(prepreg) Oven bouwen

Hallo,

Voor het afbakken van mijn (prepreg)koolstof onderdelen wil ik een oven gaan bouwen.
De afmetingen zullen ongeveer 250x75x75cm gaan worden.

De oven zelf is niet zo'n heel groot probleem, het verhitten van de oven echter wel.

In eerste instantie wilde ik 2 digitaal instelbare verfbranders gaan gebruiken.
Deze zijn vanaf 40 tot 600 graden instelbaar, dit is volgens mij meer dan voldoende om een oven met deze afmetingen te verhitten.

Voor het afbakken van prepreg onderdelen is de ramprate(sneheid van het verhitten/afkoelen) redelijk belangrijk. Met de verfbranders kan ik dat niet nauwkeurig genoeg regelen denk ik. Ook heb ik er weinig zin in om er de hele tijd bij te blijven.

Mijn vraag is dus:
Hoe/waarmee kan ik de oven verhitten zodat ik toch controle houdt over de temperatuur en de ramprate?

De eisen waar de oven volgens mij aan moet voldoen:
-Temeratuur instelbaar van 30 to 150 graden celcuis
-Ramprate voor opwarmen/afkoelen van 0,3 tot 5 graden per minuut
-automatisch uitschakelen na verstrijken van baktijd.

Wie kan mij verder helpen?

Conrad heeft fans waar verwarmingselementen voor kunnen, wellicht zijn die wat?
met een thermostaat is wel een schakelaar te maken.
Je wil er niet de hele tijd bij zijn, maar vind je het wel een prettig idee dat er een oven over de 100 graden staat te bakken, met een vacuumpomp er bij (die ook nog wel eens te warm wil worden?)
Waar tover je de prepreg eigenlijk vandaan? ;)

In principe kun je vrij snel een oven bouwen. ik heb al eens staan bakken met een dieselstraalkachel, haha ;) en dan de teperatuur reguleren door die er steeds dichter op te zetten ;)

Die verwarmings elementen zouden bruikbaar kunnen zijn. Maar dan nog moet ik iets van regel-elektronica hebben. anders kan ik er net zo goed een elektrisch kacheltje inzetten. zo'n kacheltje heeft al een ingebouwde thermostaaat.

Ik heb nu ook al regelmatig een simpel oventje in gebruik van piepschuim platen en een elektrisch kacheltje. Die draait soms ook gewoon s'nachts door.
Dit werkt prima voor de standaard epoxy harsen die ik gebruik maar voor prepreg is deze niet bruikbaar door de te lage temperatuur en het onvermogen om de ramprate goed te regelen.

Prepreg heb ik nog niet gekocht maar er schijnen genoeg bedrijven te zijn die prepreg carbon verwerken en die hun "oude" materiaal voor niet al te veel geld willen verkopen.
Als de houdsbaarheids datum verstreken is dan wil dat niet altijd zeggen dat het materiaal niet meer bruikbaar is voor onze toepassingen.
Ik heb van iemand gehoord op een Engels forum dat hij zijn prepreg van een groothandel heeft gekregen omdat het over de datum was.
Het materiaal is nu na een jaar nog steeds goed te gebruiken.

tja en die slaan uit en het duurt een hele tijd voor ze weer aanslaan ivm overhitting.
Gewoon gloeilampen gebruiken met een losse ventilator.
de lampen via een klok inschakelen met een tussentijd zodat het geleidelijk opwarmd.
Ik gebruik het ook in een temperkast.
Als je 3 lampen neemt dan is 60 watt en 75 watt al heel veel.
Gewoon uittesten qua warmte.
Is ook veilig en goedkoop

Laatst bewerkt:
Misschien is het verwarmings element en de thermostaat uit een (oude) moulinex gril/bak oventje wel een idee? (kringloop winkel)

Groet,
Theo

Bedankt voor het mee denken!

lampen is inderdaad ook een goed idee, maar haal je daar wel 120/130 graden mee?
Gloeilampen zouden hier het volgens mij het meest geschikt voor zijn maar die mogen niet meer verkocht worden en spaarlampen geven zeker niet genoeg wamte denk ik.

Heb net nog even verder gezocht bij Conrad en ik heb misschien wat gevonden.

ETC4420-230 PID-Controller
Hiermee is temeratuur in te stellen en ook de ramprate tot maximaal 250 minuten.
Nu nog een of meerdere verwarmings elementen vinden. Hoeveel vermogen zal ik nodig hebben?
1 oven element zou kunnen werken maar ik ben bang dat de oven dan op 1 plek warmer word dan de ander. Ik heb denk liever 2 of meerdere elementen.

Laatst bewerkt:
@Micro meneer:mrgreen:

Die elemanten zitten in huishoudovens / wasmachines enz en die liggen weer op een oudijzerplaats, voor de ovens weet ik, dat je een kruisschroevendraaier en een steekring 8 nodig hebt, ik haal ze er regelmatig uit voor men Turbines :mrgreen: en geef ze ook wel weg aan mensen die turbines maken.

zelf-een-vacuum-machientje-maken-3

Gr Japioooooooooo

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tips!
Helaas is het bij ons niet toegestaan om op de grofvuil stort dingen weg te halen.
Ik zal marktplaats in de gaten houden voor gratis af te halen ovens.

Je kunt ook gaan kijken bij een metaalrecyclebedrijf daar ga ik ook soms kijken en dat mag wel. Ik kom nooit op de grofvuilstortplaats.

Gr Japiooooooooo

Misschien het volgende ideetje:
Op de website van Elektor kan je een schakelingetje vinden om een standaard pizza oven om te bouwen naar een oven om SMD printen mee te maken.
Het oventje werd door mij gebouwd en werkt naar alle tevredenheid.
Het profiel van bakken en afkoelen kan tamelijk nauwkeurig ingesteld worden, en doorloopt eerste nog een ijkingsprocedure.
Ik vermoed dat met een beetje fantasie dit gemakkelijk kan aangepast worden aan jou wensen.

Mvg,
Luc

wat betreft de controller heb ik misschien nog wel een tip voor je, tweedehands zijn eurotherm kastjes nog wel goed verkrijgbaar. Input is een thermocouple, op de unit is de gewenste temperatuur in te stellen en de output is een geregelde uitgang waar je een relais of solid-state-relais aan kan hangen voor het schakelen van je verwarmings element. Dit is nauwkeurig regelbaar inclusief afkoeltrajecten.

Voorbeeldje: (check datasheets voor exacte specs)
Eurotherm 2216E Temperature Controller 32-750°F 0-400°C - eBay (item 280460572859 end time Feb-10-10 13:36:51 PST)

Maar prepreg :) werk ik hier ook mee, wat voor matrix materiaal wil je gaan gebruiken? ik neem aan dat je dit ook al weet anders is het moeilijk een oven te ontwerpen. En hoe ga je druk uit oefenen op het product tijdens het bakken? Dit is volgens mij van groter belang dan het afkoeltraject van het product.

@Lucbra

Als het mogelijk is zou ik graag een kopie van het artikel ontvangen.

@JvdZ

Bedankt voor de tip van de Eurotherm controler!
Ik wil in eerste instantie met de low temp. Prepreg van ACG(advanced composites group) of Gurit gaan werken(het is maar net waar ik aan kan komen). Deze harden al uit bij een temperatuur van zo'n 70 graden en op 120 graden harden ze binnen een uur uit. Prepregs die op een hogere temperatuur uitharden zijn niet echt bruikbaar voor mij omdat ik regelmatig over schuim kernen lamineer. De schuimsoorten die ik gebruik(eps/xps) worden zacht/vervormen bij temperaturen hoger dan 70 graden.

Heb je misschien een voorbeeld van een voor mijn doel bruikbaar relais?
Bij conrad kom ik er niet uit, er staan er een paar 1000!

Alvast bedankt voor de moeite

Dit werkt prima dat oventje:). Heb ik in het verleden met vrienden ook gemaakt en gebruikt. is mooie oplossing denk ik. wij gebruikten hem vooral om Atmel BGA's te solderen want dat is anders geen doen. Maar goed als ik het zo lees is dat toch wel iets anders en van die composieten heb ik geen kaas gegeten. (eerst beter moeten lezen:sleepy:)

Maar goed, printje met schakeling werkt prima, misschien kun je de print nog bestellen, koste maar een paar euro.

GrtZ Roland

Back