Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Weer tijd voor een update:
Het knopen gaat met enkele knopen per dag verder sneller lukt door een onwillige pols nog niet.

Andy

Ps
dit najaar organiseer ik samen met anderen weer een modelbouwersdag in Barneveld daarover later in een apart draadje meer.

Dat scheelt mij 175 km rijden.

Ben blij dat het ook in Barneveld weer georganiseerd zou kunnen worden.
Ik hoop ook dan weer aanwezig te kunnen zijn met of zonder de WvH. Het is wel bekend dat ik nog vele andere hoby,s heb. Ben dus een zeer trage bouwer, maar ik heb de tijd gr Ton

De bouw is weer hervat:D

Alle blokken aan de ra's van de fokkenmast zijn aangebracht:

full

full

De gaten in de plaatjes tussen de parels van rak van de fokkenra (en de grote ra) zitten te dicht bij elkaar waardoor de parels te groot lijken en niet mooi op hun plaats komen.
Daar moet ik dus nog at aan doen.

full

De rakken voor de ra van de fokkensteng en de fokkenbramsteng zijn wel goed en zijn aan een zijde aan de desbetreffende ra aangebracht.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Andy, fijn te zien dat je weer verder kunt met de PW :D
Zitten de klootjes bij de kit, of heb je zelf gekozen om deze te plaatsen? Lijkt me lastig op deze schaal, maar wel mooi.
De kraaltjes lijken wel allemaal van verschillende omvang. In de collectie kraaltjes die ik zelf heb liggen valt me deze grote variatie ook altijd op. Als je er genoeg hebt, zou je de kleinsten eruit kunnen sorteren en hoef je misschien de gaten in de plaatjes niet aan te passen.
Grt
Diederik

Zijn zo te zien de klootjes die bij de kit zitten. Ze lijken erg op die ik bij de Leida had en die was 1:60 dus het zou zomaar kunnen dat ze wat aan de grote kant zijn.
@ Frankwin. Ze zijn om de ra's soepeler lans de masten te laten lopen bij het hijsen en zakken. Een soort voorloper van de kogellager.

Hier een voorbeeld van de Batavia (fokkenmast met de ra helemaal onderaan de mast)

full

Door de kralen en de plankjes lopen de touwen waarmee de ra aan de mast is bevestigd.
Bij het hijsen en strijken van de ra zou een touw om de mast meer weerstand geven als de kralen vandaar deze constructie.

Maar nu terug naar de bouw:
De kralen en plankjes komen inderdaad uit de kit van Corel

En het is weer zover:
Ik heb weer iets afgekeurd en ga het daarom maar weer slopen:rolleyes: want als ik iets op geleerd heb dan is het wel dat als het niet mooi is je het maar het beste gelijk kunt afbreken want je blijft het zien.
Ik ga de blokken van de eerste 2 ra's die ik gemaakt heb eraf halen omdat ik de knopen niet mooi vind, nu ik minder last van mijn reuma heb ik kan ik veel netter knopen, ook ga ik alle blokken schuren geleverde blokken zijn vrij grof.

Andy

Je let wel heel goed op de details Andy. Hier kan ik mooi van leren voor de bouw van mijn Prins Willen want bouwen op dit niveau daar gaat mij (nog) niet lukken.

Wordt wel heel mooi.

Het gaat er vooral om dat je plezier hebt aan het bouwen Robert want het model van een ander lijkt altijd mooier net zoals het gras bij de buren altijd groener lijkt als je eigen gras

Andy

.... want het model van een ander lijkt altijd mooier net zoals het gras bij de buren altijd groener lijkt als je eigen gras

Andy

Precies! Van je eigen model weet je wat je niet goed gedaan hebt, en waar je even te weinig aandacht aan gegeven hebt.
Ik denk dat iedereen dat wel heeft voor zijn eigen bouw.

Een ander weet en ziet dat (meestal) niet.:)

Mooi werk, Andy. Heel fijn dat je reuma wat rustiger is.
Bijkomend voordeel is dat we weer een hoop van je kunnen leren.
Gr. Paul

Ansichtkaart

Andy,

Ik kwam bij werkzaamheden op de zolder deze ansichtkaart curiositeit tegen en dacht meteen aan al het knoopwerk op je mooie schip.

full

Dank voor je bijdrage Bouwer! Altijd handig zo'n overzicht

Inmiddels heb ik het probleem van de rakken van de grote ra en de fokkenra kunnen oplossen.

Het probleem was dat de kralen (kloten) te groot waren voor de plaatjes (sleeën) die ertussen zitten:
full

De oplossing kon zijn:
1 kleinere kralen zoeken/maken
2 de kralen door een knoopje (evt met verf erop) te simuleren
3 langere plaatjes maken

Bij het kiezen van de oplossing zou ik ook rekening moeten houden met het reeds aangebrachte rak van de blinde ra (en de mogelijke consequenties voor de rakken van de nog aan te brengen ra's).

Zou ik voor optie 2 kiezen dan zouden de kralen van het rak van de fokkenra en de grote ra kleiner worden als die van de reeds aangebrachte blinde ra. En dat lijkt niet logisch dus zou bij keuze voor deze optie het rak blinde ra vervangen moeten worden.
Dus waren in mijn ogen oplossing 1 en 3 de eerste keus.

Ik heb ervoor gekozen eerst oplossing 1 te proberen:
In de kralenhandel vond ik kleine blank metalen ringetjes (1,8 mm) en bij "De Kombuis" houten kralen (2,2 mm).
De houten kralen bleken toch nog iets te dik, dit kon ik oplossen door de middelste van de 3 kralen aan 2 kanten iets af te veilen. De houten kralen ogen niet kleiner als de glazen kralen in de andere rakken en passen na het veilen precies tussen de door Corel geleverde plaatjes voor het rak van de fokkenra en de grote ra. De houten kralen verf ik door onderdompeling in Talens Ecoline zwart (nr 700). Dit trekt helemaal in de kraal waardoor de kraal na verven niet dikker wordt.
De metalen ringen waren weliswaar dunner maar lastig mooi te verven, ze werden dikker door het verven en na het verven moesten de gaatjes uitgeboord worden.

Op een foto ziet een eerste poging er zo uit:
full

v.l.n.r.: plaatje, 3 glazen kralen van Corel, metalen ring, 3 houten kralen, geverfde houten kraal.

Omdat je vanaf de zijkant tegen de houten kraal aankijkt valt het niet op dat de middelst kraal is bijgevijld en de maat van de kralen lijkt erg op de kralen van de andere rakken.
Qua verhouding zou de metalen ring mogelijk de beste keus zijn maar dan zou ik het rak de (reeds ingehangen) blinde ra van moeten vervangen en dat gaat me net ver.

De keus is daarom op de houten kralen gevallen.

Andy

Andy, vernuftig uitgeplozen, helemaal tot op de honderdste mm verfdikte :wink:.

Ik vraag me toch af of de middelste kraal niet herkenbaar zal zijn en er meer uit gaat zien als een houtje.
Ik heb hetzelfde principe ook eens uitgeprobeerd, maar in plaats van de middelste vlak af te schuren heb ik er langs beide kanten een komvormig deukje in gevreesd, waardoor je ook de nodig winst boekt, zonder de bolvorm teveel teniet te doen.

full

Back