PRIMA F1B bouwverslag

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door eclipse86, 18 jun 2019.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    oeps 2 zelfs..kerstman is vroeg dit jaar...
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    De bladhoek lijkt prima inderdaad. Volle bak torsie en toeren is 35 sec haalbaar ja. Maar dat is dan wel 1 vlucht per motor.

    Heb je alle bobbins e.d op orde? Eventueel buis voor opwinden? Henk v H. passen de standaard bobbins en p haak e.d in een prima???
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Borg alle lijn knoopjes met dunne ca
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ja past allemaal.
     
    BBruins vindt dit leuk.
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Wat betreft die timer tijd. 20 sec is inderdaad veel te kort.

    @stunthenk als je nog iets nodig hebt op gebied van rubber handeling neem even contact op.
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb bij de Prima's opwindbuizen en bobbins. Bij de La Pansé ben ik aan het pionieren met alu buis aan de achterkant van de motor. Ik heb vanavond de propbladen van de beide Prima props op 28 graden gezet. Ik zal de motortimer van Prima 2 op 35 sec. zetten. Alle lijnen zijn dubbel geknoopt en gelijmd. We hopen er maar het beste van!
     
    crins vindt dit leuk.
  7. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Nadat ik gister op Garderen mijn Prima no. 1 had beschadigd, heb ik no. 2 vliegklaar gemaakt. Vervolgens motor er in, opgedraaid, beschermbuis er uit, prop er op en toen kwam er een VRRRRR geluid en was de motor weer afgewonden! Dus vandaag het kapje maar eens van de prop afgehaald, en toen zag ik dat het veertje onder de ring vandaan was gekomen (op de foto hieronder heb ik veertje weer onder de ring gedaan, maar het past niet erg goed).

    IMG_3601.JPG


    Ik vond het niet een erg betrouwbare constructie, dus heb ik ook maar de dop van van mijn andere, wel goed werkend props afgehaald, en daar zaten een heel andere veren op! Dat lijken de originelen te zijn. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

    IMG_3600.JPG
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    De soort veer en de spanning hebben uitsluitend invloed op het moment van arreteren..dus stoppen bij een bepaalde tork.
    Bv nog 10..5..windingen over en de veer drukt de kop naar achter en de prop stopt.

    Wat jij beschrijft lijkt op niet goed pakken van het as dwarspennetje in de sleuf van de bobbin
     
  9. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Oké, klinkt logisch. Dat werkt dus ook niet naar behoren. hoe zou dat komen?
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    fff voor alle zekerheid..het was niet zo dat je de spinner met de bladhouder en de bladen in de hand hield en dat het lagerhuis op de romp zat?

    Dus de as er uit??

    Want kan had je de verkeerde kant opgewonden..kan gebeuren wanneer je linkshandig bent.


    Zo niet..dan gaan we verder..
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Kun je een foto maken van het dwarssleufje in de bobbin? Is die uitgesleten?
     
  12. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb zeker niet verkeerd om gewonden. Dat is me 1 keer overkomen, daarna heb ik maatregelen genomen!
    IMG_3605.JPG
    Morgen ga ik een foto nemen van de bobbin.
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Tja..links is waar de duim rechts zit!(met de palm naar beneden). Ben zelf voortdurend de weg kwijt..bij de 3e wolk links..soduju..waar is toch dat vliegveld??

    Werking veertje is duidelijk toch..beide typen doen het zelfde..die van nr2 kan een grotere slag maken..windingen zitten niet in de weg...maar de vormgeving is wat lastiger..
     
  14. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Dit is de achterkant van de propnaaf. Het pinnetje zit in de achterste schaal. Het gat lijkt me wat uitgesleten, en de pin zit niet erg diep, toch?
    IMG_3606.JPG
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is goed..dat gat moet iets groter..ovaal zijn.

    Nu de bobbin..daar gaat het om!!
     
  16. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb er drie, en die zien er nog goed uit, zowel van voren als van boven en beneden gezien.
     

Deel Deze Pagina