Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Misschien wat laat, maar had met een speedboot destijds eenzelfde probleem. En nee die heeft geen mast maar wel een roer met ronde balletjes om de staalkabel voor het richten. En die moesten ook klein zijn.

Ik ben toen naar de vissport winkel geweest. En daar heb ik loodjes gekocht in verschillende maten. Die heb je echt heel klein en ze zijn rond en mooi in kleur omdat het lood al mooi zwart word van zichzelf.

Als je deze loodjes dicht knijpt gewoon niet te hard knijpen anders zal deze plat worden. Maar het werkt echt goed. Je kunt er ook gemakkelijk als dat nog moet even een gaatje inboren als je het als kraal wilt gebruiken. :D

Dank voor de tip Furioza. Om me niet teveel werk op de hals te halen probeer ik de maat de kralen van het rak van de blinde ra zoveel mogelijk te benaderen (anders moet ik de blinde ra verwijderen om het rak te vervangen)

full

Het rak van de grote ra en de fokkenra is klaar. De middelste kraal is afgevijld (een kuiltje erin frezen lukte me niet) en de houten kralen zijn ondergedompeld in Talens Ecoline zwart (nr 700) en de sleden zijn van zwart geëtst messing.
Het rak is in zijn totaal slechts 15 x 7 mm groot.

Nu de rakken voor de overige ra's die allen 2 kralen hoog zijn maken, daarna maak ik de bevestiging voor de lijzeilspieren.
Daarna ga ik de fokkenra inhangen.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
full
Ter gelegenheid van mijn verjaardag heeft de Prins Willem gezelschap gekregen van en roeiboot.

Andy

Dank voor de felicitaties.

@ Ad,
Inderdaad er hoort een verhaal bij: De roeiboot is door een scouting groep gemaakt en kreeg ik voor mijn inzet / betrokkenheid bij scouting

(Ps ik zal tzt het bouwverslag opschonen, vat het verwijderen van de berichten/felicitaties niet persoonlijk op)

Bouwverslag opgeschoond om het :ontopic: te houden hopende dat niemand zich hierdoor beledigd voelt.

Alle rakken zijn klaar en ik ben begonnen met het maken van de beugels voor de spieren van de lijzeilen. De spieren zitten met 2 gezwarte zelf te buigen koperen beugels en een circulair touw aan de achterzijde van de ra vast.

Ik heb het koper (0,3 mm dik - 2 mm breed) eerst gezwart met "brünierungsmittel" van Krick.
Vervolgens heb ik geprobeerd de beugels in de juiste maat te buigen en dat valt erg tegen want het koper veert steeds weer terug waardoor de beugel te ruim voor de ra wordt/blijft.
Vervolgens heb ik geprobeerd het in een kleinere diameter als nodig om om de ra te passen te buigen en daarna iets uit te buigen om het om de ra te plaatsen in de hoop dat de beugel dan naar binnen terug zou veren en ook dit bleek geen oplossing.

full

(De ra ligt ter verduidelijking op de tekening van Corel)

Nu maar even nadenken over alternatieve oplossingen bijvoorbeeld:
- buitenste beugel vervangen door oogbout (geboord in top van de rank en omgebogen).
- middelste beugel vervangen door oogbout (geboord loodrecht in ra) en bredere beugel simuleren met zwarte verf.

Ik sta open voor suggesties iets solderen kan ik echter niet

Andy:pim:

Andy,

Wat je eens kan proberen om het stripje koper (messing) heel erg warm te stoken met een gasbrandertje en het daarna af te laten koelen. Zodra koper boven de 700 graden komt wordt het zacht en kan het makkelijker gebogen worden zonder erg veel veerspanning.

Die 700 graden zal je niet halen, maar je zal een eind kunnen komen.

Ik garandeer niks, maar je kunt het proberen.

Andy,
Ik heb een stukje messingdraad warm gemaakt boven een vlam van het gasfornuis. Daarna prima te bewerken.
Jan Zwart.

Ik heb de koperen strips uitgegloeid in de gasvlam van het fornuis in de keuken. De strips zijn binnen de minuut roodgloeiend waarna ik ze rustig heb laten afkoelen, het buigen van de strips ging daarna veel makkelijker.

Hier het eerste resultaat:

full

Aan de mastkant is de spier vastgezet met een circulair touw, in het midden met een beugel gemaakt van een uitgegloeide koperen strip en aan het einde zit een haaks omgezette oogbout die in een gaatje in de kopse kant van de ra nok is vastgelijmd.
De beugel moet nog zwart geschilderd worden, de zwarte laag van het "brünierungsmittel" van Krick ging er bij het uitgloeien deels vanaf.
De oogbout is in werkelijkheid haaks maar lijkt door de groothoek/macro foto scheef in de ra nok te zitten.

Nu de spieren zijn aangebracht komt de volgende fase het inhangen van de ra's van fokkenmast grote mast en bezaansmast. Dat is weer een leuke puzzel
Daarna rest alleen nog
- de geschutpoort luiken
- de 4 ankers
- de roei(?)boot

Andy

De strips zijn binnen de minuut roodgloeiend

Wat betekent dat ze meer dan 700 graden geworden zijn. Boven deze temperatuur wordt koper zacht en kan je het veel makkelijker bewerken.

Verder: mooi gedetailleerd, de ra. Compliment!

Ziet er zo goed uit. Goed idee van het verhitten van het koper.
Een alternatief is styreen strips of krimpkousen. Maar dat werkt weer niet met zo'n oogbout.
Gr. Paul

Spieren aan de voorkant of aan de achterkant van de ra?

Op een ander forum werd de vraag gesteld of de spieren niet aan de voorkant van de ra horen te zitten, met name op Engelse schepen zou dat zo zijn.

Op onderstaande foto's van uit "Der Holländische Zweidecker von 1660/1670" van H. Winter kun je zien dat de spieren op Hollandse schepen aan de achterzijde van de ra zaten.

full

spier te zien op de achterkant van de grote ra
De zwichtingen ontbreken op dit model!

full

foto van de voorkant van de grote ra

Andy

Kun je dan even laten zien wat de spieren zijn, ik ben niet goed in tuigage

Ik moest het even opzoeken, maar als ik het goed heb, dan zijn de spieren de rondhouten die uitgeschoven kunnen worden t.b.v. de lijzeilen.

Klopt, het zijn de rondhouten voor de lijzeilen.
Op de Victory zitten ze schuin naar voren en naar boven.
Spieren_zps513e343b.jpg

Jan Zwart

Back