PPM signaal hoe zit het nou echt?

Iets trager en / of minder resolutie. Dat zou voor verlichting oid helemaal niet erg zijn. 8 schakel kanalen zouden zonder problemen moeten kunnen worden overgestuurd, compleet feilloos :)

ik had vandaag een multiswitch 16 set met memory decoder van robbe om te testen echter kregen we het systeem totaal niet online ook niet op de 40mhz band..

dus toch maar wachten op de multiprop set dan...

Ik denk dat de "moeilijke-multiswitchen" stuk lopen op het error-correctie systeem van Futaba ... buiten een checksum en/of pariteitsbit wordt ook gecheckt of de verandering in de waarde (de stick-beweging dus) binnen een voorspelde waarde ligt ... maar wat gebeurt er als de waarde groter is dan de voorspelde ... hoe Futaba het echt doet weet ik niet, en Futaba zal het mij ook niet snel vertellen, maar als ik het zou moeten programmeren zou ik het als volgt oplossen ... als de beweging sneller is dan mijn voorspelling, dan houdt ik de voorspelling aan en bereken een nieuwe voorspelling, blijkt bij het volgende frame de waarde nog steeds te hoog dan maak ik weer slechts de door mij berekende stap, en dit herhaal ik net zo lang tot ik weer gelijk loop ... voor servo's zal dat nauwelijks merkbare verschillen geven Futaba stuurt 260 frames per seconde en zelfs de snelste servo doet er nog altijd 1/10 sec (=26 frames = +5 PPM "frames/servo-pulsen") over om van uiterst links naar uiterst rechts te komen ... maar multiswitchen zijn niet blij met deze "gefantaseerde" tussenstapjes ...

Dat zou ook nog best eens kunnen. Zorgt wel voor een soepele servo regeling maar dempt ook het sturen iets. Juist bij 2.4g zeggen mensen dat het sneller en precieser reageert. Nu zal 1 tussenstap ook niet te merken zijn op een servo.....

...Juist bij 2.4g zeggen mensen dat het sneller en precieser reageert. Nu zal 1 tussenstap ook niet te merken zijn op een servo.....

Als het systeem/de ontvanger en van uit gaat dat van uiterst links naar uiterst rechts altijd in 25 2.4GHz frames moet gebeuren, dan merkt daar geen servo iets van, de pulsverandering blijft altijd nog boven de fysiek maximale snelheid liggen van de servo ...

Bij het pcm-G3 systeem wordt inderdaad gewerkt met voorspelde afwijkingen t.o.v. de vorige waarde en wordt ook alleen de verschilwaarde verzonden. Zoiets dempt de werking niet echt omdat er wordt uitgegaan van je eigen fysieke mogelijkheden. Je kunt bijv. onmogelijk je knuppel van vol links naar vol rechts bewegen binnen 0,02 sec. Of dit bij 2,4GHz ook zo wordt gedaan, weet ik niet.

Als men wil gaan uittesten wat bij FASST de werking van multiswitches verstoort is dit uitsluitend om de eigen nieuwsgierigheid (en uiteraard ook de onze) te bevredigen. Er zijn namelijk geen FASST zenders, waar de huidige multiswitch modulen in passen. Het zou dus alleen nuttig zijn voor de TM-8 modulen, die in een FC18 of FC28 ondergebracht worden. Daarbij heb je vervolgens nog het probleem, dat de 7-kanaals ontvangers anders werken dan de 8-kanaals en hoger. Zelfs tussen de R607FS en de R617FS is er een software-verschil en ook de R6008FS is niet hetzelfde als de R6008HS. Nu kan het best zijn, dat deze verschillen geen invloed hebben op de werking van multiswitches, maar je zult toch al deze ontvangers moeten testen om dit zeker te weten. Ga er maar aan staan.

Als het systeem/de ontvanger en van uit gaat dat van uiterst links naar uiterst rechts altijd in 25 2.4GHz frames moet gebeuren, dan merkt daar geen servo iets van, de pulsverandering blijft altijd nog boven de fysiek maximale snelheid liggen van de servo ...

ja maar het gaat dus niet om de 2.4g frames maar om de ppm frames. Al zet je dat op papier en verstuur je het in 10 voud via de post dan nog zou een schakel moduul moeten werken als de servo signalen gelijk aan de ppm frames worden gegenereerd. Hoe het intern wordt verstuurd maakt niets uit.

Natuurlijk niet ... vanuit die 25 2.4GHz frames worden ca. 5 PPM frames afgeleid dus krijgt de multiswitch pas bij het 5e PPM frame de juiste informatie en maximaal 4x een "foute" waarde, vooropgesteld dat alle uitgangen synchroon lopen ...

ppm frames worden niet afgeleid maar aangevoerd vanuit de zender (moduul systeem zender) naar het 2.4g moduul. Zender levert +/- 50 ppm frames aan het 2.4g moduul. 2.4g zender levert +/- 50 pulsen naar een servo per sec. Het verschil in deze 2 snelheden zorgt voor extra (herhaalde) frames of gedropte frames. Hierdoort klopt de puls trein (op 1 kanaal) niet meer.

Alleen de zender levert veel meer dan 50 frames aan de zendermodule, als je Futaba mag geloven (en waarom ook niet) dan zijn alle 260 2,4GHz frames uniek en direct afgeleid van de knuppel en schakelaar instellingen rechtstreeks uit de zender ... pas in de ontvanger worden er compatibele 50Hz servo-pulsen van gemaakt ...

Een zender die normaal ppm levert niet. Als een 35Mhz moduul ook moet werken krijg je een 20sec frame, dus 50x per sec. Dat er 260 2.4ghz frames zijn maakt niets uit, al zijn het er een paar duizend.

Bij het pcm-G3 systeem wordt inderdaad gewerkt met voorspelde afwijkingen t.o.v. de vorige waarde en wordt ook alleen de verschilwaarde verzonden.

Dat is dan een structurele fout in het ontwerp. Het is wel degelijk mogelijk een stick in 0,02 seconde te verplaatsen. Dat dat niet bijster zinvol is, omdat je servo dat toch niet bij kan houden, is dan even een ander verhaal.

Incrementeel updaten is op zichzelf niets mis mee, maar dat is in dit geval niet het issue, het issue is dat men waardes geheel weglaat op basis van een voorspelling, terwijl dat bij PCM, vanwege het checksum, helemaal niet nodig zou hoeven zijn.

Hoe dan ook, in het verhaal waar het nu om ging (schakelmodules en ombouw 35/40Mhz zenders naar 2.4) komt PCM niet voor.

Als men wil gaan uittesten wat bij FASST de werking van multiswitches verstoort is dit uitsluitend om de eigen nieuwsgierigheid (en uiteraard ook de onze) te bevredigen. Er zijn namelijk geen FASST zenders, waar de huidige multiswitch modulen in passen.

Dat hangt van je definitie van passen af, denk ik. Een schakelmodule past binnen mijn definitie bv. prima in een 2.4Ghz FX-30.

Het zou dus alleen nuttig zijn voor de TM-8 modulen, die in een FC18 of FC28 ondergebracht worden. Daarbij heb je vervolgens nog het probleem, dat de 7-kanaals ontvangers anders werken dan de 8-kanaals en hoger. Zelfs tussen de R607FS en de R617FS is er een software-verschil en ook de R6008FS is niet hetzelfde als de R6008HS. Nu kan het best zijn, dat deze verschillen geen invloed hebben op de werking van multiswitches, maar je zult toch al deze ontvangers moeten testen om dit zeker te weten. Ga er maar aan staan.

Stelt niet zo heel veel voor hoor. Als jij die spullen ter beschikking wilt stellen, wil ik wel een PIC printje maken (kostprijs voor koper max 15~20 euro) die de modules laat werken.

@Dirk: dat op 2.4Ghz heel veel signaalverlis optreed, is een regelrecht fabeltje. 2.4Ghz kent wel aanmerkelijk meer overhead dan een draadverbinding, maar overhead is iets anders dan signaalverlies.

Als het mogelijk is om full-screan HD video te streamen over een 2.4Ghz wifi link, kunnen die 8 kanaaltjes PPM er echt probleemloos over zonder dat er informatie verloren gaat.

Dirk zei:
Alleen de zender levert veel meer dan 50 frames aan de zendermodule, als je Futaba mag geloven (en waarom ook niet) dan zijn alle 260 2,4GHz frames uniek en direct afgeleid van de knuppel en schakelaar instellingen rechtstreeks uit de zender ... pas in de ontvanger worden er compatibele 50Hz servo-pulsen van gemaakt ...

Dan heb je het denk ik over native 2.4Ghz, een geval wat specifiek uitgesloten is. In alle andere gevallen is er een normaal getimede PPM puls aanwezig.

...Dan heb je het denk ik over native 2.4Ghz, een geval wat specifiek uitgesloten is. In alle andere gevallen is er een normaal getimede PPM puls aanwezig.
Ja op "ouderwetse" zendermodules wordt op "pin 1" het signaal gezet dat 1:1 realtime uitgezonden wordt PPM of PCM ... dus als je een "software-update'tje" maakt van de zendersoftware kan deze ook iets heel anders en frequenter naar de zender module sturen (limiet is de processor snelheid en rekenkracht van de zender)... kan je een "klasieke" zendermodule nog met discrete componenten bouwen, een 2.4 GHz module moet "verplicht" enige "computer-intelligentie" aan boord hebben ...

Als je een softwareupdate op je zender zet, ja. Daar hadden we het niet over. We pakken een gewone 35/40Mhz zender en gebruiken het daarin aanwezige bestaande PPM signaal om een willekeurige 2.4Ghz module aan te sturen.

Als ik zelf een zender bouw zal het ook heel anders werken, maar die 'als' is hier dus niet van toepassing ;)

Als je dan bij dat willekeurig gekozen 2,4 GHz module maar geen Futaba FASST kiest, want dan loop je tegen problemen aan.

Maar ach, als het toch niet zo veel voorstelt om hiervoor een oplossing te vinden, zelfs nog voordat bekend is wat precies de problemen veroorzaakt, zie ik vermoedelijk te veel haken en ogen.

Dat denk ik.. begrijp ik dat jij mij een FASST set en schakelmodule ter beschikking gaat stellen? :)

Het is zo'n beetje mijn beroep om te zeggen 'dat kan wel' als mensen zeggen dat iets niet kan. tuurlijk blijkt ook wel eens dat het dan stiekum toch niet kan, maar in 9 van de 10 gevallen.. kan het inderdaad wel :)

Er is tot nu toe nog niemand geweest, die heeft beweerd, dat het niet kan. Het is zelfs mogelijk, dat het reuzesimpel is op te lossen. Het kan ook vervelend tegenvallen. Ik heb geen idee.

Maarre beschikbaar stellen? Als je me daarvoor dan eerst eens een (voor mij) goede reden kunt geven?

Natuurlijk niet zoiets als: 'je maakt er iemand heel erg gelukkig mee'. Daar doe ik het niet voor.

Een afgekeurd TM7-FASST module en een zgn. ID-CHK ontvangertje heb ik nog wel liggen en die wil ik voor de wetenschap wel opofferen (mits er een degelijke reden wordt gegeven). Zo'n ontvanger is natuurlijk onbruikbaar omdat de gehele antennekring ontbreekt, maar om te testen doet-ie voldoende. Daarvoor ligt-ie hier dan ook nog steeds. Je wordt er dus niks beter van en ik ook niet...

Een compleet eigen fabrikaat multiswitch is wat lastiger. Ik heb nog wel een goeie honderd mooie rooie stickers met opschrift 'made by scen', maar compleet bestukte printen is wat anders.

Goede reden: dan kan men de bestaande schakelmodules tegen een geringe investering toch gebruiken in een 2.4Ghz zender. Je maakt dus niet alleen mij er gelukkig mee, maar de bovenvaarders zullen bijkans bij elke stap je voeten kussen!

Aan een ontvanger zonder antennekring heb je in dit geval toch niets? Hoe moet je dan testen of de schakelmodule werkt?

Al zouden ze m'n kont kussen...
evil_tongue.gif
. Nee, dat is voor mij geen goede reden, dat vind ik smerig. Je hebt nog twee pogingen over om een goede reden te noemen, eventueel per pb.

Trouwens, de botenmannen varen allemaal op 40 MHz (of op 35) en de Robbe-Futaba multiswitch modulen passen fysiek niet in FASST zenders. Diegenen, die een bestaande zender met multiswitch modulen ombouwen naar 2,4 GHz doen dat weer met modulen van Chinese fabrikanten, dus daarvoor schiet het ook weer niet op als je een FASST systeem gaat zitten bekijken.

Uiteraard is zo'n ontvanger zonder antennekring juist uitermate geschikt voor dergelijk testwerk. Je hoeft dan als doe-het-zelver geen kilometers te lopen om te kijken wat er gebeurt als het bereik slecht wordt. Het zal je overigens verbazen hoe veel meters je met zo'n ontvanger nog haalt. Ze waren overigens ooit bedoeld om de ID-code van zenders te controleren. Daarvoor zijn ze echter nooit gebruikt omdat daarvoor een programmeerapparaat beschikbaar is.

Back