Prins Willem 17de eeuws VOC schip

:pim: AyAy schippers aan het verven dus :pim:

Ja dat dacht ik ook :morning: maar eerst toch maar even wat aan de galerijen gedaan: de latten in de originele kleuren geschilderd en op de houten blokjes die de vorm van de galerijen hebben gelijmd.
Het lijkt al heel wat maar ik moet nog (per galerij):
- wat schuren
- een deurtje maken
- het dakje boven het deurtje beplanken
- het deurkozijn schilderen
- de scharnieren bijwerken en schilderen

full

(De maat van de galerij is 5 x 3 cm, het kozijn staat er nog los voor)

En daarna volgt dan toch echt het schilderen van het hout voor de binnenverschansing :pim:

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Binnenverschansing en een feestje?

De binnenverschansing is geschilderd en vervolgens op zijn plaats gelijmd.

In een poging om de verf van de binnenverschansing van het originele model te imiteren had ik het hout erg "dun" geschilderd zodat het hout er nog doorheen te zien was. Het resultaat viel erg tegen toen het hout op zijn plaats gelijmd was :sad: zag het eruit als slecht verfwerk, dus maar overgeschilderd.

Waar straks "zwaar belaste" onderdelen aan de verschansing moeten worden gelijmd (zoals nagelbanken) zal ik de lijmvlakken wel even kaal moeten maken om een goede hechting van de lijm te garanderen.

full

De verschansing heb ik vervolgens nauwkeurig op hoogte gevijld en geschuurd, bakboord en stuurboord zijn nu overal precies even hoog.
Nu moeten de balken (verschansingsstutten) van de verschansing en de reling nog worden aangebracht. De Prins Willem is daarom teruggekeerd op de bouwplank om de stutten met een winkelhaak als referentie mooi loodrecht te kunnen plaatsen.

full

Tot mijn grote verbazing past de Prins Willem prima in de bouwplank, enkele maanden geleden was hij te kromgetrokken om er zonder geweld in te kunnen. Hij is blijkbaar weer rechtgetrokken :turn-l: .

In november 2011 had ik mijn modelbouwwinkel gemeld dat ik 6 wielen voor de grote kanons tekort kwam. Na nog enkele malen aandringen ze vandaag eindelijk geleverd.
Daarom is het feest :banana::proost::banana:

full

En nu voorlopig verschansingsstutten en reling plaatsen.

Andy

Daar zijn we weer met een vraag.
Sorry, maar wat zijn nagelbanken?
Sta nog elke keer met bewondering te kijken naar dit bouwverslag.
Groetjes,
Frankwin

Nagelbank?

Nagelbanken zijn de dikke planken waar gaten in zitten, in deze gaten zitten korvijnagels (korte houten stokjes met een handvat). Rond deze korvijnagels werden de touwen (van het lopend want) geslagen om ze vast te maken.

Voor de duidelijkheid een plaatje van een nagelbank uit mijn vorige bouwverslag: Fluitschip/Walvisvaarder (Het Paradys)
Bovenaan: nagelbank
Onderaan: marsen van fokkenmast en grotemast
full

Andy

vragen staat vrij

Thanks,je zult wel denken wat een leek.:oops:
Groetjes,
Frankwin

De enige domme vraag is de niet gestelde vraag Frankwin :rolleyes: je vraag is dus geen enkel probleem en er zijn forums waar ik ook een woordenboek nodig heb om de discussie te volgen :rolleyes:

Groetjes
Andy

Afbreken en opnieuw beginnen

De scharnieren van de deuren van de luizenplecht bleef ik uiteindelijk toch veel te groot vinden (ondanks de poging om ze met verf te camoufleren).
Ik ga ze dus vervangen door kleinere (6 mm ipv 11 mm) gemaakt van de geleverde scharnieren
full

Het werk aan de verschansing:
Ik heb eerst de ronde kanonspoorten van de bovendekse kanons van het verdek (= middelste dek) uitgemeten en met een klein boortje uitgeboord nogmaals nagemeten en vervolgens met een freesje (bijna) op maat gemaakt.

full

Vanuit deze geschutopeningen ga ik nu de stutten (= balken) van de verschaning uitmeten. De geschutsopeningen zijn verstevigd met 4 stutten naast elkaar, op de foto zijn de middelste 2 te zien die precies de geschutspoort afdekken). Vanuit deze stutten kan ik nu eenvoudig de resterende stutten uitmeten en plaatsen.

full

En zo bouw ik verder zonder de bouwbeschrijving al te nauwkeurig te volgen ;)

Andy

Hoi Andy,

Het ziet er goed uit en het gaat helemaal goed komen.
De boeken van de Prins Willem en het VOC retourschip geven genoeg stof om zonder
bouwbeschrijving te kunnen bouwen.
De beschrijving die je bij de boot krijgt klopt lang niet met hoe het werkelijk was.
Het is, denk ik, vaak met diverse onderdelen en accuratesse meer gemaakt om het de hobbyist maar vooral zichzelf makkelijk en betaalbaar te maken.
Ik kom dat regelmatig tegen bij mijn boot.

Ik zie je zaterdag.

gr. Ruud

Volkomen mee eens, ik volg de bouwbeschrijving ook niet altijd, ik heb me daar in het verleden al eens knap in mijn vingers gesneden:rolleyes:
Als je enige ervaring in dit soort schepen kun je veel dingen al zelf invullen, zeker met de goede boeken er bij.
Goed bezig Andy:cool:

Eerst een plaatje van de gereviseerde deuren (kleinere scharnieren)

full

Het bouwen van de reling boven de verschansing is een aardige gemillimeter: paaltjes van 2x2 mm doorsnede, 10 mm hoog op een onderlinge afstand van 4.5 mm. :rolleyes: Bovenaan deze paaltjes komt aan de buitenzijde nog een reling van 1x1 mm. waarna het geheel zwart geschilderd wordt.

full

Dit is de huidige stand van zaken nog veel paaltjes te gaan maar door een polsblessure duurt deze fase van de bouw wat langer als gepland.

Andy

Hoi Andy,

De scharnieren zijn nu mooi op lengte, maar zijn ze nu niet erg breed geworden.
Het zal wel weer aan het vertekenen liggen maar ik vind het nu van die zwarte bonken op de deur.

gr.Ruud

Hoi Andy,

De scharnieren zijn nu mooi op lengte, maar zijn ze nu niet erg breed geworden.
Het zal wel weer aan het vertekenen liggen maar ik vind het nu van die zwarte bonken op de deur.

gr.Ruud

Tja :rolleyes: het zijn de originele scharnieren maar dan ernstig ingekort en dus verhoudingsgewijs inderdaad wat dik, mogelijk zijn ze in de breedte ook nog wat bij te knippen.

Andy

Ik krijg de indruk dat de meegeleverde scharnieren niet op schaal zijn, zo fors als ze zelfs na afknippen nog zijn. Is het een idee om dat smaller maken te doen met een fijne vijl?

Tja, de scharniertjes, op de goede schaal krijgen valt natuurlijk niet mee.
Ik weet niet of je ze nog kunt verwijderen, maar zoals ik het nu zie, zou ik ze maken van een heel smal stukje fineer en zwart schilderen.
Maar goed, je kunt ook niet blijven afbreken natuurlijk;)

Groet, Germt

Is het een idee om dat smaller maken te doen met een fijne vijl?

Lijkt me in ieder geval beter dan knippen, dat wordt denk ik niks want dat gaat geheid opkrullen.

Je ziet hier één van de dilemma's van kit ontwerpers. Aan de ene kant willen ze bepaalde details aanbrengen, maar die kunnen dan niet op schaal, en krijg je dit soort te grove dingen. Ook het werkend willen maken van dit soort scharniertjes werkt dit in de hand.

De strippen zouden van 1,5 mm messing strip kunnen (zo te zien zijn ze nu van iets minder dan 3 mm breed). Dit zou wel eens een probleem kunnen zijn, want ik zie dat het kleinst bij de modelbouwprofielen van de Metaalwinkel 1 x 2 mm is. Ik zou dat etsen (uit 0,3 mm dik plaat), als daar belangstelling (en er geen haast mee is) zou ik dat best een keer mee willen nemen, die dingen zijn zo klein, dus passen ze altijd wel ergens in een verloren hoekje.

Zelfs de nagelkoppen zouden dan nog moeten kunnen (ik heb hier spijkertjes met een kop van ø 1,3 mm een steel van ø 0,7 mm). Als scharnier zou een stukje messing buis van ø 1 mm kunnen gebruiken, het probleem zou dan het aan elkaar solderen kunnen zijn. Maar met een beetje oefenen zou me dat wel lukken. Teveel aan soldeer kan je altijd nog weg vijlen.

Groet,

Ad

Misschien is latoenkoper een uitkomst.
Dat is zo dun dat het makkelijk in vorm te snijden is.

Misschien heeft het Kombuis dat wel Andy.

gr.Ruud

Back