bewijs dan dit plaatje (net gemaakt) kan ik je niet geven;

P1010024a.JPG

Het is een tellertje wat erg snel loopt, ik was net te laat om 48 MHz te knippen.

Gr.

Erik

hallo

het is toch duidelijk dat als ik schrijf

het zak experiment heeft nog geen doorgang kunnen vinden wegens moeten werken werken

dat daar mee bedoelt wordt dat ik nog geen tiojd heb gehad om het experiment te doen daar ik aan het werk ben

werk is zoiets wat je moet doen om aan voldoende geld te geraken om je hobby te kkunnen uitoefenen en experimenten te doen die eigenlijk toch tot niets gaan leiden

groeten raf

Raf,

Uit een eerder bericht van je maakte ik op dat je het experiment al 20 jaar geleden had gedaan, vandaar de vraag.

A.s. weekeinde ga ik naar de jachthaven om m'n 1:1 plezierbootje winterklaar te maken. Dan neem ik meteen m'n 40MHz AM zender + autootje mee om het experiment te doen. Ik zal bewijsfoto's maken. Wie A zegt moet ook B zeggen. Nu maar hopen dat de zak voldoende waterdicht is....

Tsja, met dat werken worstel ik ook dagelijks. Het gaat vreselijk ten koste van de hobby's.

Gr.

Erik

hallo

ja en wij gaan nieuwe modellen lanceren dus extra veel leren en kijken hoe die pruisen de zaak in elkaar hebben gezet

ik denk dat we allemaal een laptop gaan krijgen want als die mannen van de launche er bij zijn ja wadde die pluggen die wagens vol met kabeltjes

niet normaal
als da kapot gaat onder wegen dan staat dat ook meteen stil en beweegt geen meter meer
en we hebben in marche en flemalle tentoonstelling dit weekeinde dus druk met organiseren

groeten

Heren sceptici,

Het beloofde experiment heeft nog geen doorgang kunnen vinden vanwege huiselijke verplichtingen en een erg gezellige :D :celebrate: :proost: :proost: :proost: :Fade-color :sleeping: :hammer: zaterdagavond.

Zelf ben ik er ook niet van overtuigd dat het experiment gaat lukken. Als het experiment slaagt betekent het wel dat videobeelden van beneden naar boven zenden moet lukken! In de tussentijd (na veel zoeken) wel een schema kunnen vinden van een videozender op frequentie 48 MHz, zie http://members.tripod.com/~petlibrary/rfmod.htm Het schema lijkt simpel, doeltreffend en na te bouwen door hobbyisten. Dit is enkel een oscillator, voor wat meer vermogen (= zeker nodig) zullen er nog 3 of 4 versterkertrappen achter gebouwd moeten worden.

Gr.

Erik

Hallo Hein,

Belofte maakt schuld, maar helaas heb ik a.s. weekeinde weer geen tijd om het experiment uit te voeren. Ik was dit nog steeds niet vergeten.

Gr.

Erik

halllo

en ik heb er geen interresse meer in ik ben nu druk bezig met mijn chihuahua hondjes
december komt er nog eentje bij wat het aantal op drie brengt

lekker rustig gaan wandelen met hun
en vooral gaan gezever

groeten raf

Back