Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Voortgang beplanking (3)

Het begint op te schieten, lekker weer om door te werken, veel te warm hier om buiten te zijn, vandaag 30C. :D . Ik vind het er goed uitzien
De luizenplecht (het dekje helemaal vooraan) nog en de dekken zijn beplankt.
full
full

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor Andy, eigenlijk heb ik het makkelijker, mijn dekplanken zijn 1 mm dik.
Beplanken met fineer zoals jij dat moet doen vindt ik lastig;)

@René,
Verwarrend? nee, eigenlijk niet.
Ik zeg ook niet wat goed of fout is, simpelweg uit respect voor de bouwer, de bouwer bepaald wat hij al dan niet gebruikt. Dat is het mooie van dit forum.
Ik heb deze manier van beplanken na ontzettend veel vragen en discussie op een ander forum in de vorm van de omschrijving (foto boven)verduidelijkt gekregen van een zeer ervaren en absoluut terzake kundig persoon, die ik daarom ook erg waardeer
Helaas konden wij samen niet goed door 1 deur, maar ik gebruik veel van zijn toen gegeven adviezen en kennis,
Maar.... Jij bent de bouwer, dus jij bepaald, en je legt zelf de lat v.w.b. de historische juistheid als je maar op dat schip steeds dezelfde systemen vasthoudt

Groet, Germt

Heel mooi Andy, ga zo door dan komt het helemaal goed en kan je mij des te beter helpen met de Friesland :D

En wat ik bij Germt in zijn draadje gezet heb geld bij jou ook weer, ik zit me alleen af te vragen hoe je nu de plank lengtes bepaald hebt. :confused:
Ja, uit het boek van Mondfeld maaaaaaar:
Wij modelbouwers hebben de dekbeplanking op een stuk triplex zitten maar in het echt was dat natuurlijk niet zo.
Nu lijkt het mij dat de beplanking van spant tot spant ging want daar liggen neem ik aan de steunbalken ook.
Ik moet toegeven dat ik er bij mijn boot helemaal niet aan gedacht heb maar nu ik ietsie pietsie beter thuis begin te raken komen de vragen ook boven.

gr. Ruud

hoe lang is een plank

Heel mooi Andy, ga zo door dan komt het helemaal goed en kan je mij des te beter helpen met de Friesland :D

En wat ik bij Germt in zijn draadje gezet heb geld bij jou ook weer, ik zit me alleen af te vragen hoe je nu de plank lengtes bepaald hebt. :confused:
........
gr. Ruud

Op de vraag: "hoe lang is een dekplank?" heb ik eigenlijk nergens een antwoord gevonden.
Ik heb het mezelf toen maar makkelijk gemaakt: von Mondfeld lijkt het in zijn schema's over planken van 6 m te hebben (zie mijn bericht van 22 mei) en die lengtemaat heb ik maar gevolgd. Op de Batavia in Lelystad is de maximale lengte van de dekplanken ook ongeveer 6 meter
De planken op mijn schip (schaal 1:100) zijn dus 6 cm lang.

Is de Friesland al besteld?
Zo nee, kijk dan even wat hij kost bij de diverse (web) winkels, Ik heb te laat gezien dat De Prins Willem voor bijna €100 minder te koop was :showass:

Groeten
Andy

Oké, bij Germt heb ik nu geleerd dat de planken zo lang en breed waren als de boom was en op het :confused:valse dek gelijmt werden:confused: wat is nu weer een vals dek, net zoiets als de valse kiel :confused:, bestond er in die tijd wel een valse kiel of noemen wij dat zo omdat we een stuk uitgelaserd stuk triplex hebben waar spanten opgezet worden.:confused:

Is het eigenlijk dan ook niet zo dat de huidplanken niet veel langer waren dan de dekplanken en dat je die dan ook in delen moet opbouwen.
Overigens zou dat ook makkelijker zijn ivm. buigen.

De Friesland is nog niet besteld maar gaat wel binnenkort gebeuren.
Ik ben nog bezig om mijn kamer helemaal klaar te maken en ik moet nog wat klein materiaal kopen.
Die prijsverschillen heb ik ook gezien, ik zal er op letten.

gr. Ruud

Helemaal juist Ruud,;)
Een valse kiel en vals dek enzo zijn alleen maar in een bouwdoos aanwezige stukken triplex waar je een echte romp of dek op maakt.
De rompbeplanking gaat eigenlijk hetzelfde als de dekbeplanking.
Als je een dubbele beplanking hebt doe je dat natuurlijk alleen bij de 2e beplanking, en hanteer je ongeveer dezelfde maten.
Bij een enkele beplanking wordt het lastiger omdat je steeds rekening moet houden met de spanten.
Daar kies je dan een zo goed mogelijke planklengte.
Let hier bij dat er geen 2 kopse kanten naast elkaar liggen, eigenlijk zoets als metselen.
Ook de berghouten zijn in delen te maken. Deze hebben weer geen rechte kopse kanten, maar worden weer anders met elkaar vebonden.
Dat wordt straks duidelijk als ik ze ga maken, laat ik wel zien.

Groet, Germt

full
full

Hier een foto van een 1:1 bouw. Je ziet dat voor modelbouw er heel andere spanten gebruikt worden en ook veel minder. Voor modelbouw is het voor bevestiging van de latjes, dus wat is dan het makkelijkste, maar voor de 1:1 boot moet je EN zorgen dat er veel laadruimte is EN dat het schip superstevig is. Dat verspringen van de huidplankjes heb ik tot nu toe nooit gedaan. Ook niet voor de Gotheborg. Dus eerst mooi strak lijmen op de spanten. Moet nog kijken of ik dit alsnog ga doen of voor toekomstige boten.
Fred

Luizenplecht is beplankt en het schot is van overnaads beplankt met groene planken.
Na lang puzzelen eindelijk de goede beelden (er zijn 3 soorten "Kariatide") en deuren gevonden, nu nog op zoek naar 2 x "Schanzkleidspalt" niet te verwisselen met "Spalt mit klamp" die er op de tekening eender uitzien en ook nog zoeken naar de juiste lijst die tussen de hoofden van de beelden hoort (er zijn 3 verschillende lengtes)
Al dat uitzoeken kost uren

full

(De beelden en deurlijsten moeten nog geschilderd)

Andy

Dit doet Andy express,:rolling::rolling::rolling::rolling:
Ik vindt het er al schitterend uitzien hoor, ben benieuwd naar de kleuren straks:cool:

Verwarring?

Mooi hé die verwarring als je de tekst van de bouwbeschrijving overtypt :p .
Ik dacht bij het lezen van de bouwbeschrijving ook "waar hebben ze het over?" :help: maar na lang turen naar de tekeningen en passen en meten en tellen van de diverse onderdelen heb ik uiteindelijk de goede onderdelen gevonden:
- "Kariatide" zijn beelden en ik heb hier de middelste maat nodig.
-"Schanzkleidspalt" en ""Spalt mit klamp" hebben verschillende nummers maar zijn precies eender :rolleyes: en zijn kleine koperen buisjes met een plat ringetje aan een kant (vergelijkbaar met de ringetjes in de vetergaatjes van schoenen)

Veder heb ik proefstukjes gemaakt met de kleuren die ik voor de Prins Willem in gedachte had. Mijn uitgangspunt daarbij is de kleuren op het model in het Tropenmuseum in Amsterdam zo goed mogelijk te benaderen. Ik heb nog een aanvullende kleur moeten aanschaffen: Humbrol 195 satin voor de spiegel en de onderkanten van de zijgalerijen.

Daarna schilderen monteren van de onderdelen die op de luizenplecht thuishoren en het geeft een kleine blik in hoe kleurrijk de Prins Willem uiteindelijk gaat worden:
full

Nu de zijgalerijen beplanken en daarna de binnenverschansing aanbrengen.
Ik twijfel nog of ik de binnenverschansing zwart maak zoals het bij civiele schepen het geval was of het donkere notenhout in de mat blanke lak zet.

Andy

Ik moet eerlijk toegeven dat mijn oren ook even begonnen te klapperen hoor:rolleyes:
Maar ik wilde niks zeggen anders kan ik mijn diploma weer inleveren;)
Persoonlijk vindt ik het schilderwerk van al die details wel de krenten in de pap, en zo te zien ga je goed:cool:
Wat betreft de binnen verschansing; hoe zat het met de PW toen het een oorlogsschip werd?

de scharnieren zijn dezelfde als welke gebruikt dienen te worden voor de kanonsluiken.
ook daarvoor vind ik deze nog te grof.
ik ga tzt proberen anderen te maken van een stukje latoenkoper (dun koper op papierdikte)
valt hier ook te proberen

@ Germt en Jan ZMC

De scharnieren zijn inderdaad te grof, maar ik heb ze zo goed vastgelijmd dat vervanging bij de deuren op de luizenplecht geen optie is, ik ga proberen ze wat te camoufleren door het uiteinde de kleur van de deur te geven.
Ik ga eens kijken of het bijknippen van de scharnieren van de deuren en luiken die ik nog moet gaan maken een oplossing is of dat ik ze van latoenkoper of papier moet gaan maken.

Na enig nadenken over het schilderen van de Prins Willem (en bekijken van fotos van het originele model) heb ik besloten terug te keren naar mijn originele plan: het zo volledig mogelijk in de originele kleuren schilderen van het model. Dus de binnenverschansing wordt zwart geschilderd. Met enige moeite kan ik de voor/achterwanden van de diverse dekken ook nog wel schilderen, eigenlijk had ik dat al moeten doen voordat ik de romp en het dek beplankte :oops:. De achterwand in de stuurplecht is inmiddels onbereikbaar, (maar is straks gelukkig ook nauwelijks meer te zien achter alles wat er nog voor komt te staan).

En natuurlijk bedankt voor de tips en suggesties.
Op naar de kwast!

Andy

Persoonlijk ben ik altijd voor het zo origineel mogelijk in kleur zetten van het model:cool:
Succes met het schilderwerk, wordt vast heel mooi.

Ik ben het ook met Germt eens, hoe beter de kleuren passen bij het origineel, des te mooier wordt het eindresultaat.
Desnoods zelf mengen, met wat expirimenteren kom je al gauw een heel eind.

gr. Ruud

Back