Nieuw op de markt of nieuw in de vloot? Heb je al iets gehoord over de evt. gewijzigde eigenschappen vs. de eerdere uitvoering met kruisstaart?
Nieuw op de markt Rein, ik zelf blijf gewoon kruisstaart vliegen. Ben er super tevreden over. Andere eigenschappen zijn mij niet bekend. Maar ze zullen er wel zijn. Het is denk ik erg persoonlijk, de één vliegt liever V, de ander X.
Gewicht zou nagenoeg hetzelfde moeten zijn als de kruis, maar misschien moet het CG wat verder naar voren.
Wanneer een model met V-Staart en een met X staart de zelfde Staartvolumes hebben, (Sh*Lh)/(S*c), dan heeft het toestel met een V-staart een 1/cos groter geprojecteerd oppervlak dan dat met de X staart,. Dit resulteert bij een V-staart versie in een achterlijker ligging van het neutrale punt, en bij gelijke stabiliteitsmarge daarmee van het zwaartepunt .
Hoe is het geprojecteerd oppervlak van de V t.o.v. een X bij de explorer? En de hefboom? Dat heeft allemaal invloed op de stabiliteit. Met de huidige bouwwijze is het gewicht per oppervlakte geen thema meer. Wat is het voordeel zijn van een v-staart voor een thermiek model? Lagere weerstand? Roeren meer uit de turbulentie van de vleugel? Ik had op een andere romp gehoopt voor de v-staart. Maar die is kwa layout identiek gebleven.
Ik heb even het maatschetsje en de gegevens van de X versie van 2PK bekeken en wat gerekend waarmee ik kom op een staartvlak volume van ~0,43. Dit is vrij veel, wat in een redelijk achterlijk neutraal punt resulteert. Van de V-staart versie allen wat foto's gezien waaruit de geometrie qua maatvoering niet duidelijk is. Of het staartvolume van de V-staart versie meer in de buurt ligt van dat van F3B/F3F modellen weet ik niet, die liggen meestal rond de 0,35. Met die waarde zal je (theoretisch) ongeveer op het zelfde NP uitkomen. Het hangt er daarmee helemaal vanaf hoe de V-staart is gedimensioneerd tov de X staart. Dat kan bij thermiek zwevers zoals F3J en F5J duidelijk anders zijn dan bij F3B/F3F, omdat je de J versies meestal bij vrij hoge Cl vliegt, wat ook een vrij hoge Cl op je stabilo oplevert. Bij F3F en F3B zijn de hoge snelheden, lagere Cl, belangrijker en zijn de criteria voor de dimensionering wat anders.
Super interessant Rick. Wat is precies het staartvlak volume? En wat bereken je hier dan?: (Sh*Lh)/(S*c)
@hstruyk, hier kan je wel een en ander vinden over dit onderwerp: https://www.eaa62.org/technotes/tail.htm
Beetje off-topic, mocht er iemand zijn die een prestige 2pk wil verkopen met ballast optie (liefst gps uitvoering), dan heb ik interesse
@Gonard, je hebt PB. De instructies zijn recent ge-update: http://f3j.com/prestige2pk/prestigeinstructions.pdf Voor diegene die al een tijdje niet meer op de samba site gekeken hebben.