Pou Du Ciel in depron

@Helitony: Ik heb er zo gauw geen foto's van of weet waar die beschikbaar zijn. Maar kom een keer bij de GMVC kijken, een grote kans dat Jan daar is (maar niet altijd met zijn Pou..)
Max.

Nou Bart, bij de GMVC vliegt Jan Houwer anders al tientallen jaren met een grote Pou HM-14 (RCM tekening) en een kleiner formaat HM-14 (??? tekening)
Huh... ik had het niet over modellen maar over 1:1... :D

Sorry Bart, filmpje nu pas bekeken.....:oops:
Maar om precies te zijn: de eerste Pou die gebouwd is door een Nederlander is de PH-EDO "Oeverpieper" van Edo Nagelgast, in 1935/36. Alleen heeft die nooit gevlogen........
Max.

Laatst bewerkt:
Een voorzichtig beginnetje is gemaakt met het snijden van de depron.
De romp is van 6 mm depron evenals de tussenschotjes.
In de staart onder en straks ook boven een driehoekje van triplex voor het bevestigen van de boutjes van het richtingsroer.
Alles schotjes zitten voorlopig nog los om de besturing makkelijker aan te kunnen brengen.
Helaas is het motortje nog niet binnen dus het motorschot kan nog niet gemaakt worden.
Het gaat de Turnigy TR 35-30B 1400kv Brushless Outrunner worden.
De servo's worden de Hextronik HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo's.
Wordt vervolgd.
Ton

007.jpg

008.jpg

P1090533.jpg

Een schroef eronder en hij kan varen!
P1090534.jpg

Hallo Harm,

Haak gerust aan met jou balsa uitvoering jij bent minimaal al zover gevorderd als ik.
Lijkt mij leuk om beide te zien opbouwen.
Alle info over de Pou bij elkaar in een draadje is gemakkelijker.
We zien het wel en succes.
Ton

Laatst bewerkt:
Wat kleine voorbereidingen gemaakt voor de in de romp.
Ik hou de mogelijkheid open om de achtervleugel ook bedienbaar te maken.
Dit komt doordat ik, in een contact met een collega bouwer in de USA, hij met zijn Pou slechte resultaten heeft.
Inmiddels heeft hij de achtervleugel ook bedienbaar gemaakt en wacht op beter weer voor de maiden daarvan.
Ik heb dan de keus om apart de voor- of achtervleugel te bedienen en evt. beide.
De hevel armpjes zijn van overtollige servo wieltjes.

Dit is voor bediening van de achtervleugel.
P1090547.jpg

Deze voor de voorvleugel.
P1090559.jpg

Ook een paar plaatjes met M2 bevestiging in de staart om de plaatjes van het richtingsroer te bevestigen.
P1090553.jpg

Het richtingsroer krijgt ook al vorm.
P1090557.jpg

P1090558.jpg

Wordt weer vervolgd

Gaat goed Ton :thumbsup:

een paar dingen die ik me herinner van de 1/4 schaal HM-14 bouw (bijna 30 jaar geleden!):

1. Let erop dat het punten waar de spandraden voor de vleugel bij elkaar komen in lijn liggen met het vleugeldraaipunt, zodat de vleugel om een (virtuele) rechte as draait. (Had je misschien ook al bedacht, maar het is makkelijk hier de fout in te gaan)

2. Hou rekening met ballast voorin. Ik had op mijn Carden Baynes Pou de radiator geïmiteerd met M10 stalen bouten met afgezaagde koppen, en ik moest nog ballast toevoegen. Maar dat was natuurlijk geen elektro, dus waren er geen zware accu's die mee moesten.

Groeten,
Max.

Het begin van de achtervleugel is gemaakt.
Uiteraard komen er nog ribben bij.
De S slag onder ga ik er niet in krijgen temeer omdat er nog een knik in zit.
Of dat de vliegkwaliteiten sterk beinvloed zullen we wel zien.
Deze onderplaat is van 6 mm en de bovenplaat wordt 3mm.
Voor het bevestigen van de aangrijppunten van het tuig en het verstevigen heb ik een strip koolstof van 0,5 x 10 mm in gelijmd.
Dit maakt de vleugel stijf genoeg.

P1090561.jpg

P1090563.jpg

Ik heb je PBtje gelezen Ton, maar Jan is niet zo van de email en het internet, dus ik weet niet of het wat wordt. Maar ik zal het hem vragen als ik hem zie.
Groeten,
Max.

jammer van die S slag in de vleugel was er al een klein beetje bang voor dat het niet zou lukken
hoop voor je dat de vlieg kwaliteit er goed om blijft
verder ziet het er goed uit ook het richtingroer
ben vandaag alleen bezig geweest de romp af te bouwen foto's volgen nog
succes

Ik heb je PBtje gelezen Ton, maar Jan is niet zo van de email en het internet, dus ik weet niet of het wat wordt. Maar ik zal het hem vragen als ik hem zie.
Groeten,
Max.

Max,

Mooi zo het gaat om een aantal vragen / weetjes
- 1e afstelling van de voorvleugel welke hoek t.o.v. welke lijn van de romp?
- maximale voorvleugel hoek naar boven en beneden?
- maximale roeruitslag, groot roer dus zal weinig zijn?
- last van de dodelijke duikvlucht bij een te grote landingshoek?
- welke motor en schroef gebruikt hij?
- hoeveel down- en side thrust t.o.v. welke lijn?
Als je hem dit zou willen vragen en misschien heeft hij nog meerdere tips.
Misschien wil jij een paar foto's van hem posten in dit draadje.
Alvast bedankt
Ton

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels een pdf van de British Pou ontvangen van een Fransman.
De bruikbaarheid van deze pdf moet je zelf bepalen.
Het is niet de originele tekening van Carstens (zie start draadje)
Je mag ook langs komen en een afdruk laten maken van mijn papieren versie. (2 tek)
Voor diegene die echt gaan bouwen heb ik nog meer info.
Ton

Zoals ik in het begin van het verslag al aangaf hou ik de mogelijkheid open om de achtervleugel ook bedienbaar te hebben.
Een collega bouwer Gus in de USA heeft een grote en een kleine Pou gebouwd en hij heeft slechte vlieg resultaten met de voorvleugel.
Hij heeft inmiddels beide toestellen omgebouwd met bediening van alleen de achtervleugel.

De kleine Pou Du Ciel een HM 14
Voorvleugel vast en achtervleugel bedienbaar. Maiden hiervan is goed gegaan.
DSCN4739.jpg

De grote Pou een Abbott Baynes versie van de HM 14 "The British Pou" . Bediening is ook aangepast (nog niet op foto) en de maiden volgt nog
DSCN4669.jpg

Ik weet niet hoe mijn Pou gaat vliegen en daarom was ik ook zo nieuwsgierig naar de clubgenoot van het forumlid Max die ook een Pou vliegt.
Hopelijk krijg ik daar ook nog info van.
Maar zoals gezegd ik hou beide aansturingen mogelijk nu kan ik er nog lekker bij straks gaat dat veel moeilijker en wordt het er niet fraaier op.
In tegenstelling tot het origineel wil ik geen opening in de bodem of voorkant.
Voor de sterkte hou ik onder alles dicht en moet het vanaf boven bereikbaar worden.

Zie hier de beide aansturingen, keuze tussen voor- en achtervleugel of zelfs beide.

Ook is de vering van de wielen te zien om de klappen van de harde landingen tegen te gaan.

Nu kunnen de tussenschotten worden gelijmd.
De vleugel draagschotten heb ik maar van triplex gemaakt voor de sterkte tenslotte word het frame van de vleugel er aan bevestigd.
De voorste moet er nog in maar die wacht op de motor.
Een handicap met depron is dat je het uitlubberen van doorvoeringen door de romp moet voorkomen.
Dit doe ik met dunne plaatjes makrolon.
Een dikkere variant gebruik ik voor het bevestigen van het richtingsroer.
Deze kan ik mooi bevestigen met M2 boutjes in de ingelijmde moertjes van de triplex plaatjes in de staart.

Ik gebruik zoveel mogelijk koolstof i.v.m. het gewicht.

Het begint al vorm te krijgen.

Wachten is nu op de motor en wat andere materialen.

De voorvleugel denk ik in 2 delen te maken zodat het vervoer makkelijker is.
Voor het bevestigen van de tuidraden moet ik eens gaan kijken bij de hengelsportzaak voor snelle clipsluitingen.
Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Weer wat vorderingen gemaakt.
De achter vleugelbevestigingen gelijmd en in de romp bevestigingen gemaakt.
P1090580.jpg

De vleugel kan nu gesloten worden met 3 mm depron.
P1090581.jpg

Zo komt hij er dus op te zitten en is dus beweegbaar.
P1090587.jpg

Een hap uit het richtingsroer.
P1090584.jpg

Passen en meten de rolletjes aangebracht en de servo's. (De foto vertekend iets.)
P1090582.jpg

Resultaat tot nu toe.
P1090585.jpg

Alles is los vast gemonteerd het moet er allemaal weer af kunnen om gemakkelijker te kunnen bespannen.
Op naar de volgende stappen.
Ben nog op zoek naar smalle wieltjes 4 mm dik en ca 1,5-2 cm hoog.
Wacht nog op de motor om de voorkant en de vleugelbevestiging af te kunnen maken.

De vleugel heb ik dicht gemaakt en geschuurd.
Hij is 72 gram geworden.
Ben benieuwd waar de balsa versie van Harm op uit komt.
Nu de voorvleugel nog.
P1090589.jpg

Back