power output KONTRONIK KIRA 600-30 geared

Heb bij diverse prop calculators bekeken welke prop ik moet bij bestelen bij mijn Kontronik KIRA 600-30 met 6.7 vertraging.
Het Advies van kontronik is een RFM 16x16 maar wil voor het begin minder power output dus een kleinere prop.
Bij 2 gechecked wat de output is bij een prop van 15x13 hier komen echter bij verschillende calculators ook verschillend output uit een verschil van meer dan 100 watt.
Bij grotere props wordt het verschil nog groter zelfs 200 watt.

Mijn vraag is dus wie heeft dezelfde motor (veel gebruikt in F5b) en welke prop etc setup heb je en wat is het WERKELIJKE gemeten vermogen output

Nu weet ik wel dat als je al een andere LIPO of ESC gebruikt dat de resultaten ook anders worden maar probeer zo goed mogelijk van tevoren te weten welke output zodat ik niet meerdere props hoef te bestelen.

De 2 voorbeelden hieronder hierbij zijn bij beide dezelfde LIPO, ESC etc ingevoerd

Als ik het gemiddelde neem van beide kom ik uit op 700 watt, dit is de power output waar ik eigenlijk naar opzoek ben maar wat is de praktijk uitkomst ????

kira%20600%202015.jpg

kira%20600%202014(2).jpg

Daar het gaat om een motor welke bij hotliners wordt gebruikt heb ik deze posting maar hier geplaatst

Laatst bewerkt:
Ik werk veel met deze Electric Motor Calculator

Als ik de gegevens allemaal invul kom ik ook op 2 verschillende waardes uit. Als ik invul zoals jij dat gedaan hebt bij die calculator van eflight.ch kom ik uit op vergelijkbare waardes. Echter vul ik in dat ik de NeuEnergy cellen gebruik dan kom ik bijna precies uit op de gegevens van drive calculator. En als ik het zo zie kun je bij drive calculator niet zelf het merk cellen kiezen maar nemen ze een bepaalde waarde van een merk of zo.

ps, bij ezcalc zit die kira motor er niet in, je moet dan kiezen voor custom en zelf de waardes invoeren.

Hallo Guus,

De enige redelijk betrouwbare calculator is motorcalc, die zit er niet veel naast.
Je eindvermogen is nogal afhankelijk van je accu.
Bij 4S kan het zo'n 1.6 volt verschil zijn tussen de merken en dat maal 100 Ampere is 160 watt.
Dan hebben we ook gemerkt dat het ene merk prop het wel doet en de andere niet.
RFM, Aeronaut, Graupner.
De ene maat van het ene merk is beter dan de andere.
Graupner 15x13 deed het bijvoorbeeld beter dan een 15x13 van Aeronaut.
Dus het is een lastige materie.
Beste is even wat propjes lenen en dan testen en loggen.
Ik heb denk ik nog wel een Aeronaut 15x13 en ik heb nog een RFM 16x16 smal.
En ik denk dat Gerben ook nog wel wat maten heeft liggen.
Ik heb voor mijn Hawk met Axi motor nog een normale 16x16 besteld en een 17x13.
Heb je hem af voor de 19e?

Bedenk opeens, zet even een berichtje neer op RC-network, daar krijg je vast en zeker wat logdata van die aandrijving.
Maar het zal wel allemaal het maximale vermogen zijn.

Grts Gert-Jan

Laatst bewerkt:
Kira 600

Ben ook wel benieuwd welk vermogens te verwachten vallen bij een gegeven prop.

groeten
Val

leistungsdiagramm_kira.jpg

Op RC-Network is het een en ander over de Kira 600-30 te vinden.
Had een directe link. Die werkt niet meer.

Laatst bewerkt:
genoeg gegevens om dit motortje te sparen, maar waar ligt de grens als je wat verder wil gaan, heeft daar iemand ervaring mee,of ergens zien staan?

een beetje theorie:volgens de tabel kan je meer vermogen vragen naarmate het toerental stijgt, de meesten gebruiken nu een veilige 4cellen 14volt, kom je aan 42000rpm bij 5 cellen kom je nog maar aan 52500rpm. interressant is wat bij 6 cellen? okee je zit dan boven het max toerental. Maar wat is het toerental ook van een prop die even op springt optoert en bijna gelijk weer uit mag.
In Dortmund zei een verkoper van Kontronik me dat de combinatie KIRA300 en JIVE 100+ bij f5b gebruik, 250A, 90000rpm mogelijk maakt :rolleyes:
In ieder geval vind ik het een betaalbare combinatie voor die 400€ die ik gegeven heb.

Wat ik gehoord heb vandaag,word er gevlogen met 350Amps bij 4cellen.:mad:

52000 rpm lijkt mij voor een Kontronik wel genoeg.
Als je dan een rak invliegt en de motor optoert heb je misschien nog een beetje over, denk dat de max op 60000 zit.
Ik weet van Plettenberg dat ze niet hoger gaan dan 70000 rpm.
En die vermogens van 350A worden volgens mij alleen maar met Plettenbergen en Neu gehaald.
Denk dat een Kontronik dan al licht te smeulen.
Ik zou rekenen met iets van 2500-3000 Watt.

Beste methode om testen is 2 motoren kopen.... 1 oproken en dan een tikkie terug ;-)

GJ

Logerdata van de Kira 600/30 gear 6,7/1 prop RF16x16 small en Jive 100LV

Tijdens de inschakeling zit de stroom op 100A piek met een 5S 3200VX

full
(kan je grotere foto's plaatsen als je vriend word van het forum of moet je ze daarvoor elders hosten? als iemand ze in detail wil zien kan ik deze ook doormailen.)

Bij de 2de vlucht waarvan ik geen data heb, heb ik het probleem voorgehad dat de motor niet meer wilde starten en in vrijloop draaide, De ontvangstspanning functioneerde normaal(divergentie van 0,12V gezien)

Bij het af en terug aanleggen functioneerde alles terug.
In stand heb ik hem toen eens laten draaien op 6s wat 160 Amp piek heeft.
full

de jive regelaars hebben nogal wat beveiligings featers waardoor hij bij het minste uitschakeld.
Zo had ik al direct een fout dat de weerstand van de motor te gering was in mode1 vanaf 5s. Bij 4s werkt het wel.
In mode 5 - f5b kan ik wel tot 6s. Verder heeft hij een uitschakeling bij deellast wanneer je langer dan 6seconde gas heeft.
Nu heb ik altijd aan/uit gevlogen van -100 naar+107 en toch schakelde hij niet meer in na de 4 de burst.
Ik heb een vermoeden dat er een ristrictie zit op het aantal seconden dat je gas mag geven in mode 5, maar daar staat niets over in de handleiding.
Het kan best dat ik bvb 6sec motor getrokken heb :sleepy:

Die 16X16 op 6s heeft wel veel lawaai bij de start, als je dat zo s'avonds probeert tussen de gebouwen :o:o

Val

Hieronder data van een 6s kira 15x16
Kamelot Loggerdaten, 6s, Kira 600 - RC-Network

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren.

Een Kontronik net als een Hacker (2polen motoren) kunnen kortstondig iets van 90.000-100.000 toeren hebben. Met 50.000-60.000 toeren zit je dus best aan de veilige kant. Dus dat zit wel goed.

Je kunt een 600-30 dus met 6S draaien en nog kleiner dan een RFM 14.5x14 zonder problemen. Met 5S of zelfs 4S hoef je dus helemaal geen zorgen te maken over het maximum toerental.

Kontronik Jazz FAI18 kan met 6S niet meer dan 200A hebben. Doe je net als ik 240A dan komt er op den lange duur rook uit.

De nieuwe Jive 100+ is niet beter in die zin heb ik me laten vertellen door Kontronik direct.

Er komt misschien een nieuwe Kontronik FAI regelaar binnenkort. Volgende week meer daar over van Kontronik.

Val, die setup met 6S en RFM 16x16 slim klint heel goed om mee F5B te vliegen het komende jaar voor jou. Dat zou ook die regelaar wel moeten trekken. Zo niet, dan even Kontronik opbellen.

Wat betreft 700W uit een dergelijke motor...... beetje zonde van het geld en gewicht. Dat kun je ook met een 480 motor en ook met een buitenloper zonder vertraging. Een RFM prop is dan ook wat overbodig, een versterkt plastic aeronaut is dan goed genoeg.

Jos

1700 a 2000 watt zit er nu in, maar dit is nog niet bevredigend. 6s is het doel.
Ik begin altijd voorzichtig en bouw dan op. De Gearbox bvb heb ik 10 minuten laten inlopen op 4s met een 11x6. Op die manier moeten de tandwielen op elkaar ingewerkt zijn en hangt het teveel aan vet waar het moet zitten. Dit om al direct oververhitting te vermijden.

Kontronic is gecontacteerd.

Val

10 minuten inlopen?!!! Hoop dat je motor dan niet te warm is geworden!

Daar naast is het naar mijn mening nogal onzin. Heb dat zelf nog nooit gedaan. Maar goed, wat weet ik.

Blijkbaar breken die kastjes bij grof geweld, daarom wil ik deze zo goed mogelijk voorbereiden. De motor kwam daar niet heet van hoor hoogstens 30°
Maar het kan, sommige motoren worden zelfs bij onbelast draaien al heet. en er zit ook nog een ventilator in bij mij.

of het zinvol is weet ik ook niet, maar ik kweek graag een beetje gevoel met wat ik doe.

Val

Hallo,
Ik heb in mijn hele F5 tijd nog nooit een brushles motor met reductie gerodeerd of dergelijke.
Het is verboden om een plettie, Kontronik, Neu of Hacker wedstrijdmotor onbelast te laten draaien.
Mijn laatste Neu motor waar de schroef is afgevlogen, zijn de magneten gewoon geexplodeerd.
omdat ik niet vlug genoeg was om de gas dicht te zetten.
Dit hebben we vroeger ook al gehad met kontronik tijdens een show vluchtje full throtle horizontaal.
Ik heb nu wel op al mijn regelaars een zeer kleine vertraging staan voor de aanloop.

grtz,
Luc

Als het niet nodig is zoveel te beter, maar een wagen wordt toch ook gerodeerd, en machines die ik gebruik of installeer krijgen meer rendement na een tijdje gebruik, (uit eigen en andermans ervaring).
Een brushless blijft niet oneindig in toeren gaan KV x Volt en je weet wat je ongeveer mag verwachten. daarom als ik 3000kv op 4s zou laat draaien zit ik nog onder het maximum opgegeven toerental. Jij bent in de regionen waar je prop een zodanige belasting vormt dat je motor net niet over toeren kan,(bij normaal vlieggedrag)

Dat aanlopen is hard, maar de rem vind ik mogelijks nog harder.daarnet heb ik eens mijn motor uitgebouwd om te zien of mijn spant niet gestresst is. En ook om die fout te vinden waarom de motor niet meer aansloeg in de vierde start.

Val

Val, heb je wel of niet de temperatuur gemeten tijdens het inlopen van jou motor?

Zo niet, dan vermoed ik dat je de magneten hebt gekookt.

Zelfs zonder prop wordt een BL motor met 50.000 toeren erg warm en al binnen een paar seconde. Laat staan enkele minuten lang.

Jos

die zijn zeker niet gekookt. zoals ik schreef heb ik hem laten draaien op 4s met een 11 X 6 stroom was laag, denk rond de 20-30A dit wil ik gerust herhalen als je dat wenst.:rolleyes:

Ik lees hier en daar dat de connectors het probleem kunnen veroorzaken wanneer deze beschadigd of vuil zijn. Dit zou spanningspieken induceren boven de 240A. en daar is de Jive op beveiligd :( met een shutdown. 2 met brandmerkjes zijn vervangen en morgen haal ik contactspray.

Val

Die brand merkjes komt van de vonk die je krijgt als je de accu aansluit. Je zult dit altijd hebben tenzij je een extra draad gebruikt met een klein weerstandje die je dan eerst aan sluit om de capacitors op te laden. Er is wel wat over te vinden hier en daar.

Echter van al de F5B piloten die ik ken, dat is, iedereen die op het 2008 WK was en daarnaast nog veel meer via RCG. Maakt 99,9% zich daar niet druk over.

Persoonlijk doe ik af en toe even met mijn vinger het roet van de stekker halen, eventueel schoonmaken met een beetje alcohol als ik de stekker op nieuw gebruik voor een ander doel. Soms gooi ik ze weg.

Die Jive regelaar had gewoon iets mis of er is een software probleem.

vonkjes leid ik af op de kop van de connectoren. maar ik had eigenlijk de + tegen de - tijdens een inschakeling, (wat ik niet graag toegeef :():) daarom waren er op elk een brandmerk, maar ook weer niet zo dramatich met een vijl heb er ik een van glad gemaakt en de andere was enkel op de kop ingebrand. daar deze spannen voor zot, had ik geen zin om ze eerst te vervangen, en heb ik nog eens gevlogen. toen viel de reg na 4x stijgen uit.
Nu na vervanging wil ik zo snel mogelijk testen of het terug zal voorkomen of goed loopt.

Ook heb ik de gaseindpunten verminderd(aux8 heeft een grotere servoweg dan de sticks) zodat deze onder de 2msec uitkomt en nu gelijk loopt als het gas op de knuppel. en de boel gereset op de nieuwe gascurve.

val

Back