Prestige 2PK

Discussie in 'F5J' gestart door PascalvO, 24 jul 2020.

  1. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    Nieuw op de markt of nieuw in de vloot? :) Heb je al iets gehoord over de evt. gewijzigde eigenschappen vs. de eerdere uitvoering met kruisstaart?
     
  2. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Nieuw op de markt Rein, ik zelf blijf gewoon kruisstaart vliegen. Ben er super tevreden over.

    Andere eigenschappen zijn mij niet bekend. Maar ze zullen er wel zijn. Het is denk ik erg persoonlijk, de één vliegt liever V, de ander X.
     
  3. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Ga een FAI met V staart bestellen. Ben benieuwd.
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  4. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Ben ook benieuwd, vooral of je extra lood in de neus moet toevoegen.
     
  5. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Gewicht zou nagenoeg hetzelfde moeten zijn als de kruis, maar misschien moet het CG wat verder naar voren.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer een model met V-Staart en een met X staart de zelfde Staartvolumes hebben, (Sh*Lh)/(S*c), dan heeft het toestel met een V-staart een 1/cos groter geprojecteerd oppervlak dan dat met de X staart,.
    Dit resulteert bij een V-staart versie in een achterlijker ligging van het neutrale punt, en bij gelijke stabiliteitsmarge daarmee van het zwaartepunt .
     
    reing vindt dit leuk.
  7. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Dacht dat bij een EXP de CG 10 mm verder naar voren ligt bij een V tov een X.
     
  8. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Hoe is het geprojecteerd oppervlak van de V t.o.v. een X bij de explorer? En de hefboom? Dat heeft allemaal invloed op de stabiliteit.

    Met de huidige bouwwijze is het gewicht per oppervlakte geen thema meer. Wat is het voordeel zijn van een v-staart voor een thermiek model? Lagere weerstand? Roeren meer uit de turbulentie van de vleugel?
    Ik had op een andere romp gehoopt voor de v-staart. Maar die is kwa layout identiek gebleven.
     
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Mijn kruisstaart had ik op 131 mm. Gertjan heeft zijn V-staart op 100mm
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb even het maatschetsje en de gegevens van de X versie van 2PK bekeken en wat gerekend waarmee ik kom op een staartvlak volume van ~0,43.
    Dit is vrij veel, wat in een redelijk achterlijk neutraal punt resulteert. Van de V-staart versie allen wat foto's gezien waaruit de geometrie qua maatvoering niet duidelijk is.
    Of het staartvolume van de V-staart versie meer in de buurt ligt van dat van F3B/F3F modellen weet ik niet, die liggen meestal rond de 0,35. Met die waarde zal je (theoretisch) ongeveer op het zelfde NP uitkomen.

    Het hangt er daarmee helemaal vanaf hoe de V-staart is gedimensioneerd tov de X staart.
    Dat kan bij thermiek zwevers zoals F3J en F5J duidelijk anders zijn dan bij F3B/F3F, omdat je de J versies meestal bij vrij hoge Cl vliegt, wat ook een vrij hoge Cl op je stabilo oplevert.
    Bij F3F en F3B zijn de hoge snelheden, lagere Cl, belangrijker en zijn de criteria voor de dimensionering wat anders.
     
    crins en PascalvO vinden dit leuk.
  11. hstruyk

    hstruyk

    Lid geworden:
    5 sep 2003
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Zierikzee
    Super interessant Rick. Wat is precies het staartvlak volume? En wat bereken je hier dan?: (Sh*Lh)/(S*c)
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
  13. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Las op Facebook een zwaartepunt voor de V-staart tussen de 107 en 110 mm
     
  14. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Dat komt dan aardig overeen met de X-staart. Ligt er maar net aan hoeveel stabiliteit je wil hebben.
     
  15. Gonard

    Gonard

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Ederveen
    Beetje off-topic, mocht er iemand zijn die een prestige 2pk wil verkopen met ballast optie (liefst gps uitvoering), dan heb ik interesse :)
     
  16. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
  17. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Klopt meestal cg naar voren bij mijn V-tail's
     
  18. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Deze topper uit Tsjechië plakt zijn roeren af, zou het helpen ?
    3EB75586-419A-4E43-8B74-65E305AAEE62.png
     
  19. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Vast wel in je hoofd
     
    spedter, funpeter7823 en Justus vinden dit leuk.
  20. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Ik zou zeggen, meten is weten.
     

Deel Deze Pagina