Aangetrokken door de (vreemde) vormen van dit vliegtuig, de Pou Du ciel ben ik begonnen er een te bouwen in depron.
Ik dacht eerst hem helemaal af te bouwen en dan te posten in het forum, maar heb besloten hem nu al te posten
met de kans op opbouwende kritiek tijdens de bouw.
Een redelijk recht toe recht aan vliegtuig maar niet allerdaags.
Hij toont grote gelijkenissen met de Lazy Bee echter de Pou heeft 2 vleugels waarvan de voorste als hoogte roer bestuurbaar is.
Er zijn van de Pou Du Ciel diverse uitvoeringsvormen waarvan de meest oudste/ bekendste de HM 14 is.
Ook is er veel over de Pou Du Ciel te lezen maar weinig in RC uitvoering en helemaal niet in depron.
Bouwen met depron staat mij wel aan + dat het erg goedkoop is.
De bedoeling is dat hij bespannen wordt met HK folie.
Hiervoor heeft o.a. Bart al een proefje op depron voor mij gedaan.
Hoewel rood/wit fleuriger is hoort het niet bij dit oude model, de mijne wordt dus grijs met zwarte belettering.
Uiteindelijk zal er behoudens de welvingen in de vleugels weinig verschil te zien zijn denk ik tussen balsa en depron.
Ik heb behoorlijk moeten zoeken naar plannen voor de RC uitvoering en heb er 2 verschillende versies van kunnen opsporen.
Ik heb geen PDF plannen maar de tekeningen zijn te koop zie onderstaande links.
Het plan wat het meest gelijk is aan de HM 14 is hier te verkrijgen:
Plans 'Bul Concept' de L. Buissyne 5e van onder
fuse lage
wings
Een afgeleide daarvan is de Abbott Baynes uitvoering die hier te verkrijgen is:
Flying Models Magazine - Hobby Radio Control Aircraft
fuse lage
wings
Dit model is de versie die ik wil gaan bouwen en dan met een 120 cm span.
Ik heb gekozen voor deze uitvoering omdat men zegt dat deze beter vliegt en het is ook een makkelijkere oplossing voor een E motor.
De neus heeft ook meer ruimte voor de accu's ed.
Omdat er veel gewicht is achter het CG punt zal er dus weer compensatie moeten zijn in de neus.
Ik heb al een start gemaakt met het snijden van de depron en zal het vervolg hier posten.
Verwacht niet dat hij morgen al af er is niets verandelijker dan een plan.
Ton
Ik dacht eerst hem helemaal af te bouwen en dan te posten in het forum, maar heb besloten hem nu al te posten
met de kans op opbouwende kritiek tijdens de bouw.
Een redelijk recht toe recht aan vliegtuig maar niet allerdaags.
Hij toont grote gelijkenissen met de Lazy Bee echter de Pou heeft 2 vleugels waarvan de voorste als hoogte roer bestuurbaar is.
Er zijn van de Pou Du Ciel diverse uitvoeringsvormen waarvan de meest oudste/ bekendste de HM 14 is.
Ook is er veel over de Pou Du Ciel te lezen maar weinig in RC uitvoering en helemaal niet in depron.
Bouwen met depron staat mij wel aan + dat het erg goedkoop is.
De bedoeling is dat hij bespannen wordt met HK folie.
Hiervoor heeft o.a. Bart al een proefje op depron voor mij gedaan.
Hoewel rood/wit fleuriger is hoort het niet bij dit oude model, de mijne wordt dus grijs met zwarte belettering.
Uiteindelijk zal er behoudens de welvingen in de vleugels weinig verschil te zien zijn denk ik tussen balsa en depron.
Ik heb behoorlijk moeten zoeken naar plannen voor de RC uitvoering en heb er 2 verschillende versies van kunnen opsporen.
Ik heb geen PDF plannen maar de tekeningen zijn te koop zie onderstaande links.
Het plan wat het meest gelijk is aan de HM 14 is hier te verkrijgen:
Plans 'Bul Concept' de L. Buissyne 5e van onder

fuse lage

wings

Een afgeleide daarvan is de Abbott Baynes uitvoering die hier te verkrijgen is:
Flying Models Magazine - Hobby Radio Control Aircraft

fuse lage

wings

Dit model is de versie die ik wil gaan bouwen en dan met een 120 cm span.
Ik heb gekozen voor deze uitvoering omdat men zegt dat deze beter vliegt en het is ook een makkelijkere oplossing voor een E motor.
De neus heeft ook meer ruimte voor de accu's ed.
Omdat er veel gewicht is achter het CG punt zal er dus weer compensatie moeten zijn in de neus.
Ik heb al een start gemaakt met het snijden van de depron en zal het vervolg hier posten.
Verwacht niet dat hij morgen al af er is niets verandelijker dan een plan.
Ton